Kirjoittaja niksuu93 » 19.04.2015 19:53
aura kirjoitti:Esitelmiä inhosin niin paljon, että niiden tekeminenkin oli hankalaa. Ryhmätyöt ja joukkuepelit eivät myöskään olleet yhtään mun juttu, inhoan sellaisia tilanteita, joissa on mahdollisuus sössiä koko porukan edestä.
No tämähän on tuttua kuin mikä. Mä tavallaan kyllä tykkäsin itse niitä esitelmiä tehdä, mutta sitten kun olisi pitänyt esittää... ei tule mitään! Joskus ajateltiin myös tällaista työnjakoa, että esim. 4:n ryhmässä kaksi tekee ja kaksi esittää. Ei menny opettajan silmissä läpi, vaan kaikkien piti osallistua kaikkeen.
Joukkuepeleistä, no esim. liikuntatunteja luonnollisesti vihasin. Mulla ei itse liikuntaa vastaan ollut mitään, mutta inhosin sitä kun piti tehdä ja pelata ryhmässä, jossa ei olisi halunnut osallistua. Asiaan vaikutti paljon myös se, että lähes kaikki olivat minua parempia eri lajeissa, joten tietysti minut valittiin joukkueisiinkin aina viimeisenä - varmaan tuttu tilanne monille?
Mä olen niin monta kertaa sanonut, että koulu on opiskelua varten. Siellä ei tarvitse opettaa mitään liikuntoja ja ilmaistutaitoja - he jotka niistä pitävät voivat hakeutua niiden pariin myös vapaa-ajallaan. Minä tulin tänne oppimaan, en sosialisoimaan tai pelaamaan palloa!
aura kirjoitti:Mulla tosin saattaa olla ADHD, joten ongelma oli ehkä enemmän mussa kuin itse järjestelmässä, mutta olisi ollut paljon kivempaa käydä koulua niin, että yhden jakson ajan ois ollut se koko päivä + viikko tasan yhtä ainetta ja sen aineen läksyjä, ja ehkä pari kuvistuntia tai muuta iisiä aina jossain välissä. Musta oli jotenkin ahdistavaa hyppiä päivän aikana aineesta toiseen, just kun olit saanut matikkamoodin päälle, tuleekin äikkää, ja äikänjutut pyörii vielä päässä enkuntunnilla, ja sit se enkku menee ihan sekaisin ruotsin kanssa.
Kieltämättä tuon oppiaineen liian tiheän vaihtumisen koin itsekin ajoittain ongelmalliseksi. Sitä kun just kunnolla pääsi sisään siihen juttuun niin piti olla jo vaihtamassa aihetta. 45 minuutin tunnit eivät itseasiassa ole kovin pitkiä käsittelemään yhtä teemaa, varsinkin kun puolet ajasta menee pelkkään open pulinaan. Ja näitä taideaineita olisi tosiaan kannattanut sijoittaa lukkariin paremmin, ne 8 tunnin yläastepäivät jotka koostuivat pelkästä matikasta, kielistä ja historiasta olivat nimittäin aika puuduttavia!
Sinänsä aika paradoksista, jos introvertilla on ADHD. Sillä eikös tarkkaavaisuushäiriö juuri johdu liian alhaisesta dopamiiniaktiivisuudesta? Introillahan nämä tasot ovat jo hiljaisuudessa hyvin korkeita ja se väsyminen sosiaalisissa tilanteissa ja muissa ärsykkeissä saa ne nousemaan liian korkealle, josta sitten aiheutuu tämä väsymys. Introverttihan mielummin tekee kerrallaan yhden asian ja sitten siirtyy seuraavaan. Voi siis ihan johtua tuosta, jos kokee tällaisen nykyisen opiskelutahdin haastavaksi.
[quote="aura"]Esitelmiä inhosin niin paljon, että niiden tekeminenkin oli hankalaa. Ryhmätyöt ja joukkuepelit eivät myöskään olleet yhtään mun juttu, inhoan sellaisia tilanteita, joissa on mahdollisuus sössiä koko porukan edestä.[/quote]
No tämähän on tuttua kuin mikä. Mä tavallaan kyllä tykkäsin itse niitä esitelmiä tehdä, mutta sitten kun olisi pitänyt esittää... ei tule mitään! Joskus ajateltiin myös tällaista työnjakoa, että esim. 4:n ryhmässä kaksi tekee ja kaksi esittää. Ei menny opettajan silmissä läpi, vaan kaikkien piti osallistua kaikkeen. :lol:
Joukkuepeleistä, no esim. liikuntatunteja luonnollisesti vihasin. Mulla ei itse liikuntaa vastaan ollut mitään, mutta inhosin sitä kun piti tehdä ja pelata ryhmässä, jossa ei olisi halunnut osallistua. Asiaan vaikutti paljon myös se, että lähes kaikki olivat minua parempia eri lajeissa, joten tietysti minut valittiin joukkueisiinkin aina viimeisenä - varmaan tuttu tilanne monille?
Mä olen niin monta kertaa sanonut, että koulu on opiskelua varten. Siellä ei tarvitse opettaa mitään liikuntoja ja ilmaistutaitoja - he jotka niistä pitävät voivat hakeutua niiden pariin myös vapaa-ajallaan. Minä tulin tänne oppimaan, en sosialisoimaan tai pelaamaan palloa!
[quote="aura"]Mulla tosin saattaa olla ADHD, joten ongelma oli ehkä enemmän mussa kuin itse järjestelmässä, mutta olisi ollut paljon kivempaa käydä koulua niin, että yhden jakson ajan ois ollut se koko päivä + viikko tasan yhtä ainetta ja sen aineen läksyjä, ja ehkä pari kuvistuntia tai muuta iisiä aina jossain välissä. Musta oli jotenkin ahdistavaa hyppiä päivän aikana aineesta toiseen, just kun olit saanut matikkamoodin päälle, tuleekin äikkää, ja äikänjutut pyörii vielä päässä enkuntunnilla, ja sit se enkku menee ihan sekaisin ruotsin kanssa.[/quote]
Kieltämättä tuon oppiaineen liian tiheän vaihtumisen koin itsekin ajoittain ongelmalliseksi. Sitä kun just kunnolla pääsi sisään siihen juttuun niin piti olla jo vaihtamassa aihetta. 45 minuutin tunnit eivät itseasiassa ole kovin pitkiä käsittelemään yhtä teemaa, varsinkin kun puolet ajasta menee pelkkään open pulinaan. Ja näitä taideaineita olisi tosiaan kannattanut sijoittaa lukkariin paremmin, ne 8 tunnin yläastepäivät jotka koostuivat pelkästä matikasta, kielistä ja historiasta olivat nimittäin aika puuduttavia!
Sinänsä aika paradoksista, jos introvertilla on ADHD. Sillä eikös tarkkaavaisuushäiriö juuri johdu liian alhaisesta dopamiiniaktiivisuudesta? Introillahan nämä tasot ovat jo hiljaisuudessa hyvin korkeita ja se väsyminen sosiaalisissa tilanteissa ja muissa ärsykkeissä saa ne nousemaan liian korkealle, josta sitten aiheutuu tämä väsymys. Introverttihan mielummin tekee kerrallaan yhden asian ja sitten siirtyy seuraavaan. Voi siis ihan johtua tuosta, jos kokee tällaisen nykyisen opiskelutahdin haastavaksi.