Intro? ADD? Asperger?

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Papru
Viestit: 1
Liittynyt: 10.05.2017 02:05
Viesti:

Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja Papru » 17.05.2017 01:45

Hei kaikille!
Olen uusi täällä, jonkin aikaa lueskellut keskustelua foorumilla ja olen vähän hämmentynyt kaikesta.
Aikaisemmin seurailin jossain määrin edesmennyttä ass-keskustelufoorumia joka sitten jostain syystä lopetti toimintansa vaikka siellä oli kohtuullisen vilkastakin keskustelu. No en tiedä, ehkä keskustelu siellä hyytyi jossain vaiheessa ja siksi koko foorumi lakkautettiin, mutta aukkohan siitä jäi.
Tämä nyt tuntuu olevan lähin "seuraaja". Ainakin mitä nyt heti tuntuu.
Itse olen joku näistä: Introvertti, asperger tai ADD, todennäköisimmin jokin näitten epämääräinen sekasikiö. Vaikea sanoa kun mitään tutkimuksia ei ole itselle tehty. Koko äitiysaika meni omien lasten introverttiyttä setvittäessä ja kolmesta lapsesta kahdella on sen seurauksena add-diagnoosi ja toisella lisäksi myös aspergerpiirteet.
Tunnistan itsessäni useat täällä mainitut jutut ja "ihan kuin olisi kotona"-tunne tulee kun kommenttejanne luen. Mukavaa löytää tämä foorumi!
Mutta vähän hämmentää, että täällä ei kukaan (ainakaan huomaamani) ole ottanut käsittelyyn add:n ja aspergerin yhteyttä introverttiyteen. Ei kai täälläkään kaikki ole vain ihan silleen kevyesti ja helposti introja jotka käy viihteen takia joskus kertoilemassa kommelluksistaan?
Vai onko tämän foorumin tarkoitus nimenomaan olla olemassa, jotta kaikki introvertit eivät luokittelisi itseään aspergereiksi ;D joka ollaan diagnoosina myös ottamassa pois kokonaan tässä lähiaikoina ja jatkossa aspergerit ovat jotain sekalaista autismin kirjolla.

Olisin laittanut tämän ekan viestini johonkin uusien esittäytymisiin, mutta sellaista en onnistunut löytämään. Samoin jos add ja asperger-aiheista keskustelua täältä jo löytyy niin linkatkaa kiitos tähän jatkoksi.

Krymmel
Viestit: 3
Liittynyt: 05.05.2017 18:28
Paikkakunta: Ulkoavaruus
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja Krymmel » 17.05.2017 10:47

Hei Papru ja tervetuloa,

Itsekin olen ihan uusi täällä, en ole vielä paljoa mitään ehtinyt kirjoittaa.

Mutta tässä ketjussa http://www.introvertit.net/forum/viewto ... f=12&t=164 on esittelyjä.

Iitselläni on ihan diagnosoitu ADD, ja pohdiskelen paljon sitä, mikä menee sen ja minkä introverttiyden piikkiin. Tällä hetkellä sellainen tunne, että paljon sellaista, minkä olen laskenut osaksi ADD:tä, voisikin selittää introverttiydellä, ja näin ollen se ei olisikaan mitään sairasta, poikkeavaa, ei-toivottavaa yms. vaan jotain ihan normaalia ja OK. No, en kuitenkaan ole ehtinyt näissä pohdinnoissa kovin pitkälle.

Mutta vähän samalla tavoin mua auttoi kun löysin persoonallisuustyypit (MBTI), ja tajusin, että monet sellaiset piirteet ja jutut, joita olin pitänyt jonkin sortin vikoina (pitäisi muuttua, osoitus siitä että en kelpaa enkä toimi, diagnoosia tarvittaisiin...) ovatkin ihan normaaleja luonteenpiirteitä, joita on monella muullakin, ja ihan normaali osa elämää. :mrgreen:
"I have heard the mermaids singing..."

ADD/ MBTI: INFP-T/ Enneagrammi: 4

outromortti
Viestit: 11
Liittynyt: 25.05.2015 22:06
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja outromortti » 21.05.2017 13:14

Miten sattuikin, että joku kirjoittaa tästä aiheesta juuri nyt? Aloitin viime vuodenvaihteessa psykoterapian toistuvan masennuksen ja uupumisen vuoksi. Terapia ei varsinaisesti ole helpottanut olotilaa mutta sen löydöksenä aletaan tutkia, voisiko syynä olla ADD. Kahdestakymmenestä diagnosointikriteeristä 18 sopii minuun täydellisesti.

(Ehdotus aikuisten tarkkaavaisuushäiriön diagnosointikriteereiksi, Edward M. Hallowell, MD, ja John J. Ratey, MD. https://paivitasala.wordpress.com/teste ... uushairio/)

Olenkin alkanut miettiä sitä vaihtoehtoa, että ainakin osa aiemmin introversiona pitämistäni asioista saattavatkin olla ADD:tä; nopea kyllästyminen, omissa ajatuksissa viihtyminen, huono itsetunto ja sitä kautta lisääntynyt sosiaalisten tilanteiden välttely etc. Olen varmasti (ja nykyisin myös erittäin mielelläni) introversioon taipuvainenkin mutta silti odotan mielenkiinnolla, mitä tutkimuksissa havaitaan.

Palaan asiaan...
"Tarvitsen yksinäisyyttä, kun työskentelen. En sellaista kuin yksinasuvalla on – se ei riitä alkuunkaan – vaan sellaista kuin vainajalla" -Franz Kafka

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja Andras » 23.06.2017 03:34

Eikö toi ADD ole ihan vain psykiatrien huijaus millä saadaan myytyä kallista amfetamiinia lapsille, sen sijaan että vanhemmat antaisivat enemmän aikaa lapsilleen ja asettaisivat rajoja.

Aspergerin syndrooma on hyvin voimakkaasti sidoksissa INTJ persoonallisuustyyppiin. Kaikki introvertit eivät tietenkään ole INTJ:tä, tai edes kovinkaan samanlaisia. Siitä onko Aspergerin syndrooma sama asia kuin INTJ vai onko kyseessä ääritapaus tai epäterve tapaus, en osaa sanoa. Mutta kaikilla INTJ:llä esiintyy samanlaisia ominaisuuksia. Nyt tietysti puhun siitä oikeasta sosioniikan määrittelemästä INTJ:stä. En MBTI:n INTJ/INTP sekamelskasta.

Tonde
Viestit: 1
Liittynyt: 24.11.2015 17:24
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja Tonde » 23.08.2017 09:07

Moi Papru!

Mulla on ihan sama aihe ajankohtainen just nyt. Sain pari viikkoa sitten lähetteen kokonaisvaltaisiin psykologisiin tutkimuksiin jotka sisältävät neuropsykiatristen tutkimusten lisäksi laajaa mielenterveyden ja sosiaalisten ongelmien kartoitusta. Huvittavaa on se että olen 20 vuotta ravannut erilaisten läääreiden ja terapeuttien vastaanotolla ja vasta nyt joku teki aloitteen että pitäisikö tutkia ongelmien syytä sen sijaan että vain tukahdutetaan syntyneitä oireita. Nykyinen terapeuttini ja lähisukulaiseni ovat nepsy-testeihin hakeutumista suositelleet jo pidemmän aikaa mutta sain ruinata lääkäriltä lähetettä ainakin vuoden ajan ennenkuin heltisi.

Veljeni on hyvin vahvasti AD/HD ja tyttäreni on menossa asperger-piirteiden takia tutkimuksiin, joten sukurasitettakin löytyy. Itse olen hiljainen ja vetäytyvä persoona ja olen mieltänyt itseni erittäin introvertiksi. Nyt kuitenkin mietin josko minulle tuleekin joku diagnoosi tutkimusten myötä.
Lähinnä odotan kenties saavani enemmän ymmärystä ongelmieni suhteen. Jospa elämäni ei olekaan mennyt pieleen siksi että olen yrityksistäni huolimatta aina vain omaa saamattomuuttani ja tyhmyyttäni epäonnistunut opiskelu- ja työelämässä...?

Mukavaa huomata että on olemassa muitakin jotka pohtivat samoja asioita.
Hyvää alkusyksyä sinulle! :)

Avatar
mojopin
Viestit: 7
Liittynyt: 18.08.2017 15:24
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja mojopin » 25.08.2017 00:51

Andras kirjoitti:Eikö toi ADD ole ihan vain psykiatrien huijaus millä saadaan myytyä kallista amfetamiinia lapsille, sen sijaan että vanhemmat antaisivat enemmän aikaa lapsilleen ja asettaisivat rajoja.
psykiatrien propagandaa tai ei niin kyllä noi amfetamiinijohdannaiset mulle kelpais. Kauheella vaivalla koittanu hankkiutua tutkimuksiin mut nää lykkää vaan masislääke reseptiä kouraan ja tän enempää eivät voi auttaa. ei hele

FelisLaxitas
Viestit: 9
Liittynyt: 13.11.2017 13:49
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja FelisLaxitas » 13.11.2017 16:26

Andras kirjoitti:Eikö toi ADD ole ihan vain psykiatrien huijaus millä saadaan myytyä kallista amfetamiinia lapsille, sen sijaan että vanhemmat antaisivat enemmän aikaa lapsilleen ja asettaisivat rajoja.
ADD:lla ei ole mitään tekemistä kasvatuksesta liittyvien ongelmien kanssa tai se ei todellakaan ole ADD:n puhkeamisen syy. Nyt se foliohattu pois päästä. ADD (niinkuin AD/HD,AUTISMI YM) on neurologinen poikkeavaisuus, amfetamiinijohdannaiset helpottavat sopeutumista tähän yhteiskuntaan ja sen vaatimuksiin ja ilman niitä joillakin lapsilla tai aikuisilla, elämä voi olla todella vaikeaa ja johtaa jopa itsemurhaan.
Toki mieluiten itsekin panostaisin toimivaan terapiaan ja yhteiskunnan eri-arvoisuuden ja puutteiden korjaamiseen kuin siihen, että lapset ja aikuiset huumataan ja lähetetään kotiin sopeutumaan, mutta ADD:n tai muiden neurologisten oireiden vähättely tai kasvatuksen/rokotuksien tai muun aiheettoman syyttäminen oireista tms ei edistä yhtään ketään tai mitään. Tieteellistä näyttöä kyllä näistä oireyhtymistä löytyy vaikka kuinka paljon. Tutkikaa edes hieman ennen kun menette laukomaan totuuspohjatonta kuraa ja aiheettomia syytöksiä.

FelisLaxitas
Viestit: 9
Liittynyt: 13.11.2017 13:49
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja FelisLaxitas » 13.11.2017 16:27

Itselläni siis on Aspergerin Oireyhtymä (Autisminkirjoksi nykään luokitellaan). Ja kyllä introverttius on suuri osa autismiani.

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja Andras » 28.12.2017 21:46

FelisLaxitas kirjoitti:ADD:lla ei ole mitään tekemistä kasvatuksesta liittyvien ongelmien kanssa tai se ei todellakaan ole ADD:n puhkeamisen syy.
The causes of ADHD are not well understood, although various theories have been offered, including dietary, genetic, psychological and social ones

the causes of ADHD are still largely unknown

what is observed may be a reflection of differences in temperament rather than a specific disorder

ADHD and its treatement have been constoversial at least since the 1970s. Critics have expressed concern with the drugging of schoolchildren contending that ADHD is merely label for childhood deviant behaviour

Sociologists view ADHD as a classic case of the medicalization of deviant behaviour, defining a previously nonmedical problem as a medical one and the treatment of ADHD as form of medical social control

- Encyclopedia of Social Problems Volume 1

A study at a large referral center for child behaviour and development in St. Louis revealed that more than 30 percent of the children referred for Attention Deficit Hyperactivity Disorder did not meet the diagnostic criteria for the problem. Nonetheless, almost 20 percent of the noncriteria group were already under treatment with Ritalin of similar drugs. In other words, many children were being medicated for condition they did not have.

- ADHD: The Great Misdiagnosis

Todellisuudessa siitä onko AD(H)D todellinen diagnoosi ja sen syistä ei ole olemassa mitään tieteellistä konsensusta.
FelisLaxitas kirjoitti:ADD (niinkuin AD/HD,AUTISMI YM) on neurologinen poikkeavaisuus, amfetamiinijohdannaiset helpottavat sopeutumista tähän yhteiskuntaan ja sen vaatimuksiin ja ilman niitä joillakin lapsilla tai aikuisilla, elämä voi olla todella vaikeaa ja johtaa jopa itsemurhaan.
One mother with a student matriculating at a school for gifted students recently said that an entire class in that school was on medication at the behest of a teacher who believed that her students were inattentive and could perform better on psychostimulant medication

- ADHD: The Great Misdiagnosis

Nämäkö huippusuoritujat ovatkin itsemurhan partaalla sopeutumisvaikeuksiensa kanssa?

Ja koska noin väität, pystynet varmasti myös selittämään täsmälleen, miten kyseiset neurologiset "poikkeavuudet" aiheuttavat ADD:n?

Tässä tieteelliset todisteet sille, että AD(H)D:n annetulla lääkityksellä ei ole keski- tai pitkäkestoista positiivista vaikutusta, vaan sen sijaan todistetusti haitallisia vaikutuksia:
http://www.nber.org/papers/w19105
FelisLaxitas kirjoitti:Tieteellistä näyttöä kyllä näistä oireyhtymistä löytyy vaikka kuinka paljon.
Siinä kirjoitin yhdestä spefisestä "oireyhtymästä", jolle ei ole lainkaan tieteellisiä todisteita, vain erilaisia keskenään ristiriitaisia teorioita.
FelisLaxitas kirjoitti:Tutkikaa edes hieman ennen kun menette laukomaan totuuspohjatonta kuraa ja aiheettomia syytöksiä.
Tutkippa itse.

https://archive.is/20120908113301/http: ... -adhd-ads/
http://www.nytimes.com/2008/06/08/us/08 ... 0&emc=eta1
Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, CHADD, an ADHD advocacy group based in Landover, MD received a total of $1,169,000 in 2007 from pharmaceutical companies. These donations made up 26 percent of their budget.

UusAutisti
Viestit: 2
Liittynyt: 22.09.2021 04:17
Viesti:

Re: Intro? ADD? Asperger?

Viesti Kirjoittaja UusAutisti » 22.09.2021 04:24

Andras kirjoitti:
28.12.2017 21:46
Nämäkö huippusuoritujat ovatkin itsemurhan partaalla sopeutumisvaikeuksiensa kanssa?
Juuri näin ovat. Toki itsemurhan partaalla on rajulla tavalla liioiteltu ilmaus.

Itselläni on kyky pukea sanoiksi monimutkaisia systeemeitä, joihin perehdyn tavalla, joka on monin osin ylivertainen suhteessa siihen, mihin useimmilla ihmisillä on mahdollisuuksia vaikka sitten käyttäisivät siihen miten paljon aikaa vaan.

Normaali reaktio tuohon on ensinnäkin useimpien kohdalta etujen ohittaminen olankohautuksella, ja toisaalta sen huomioiminen kuinka valtavia haasteita minulla on tuon kykyni ulkopuolella selvitä esimerkiksi yksinkertaisistakaan matemaattisista systeemeistä sotkeutumatta kengännauhoihini.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa