Yliluonnollisia kykyjä?

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Theo » 12.05.2015 15:39

Passepartout kirjoitti:Theo, jos haluat tietää miten minä koen muut ihmiset kannattaa lukea Richard Morganin "Musta Mies". Tietenkään en ihan niin kärjistetysti kuin kirjan variantit 13, mutta sinnepäin. Ihmiset keskimäärin on pelkkiä märehtijöitä. Minä en.
Katsoin kirjan tiedot, on kuulemma trillerimäinen dystopiadekkari, jossa on "täysi annos väkivaltaa". Ei taida oikein olla minun makuuni valitettavasti. :|
Passepartout kirjoitti:Minusta yhteenkuuluvuuden tunne edellyttäisi sitä, että yhdistäviä tekijöitä olisi enemmän kuin erottavia.
Näin juuri, mutta minusta on hämmästyttävää, että todella näet erottavia tekijöitä niin paljon enemmän kuin yhdistäviä. Ja siitä huolimatta et kuitenkaan maininnut yhtäkään.

Minusta sinun ei pitäisi selittää kaikkea persoonaasi kuuluvaa introversion avulla. Osa tällä foorumilla kuvailemistasi ominaisuuksistasi varmasti esiintyy introversion rinnalla eikä johdu suoranaisesti introversiosta. Esim. myötätunnon puute tai haluttomuus tervehtiä ihmisiä eivät todennäköisesti johdu introversiosta.
Passepartout kirjoitti:Toinen vastaava tunne mikä minulta puuttuu ja mielestäni liittyy tähän on kotipaikkatunne. Jos minulta kysytään mistä olen kotoisin, vastaan että en ole mistään kotoisin. Koska niin minä asian koen. Mikään paikkakunta ei merkitse minulle oikeastaan yhtään mitään.
No en minäkään mitään tiettyä paikkaa ylitse muiden fanita, vaikka lapsuuden kotipaikkakunta on tietysti jollain tavalla rakkain. Olen kuitenkin asunut usealla ihan mukavalla paikkakunnalla. Eikö kotipaikkatunteen puutteen voisi ajatella positiivisesti, että olet kosmopoliitti, kotona kaikkialla tai jopa "kotona maailmankaikkeudessa", kuten tähtitieteilijä Esko Valtaoja sanoisi?

Anteeksi kun keskustelu on nyt mennyt ihan ketjun alkuperäisen aiheen vierestä.

Passepartout

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 13.05.2015 15:22

Theo kirjoitti: Näin juuri, mutta minusta on hämmästyttävää, että todella näet erottavia tekijöitä niin paljon enemmän kuin yhdistäviä. Ja siitä huolimatta et kuitenkaan maininnut yhtäkään.

Minusta sinun ei pitäisi selittää kaikkea persoonaasi kuuluvaa introversion avulla. Osa tällä foorumilla kuvailemistasi ominaisuuksistasi varmasti esiintyy introversion rinnalla eikä johdu suoranaisesti introversiosta. Esim. myötätunnon puute tai haluttomuus tervehtiä ihmisiä eivät todennäköisesti johdu introversiosta.
En ole maininnut yhtäkään erottavaa tekijää koska a) useimmille foorumilaisille on varmaan ihan riittävän moni sellainen tullut tähän mennessä selväksi ja b) sellaisen listan laatiminen olisi huomattavan pitkästyttävää paitsi minulle, myös lukijalle. Todettakoon nyt että pelkästään se, että olen INTJ -nainen erottaa minut 99 % väestöstä. Ja se on siis vain yksi pieni tekijä.

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että selittäisin koko persoonani introversion avulla? Se, että keskustelen jostain aiheesta introverttien foorumilla EI tarkoita että kuvittelisin kaiken liittyvän introversioon. Jos puhun pakkotoistolla seksistä, se ei tarkoita että kuvittelisin raudan nostamisen ja seksin liittyvän mitenkään erityisesti toisiinsa. Tietysti täällä tulee helposti korostettua introversion osuutta, mutta olen kyllä täälläkin maininnut siitä että minulla on epäilty m. add:tä tai autismin kirjoa.

Erityisesti ihmettelen miten olet hetkeäkään kuvitellut että ajattelisin myötätunnon puutteen liittyvän introversioon? Näytä ihmeessä, missä olen niin maininnut. Toki ko. ominaisuus saattaa liittyä INTJ-tyyppiin, mutta ei introversioon "paljaaltaan". Tai sitten se on ihan vain henkilökohtaista kusipäisyyttäni. Mutta tosiaan, en ole koskaan enkä missään väittänyt, että introversio korreloisi kenelläkään empatiakyvyttömyyden kanssa.

Et taida olla kovin kokenut nettikeskustelija? Yleensä ihmiset nimittäin aika hyvin ymmärtää että keskutselu elää ja läheskään kaikki mitä foorumilla kirjoitellaan ei liity siihen foorumin otsikkoon -ei useinkaan edes viestiketjun otsikkoon.

---

Ja väännetään tämäkin vielä rautalangasta: se, että nytkin tulin maininneeksi nuo Neljä Pientä Kirjainta, ei tarkoita että samaistuin MBTI -tyyppiini mitenkään erityisesti. En pidä ko. luokittelua mitenkään erityisen tieteellisenä. Tietysti tuo INTJ on hirveän imarteleva tulos testeistä -olen siitä samaan tapaan ylpeä - ja samaistun saman verran- jos saan tulokseksi Jane Eyren kun teen leikkimielisen testin aiheesta "Kuka kirjallisuuden sankaritar olet?" Tällä foorumilla vaan kun moni on MBTI -tyyppinsä selvittänyt, kirjainyhdistelmällä jakaa nopeasti itsestään tietyn määrän informaatiota.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 13.05.2015 20:46

Theo kirjoitti:Näinhän se valitettavasti juuri on. Tuon tosiasian herättämä erilaisuuden tunne on ihan normaalia ja noin varmaan jokainen introvertti usein kokee. Tunne on kuitenkin erotettava sellaisesta, jossa asetutaan koko ihmiskuntaa vastaan ja ollaan kyvyttömiä tuntemaan myötätuntoa ja yhteyttä kenenkään kanssa. Introversioonkaan ei (minun käsittääkseni) kuulu haluttomuus olla tekemisissä ihmisten kanssa eli ystävyys- tai seurustelusuhteiden täydellinen vieroksuminen. Kysymys on vain siitä, että introvertillä on erilaisia toiveita niiden määrän ja laadun suhteen kuin ekstroveteillä. Introversio ei ole sama asia kuin erakkona eläminen ja pelkästään yksin viihtyminen. Tämä foorumikin kertonee, että introvertit eivät halua elää täysin erillään muista ihmisistä 24/7. Jopa introvertti on sosiaalinen olento, vaikkakin vähemmän sosiaalinen kuin ekstrovertti.
Eihän tässä kukaan ole ketään vastaan asettumassakaan. Se vain ottaa pattiin, jos jatkuvasti kuulee ihmisiltä että on vääränlainen. Varsinkin jos tuo eriävää käyttäytymistään, ajatusmalleja ja mielipiteitään julki, niin helposti katsotaan kieroon ja osa sanookin ihan suoraan ettei ole normaalia tommonen.

Mitä tulee seuran vieroksumiseen, kaipaan ihmissuhteita siinä missä ekstroverttikin. Vain erilaisessa muodossa ja tietysti huomattavasti vähemmässä määrin itse sosiaalista vuorovaikutusta. Tärkeämpää on tosiaan tuntea itsensä henkisesti pidetyksi ja hyväksytyksi, kuin välttämättä olla jatkuvasti fyysisesti kontaktissa.

Yksin en tosiaan itsekään viihtyisi - siis pysyvästi. Tilapäisesti tietysti ja hyvinvointini sitä ihan vaatiikin säännöllisesti, mutta aina tulee hetkiä kun kaipaa seuraa siinä missä kuka tahansa muukin. Ja tosiaan, tämä foorumi on erinomainen esimerkki siitä että ei ne introvertitkaan mitään erakkoja ole. Se on just se, kun vaan pääsee oikeaan seuraan. :)

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Theo » 14.05.2015 15:15

Passepartout kirjoitti:Todettakoon nyt että pelkästään se, että olen INTJ -nainen erottaa minut 99 % väestöstä. Ja se on siis vain yksi pieni tekijä.
Jokainen ihminen on yhdistelmä ominaisuuksia, joiden identtinen esiintyminen toisessa yksilössä on erittäin epätodennäköistä. Kaikki ihmiset ovat siis jostain näkökulmasta poikkeusyksilöitä – ja jostain näkökulmasta harmaata massaa. Sinun ajatusmaailmaasi näyttää kuitenkin hallitsevan vain yksi näkökulma. Sen mukaan sinä olet Poikkeusyksilö ja muut ovat Harmaata Massaa, ”märehtijöitä”, joiden kanssa sinulla ei ole eikä voi olla kerrassaan mitään yhteistä. Ymmärrätkö, että suhtautumisesi toisiin ihmisiin, jopa toisiin introvertteihin, on äärimmäisen alentuva? Ja jos ymmärrät, välitätkö?
Passepartout kirjoitti:Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että selittäisin koko persoonani introversion avulla? Se, että keskustelen jostain aiheesta introverttien foorumilla EI tarkoita että kuvittelisin kaiken liittyvän introversioon.
Hyvä jos näin on. Introverttifoorumilla keskustelun vain olettaisi pääasiassa ja ensisijassa liittyvän – introversioon. Jos jonkun ihmisen viesteissä kerta toisensa jälkeen välähtelee tiettyjä voimakkaita ajatuksia ja asenteita, voi satunnaiselle kävijälle tai uudelle kävijälle syntyä vaikutelma, että ”ahaa, tuollaista siis on introversio”. Sen vuoksi ei ole yksi lysti, mitä täällä kirjoitellaan ja kuinka paljon. On selvää, että keskustelu polveilee netissä monella tavalla ja saa polveillakin, mutta minusta Introvertti-foorumilla ei pitäisi jatkuvalla syötöllä tuoda julki terveyden ja sairauden rajoilla häilyviä asenteita, joilla ei ole mitään tekemistä introversion kanssa.
Passepartout kirjoitti:Tällä foorumilla vaan kun moni on MBTI -tyyppinsä selvittänyt, kirjainyhdistelmällä jakaa nopeasti itsestään tietyn määrän informaatiota.
Itse aika lailla vierastan kaikenlaisia koodeja, kirjainyhdistelmiä ja diagnooseja ja niiden kuljettamista mukana ”rievun lailla” tällaisissa nettikeskusteluissa. Se on jäykän kaavamainen tapa puhua itsestä. Eivät läheskään kaikki ole niistä myöskään perillä. Suomen kielessä on riittävästi sanoja, joilla omia ajatuksia, taipumuksia, reagoimistyylejä ja kiinnostuksenkohteita voi kuvata. Keskustelukin on paljon helpompaa, kun toisen osapuolen ei ensi alkuun täydy lähteä perehtymään johonkin persoonallisuustestiin.

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Theo » 14.05.2015 15:20

niksuu93 kirjoitti:Eihän tässä kukaan ole ketään vastaan asettumassakaan. Se vain ottaa pattiin, jos jatkuvasti kuulee ihmisiltä että on vääränlainen. Varsinkin jos tuo eriävää käyttäytymistään, ajatusmalleja ja mielipiteitään julki, niin helposti katsotaan kieroon ja osa sanookin ihan suoraan ettei ole normaalia tommonen.
niksuu93, tuo puhe koko ihmiskuntaa vastaan asettumisesta koskee vain tuota Passepartout'ta, jolla on tällä foorumilla ihan omat jutut. En minä kenenkään muun viesteissä ole samanlaista muita ihmisiä ja jopa läheisiä vieroksuvaa asennetta havainnut.

Passepartout

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 15.05.2015 14:32

Vau. Aika harvoin törmää siihen että näkee noin tavattomasti vaivaa osoittaakseen satunnaiselle nettituttavuudelle, että tämän kokemus on väärä.

Oikeasti, Theo, etkö itse ymmärrä miten alentuva olet? Miten omahyväistä on kuvitella, että tietäisit minua paremmin mikä minun kokemukseni on? Suhtaudut minun juuri niin kuin pahimmat ekstrot tuntuvat tämän palstan juttujen perusteella suhtautuvan introihin: koska koet asian eri tavalla kuin minä, ja sinun tapasi on lievästi pelottava, sinun kokemuksesi on väärä, väärä, väärä. Kunnon ihmiset ei koe tuolla tavalla eikä varsinkaan pilaa koko viiteryhmän mainetta kehtaamalla sanoa ääneen mitä kokevat.

No, tämän keskustelun viihdearvo on epäilemättä sekä kaikille osallistujille että sivustaseuraajille tässä vaiheessa nolla, joten lopetan tähän.

Niin juu, ja jos minun kirjoitukseni nyt niin kauheasti introverttien mainetta mustaavat, niin ylläpito on hyvä ja poistaa ne. :roll:

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Theo » 15.05.2015 18:02

Passepartout kirjoitti:Aika harvoin törmää siihen että näkee noin tavattomasti vaivaa osoittaakseen satunnaiselle nettituttavuudelle, että tämän kokemus on väärä.
Kenenkään kokemukset eivät ole oikeita tai vääriä. Mutta kaikki kokemukset eivät ole myöskään aivan terveitä eivätkä kaikki kokemukset liity introversioon. Vain sen vuoksi koen monet kirjoituksistasi aika erikoisina ja hämmentävinä. En tiedä kokevatko muut. Ne eivät tunnu kumpuavan ensisijaisesti introversiosta, vaikka sellainen väärä assosiaatio voi aluksi syntyä, kun kerran kirjoittelet ahkerasti nimenomaan introverttifoorumille.

Minusta introversio ei ole mistään näkökulmasta sairaus ja minua ärsyttää, jos siihen yritetään yhdistää sairaalloisia piirteitä tai puhutaan samaan hengenvetoon toisiinsa liittymättömistä asioista. Siis introvertti voi ja saa olla sairas ihan kuten muutkin ihmiset, mutta ei hänen sairautensa introversiosta johdu eikä introversioon kuulumattomien puolien pitäisi päästä toistuvasti dominoimaan foorumilla, joka on omistettu aivan muulle aiheelle.

Myös se minua ärsyttää, jos introversioon ujutetaan vähänkään ajatuksia epäsosiaalisuudesta tai erakkohengestä ikään kuin introvertti olisi muista ihmisistä pääasiassa erillään elävä sosiaalinen hylkiö tai omahyväinen yltiöyksilö, jota toisten "märehtijäihmisten" seura ei juuri voisi vähempää kiinnostaa. Ei introvertillä ole mitään toisia ihmisiä vastaan, ei edes pahimpia huliviliekstroverttejä. Hänellä on vain ekstrovertin sosiaalisista mieltymyksistä poikkeavat preferenssit sen suhteen, miten, kenen kanssa ja kuinka paljon hän viettää aikaa. Usein sanotaan, että introverteillä on jopa tavallista suurempi halu ja valmius syvällisiin ihmissuhteisiin toisten kanssa. Ei tavallista pienempi.

Pyydän Sinulta ja kaikilta muiltakin anteeksi, jos esittämäni ajatukset ovat loukanneet, häirinneet tai tuntuneet jotenkin kohtuuttomilta. Tuntui vain siltä, että jonkun on sanottava jotain pitkistä kirjoituksistasi, joissa mm. mainostat myötätunnon puutettasi, korostat omaa poikkeuksellista älykkyyttäsi, kritisoit kärjekkäästi ylhäältä päin milloin ketäkin, kerskut taidoillasi teeskennellä normaalia muiden ihmisten seurassa ja jopa suosittelet toisille ihmisille yhteyden katkaisemista ekstrovertteihin läheisiin. Minä en vain kertakaikkiaan pysty uskomaan, että tuollaisella ajatus- ja asennemaailmalla on mitään tekemistä introversion kanssa. Toivon että itse hiukan toimittaisit ja arvioisit tekstejäsi etkä jättäisi sitä ylläpidon tehtäväksi.

Dixi.

aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja aura » 15.05.2015 19:16

Koen itsekin ärsytystä joistain Passen viesteistä, mutta tiedostan, että se on useimmiten vain reaktioni persoonan ja mielipiteiden erilaisuuteen. Mielestäni häneltä tulee kuitenkin tasaiseen tahtiin todella hyviä näkökulmia ja olen kokenut joidenkin hänen kirjoitustensa avartaneen omaakin ajatteluani (esim. seksiketjussa kun oli puhetta huorista, ajattelin aluksi, ettei heidän palvelustensa käyttäminen tee hyvää heikon itsetunnon omaavan ihmisen henkiselle terveydelle, mutta Passen perustelut luettuani muutin mieleni asiasta).

Mielestäni ongelma ei ole niinkään siinä, mitä yksi käyttäjä kirjoittaa, kuin foorumin rakenteessa ja siinä, mihin osioihin ihmiset näitä ketjuja aloittavat. Tämä on siis erittäin hyvä foorumi, enkä tosiaan itse osaisi tehdä parempaa, mutta täällä on harmillisen vähän kategorioita muulle kuin introversiota käsittelevälle keskustelulle (parannusehdotuksia-keskustelussa kysyttiinkin kategoriatoiveita, pitänee mennä sinne nyt kun mainitsin asiasta :lol: ). Toisaalta ihmiset, minä mukaan lukien, ymppäävät näihin introversiota koskeviin osioihin topikkeja, jotka sopisivat laajojen aihepiiriensä puolesta paremmin offtopiciin.

Itsellenikin tulee joistain viesteistä, mitä täältä lukee, sellainen kuva, kuin introversio olisi ihan kamala ongelma, toisaalta taas joistain postauksista jää sellainen maku, että edustettaisiin jotain personallisuuden sinistä verta, vähän sellainen elitistinen asenne (ja painotan taas, että syyllistyn tällaisiin kirjoituksiin usein itsekin, ajattelen yhtä raivostuttavaa ihmistä ja yleistän puhumalla "niistä ekstroverteista" ja "onneksi me introvertit---", vaikka idiootteja mahtuu janan molempiin päihin). Mutta uskon useimpien internetinkäyttäjien ymmärtävän foorumia luettaessa, että kyse on yksilöiden kokemuksesta, ei kokonaista ihmisryhmää koskevasta absoluuttisesta totuudesta. Jos tuntuu, että jonkun käyttäjän viestit antavat huonon kuvan introverteista noin yleensä, voi samaan ketjuun kirjoittaa vastapainoksi oman kokemuksensa siinä käsitellystä asiasta. Lainata vaikka kyseistä käyttäjää ja sanoa, että "mielenkiintoista miten erilaisia tyyppejä meissä introverteissa on, itse koen tämän asian x aivan päinvastaisena" tai jotain sellaista. Mutta arvostan Theo sitä, että otit asian esille, nostamasi huomiot herättänevät ajatuksia muissakin kuin Passessa, ainakin itse totesin, että voisin olla vähän ajattelevaisempi tällä foorumilla.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 15.05.2015 20:00

Sen verran itsekin otan tähän kantaa, että jotkut viestit olen kyllä minäkin kokenut hieman ärsyttävinä, yliampuvina - ehkä jotenkin myös turhan voimakkaana ilmaistuna. Etenkin tämä Passen kehotus katkaista kylmästi välit kaikkiin (ekstro)sukulaisiin. Mutta tosiaan, ehkä kyse on vaan mielipiteen erilaisuudesta. Meitä kun on tällä palstalla moneen lähtöön, eikä introverttius tarkoita automaattisesti että ajateltaisiin asioista samalla tavalla. Syyllistyn varmasti itsekin tähän samaan, joten ei tietysti pidä toisia syytellä. Sitä vain jotenkin olettaa aina oman tekstinsä olevan niin "pyhää". :lol:

Toinen juttu on myös sitten se, että pelkän kirjoitetun tiedon varassa elämisestä ei välttämättä saa koko kuvaa siitä, missä mielessä ko. henkilö on viestin kirjoittanut - vaikka hymiöillä tilannetta voikin kompensoida. Viestit voi käsittää ihan eri valossa kun niitä lukee eri mielentilassa. Se mikä siis aiemmin saattoi tuntua v*ttuilulta, ei siltä enää paremmalla päällä ollessa tunnukaan.

Enkä usko että kukaan täällä oikeasti ekstroja vihaa. Ihmisiähän hekin ovat siinä missä introtkin - molemmilla on hyvät ja huonot puolensa. Useimmilla palstalle eksyneillä saattaa vain olla huonoja kokemuksia ekstroverteista omalta kohdalta, joka sitten heijastuu koko ihmisryhmän mollaamisena. Tuskin tämä on kellään tarkoitus, mutta onhan tunteiden purkaminen ihan ymmärrettävää - etenkin alkuvaiheessa kun oivaltaa, ettei minussa mitään vikaa ollutkaan - vaikka kaikki muut sitä vuosia väittivät.

Moni kirjoittaa kieltämättä hyviä (ja erilaisia) näkökulmia asioista tänne. Ei välttämättä tarvitse olla edes itse samaa mieltä voidakseen tämän todeta. Olemassa kun ei ole mitään yhtä ainoaa totuutta, joten hyvä että saadaan eri kantoja tänne.

Hyvä Theo että otit asian esille. Olen itsekin tätä jo hetken pohtinut, mutten ole uskaltautunut kirjoittamaan tuntemuksiani ensimmäisenä.

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Yliluonnollisia kykyjä?

Viesti Kirjoittaja Theo » 21.05.2015 20:14

Kun Passepartout'lle ei voi laittaa yksityisviestejä, pistän tähän:

Toivon ettet häivy tältä foorumilta, vaan kirjoittelet edelleen. Varmaan kaikki toivovat sitä täällä. On hyvä, jos on edes joku foorumi, jossa voit kokea edes jonkinlaista yhteyttä muiden ihmisten kanssa. Särmistäsi huolimatta vaikutat ajattelevalta ihmiseltä.

Jos häivyt, kadun suuresti sitä, että tulin kommentoineeksi mitään. Toivon Sinulle vain hyvää.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa