Yksinkertainen elämä?

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Vieras

Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 01.02.2014 22:54

Onkohan muita introvertteja, jotka arvostavat ns. yksinkertaista elämää? Onko näillä teidän mielestänne joku yhteys?
Keskustellaan paljon siitä, kuinka intovertti voi kaivata rauhaa ja yksinoloa, aikaa ajatella, lukea jne. Ja sosiaalinen kanssakäyminen vie energiaa. Itse olen huomannut, että monet kuluttamiseen, menestymiseen ja kilpailemiseen liittyvät asiat vievät yhtä paljon energiaa. Kun karsin kotoa turhia tavaroita ja aloin käyttämään aikaa enemmän luonnossa, aloin voimaan paljon paremmin ja olemaan enemmän oma introvertti itseni. Koska useat introvertit ovat syvällisiä tyyppejä ja pohtivat asioiden merkityksiä, onko niin että introvertit ovat niitä, jotka arvostavat yksinkertaista elämää? Koska itse suuntaudun sisäänpäin, en myöskään halua ympärilleni muiden luomien trendien mukaista sisustusta jne. Olisi kiva kuulla kokemuksia!

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 02.02.2014 08:26

Itse olen aina kallistunut minimalismin suuntaan. Jos koko omaisuuteni ei mahdu pakettiautoon, niin heti tuntuu että omistan liikaa materiaa. Kuitenkin hyvin usein käy niin, että tavaran omistamisen sijasta tavara omistaa sinut.

Kun rupeaa miettimään elämää sen kautta, että mitä tarvitsee, eikä mitä haluaa, niin helposti huomaa miten vähällä sitä tulee oikeasti toimeen. Myös rahaa säästyy mukavasti...
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Mark
Viestit: 5
Liittynyt: 31.01.2014 17:45

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Mark » 02.02.2014 09:55

Tätä viestä on muokattu myöhemmin.
Viimeksi muokannut Mark, 29.03.2014 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mark
Viestit: 5
Liittynyt: 31.01.2014 17:45

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Mark » 02.02.2014 15:55

Tätä viestiä on muokattu myöhemmin.
Viimeksi muokannut Mark, 29.03.2014 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mawerick
Viestit: 109
Liittynyt: 15.04.2013 15:09
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Mawerick » 04.02.2014 22:45

Kyllä, itse haluaisin myös luopua suuresta osasta tavaraa ja elää hyvin minimalistisessa kodissa (elektroniikkaa ja vekottimia lukuunottamatta toki!). Vaimoni vain tuppaa olemaan keräilijäluonnetta ja kaikenlaista pikkusälää on nurkat täynnä. Välillä tilanne on jokseenkin turhauttava, mutta kaikkeen tottuu.

anuski
Viestit: 87
Liittynyt: 12.01.2014 02:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja anuski » 06.02.2014 01:13

Jonkin verran ylimääräinen krääsä ärsyttää. Äitini on jonkinlainen hamsteri, kerää mitä ihmeellisimpiä asioita. Mua aina ihmetyttää mitä se haluaa jollain mun ala-asteen matikanviholla tehdä. :roll: Itse en esimerkiksi tuo matkoilta edes tuliaisia kotiin, turhaan pölyttymään nurkkiin. Minulle riittää valokuvat.

Elektroniikasta tosin pidän minäkin, on telkkarin ja puhelimen lisäksi tietokone, ipad, xbox, tallentava digiboxi, dvd-soitin, erilliset kaiuttimet ja vaikka mitä. Ja no, mun dvd kokoelma on jo yli 300:n levyn kokoinen :lol:
Ruoho ei ole vihreämpää naapurin aidan takana. Se on niin vihreää omalla pihallasi, kuin annat sen olla.

ronja
Viestit: 7
Liittynyt: 06.02.2014 01:08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja ronja » 06.02.2014 02:23

Hei nyt eka kertaa tänne löysin, kun testi kertoi, että oon 19/20 introvertti. ;) En oo tähän asti toennyt mitä se pitää sisällään, nyt kyllä ymmärrän itseäni paremmin. Vähän sopimaton tunnen maailman menoon olevani.Aiheeseen voin laittaa..että en koskaan ole ollut ylimääräisen tavaran perään, tarpeellinen riittäköön mulle, tosin harmonista ja kaunista haluan ympärilläni olevan.Silti en tahdo samanlaista kuin kaikilla muilla, vaan juuri itselleni mieluista..

Passepartout

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 20.02.2014 21:20

Tutustuin muutama vuosi sitten Kaarina Davisin kirjaan "Irti oravanpyörästä" ja olin ihan että kyllä, kyllä, kyllä ja amen. Miksen ollut ennen tätä tajunnut? Eli että pelkistetty elämä olisi minunkin juttuni. Aikaisemmin olin kyllä ihastunut Slow Movementiin, mutta Kaarina Davis lopulta avasi silmäni.

http://www.kaarinadavis.com/

Rakastan myös lukea jenkkiuskisten plain living -blogeja, vaikka ateisti olenkin. Se elämäntapa vain kiehtoo. Olisi ihanaa jos ei tarvitsisi miettiä mitä päälleen pukee vaan olisi joku Mao-puvun tai nunnankaavun tapainen asu.
http://magdalenaperks.wordpress.com/cat ... lain-life/

Sitäpaitsi mitä vähemmän omistaa tavaraa ja mitä pienempi residenssi, sitä vähäisemmällä siivoamisella selviää ja aikaa säästyy oleelliseen kuten nyt vaikka lukemiseen. Kirjojen ja ruoan suhteen en kuitenkaan ole valmis pelkistämään.

Vieras

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 07.09.2014 10:35

Mitä enemmän mulle tulle ikää, sen vähempi tunnen tarvitsevani tavaraa ympärilleni eli yksinkertainen elämä on yhä kauniimpaa. Musta tuntuu, että mitä enemmän sälää on ympärillä niin sitä enemmän tunnen olevani epäsoinnussa itseni kanssa.Tämä pätee niin fyysiseen rakenteelliseen ympäristöön kuin sosiaalisiin tilanteisiinkin.

En toki koskaan ole ollut mikään keräilijäluonne, mutta aiemmin ei ole tavarat ympärilläni häirinneet kuten nykyään. Pyrin yksinkertaiseen harmoniseen kokonaisuuteen niin ympäristöni, vaatetukseni kuin ihmissuhteidenikin saralla.

Löytänyt

Re: Yksinkertainen elämä?

Viesti Kirjoittaja Löytänyt » 20.10.2014 13:05

Minä olen aina ollut kahdella sanalla sanottuna introvertti minimalisti. Nyt vasta olen löytänyt tällaiset "määritelmät" luonteelleni. Ihanaa huomata kuuluvansa johonkin.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa