Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Kaikki terveyteen - niin fyysiseen kuin psyykkiseen - liittyvät aiheet.
Joni11223392
Viestit: 17
Liittynyt: 24.01.2016 02:49
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Joni11223392 » 24.01.2016 22:53

Moikka.

Mulla on ikää 23v

Mulla on ollu koko ikäni niin sanottu synnynnäinen vamma joka nykyään näkyy vaan oikeassa nilkassani. On ollut joskus paljon pahempikin. Semmonen tuli mieleeni että jos ihminen on jotenkin poikkeava esimerkiksi omistaa tatuoinnin tai niin kuin minä kävelen vähän oudosti. Niin miten juuri sinä reagoit?

Usein esimerkiksi kaupassa mua saatetaan kattoa oudosti kun kävelen niin kuin kävelen.
Mut on esimerkiksi koulussa jätetty aina yksin varmaan osittain vammani takia.
Ja paljon muutakin ikäviä juttuja on käyny varmasti osittain vammani takia.

Yritän olla ihmiselle ystävällinen.
Mies joka harrastaa jalkapalloa ja Opiskelee koodausta.

Theo
Viestit: 39
Liittynyt: 08.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Theo » 27.01.2016 16:09

Moi Joni,

Minä en ainakaan erityisemmin ihmettele tai jää tuijottelemaan, jos huomaan jollakulla jonkun vamman tai epätavallisen piirteen. Sellaiset kuuluvat elämään. Joillakuilla on jokin ulkoinen vamma, toisilla taas jokin sisäinen. Joskus voi olla molempia. Ei tuollaiset asiat koko ihmistä määrittele. En usko että kukaan sinuun tutustuva jaksaa hetken päästä edes muistaa, että sinulla on joku vamma. Sellaiselle tulee täysin sokeaksi.

Eräs luokkatoverini oli aikoinaan lyhytkasvuinen. Ajattelin hänen lyhytkasvuisuuttaan varmaankin vain ensimmäisenä päivänä, kun asia oli uusi. Sen jälkeen asia tuskin koskaan enää nousi mieleeni. Lyhytkasvuisuus ei vaikuttanut kyseisen ihmisen mukavaan persoonallisuuteen millään tavalla.

Sinun kannattaa Joni varmasti kehittää samanlainen "putkinäkö" kuin julkkiksilla, kun he liikkuvat ihmisten parissa. Antaa toisten ihmisten töllistellä omia aikojaan, jos eivät pikkusieluisuudessaan muuta osaa. Tsemppiä!

Tähtitonttu
Viestit: 41
Liittynyt: 06.04.2015 17:02
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Tähtitonttu » 29.01.2016 20:58

Juu, monet ihmiset varmasti jaksaa tuijotella ja olla muutenkin idiootteja, mutta ihmettelen vaan että eikö niillä oikeasti ole mitään parempaa tekemistä. Oikeasti kertoo niistä enemmän kuin susta. Omasta mielestä erilaisuus (oli se sitten minkälaista vaan) on juuri se asia joka tekee ihmisestä kiinnostavan, hyvässä mielessä. Tylsää on se porukka joka haluaa vaan kuulua massaan tai vaikka tuollaiset kaupassa tuijottelijat.

Enkä ite oikein osaa erilaisesti liikkuvia ihmisiä kummestellakaan, kun henkilökohtaisen avustajan töitä teen tällä hetkellä. Siinä ois vähän outoa joka välissä jäädä pällistelemään... :D
A question that sometimes drives me hazy: am I or the others crazy?
-Albert Einstein-

andylin
Viestit: 7
Liittynyt: 07.02.2016 21:01
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja andylin » 07.02.2016 21:31

Itse kun olen vähän sellainen että huomaan pienetkin poikkeamat tavallisessa harmaassa ympäristössä niin kyllä saatan tuijottaa mutta en tietenkään mitenkään halveksuvasti. Mielestäni on hyvä että erilaisia ihmisiä on, muuten olisi aika tylsää ja yleensä ne erilaiset ihmiset ovat usein paljon mielenkiintoisempia ja vahvempia, koska ovat ehkä joutuneet kokemaan erilaisia reaktioita muilta ihmisiltä. Siitä ei kannattaisi kuitenkaan pahoittaa mieltään vaan pikemminkin kääntää se voimavaraksi :)

Kahvipapu
Viestit: 17
Liittynyt: 05.02.2016 21:58
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Kahvipapu » 08.02.2016 00:49

Minä suhtaudun erilaisuuteen hyvin. Itselläni on eräs jatkuvaa hoitoa vaativa vaikea fyysinen sairaus, joten ymmärrän hyvin muita joilla on jokin vamma tai vaikeus elämässään. Tuon sairauden takia koen myös välillä olevani vähän ulkopuolinen. En vartavasten tuijottele poikkeavan näköisiä tyyppejä, vaikka sellaiset nyt tietysti usein tuppaavat herättämään huomioni. Mutta erilaisuus on rikkaus ja kaikilla meillä on paikkamme tässä elämässä. Ole rohkeasti vain sellainen kuin olet ja anna muiden tuijotella, jos tuijottavat. :)

Avatar
Varjotar
Viestit: 56
Liittynyt: 11.11.2015 21:21
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Varjotar » 17.02.2016 13:57

Mä oon nii erilainen, etten tuu juttuunkaa normaalien kanssa :D
Ei vaiskaan, ei mua kiinnosta miten kukin on erilainen, ihmisenä koitan kaikkia kohdella.
Tyttö, joka leikki tulella

Joni11223392
Viestit: 17
Liittynyt: 24.01.2016 02:49
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Joni11223392 » 22.04.2016 19:41

andylin kirjoitti:Itse kun olen vähän sellainen että huomaan pienetkin poikkeamat tavallisessa harmaassa ympäristössä niin kyllä saatan tuijottaa mutta en tietenkään mitenkään halveksuvasti. Mielestäni on hyvä että erilaisia ihmisiä on, muuten olisi aika tylsää ja yleensä ne erilaiset ihmiset ovat usein paljon mielenkiintoisempia ja vahvempia, koska ovat ehkä joutuneet kokemaan erilaisia reaktioita muilta ihmisiltä. Siitä ei kannattaisi kuitenkaan pahoittaa mieltään vaan pikemminkin kääntää se voimavaraksi :)
Olen yrittänyt juuri tuota että en niin välittäisi miten minuun reagoidaan.
Sitä vaan ei pysty tämän herkkyyden takia. Olen joutunut käymään läpi jotain mitä "terveet" eivät käy läpi. Muun muassa olen ollut yhteensä yli 2 vuotta sairaalassa tutkimuksissa mikä mulla on jotta mun elämä ois edes jollain tapaa helpompaa.

No ei se ole helppoa teillä FYYSISESTI terveilläkään ilmeisesti.
Mies joka harrastaa jalkapalloa ja Opiskelee koodausta.

Avatar
Skitsoidi
Viestit: 75
Liittynyt: 28.09.2015 22:41
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Skitsoidi » 03.05.2016 22:27

No itse olen sisäisesti erilainen ja osittain ulkoisestikin (vitiligo) . Erilaisuus on rikkaus.
INFJ/ISFP sekä Puu-Lohikäärme

tuulintunen
Viestit: 4
Liittynyt: 19.10.2016 19:32
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja tuulintunen » 19.10.2016 22:02

Erilaisuus. Hirveän vaikea käsite, koska eikös me kaikki olla erilaisia? Jos ei olla, niin kuka sitten on tavallinen tai normaali jos vastakohta on erilainen. Onko erilainen siinä tapauksessa jotenkin vääränlainen, poikkeava, jopa outo? Jos ei mieti niin syvällisesti, voiko erilaiseksi ihmiseksi laskea esim. ulkomaalaissyntyisen, kehitys- tai liikuntavammaisen, narkomaanin, hipin, homoseksuaalin, psyykkisesti sairaan, fyysisesti sairaan... Jos tällaista listaa jatkaisi, niin todennäköisesti löytäisi siitä pian itsensä. Josta päätellen erilaisuus ja normaalius jälleen sekoittuu.

Perusarkea eläessähän ei tule ajatelleeksi tuollaisia. Jos näkee kadulla hyvin poikkeavan näköisen/poikkeavalla tavalla käyttäytyvän ihmisen, niin varmaan suurin osa kiinnittää siihen jollain tasolla huomiota. Riippuu sitten ihmisestä mitä kukakin ajattelee. Kaikkihan varmaan haluais olla ja väittää olevansa tosi suvaitsevaisia ja hyväksyä kaikenlaiset ihmiset. Tosiasiassa kaikilla on ennakkoluuloja jotain asiaa ja usein jotain tiettyä ihmisryhmää kohtaan. Mullakin, mutta siltikin koen antavani hyvinkin itseeni verrattuna erilaisten ihmisten olla rauhassa omia itsejään. Minusta erilaisuus on enimmäkseen hyvin mielenkiintoista. Arvomaailmojen ristiinmeno voi kyllä aiheuttaa enemmän negatiivisia tunteita, mutta eri ihmisten elämäntarinat, tavat ja tottumukset on äärimmäisen mielenkiintoista kuultavaa. Ja mitä enemmän siihenkin erilaiseen ihmiseen tutustuu, niin sitä enemmän löytääkin niitä yhtäläisyyksiä.

Edellisen kirjoittajan toteama klisee, erilaisuus on rikkaus, on fakta, mutta myös elämästä värikkäämmän tekevä, ja lohdullinen ja ihana seikka, joka antaa luvan olla oma itsensä kaikkien erilaisten joukossa.

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Miten täällä ihmiset suhtautuu erilaisuuteen?

Viesti Kirjoittaja Andras » 12.02.2017 01:27

Joni11223392 kirjoitti: Mulla on ollu koko ikäni niin sanottu synnynnäinen vamma joka nykyään näkyy vaan oikeassa nilkassani. On ollut joskus paljon pahempikin. Semmonen tuli mieleeni että jos ihminen on jotenkin poikkeava esimerkiksi omistaa tatuoinnin tai niin kuin minä kävelen vähän oudosti. Niin miten juuri sinä reagoit?
Oikeasti, se riippuu ihan siitä asiasta. En ajattele ihmisiä erilaisina ja ei-erilaisina. Kaikki ovat erilaisia itseeni nähden. Vaikka on paljon ryhmiä, jotka ovat samanlaisia keskenään.

Väittäisin että on aika väärää ajattelua tai ehkä jopa valheellista. Että henkilöt, jotka väitetysti "eivät pidä erilaisuudesta", oikeasti eivät pidä erilaisuudesta. Vaan kyse on yleensä jostain muusta. Vaikka sellaisiakin on, jotka eivät pidä nimeomaan siitä erilaisuudesta.
Joni11223392 kirjoitti:Mut on esimerkiksi koulussa jätetty aina yksin varmaan osittain vammani takia.
Ja paljon muutakin ikäviä juttuja on käyny varmasti osittain vammani takia.
Näin on varmasti käynyt.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa