Unet

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
-P.

Unet

Viesti Kirjoittaja -P. » 13.07.2020 02:29

Unimaailma on ollut minulle rikas ja merkittävä osa elämää, eivätkä siellä koetut asiat ole sen vähempää todellisia elämään kuuluvia kokemuksia kuin valvemaailman kokemuksetkaan.

Lentäminen. Kokemukset jostakin myyttisestä säkenöivästä pyhästä (vaikka olen ateisti). Erilaiset välitilat unen ja valveen välillä, jne.

Viime yöltä jäi kuitenkin mieleen ensimmäinen selkeästi muistamani lyhyt selkouni.
Kohtasin jonkun vieraan henkilön. Hetken katseltuani huomasin, että hän näyttää jonkin verran isältäni, mutta on silti vieras. Hetken päästä aloin näkemään hänessä muitakin isästä selvästi muistuttavia pieniä piirteitä. Jokin tässä kokemuksessa vieraasta henkilöstä ja sen muuttumisesta yhä enemmän isääni muistuttavaksi ei käynyt unessa järkeen. Ajattelin unessani, että tämä (assosiaatio) on jotakin mielikuvitus saattaisi luoda nukkuessa.
Hlvtt, olenko minä unessa?
Hlvtt, minähän olen unessa!
Herääminen... Kosketin seinää ikään kuin tiedemies kokeillakseni miltä se tuntuu, koko ajan tiedostaen, että seinä on osa unimaailmaani. Tuntemus (kvalia) oli täydellisen aito.
Olin jossakin rakennuksessa toisessa kerroksessa. Ajattelin, että kun tämä on vain unta niin voin hypätä alempaan kerrokseen. Eikä se tuottanut mitään ongelmaa.
Ehdin miettimään sitäkin, että mitä tekisin tällä selkounellani. Tiedostaen, että jotkut osaavat tehdä mielenkiintoisiakin asioita selkounillaan.
Mielikuvitus ei kuitenkaan riittänyt muuhun kuin, että lähdin kävelemään lasiovea kohti ja päätin kävellä sen läpi. Mielikuvituksen luoma lasiovi sattui kuitenkin olemaan liian konkreettinen fyysinen objekti ja törmäsin siihen. Tässä vaiheessa aloin unohtaa nukkuvani, enkä muista siitä eteen päin.

Todella mielenkiintoinen lyhyt kokemus. Haluaisin kokea enemmänkin tuollaisia selkounia.
Unissani on yksi toistuva teema, josta harjoittelemalla ehkä pystyisi muodostamaan jonkinlaisen ankkurin...

MaaOnVoimaa
Viestit: 59
Liittynyt: 12.01.2019 19:42
Viesti:

Re: Unet

Viesti Kirjoittaja MaaOnVoimaa » 13.08.2020 20:44

Valveilla ollessa valmistaudutaan oikeaan elämään joka tapahtuu unessa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija