En minäkään pidä vahvuutena esimerkiksi sitä, etten voi sietää voimakkaita hajuja. Ehkä tämä onkin sitten ainakin omalla kohdalla asennekysymys, sillä hajuaisti(yli)herkkyyttäni .pidän silti plus että vahvana ominaisuutena, myös vahvuutena. Erotan kyllä taatusti pilaantuneen ruuan tai homeisen kämpän. Kerran mun mielestä meidän rappukäytävässä haisi oudolle (pahalle) ja mua alkoi oksettaa. Kaveri ihmetteli, että mitäs helvettiä (hän ei haistanut) ja mulle tuli tunne, että poliisit pitää soittaa. Yläkerroksen kämppään oli vanhus kuollut. Okei, tuollaisia tilanteita ei nyt ihan joka pvä eteen tule, mistä hajuyliherkkyydestä voisi olla hyötyä, mutta kuitenkin. Ja niistä miinuspuolista, niin joskus pentuna menetin tajuni, kun seisoin aukiolevan bensakanisterin vieressä. Tänä päivänäkin joudun pidättelemään henkeä/hengittämään suun kautta bensa-asemilla, mutta en silti koe tuota elämääni haittaavaksi tekijäksi, vaikka joskus siltikin siitä päänsäryn saan.
Ihan yhtälailla myös se, että aistin herkästi ihmisten ja muiden eläinten mielentilat, etenkin jännitystilat ja energioiden vaihtelut, niin se voi olla huono juttu (ylitulkinta mun kohdalla joissan tapauksissa ja toisinaan "suotta" reagointi) mutta useimmiten hyvä juttu, kun olen sen suunnannut työhöni ("ongelma"koiriin ja muihin eläimiin).
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että yliherkkyys ei ole edellytys luovuudelle, vaikka se sitä voikin ruokkia. Ja joo, ne fyysiset nautinnot tuntuu kyllä ihan hemmetin paljon paremmalle varmastikin (vaikka en voi tietää, miten muut kokevat saman aistimuksen).
Passepartout kirjoitti:Tuosta luovuudesta vielä: se, että erityisherkillä on ehkä keskimääräistä enemmän edellytyksiä luovuuteen EI tarkoita sitä, että erityisherkkyys olisi luovuuden edellytys.
---
Edelleen olen sitä mieltä, että herkkyys muuttuu erityisherkkyydeksi silloin kun herkkyydestä alkaa olla haittaa.
Ihan oikeasti, on naurettavaa väittää että minun pitäisi kyetä pitämään jotenkin vahvuutena sitä, että saan liuottimien, maalin tai vaikkapa kalan hajusta migreenin.
---
Jossain olosuhteissa tietysti olisi sunnnattoman hyödyllistä että aistit on kuin villieläimellä. Urbaanissa ympäristössä kuitenkin on eittämätön etu jos aistit on tavallaan "turrat".
---
En tietenkään voi tietää miten valtaosa erityisherkistä ominaisuutensa kokee mutta epäilen että aika harva ihminen pitäisi vahvuutena noita ylempänä mainitsemiani pikku bonuksia, jotka ainakin minulla erityisherkkyyden sivussa tulevat.
---
Ainoa positiivinen asia minkä minä erityisherkkyydestä keksin on se, että fyysiset nautinnot epäilemättä tuntuvat huomattavasti paremmilta kuin keskivertoihmisistä.