Erityisherkkyys

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Jem
Viestit: 11
Liittynyt: 02.12.2014 18:31
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Jem » 05.03.2015 14:10

Olen myös erityisherkkä ainakin näiden testien perusteella, mikä ei minua mitenkään yllätä. Olen aina pitänyt itseäni yliherkkänä, helposti stressaantuvana ihmisenä. En tosin tiedä, kuinka paljon se näkyy ulospäin, koska en mielelläni osoita olevani herkkä vaan ennemmin välttelen tilanteita, joissa se voisi tulla ilmi. Arvostan herkkyyttä muissa ihmissä, mutta jostain syystä itsessäni en pidä sitä niin hyvänä ominaisuutena tai ainakaan en halua sitä muille näyttää.

Avatar
inneradventures
Viestit: 2
Liittynyt: 09.03.2015 10:49
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja inneradventures » 09.03.2015 14:53

Erityisherkkä myös, vaikka yritän välttää taas yhtä lokerointia. Olen törmännyt muutaman kerran ihmiseen, joka perustelee kykenemättömyyttään tehdä jotain, heittäytyy avuttomaksi tai kilahtaa suhteettomasti koska määrittelee ja oikeuttaa käytöksensä erityisherkkyydellä, joten olen hieman erityisherkkä kyseiselle määritelmälle ;) . Itselleni voimakkaat hajut (erityisesti partavesi ja hajuvesi :evil: ) aiheuttavat päänsärkyjä ja tietyt äänet alkavat rassata hermoa, samoin jos eri ärsykkeitä on liikaa yhdellä kertaa / liian pitkän aikaa (mieluiten asuisin äänieristetyssä asunnossa ilman naapureita), samoin olen aina leikannut pesulaput pois vaatteista ja olen kuullut, että aistin toisten mielialat ja tunnelmat helposti. Liekö jälkimmäinen introverttiyden tuomaa vai erityisherkkyyttä vai yhdistelmä molempia.

mietteliäs
Viestit: 27
Liittynyt: 01.02.2015 20:21
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja mietteliäs » 10.03.2015 00:42

inneradventures kirjoitti:Erityisherkkä myös, vaikka yritän välttää taas yhtä lokerointia. Olen törmännyt muutaman kerran ihmiseen, joka perustelee kykenemättömyyttään tehdä jotain, heittäytyy avuttomaksi tai kilahtaa suhteettomasti koska määrittelee ja oikeuttaa käytöksensä erityisherkkyydellä, joten olen hieman erityisherkkä kyseiselle määritelmälle ;) .
:lol: nyttei kyllä tainnut tarvita olla sen enempää herkkä haistaakseen huumorintajun :lol:

itsekkin olen alkanut haaveilemaa ettei olis naapureita tai asunto menis äänieristetystä kopista :D

Passepartout

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 11.03.2015 15:32

inneradventures kirjoitti:Erityisherkkä myös, vaikka yritän välttää taas yhtä lokerointia. Olen törmännyt muutaman kerran ihmiseen, joka perustelee kykenemättömyyttään tehdä jotain, heittäytyy avuttomaksi tai kilahtaa suhteettomasti koska määrittelee ja oikeuttaa käytöksensä erityisherkkyydellä, joten olen hieman erityisherkkä kyseiselle määritelmälle ;) .
Mäkin muuten inhoan tätä ilmaisua "erityisherkkyys". Jotenkin se on niin amerikkalainen. Yritetään tehdä asiasta positiivista, että oikeasti sä olet vain erityinen. Asiasta, joka eittämättä tekee ihmisen elämästä tavallista vaikeampaa nykymaailmassa yritetään väkisin tehdä jotenkin hyvä ominaisuus. Vähän sama kuin erityislasten kohdalla...

Suomeksi olisi muutenkin parempi puhua "poikkeuksellisen korkeasta sensitiivisyydestä" tms. koska suomen sana "herkkä" assosioituu niin voimakkaasti nimenomaan emotionaaliseen herkkyyteen. Ihmiset ei osaa ajatella että kyse on neurologisesta asiasta joka vaikuttaa muutenkin kuin siten että itkettää kun koira kuolee elokuvissa.

Mä yleensä luonnehdin itse itseäni "pehmeäksi koiraksi". Keksin nimittäin tuon jutun ennen kuin HSP:stä puhuttiin Suomessa mitään. Kun koiran myötä tajusin että on kovia koiria ja pehmeitä koiria. Pehmeä koira on helvetin nopea oppimaan ja yleistämään mistä on tilanteesta riippuen joko etua tai haittaa. Ja ennen kaikkea: millään koulutuksella ei saa pehmeästä koirasta vaikka suojelukoiraa koska siitä ei vaan ole siihen. Koska se on liian pehmeä. Sille koiralle täytyy sitten keksiä muuta käyttöä.

Toinen tärkeä juttu on että pehmeää koiraa ei missään nimessä pidä siedättää sillä että pakotetaan se kestämään epämiellyttävyyttä sillä logiikalla että siinähän tottuu. Kovalle koiralle voi ehkä jossain tilanteessa tehdä niin, tyyliin heittää mereen ja koira toteaa että hei, mähän osaankin uida! Pehmeäkin koira osaa toki uida mutta sen pelko ei tuolla poistu, päinvastoin. Niiden kanssa uusiin asioihin täytyy totuttaa aina niin, että koira on koko ajan rento ja iloinen. Ts. pysytään tiukasti mukavuusalueella. Mä en tosiaankaan enää usko mukavuusalueelta poistumiseen kuten jossain toisessa ketjussa kävi jo ilmi.

Kumma juttu että useimmat ihmiset ymmärtää tällaiset asiat kyllä koiriensa kohdalla mutta kaikkia mukuloita kohdellaan kuin kovia koiria. Että kyllä ne tottuu. Siitä sitten seuraa opittua avuttomuutta ja puuttuvaa perusturvallisuutta.

---

Oletteko muuten lukeneet Sylvi-Sanni Mannisen kirjan "Outolintu, erilainen"? Luin sen joskus vuosia sitten ja aloin jo silloin aavistella että minussa on jotain erilaista. Tai siis tunnistin sen erilaisuuteni. Nykyään olen sitä mieltä että Manninen kirjassaan kuvasi nimenomaan erityisherkkiä ihmisiä.

Maalapsi
Viestit: 7
Liittynyt: 08.03.2015 23:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Maalapsi » 15.03.2015 01:57

Olen jo muutaman vuoden tiennyt olevani introvertti, mutta vasta nyt viime aikoina olen pohtinut olevani hyvin todennäköisesti myös erityisherkkä ihminen. Täytyy vielä enemmän sukeltaa tähän erityisherkkyyden maailmaan ja lukea Elaine Aronin kirjat :)

Vieras

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17.03.2015 19:14

Olen todellakin erityisherkkä. Mun on vaikea nukahtaa jos ei ole pimeää ja hiljaista. Melu ja muut voimakkaat aistiärsykkeet vaikuttavat minuun muita voimakkaammin. Melu ja muu ärsyketulva väsyttää.

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Andras » 23.06.2017 03:44

Sani kirjoitti:Onko kaikki introvertit ihmiset myös erityisherkkiä?
Ei ole.

Itse sain noin 5/23.

Avatar
Korento
Viestit: 7
Liittynyt: 01.10.2017 12:59
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Korento » 01.10.2017 13:29

Taidan olla myöskin erityisherkkä introvertti. Täydellinen erakkoluonne.

Usein tulee pohdiskeltua herkkyyden ja introversion päällekkäisyyttä. Jos introversio liittyy siihen, miten kokee muut ihmiset, ja herkkyys siihen, miten kokee kaikki ärsykkeet ylipäätään, niin sitten olen intro-hsp.

Dina

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Dina » 19.09.2021 20:18

Olen sekä introvertti että erityisherkkä. Joidenkin läheisteni on ollut vaikea ymmärtää sitä, etten ole niin kuin sosiaalisemmat sisareni. Herkkyys on tehnyt minusta hyvin haavoittuvaisen esim muiden mielipiteille.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa