Introvertti kissa

Ketjut, joille ei ole muuta osoitetta...
Jare
Viestit: 17
Liittynyt: 29.05.2017 22:02
Viesti:

Introvertti kissa

Viesti Kirjoittaja Jare » 19.06.2017 00:17

Minun kissani ei tule toimeen muiden kissojen kanssa. Vieraita ihmisiä kohtaan hän on arka, ja kun vieraita ihmisiä käy kylässä, hän kiipeää kirjahyllyyn korkealle, ja jos vieraat käyvät tervehtimässä häntä, hän on peloissaan paikoillaan hiljaa. Parempi tapa onkin vain jutella vieraiden kanssa niitä näitä ja olla kiinnittämättä mitään huomiota kissaan, kunnes kisuli itse on kerännyt tarpeeksi rohkeutta ja päättänyt tulla tervehtimään. Vieraita ei tosin kovin usein käy, koska isäntänsäkin on introvertti, joten tämä ei mikään "suuri ongelma" ole :). Jos rappukäytävästä kuuluu naapureiden ääniä, hän menee eteiseen murisemaan. Ovikellon soiminen päättää vahtikissatoiminnan siihen paikkaan, ja hän kiitää rakettina pois eteisestä jonnekin, missä on tarpeeksi korkea kirjahylly :).

Tällä hetkellä kissani on päättänyt ottaa hieman omaa aikaa itselleen. Olemme mökillä. Tulimme tänne perjantaina kahden muun ihmisen ja kahden muun kissan kanssa. Tästä tyrmistyneenä kissani vietti lähes koko ensimmäisen vuorokauden hyvin pienellä parvella pikkumökissä, jossa olen kissani kanssa kahdestaan. Parvi on lähinnä tavaran säilytykseen soveltuva, ja sinne on hankala päästä. Perjantain ja lauantain välisenä yönä heräsin useita kertoja siihen, että kissa tuli esiin parvelta, käveli katonrajassa kulkevaa pyöreää hirttä pitkin sänkyni yläpuolelle, tiputtautui alas ja käytti vatsaani trampoliinina, josta jatkoi edelleen lattialle. Hetken päästä päättäväinen otus palasi, hyppäsi sängylle, ponnisti kovaa ja hyppäsi viereisellä seinällä olevalle hyllylle. Minä unisena suojasin kädellä naamaani, koska hylly on täynnä tavaraa, joka olisi voinut pudota päälleni, ja toisaalta siksi, että hyllyltä kissa ponnahti taas katonrajassa olevan hirren päälle - joka on suoraan pääni yläpuolella - enkä liiemmin lämpene ajatukselle, että hyppäävä kissa vahingossa putoaisi korkeuksista kynnet paljaana suoraan kasvoilleni. Mutta hän ei kertaakaan pudonnut eikä tiputtanut tavaroita :). Tarkoin askelin hän käveli hirttä pitkin omaan, rauhaisaan piilopaikkaansa.

Viime aamuyönä hän lähti ulos ennen kello neljää. Heräsin itse ehkä vähän ennen viittä. Kisulilla oli testauksessa kissoille tarkoitettu GPS-jäljitin, joten heti herättyäni tarkistin rakkaani sijainnin kännykästä, ja siitä havaitsin, että ainakin neljän aikoihin hän oli jo ollut ulkosalla, mahdollisesti jo aiemmin.

Jos olen kahdestaan mökillä kissani kanssa, hän yleensä tulee parin tunnin sisällä takaisin. Sillointällöin hän kuitenkin jää ulos pidemmäksi aikaa. Vieraista kissoista saattaa aiheutua hänelle stressiä, jonka vuoksi hän saattaa useammin häipyä näkyvistä pidemmäksi aikaa, mutta sitä tapahtuu myös silloin kun olemme ihan vain kahdestaan. Silloin minä aina huolestun - en vain voi sille mitään. Etsin kissaani, mutta en löydä sitä ennen kuin se itse päättää että on sopiva aika näyttäytyä. Erityisen stressaavaa se on silloin kun se tapahtuu poislähtöpäivänä - kuten tänään. Mutta stressaa se silloinkin, vaikka ei olisi aikataulua. Tässä välissä haluan huomauttaa, että kysymys ei kuitenkaan ole samasta asiasta kuin mitä kissan katoamisesta yleensä tulee mieleen. Tämä on nimittäin pieni saari, joten kissa ei voi jäädä auton alle, ei joudu muiden sieppaamaksi tai kiusanteon kohteeksi, eikä se pääse kauas - mutta piiloon se pääsee, koska täällä on niin paljon kivikkoja ja ryteikköjä, että ihminen ei vain pysty käymään joka paikkaa lävitse. Sillä aikaa kun itse koluan yhdessä paikassa hitaasti tarpoen eteenpäin - tai sitten liian nopeasti jättäen ympäristöni havainnoimatta tarpeeksi hyvin - sulavasti liikkuva kisuliotukseni kerkeää vaihtaa sijaintiaan saaren puolelta toiselle mennen tullen.

Näin ollen menin ja ostin siis GPS-jäljittimen kissaa varten, jotta löytäisin hänet tarvittaessa ja jotta voisin mielenkiinnosta katsoa, mitä reittejä hän kulkee ja koluaako hän aina koko saaren läpi, vai onko hänellä joitain mielipaikkoja. Jäljitin toimi aluksi huonosti, mutta tänään se ei toiminut senkään vertaa. GPS-paikannus arpoi kissan paikkaa ensimmäisen vuorokauden aikana. Välillä kissani oli paikantimen mukaan lähtenyt ulos, vaikka tosiasiassa hän kyyhötti tuntikausia mökin katonrajassa pienellä parvella pimeydessä. Kun hän sitten oli eilisiltana ja tänä aamuna leppynyt mökille lähdöstä, päätti GPS-paikannin tänä sunnuntaina paikantaa kissani yhteensä ainoastaan kahdesti - ensin kello 04:00 ja sitten kello 08:30. Sen jälkeen ei lainkaan. Normaalisti paikannuksen pitäisi toimia viiden - kahdenkymmenen minuutin välein riippuen sovelluksessa valittavasta asetuksesta. "Etsintätilassa" päivitysvälin pitäisi olla alle minuutti, jolloin jäljittimen akkukin tyhjenee melko nopeasti. Kissaa etsiessäni päädyin siis muutamassa tunnissa kuluttamaan täyden akun loppuun, ja loppupäivän se toimikin kissalla vain suurikokoisena "koruna" vailla mitään funktiota.

Noh, ehkä nyt huomioni meni tässä turhan paljon tuohon GPS-paikantimeen. Tarkoitukseni ei ole purnata. Tuote on viallinen ja sen voi palauttaa, mitäs tuosta. Seuraavaa kokeilemaan jossain vaiheessa, mutta ehkä ensin pidempi testaus ilman kissaa. Kissani on selkeästi introvertti, ja kaipaa omaa rauhaansa. Tänään hän sai sitä roppakaupalla, samaan aikaan kun omistajansa oli vähän sydän syrjällään, että missä pikkuinen mahtaa olla ja onko vaikka käynyt jotain, kuten minkki ilmestynyt tai kisuli vaikka vain liukastunut, pudonnut johonkin ja lyönyt päänsä. Siirsin lähtönikin huomiseen, jotta voin jäädä häntä "etsimään", eli käytännössä lähinnä odottamaan.

Olin aloittanut tämän postauksen kirjoittamisen ja toka kappale oli juuri lopuillaan, kun pienessä mökissä tätä tekstiä naputellen huomasin raollaan olevan ulko-oven takana liikettä, ja arvasin heti, että nyt hän on päättänyt tulla viimein sisälle. Sieltä sisään astui hieman arka oma kultani noin kahdenkymmenen ulkona vietetyn tunnin jälkeen <3. Lyhyesti hän totutteli taas seuraani, mennen ensin sängyn alle piiloon, mutta tuli sieltä sitten sängylle viereeni moikkaamaan ja juuri nyt on jossakin hivenen piilossa, josta kuuluu vain turkin pesemisen hiljainen ääni :). Hieno nainen ehostautuu <3. Lienee minun aika tehdä hänelle vielä kunnon punkkitarkistus :).

Mango86

Re: Introvertti kissa

Viesti Kirjoittaja Mango86 » 17.11.2018 20:02

Myosotis discolor. ❤️

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija