Päivä ilman nettiä?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
Hidarius
Viestit: 12
Liittynyt: 07.09.2015 17:26
Viesti:

Päivä ilman nettiä?

Viesti Kirjoittaja Hidarius » 18.10.2015 12:04

Moikka!

Ootteko koskaan kokeillu olla ilman nettiä esim. yhden päivän ajan? Onko ilman nettiä eläminen teille helppoa vai alkaako ahdistaa? Mitä ajatuksia ylipäätänsä tommonen kokeilu herättää teissä?

Bella-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.09.2015 19:18
Viesti:

Re: Päivä ilman nettiä?

Viesti Kirjoittaja Bella- » 18.10.2015 17:31

Tää on erittäin, erittäin kiinnostava aihe!
Haluaisin joskus tehdä tutkimusta onnellisuuden ja netin käytön yhteydestä. Toki yksilökohtaistahan se on, mutta uskon että vähemmän nettiä käyttävät ihmiset ovat onnellisempia.
Alan pikkuhiljaa ymmärtää entistä vähemmän nykyajan kulttuuria netin kanssa. Joka puolella mainostetaan itseään ja kerätään tykkäyksiä, stalkataan muita ja levitetään ties mimmosta roskaa. Ei kai ihmiskunta voi löytää onnea sellaisesta? Eihän?
Mutta siis aiheeseen. Olit muistaakseni jossain edellisissä keskusteluissa ehdottanut "yhtä netitöntä päivää viikossa". Mielestäni aivan mahtava idea!
Vaikka tuntuu, että netti nyt on vaan netti niin yllättävän vaikea siitä on vaan irrottautua. Yllättävän äkkiä siihen nimittäin jää koukkuun, vaikka ei omistaisi kuin facebook-tilin tai ei edes sitä. Netti nyt vaan on täynnä kaikenlaista ja näin introvertille se on minun mielestä ainakin oiva tapa löytää samanhenkisiä ihmisiä ja mielenkiintoisia materiaaleja.
Itse pidän säännöllisesti vähintään 3viikon some-taukoa(whatsapp,facebook). En kokonaan netistä pysty irroittautumaan, sillä laskut täytyy maksaa ja uutiset katsoa. Televisiota en uutisten takia viitsi ostaa, muuten en halua koska sieltä nyt ensimmäisenä tulee semmoista tuubaa, jota ei itseään arvostava ihminen katso.
Minulle whatsapp on tärkeä henkireikä ystävyssuhteiden ylläpitämisessä, koska muuten ei oikeastaan tule kaikkien kuulumisia mitenkään ehdittyä kysyä. On hauska, kun ei tarvitse kokea paineita puhelimella soittamisesta vaan voi rennosti jutella kaikesta oman ystäväpiirin kesken. Tuleehan siinä myös paremmin otettua kaikki huomioon. Ja toiseksi asun niin kaukana ystävistäni ja perheestä.
Ehkä pitäis kokeilla ihan netitöntä ainakin tuota sunkin ehdottamaa yhtä päivää viikossa. Ei niitä laskuja kuitenkaan jokapäivä tule ja mikään lasku ei varmaan huomautusmaksua saa jos ei heti samana päivänä maksa. Näkis vähän miten käyttäytyy, kun ei ole mitään laitteita käytettävänä.
Huomaan käyttäväni liikaa nettiä ja sitä somea ensinnäkin, kun päivät kuluvat lähinnä niiden parissa, uni on katkonaista, päätä särkee ja mieli on maassa. Siispä vaikka ystävyssuhteet onkin tärkeitä, vielä tärkeämpää on ottaa myös itsensä huomioon ja välillä ladata niitä omiakin akkuja. Ja jos tulee jotain tärkeää, niin ainahan sitä voi soittaa.
Se alku on aina pahin. Tuntuu että ei ole mitään tekemistä, ei saa aloitettua mitään ja keskittymiskyky herpaantuu jatkuvasti. Sitä vaan kuljeksii ja yrittää saada aikansa kulumaan, tekee asioita jotka on huomaamattaan tai sitten ihan tietoisesti jättänyt tekemättä. Ehkä siivoaa, tekee oikein pitkän kaavan mukaan itselle ruokaa tai järjestää vaatekaapin. Sitten palaa taas ajatus; "mitäs nyt?".
Ehkä se ensimmäinen päivä on kaikista kamalin, varsinkin jos sattuu olemaan vapaapäivä. Toisaalta niin sitä alkaa paremmin sitten potkia itseään liikkeelle, kun ei vaan aika kulu. Ja toisaalta taas, miksi sen pitäisi kulua? Eikö ihminen osaa enää olla tekemättä mitään? Olla vaan? Ajatella, istua paikallaan ja olla vaan. Minä myönnän, että en osaa. Niin surullista ku se onkin, niin en vain osaa. Mulle tulee jotenkin ahdistava olo. Sen kanssa on siis vielä paaaaljon, paljon työtä.
Pitäis oppia kuuntelemaan itseään ja oikeasti kysyä, miten minä voin. Arjen ja netin kiireissä se unohtuu, itsensä laittaa tiedostamattaankin taka-alalle ja ikäänkuin antaa vain laahata mukana. En usko, että se on kovin hyvä asia mielenterveydelle.
Mutta suosittelen kaikkia kokeilemaan, sitä huomaa yllättäviäkin asioita itsestä ja ympäristöstä kun ei elä parisuhteessa tietokoneen tai sen älypuhelimen kanssa!
ISFJ-T/INFJ
Jos voi istua jonkun henkilön kanssa puolituntia hiljaa ja kuitenkin tuntea olonsa mukavaksi, niin sellaiset ihmiset voivat olla ystäviä. Mutta jollei voi istua niin, ei ystävyydestä tule mitään, eikä tarvitse tuhlata aikaa yrittämiseenkään.

Avatar
Afuze
Viestit: 23
Liittynyt: 31.08.2015 05:17
Viesti:

Re: Päivä ilman nettiä?

Viesti Kirjoittaja Afuze » 18.10.2015 18:41

Päivä ilman nettiä kuulostaa aika helpolta verrattuna siihen, että olisi viikon ilman konetta. Itselläni on kyllä harrastuksia, joita tehdessä en voi olla koneella ollenkaan. Riippuu vaan siitä paljonko materiaaleja ja innostusta on, ja onko koneella mitään aktiviteettia.

Aina välillä netti ei toimi, eikä se ole kovin iso ongelma minulle. Ennemmin puhuisin koneesta kuin netistä, mitä tärkeyteen tulee, sillä kaikki tarinani ja monet kuvat ynnä muut ovat koneella, enkä voi tehdä niillä mitään jos en ole koneella. Lisäksi kone on minulle ainoa toimiva tapa pitää yhteyttä ihmisiin, koska kännykkää en periaatteessa tarvitse yhtään mihinkään yleensä enkä tykkää sen käyttämisestä.

Silti paria päivää enempää en kestä olla ilman nettiä, jos muuta aktiviteettia ei ole. Olen vaan todennut. Kaikki riippuu tosiaan ihan siitä, missä määrin voin toteuttaa muita harrastuksiani/elämäntapojani - jos konetta ei ole, niin sitten täytyy olla nuo muut ja jos niitä ei ole niin sitten kone (ja netti). Johtuu siitä, että en osaa olla tekemättä mitään kokoajan. En halua tehdä mitään tyhjänpäiväistä enkä tuhlata aikaani siihen että en tee mitään ylipäänsä.

Ei netti minulle olekaan toistaiseksi (juurikaan) muuta kuin foorumien ja taidesivustojen kyttäilyä, ja niissä ei tunnetusti ole paljoa elämää jos on näin nirso sen suhteen mitä lueskelee/katselee. Monesti tekee mieli vaan sulkea koko kone muutamaksi päiväksi ja tehdä kaikki mahdollinen aika noita omia juttuja mitä on niin paljon halunnut tehdä, mutta ei vaan tule tehneeksi. Ei sitten jostain kumman syystä pysty kuitenkaan. :p

Toisaalta, koska se on rutiini, siitä ei edes tunnu hyvältä päästä eroon. Mutta mieluummin omasta päätöksestä kuin odottamatta, koska silloin osaa jo varata jotain muuta tekemistä koneettomalle ajalle.
Normaalit ovat naamatonta massaa. Vialliset ovat täydellisiä.

Karikkorapu
Viestit: 37
Liittynyt: 09.02.2016 11:37
Viesti:

Re: Päivä ilman nettiä?

Viesti Kirjoittaja Karikkorapu » 10.06.2016 10:07

Jos olisi 25 vuotta sitten mietitty, voiko olla päivän ilman nettiä tai ilman konetta... Mihin menet, ihminen?

Avatar
Varjotar
Viestit: 56
Liittynyt: 11.11.2015 21:21
Viesti:

Re: Päivä ilman nettiä?

Viesti Kirjoittaja Varjotar » 15.06.2016 18:38

Joskus tulee oltua eikä haittaa yhtää, netti on nii kuollu paikka tänä päivänä.
Tyttö, joka leikki tulella

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Päivä ilman nettiä?

Viesti Kirjoittaja Andras » 10.11.2016 21:37

Vaikka enimmäkseen olen netissä vapaa-ajalla. En usko että se niin vaikeata olisi. Varmaan ilman tietokonettakin, vaikka tietokoneella suurin osa tekemisistäni on. Sillon kun olen tilanteessa että ei ole nettiä eikä tietokonetta käytettävissä, niin yleensä se on jossain sellaisessa paikassa, missä ei ole mitään muutakaan tekemistä olemassa.

Tollaset tavalliset some-saitit eivät kiinnosta millään tavalla, kuten vaikka facebook. Eikä yhtään ihmetytä jos ahdistaa sellaisten käyttäminen päivittäin, jo pelkkä lyhyt käyminen jossain facebookissa vituttaa meikää välittömästi.
Karikkorapu kirjoitti:Jos olisi 25 vuotta sitten mietitty, voiko olla päivän ilman nettiä tai ilman konetta... Mihin menet, ihminen?
Varmaan enimmäkseen lukisin kirjoja ja katsoisin videoita. 25 vuotta sitten on 90-lukua, että toisaalta sillon oli jo sen verran hyviä tietokoneita, että kyllä niitä viitsisi käyttää kokopäivän ilman nettiä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa