Tästä oman ajan/tilan kunnioituksesta on nimittäin muodostunut omalla kohdallani ihan todellinen ongelma. Olen yrittänyt selittää parhaani mukaan, että minä nautin yksinolosta, tarvitsen sitä säännöllisesti eikä se ole minulle ongelma, mutta ei. Asia muistetaan ehkä viikon verran ja sitten tilanne valuu takaisin siihen lähtötilanteeseen. Alkaa olla todella häiritsevää kun läheisetkin soittelevat lähes päivittäisellä rytmillä kertoakseen tyhjänpäiväisiä tekemisiään ja minun velvollisuus olisi ilmeisesti niistä aina heitä kuunnella. Vaikea pitää vain linjaa auki hiljaa kuunnellen, kun itsellä ei ehkä 24h sisään ole tullut mitään kerrottavaa viime kerrasta. Sitten kun yrität puolustautua, huomioida myös omat tarpeesi, toisessa päässä loukkaannutaan ja usein aika pahastikin, koska on kuulemma hyvin itsekästä ja epäkunnioittavaa käyttäytyä heitä kohtaan näin. Kaikki olisivat heti hiiiirmu tyytyväisiä, kun kiinnostavin pirtein iloisin mielin vain kuuntelisin heidän päiväilyään kuluneen viikon säästä, arkiaskareidensa tekemisestä ja siitä, kuinka heillä on niin tylsää. Tylsyys on muutenkin mielenkiintoinen käsite, sillä itse koen sitä vain aniharvoin. Tätä jaksettiin mm. tänäänkin taas ihmetellä: miten työttömällä ihmisellä ei muka ole tylsää? Jaa-a, kaikille se työ ei ole koko elämä.
Alkaa tosiaan vain ottaa tämä päähän, että "huojuva torni" pysyy vain silloin pystyssä kun tekee niin kuin toiset haluavat. Tästä aiheestahan oli keskustelua jo toisessakin ketjussa. Silloin on itse itsekäs, kun toisen itsekkyyttä rajoittaa. Ja minusta tämä pätee myös tähän varsin hyvin. Tasa-arvoiseen asemaan on hyvin vaikea päästä, kun aina pitäisi mennä sen toisen sosialisoinnin ehdoilla eikä missään nimessä mennä vaatimaan mitään omaa aikaa ja tilaa, jotta pakka pysyy kasassa. Tottakai aina (jopa ensisijaisesti) ajattelen myös toisia ihmisiä ja heidän tunteitaan, mutta alkaa todenteolla vain väsyttämään tämä asetelma. "Mä tiedän että sä haluat olla rauhassa, mutta minä haluan puhua - ja sinun pitää kuunnella."
Jatkuva säännöllinen kyläily (= väh. kerran viikossa) alkaa myös ottamaan päähän, koska tämä luo paineita minun päähäni. Muodostuu jotenkin juuri tällainen käsitys, että minä olen velvollinen pitämään alituiseen yhteyttä - vaikka sitten oman hyvinvointini kustannuksella. Kaikki eivät myöskään ymmärrä sitä, että minulla on myös oma elämä ja se että jos sanon olevani kotona, ei tarkoita sitä että minulla olisi välttämättä ylimääräistä aikaa tai edes halua rupatella. Vanhukset ovat kieltämättä tässä pahimpia. Ei sillä, rakastan isovanhempiani kovasti, mutta on jotenkin vain itse introverttina ihmisenä niin vaikea jaksaa käsittää, miten joillekin käytännössä koko elämä voi olla niin kiinni niissä sosiaalisissa suhteissa. Itselle kun ne hädin tuskin pääsevät edes TOP 5:een. Musta ois itsestäni ainakin hyvin vaikea kuvitella rakentavani elämääni pelkkien toisten ihmisten varaan. Ihmisen onni ei saa muodostua pelkistä ihmissuhteista, se pitää lähteä ennenkaikkea itsestä.
Olen useassa ketjussa puhunut ajoittaisista yksinäisyyden tunteista. Ne nimenomaan tulevat tästä merkityksellisten ihmissuhteiden puuttumisesta. Toki perhe on hyvin tärkeä, mutta hekään eivät välttämättä ole sellaisia henkilöitä joiden kanssa jaksaisi alituiseen olla. Sitä enemmän hakisi sellaista seuraa, jonka kanssa on syvempi yhteys - muukin kuin pelkkä veriside. Heitä, joiden seurassa aidosti itse viihtyisi. Nykyisten kontaktien kanssa kun alkaa tuntua siltä, että heidän kanssaan on enemmän tekemisissä pelkästä velvollisuudentunteesta kuin omasta halusta.
Miten teidän oman ajan ja/tai tilan tarvetta on kunnioitettu? Miten siihen on suhtauduttu?