Kirjoittaminen

Keskustelua harrastuksista.
aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja aura » 03.04.2015 18:03

Löytyykös foorumilaisista pöytälaatikkorunoilijoita, kirjailijan alkuja, päiväkirjan pitäjiä tai bloggaajia yms?
Mistä aiheista yleensä kirjoitatte, oletteko enemmän fiktion vai faktan ystäviä, mitä kirjoittaminen merkitsee teille? Julkaisetteko juttujanne missään?

masa
Viestit: 10
Liittynyt: 02.04.2015 17:17
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja masa » 03.04.2015 21:38

aura kirjoitti:Löytyykös foorumilaisista pöytälaatikkorunoilijoita, kirjailijan alkuja, päiväkirjan pitäjiä tai bloggaajia yms?
Mistä aiheista yleensä kirjoitatte, oletteko enemmän fiktion vai faktan ystäviä, mitä kirjoittaminen merkitsee teille? Julkaisetteko juttujanne missään?
Jonkin näköinen kirjailijan alku kai olen, vahvasti huumoripuolella, pöytälaatikossa pysynyt, paitsi eräs lyhytelokuva kässäri.
Eräänlainen bloggaaja, pärstäkirjassa pidän viikottain urheilian päiväkirjaa "fanisivulla".

Avatar
Viiivi
Viestit: 20
Liittynyt: 20.03.2015 07:55
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja Viiivi » 03.04.2015 22:23

Semmonen wannabe kirjailijan alku täälläkin. Kehittelen tarinaa päässäni (koko ajan) ja joskus kirjaan ylös jos tulee joku erityisen hyvä lause mieleen :D Vielä jonain päivänä istun alas ja kirjoitan kaiken puhtaaksi...
Kirjoitan mieluummin faktaa, ihan omasta elämästä. Jonkinlaista blogitoimintaakin pienesti ollut. Runoja pöytälaatikkoon myös rustaan. Päiväkirjaa tuli pidettyä nuorempana, mutta ei enää vuosiin.

Olen ollut lapsesta asti kiinnostunut kirjoittamisesta. Alakoulussa voitin muutaman kirjoituskilpailunkin ja tein omaa sarjakuvalehteä perheelleni. Olen aina sanonut haluavani kirjailijaksi. Kerään tässä vain matskua... ;)
Ugh... Do I really have to go? I would much rather stay home look like shit and do nothing.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 06.04.2015 13:56

Minä olen jotenkin aina tykännyt kirjoittamisesta ja ilmeisesti melko hyvin siinä menestynytkin. Sain aina kaikista esseistä ja kirjoitelmista kiitettäviä ja kaikki äidinkielen kurssit olivat ammattikoulussakin parasta 3:sta. Kaverit ja luokkatoverit aina ihmettelivät, miten joku voi olla noin kiinnostunut kirjoittamisesta, kun se heistä oli todella tylsää. Mulle ei ole juuri koskaan tuottanut mitään ongelmia tuottaa tekstiä: siinä missä kauppiksessakin muut puntaroivat ensimmäisen rivin kanssa, mulla oli jo kasassa pari arkkia tekstiä. :lol:

Ilmaisen itseäni ehdottomasti mieluiten kirjoittamalla, vastaavasti ruumiillisessa kanssakäymisessä ja kehonkielessä olen puhumisen ohella melko heikko, vaikka käytinkin käsiä ja eleitä melko paljon esimerkiksi selittäessäni jotain.

Ammattiblogia myös pidän teknologian saralta. Sille on ihan kiva lukijapiiri jo muutaman vuoden aikana syntynyt. Pidän enemmän faktasta sillä vaikka minulla onkin varsin hyvä mielikuvitus, olen oikeastaan aika huono keksimään esimerkiksi tarinoissa eri henkilöitä, heidän välisiä suhteitaan ja muuta. Vähän niin kuin IRL-elämässäkin. :D

Passepartout

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 07.04.2015 14:50

Kirjoitan päiväkirjaa ja joskus japanilaishenkisiä runoja. Tarinoita kirjoittelen päässäni koko ajan, mutta kärsivällisyys ei ikinä riitä niiden oikeaan kirjoittamiseen asti.

Jossain vaiheessa kirjoittelin asia-artikkeleita yhdelle nettifoorumille ja kolumneja yhteen pieneen lehteen. Mutta lopetin sen koska minusta oli hirveän kiusallista että ihmiset lukee mitä olen kirjoittanut omalla nimelläni. Sen takia minulla ei ole blogiakaan vaikka monet ovat kehottaneet sellaisen aloittamaan. Vaikka kirjoittaisin anonyyminä, se olisin silti minä ja ihmiset lukisi mun juttujani.

Joo, olen sekopää. :mrgreen:

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 07.04.2015 18:29

Passepartout kirjoitti:Jossain vaiheessa kirjoittelin asia-artikkeleita yhdelle nettifoorumille ja kolumneja yhteen pieneen lehteen. Mutta lopetin sen koska minusta oli hirveän kiusallista että ihmiset lukee mitä olen kirjoittanut omalla nimelläni. Sen takia minulla ei ole blogiakaan vaikka monet ovat kehottaneet sellaisen aloittamaan. Vaikka kirjoittaisin anonyyminä, se olisin silti minä ja ihmiset lukisi mun juttujani.
Mulla oli oman blogini kanssa aluksi ihan sama ongelma. En halunnut paljastaa omaa virallista nimeäni vaan kirjoittelin mielummin nimimerkin takana. Myöhemmin uskaltauduin paljastamaan etunimeni, sittemmin kun toiminta laajentui ja muuttui yhä ammattimaisemmaksi ja virallisemmaksi, on oman koko nimen käyttäminen ollut lähes pakollista.

Mulla on ollut muutenkin sellainen tunne, että kyllä moni minut jo pelkän nimen ja paikkakunnan perusteella yhdistää oikeaan henkilöön. Olen sen verran "kuuluisa" ja vihamiehiä kyllä riittää.

Passepartout

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 08.04.2015 16:46

Blogin pitämisessä on tietysti vielä sekin puoli, että jos pitää jotain asiablogia (eikä mitään lifestylepaskaa) voi kokea olevansa tavallaan yhteiskunnallinen vaikuttaja. Voin kuvitella että suosittu blogi olisi aikamoinen egobuusti tällaiselle semisyrjäytyneelle.

Mutta. Kun minä olen vainoharhainen. Vaikka kirjoittaisin anonyymisti, joku tunnistaisi minut varmasti. Välillä vaivaa sekin, että jos tälle palstalle eksyisi joku tuttu, olisin kyllä helposti tunnistettavissa. Tietysti valtaosa ihmisistä ei kovin hyvin osaa yhdistellä pisteitä kuvaksi, mutta kun itse tunnistaa ihmisiä joita ei edes tunne IRL, mutta tunnistaa yhdeltä foorumilta tutun toisella foorumilla, sitä kuvittelee että kaikki tekee niin. Enkä halua että ihmiset tietää minusta liikaa.

INTPinson
Viestit: 57
Liittynyt: 12.07.2014 15:43
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja INTPinson » 08.04.2015 17:38

Passepartout kirjoitti:Blogin pitämisessä on tietysti vielä sekin puoli, että jos pitää jotain asiablogia (eikä mitään lifestylepaskaa) voi kokea olevansa tavallaan yhteiskunnallinen vaikuttaja. Voin kuvitella että suosittu blogi olisi aikamoinen egobuusti tällaiselle semisyrjäytyneelle.

Mutta. Kun minä olen vainoharhainen. Vaikka kirjoittaisin anonyymisti, joku tunnistaisi minut varmasti. Välillä vaivaa sekin, että jos tälle palstalle eksyisi joku tuttu, olisin kyllä helposti tunnistettavissa. Tietysti valtaosa ihmisistä ei kovin hyvin osaa yhdistellä pisteitä kuvaksi, mutta kun itse tunnistaa ihmisiä joita ei edes tunne IRL, mutta tunnistaa yhdeltä foorumilta tutun toisella foorumilla, sitä kuvittelee että kaikki tekee niin. Enkä halua että ihmiset tietää minusta liikaa.
Se, että joku tunnistaisi sut kirjoitustesi perusteella vaatisi tietenkin sen, että joku niitä kirjoituksia lukee. Suurimmalla osalla blogeista tuskin on mitään suurta lukijakuntaa, joten aika epätodennäköisesti sinne eksyy ketään, jota tunnet henk. koht. Tällä foorumilla on kyllä kirjoitusaktiivisuus lisääntynyt viime aikoina jonkin verran, mutta veikkaisin ettei suurin osa täällä käyvistä ole mitään foorumistalkkaajia (kuten itse olen).

aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja aura » 08.04.2015 17:54

Passepartout sanoi:
Vaikka kirjoittaisin anonyymisti, joku tunnistaisi minut varmasti. Välillä vaivaa sekin, että jos tälle palstalle eksyisi joku tuttu, olisin kyllä helposti tunnistettavissa.
Mulla on ihan sama juttu. Kuka tahansa tuttu, joka lukisi mun blogia tai tätä tai muuta käyttämääni foorumia, tunnistaisi mut heti. Tästä syystä tulee aika ajoin siivoiltua jotain sivumainintoja vanhoista viesteistä, ketään en ole sentään haukkunut, mutta välillä on saattanut lipsahtaa jotain "Tuttu Tuttavainen ei ymmärrä mua :("-tyyppistä kommenttia. Eri foorumeilla + mun blogeissa käyvät varmaan tunnistais mut täältä ja täällä käyvät noista paikoista, valitan samoista asioista neljällä eri sivulla ja mulla on vahvat tekstuaaliset (???) maneerit. Pitäis kai vaihtaa superasialliseen kirjoituskieleen ja olla kertomatta kaikkialla koko elämäntarinaansa jokaista yksityiskohtaa myöten, mut toisaalta pidän siitä ideasta, että musta jää joku jälki. Pieni, myötähäpeää herättävä jälki :lol: Ja olisi aika siistiä, jos jotkut tulevaisuuden nettitutkijat sadan vuoden päästä löytäis mun kirjoitukset, yhdistäis ne toisiinsa ja tekis jonkun dokumentin 2010-luvun suurimmasta nolifesta. "Hänellä oli pieni ÄÖ, mutta suuri sivuhistoria."

Itse aiheesta: mikä teitä inspiroi?

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kirjoittaminen

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 08.04.2015 21:02

Passepartout kirjoitti:Blogin pitämisessä on tietysti vielä sekin puoli, että jos pitää jotain asiablogia (eikä mitään lifestylepaskaa) voi kokea olevansa tavallaan yhteiskunnallinen vaikuttaja. Voin kuvitella että suosittu blogi olisi aikamoinen egobuusti tällaiselle semisyrjäytyneelle.
Juuri tätä itsekin haen, puhtaasti asiablogi siis kyseessä. On mahtavaa saada jotenkin äänensä, mielipiteensä ja osaamisensa tuotua esille. Ja mikäs sen parempaa kuin lempi ilmaisutavallani, kirjoittamalla. Mihinkään videobloggaamiseen en koskaan pystyisi, sillä en osaa ilmaista itseäni niin hyvin puhumalla ja elehtimällä. Kameran edessä menisin muutenkin ihan lukkoon. Kuvat ja teksti saa riittää. :)
Passepartout kirjoitti:Mutta. Kun minä olen vainoharhainen. Vaikka kirjoittaisin anonyymisti, joku tunnistaisi minut varmasti. Välillä vaivaa sekin, että jos tälle palstalle eksyisi joku tuttu, olisin kyllä helposti tunnistettavissa.
Minäkin olen monen asian suhteen melko paranoidinen. Minäkin olen miettinyt tuota että jos joku tuttuni eksyisi tälle palstalle, hän mahdollisesti pystyisi päättelemällä yhdistämään tämän nimimerkin minuun. Tämä toisaalta onkin ainoa paikka jossa olen avautunut näin paljon asioistani. Ei ole yleensä tapana, mutta täällä on kiva keskustella ja purkaa mieltään vapaasti. Olette ihania ihmisiä. ;)

Koko nimi ja paikkakunta varmaan riittäisi monelle tutulleni tunnistamaan minut blogini kirjoittajaksi. Mutta toisaalta se ei sinällään haittaa, koska en häpeä työtäni mitä teen. Päinvastoin.
INTPinson kirjoitti:Suurimmalla osalla blogeista tuskin on mitään suurta lukijakuntaa, joten aika epätodennäköisesti sinne eksyy ketään, jota tunnet henk. koht.
Noniin, nyt galluppi käyntiin! Miten suurta lukijakuntaa pidätte blogilla suurena? :D
INTPinson kirjoitti:Tällä foorumilla on kyllä kirjoitusaktiivisuus lisääntynyt viime aikoina jonkin verran, mutta veikkaisin ettei suurin osa täällä käyvistä ole mitään foorumistalkkaajia (kuten itse olen).
Myönnän olevani samanlainen stalkkaaja tämän foorumin kuin sinä INTPinson. Harvoin löytää niin mielenkiintoista paikkaa jossa keskustella näin innokkaasti niin kyllä useamman kerran päivässä tulen katsastamaan onko mitään uutta ihmeellistä ilmaantunut. Ja kyllä on selvästi täällä lisääntynyt kirjoitusaktiivisuus viime aikoina, liekkö olen osasyynä tähän pommittamalla palstaa jatkuvasti. :lol:
aura kirjoitti:Mulla on ihan sama juttu. Kuka tahansa tuttu, joka lukisi mun blogia tai tätä tai muuta käyttämääni foorumia, tunnistaisi mut heti.
Tavallaan "pelkään" samaa, mutta en säästele sanojani sen pelossa. Toisaalta olen monesti miettinyt, että en voi ainakaan enää tätä sivustoa hyödyntämällä selittää introverttiuttani kenellekään tutulleni, sen verran avoimesti on tullut kirjoiteltua että varmasti ainakin lähipiiri minut tunnistaisi. Haluan kuitenkin kertoa ajatuksiani täällä varsin avoimesti ja tuoda julki syvimmätkin mietteeni. Asiallinen olen kyllä yrittänyt pääasiassa olla, mutta kaikkien aiheiden kanssa se ei välttämättä onnistu.

Ja tosiaan mullakin on sen verran omaperäinen kirjoitustyyli, että esimerkiksi tätä palstaa lukevat todennäköisesti tunnistaisivat blogini minun kirjoittamakseni jos joskus sinne eksyisivät.
aura kirjoitti:Itse aiheesta: mikä teitä inspiroi?
Bloggaamisessa minua inspiroi itse kirjoittamisen mukavuus ja se että olen siinä (mielestäni) hyvä. On myös mahtavaa nähdä oma kädenjälkensä jossain, jonka muutkin huomaavat. Blogia pidän muutenkin hyvänä keinona tuoda julki osaamistaan, omia aatteitaan ja mielipiteitään sekä paikkana ilmaista itseään.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa