Läheisriippuvuus

Kaikki ihmissuhteisiin liittyvät aiheet.
Lammas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.03.2015 00:09
Viesti:

Läheisriippuvuus

Viesti Kirjoittaja Lammas » 26.09.2015 00:40

Kun olen parhaan ystäväni kanssa riidoissa, olen täysin surullinen ja itkeskelen. Suorastaan masentunut. Välillä tulee pelko, että menetän hänet, vaikka olisimme hyvissä väleissä ja iloisia.

Onko teillä läheisriippuvuuden oireita?
Lambi

ujokissa

Re: Läheisriippuvuus

Viesti Kirjoittaja ujokissa » 27.09.2015 15:53

olen itse joissai tilanteissa lähes riippuvainen toisista ihmisistä, esim joku tärkee työ nii siinä tarviin kaveria, se ei muute onnistu yhtään, mutta muuten tykkään olla yksin koska kaverit nykyää vaan vittuilee ja haukkuu tms mua :?

mutta jaa:D

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Läheisriippuvuus

Viesti Kirjoittaja Theo » 27.09.2015 16:18

Lammas kirjoitti:Kun olen parhaan ystäväni kanssa riidoissa, olen täysin surullinen ja itkeskelen. Suorastaan masentunut. Välillä tulee pelko, että menetän hänet, vaikka olisimme hyvissä väleissä ja iloisia.

Onko teillä läheisriippuvuuden oireita?
Tarve ja halu olla ihmisten kanssa tekemisissä ei ole riippuvuutta eikä etenkään läheisriippuvuutta.

Läheisriippuvuus (co-dependency) tarkoittaa sitä, että täysin terve ihminen sairastuu "auttamissyndroomaan", kun läheisellä tai ystävällä on jokin vaikea ongelma. Usein on kyse addiktiosta. Tyypillisiä läheisriippuvia ovat alkoholistin läheiset, joilla raja auttajan vastuun ja autettavan vastuun välillä on alkanut hämärtyä ja toisesta ihmisestä välittäminen on riistäytynyt ylihuolehtimiseksi.

Läheisriippuvuudella ei ole siis mitään tekemistä sen kanssa, että kokee kaipaavansa ja tarvitsevansa toisten ihmisten seuraa ja ystävyyttä.

Lammas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.03.2015 00:09
Viesti:

Re: Läheisriippuvuus

Viesti Kirjoittaja Lammas » 27.09.2015 23:54

Ai vain silloin, kun tahtoo ylihuolehtia jostakin? Onko se juuri sitä hyysäämistä siis?
Lambi

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Läheisriippuvuus

Viesti Kirjoittaja Theo » 28.09.2015 18:56

Lammas kirjoitti:Ai vain silloin, kun tahtoo ylihuolehtia jostakin? Onko se juuri sitä hyysäämistä siis?
Niin, siis kuvauksesi perusteella en usko, että kärsit "läheisriippuvuudesta".

Erimielisyyksistä ystävän kanssa kannattaa puhua avoimesti ja ystävällisesti. Eihän aito ystävyys niihin kaadu. Varmaankin olet ystävällesi yhtä tärkeä kuin hän on sinulle.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa