Arvot ja aatteet

Ketjut, joille ei ole muuta osoitetta...
aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Arvot ja aatteet

Viesti Kirjoittaja aura » 18.03.2015 13:44

Millaiset arvot teillä on ja kuinka paljon merkitystä niillä on elämässänne? Kannatatteko mitään erityistä aatetta? Miten toteutatte arvomaailmaanne arjessa?


--
Itselläni on aika arka suhtautuminen arvoihin. Pidän luonnosta ja eläimistä, ja minua harmittaa materialismi ja kuluttaminen, mutta en yleensä sano ihmisille siitä mitään, koska se ei todennäköisesti mene perille, ja yleensä minut vaan kuitataan jollain ituhippivitsillä. Oikeudenmukaisuus on toinen tärkeä asia, ja sen toteuttamisessa olen mielestäni ihan hyvä, koska tilanteessa jossa uhri on konkreettinen ja oma toiminta vaikuttaa heti, on helpompi ottaa konfliktin riski, kuin miettiä jälkikäteen, että miksi en tehnyt mitään. Myös vapaus ja tasa-arvo ovat tietysti lähellä sydäntä, mutta en tiedä, miten se näkyy arjessa ja toiminnassa. Muita arvoja en tähän hätään keksi, sellaiset perinteiset jutut kuin isänmaallisuus sun muut eivät tunnu minulle tärkeiltä, vaikka sotaveteraaneja arvostankin.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Arvot ja aatteet

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 18.03.2015 19:43

No minähän se ensimmäisenä taas vastaan. :P

Minulla on tavallaan aika vankkojakin arvoja elämässäni, mutta kuten sinä en niitä juuri koskaan tuo muille esille. Korkeintaan lähipiirille, jotka tavallaan jo tietävätkin/arvaavatkin aatteeni minusta saamansa kuvan, elämäntapani ja käyttäytymiseni sekä ulosantini perusteella. Minulle tärkeimpiä arvoja ovat ensinnäkin vapaus ja tasa-arvo, monille itsestäänselvyys mutta erittäin tärkeitä asioita varmasti jokaiselle. Luonnollisesti rehellisyys, luottamus ja sitä myöten totuus. Vihaan valehtelua ja sitä että niin monet valehtevat käytännössä jatkuvasti. En tiedä tekevätkö sitä tahallaan vain ymmärtämättömyyttään, mutta olen vain tullut siihen tulokseen että suureen osaan ihmisistä ei vain ole luottamista.

Ihmisoikeudet ovat tietysti päivänselvyys, jotka pitäisi taata kaikille tasapuolisesti elämäntilanteesta, vauraudesta tai kansalaisuudesta riippumatta. Kaikilla pitäisi olla oikeus samoihin perustarpeisiin katsomatta hänen vakaumukseensa, ulkonäköönsä ja ihonväriinsä. Esimerkiksi minulle itselleni kaikki ihmiset ovat oletuksena samanarvoisia, enkä anna juuri mitään ylimääräistä arvoa hänelle esimerkiksi hänen saavutustensa, ammattiasemansa tai sosiaalisen statuksensa perusteella. Ihminen on jo itsessään tarpeeksi kiinnostava, eikä häntä pidä arvioida ns. hänen "markkinatilanteensa" perusteella.

Tietysti arvot kuten rakkaus ja hyvä tahto ovat kovassa maailmassamme elintärkeitä, vaikka joskus tuntuukin etteivät ihmiset ajattele juuri kuin itseään. Siksi niitä pitäisi korostaa entisestään, jotta voidaan uskoa että maailmassa on vielä pyytteettömyyttä ja hyvääkin jäljellä.

Vanha Äijä

Re: Arvot ja aatteet

Viesti Kirjoittaja Vanha Äijä » 23.03.2015 23:15

Osaltani olen tietoisesti pyrkinyt maltillisesti kypsyttelemään tavoitteikseni: avoimuutta, harkintaa, huolenpitoa hyvistä asioista, itsetuntemusta, kehittymistä, kohtuutta, kumppanuuksia, läheisteni kunnioitusta, laillisuutta tavoitteissani, malttia toimissani, oikeita ja tärkeitä asioita tavoitteiksi, oikeudenmukaisuutta toimiini, hyödyllisten asioiden ja käytäntöjen opettelua ja oppimista, reiluutta suhteissani, asioiden ennakolta sopimista, sosiaalisuutta, suvaintaa, tasavertaisuutta suhteissa läheisiin, toiminnallisuutta käytäntöihin, turvallisuutta ratkaisuihin, tuttuutta ja tutustumisen edistämistä suhteissa ihmisiin asioihin ja instituutioihin, tyyneyttä ennalta arvaamattomissa yllätyksissä ja asioiden hoidoissa ja järjestelyissä, yhteisyyttä läheisissä suhteissa ja tavoitteissa, yksinkertaisuutta toimissani, käytännöissä ja tehtävissäni, ymmärrystä vaikeisiin asioihin (aina kulloistenkin tilanteiden ja suhteiden mukaisesti). Uskon edelleenkin näiden tavoitteiden oikeutukseen uskollisuutena itselleni! Ajattelen kehittymistä näissä yksittäisissä tavoitteissa tukevan jotenkin kaikkia muitakin edistymisiä.
Jk: Pidän tasavertaisuutta oikeampana suhtautumisena muihin, kuin tasa-arvoisuutta – yksinkertaisuuteni vuoksi (kaikki kolikot ovat keskenään tasavertaisia – vain samalle arvolle lyödyt tasa-arvoisia keskenään).

SilverSoul

Re: Arvot ja aatteet

Viesti Kirjoittaja SilverSoul » 17.04.2015 21:24

Kaikki kolme ylläolevaa viestiä kuulostivat ihanalle.

Itse olen opiskellut aatteita ja oppeja, ja tämän myötä opin sen, että valitsemalla esimerkiksi jonkin tietyn poliittisen tai uskonnollisen linjan ihminen yleensä menee äärimmäisyyksiin, sulkee silmänsä kaikelta muulta ja tulee ahdasmieliseksi ja typeräksi sortajaksi. Sortaja voi olla myös henkilökohtaisessa elämässä läheisiään kohtaan. Kaikkien ei tarvitse olla siis suuria diktaattoreja ja massojen liikuttelijoita. Riittää, että saman katon alla asuu yksikin ihminen itsensä lisäksi.

Itse perustan toimintani ja myös ajatteluni sille kysymykselle, että: "Miten tämä palvelee rakkautta?" Rakkautta elämään ja kaikkeen ihanaan noin yleisellä tasolla. Itsensä kunnioittaminen ja arvostaminen ihmisenä muiden joukossa on myös rakkautta.

Rakkaudesta kumpuaa muun muassa oikeudenmukaisuus, järki ja empatia, eli kun seuraan rakkautta, niin toteutan automaattisesti näitä asioita. Näin ainakin olen kokenut tähän asti, enkä voi sanoa katuneeni mitään päätöksiä ja valintoja. Helppoahan se ei toki ole, koska yleensä se mikä itsestä tuntuu ns. oikealle on joidenkin toisten mielestä väärin. Mutta näillä mennään.

Niin joo, ja sitten vielä sellainen tärkeä asia, että jos itselläni on huono päivä, eli en ole ns. in-tune itseni kanssa ja sanon vaikka läheiselle rumasti, niin pyydän mahdollisimman pian munauksen huomattuani anteeksi ja kerron, että vika ei ollut toisessa ihmisessä, vaan etten syystä tai toisesta osannut käsitellä tunteitani hyvin vaan menin sitten ähisemään toiselle. Koska näitähän sattuu välillä, ihminen kun olen itsekin. Mutta rakkauttahan se tuokin palvelee, jos tarkkoja ollaan. :) Joku voi ehkä kutsua sitä nöyryydeksi, mutta itse olen tämän käsitteen kanssa hieman kaksijakoinen ja varovainen, koska sitä monesti käytetään yhteyksissä, jotka eivät mielestäni kerro positiivisesta nöyryydestä, vaan negatiivisesta itsensä alentamisesta ja matelemisesta. :|

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Arvot ja aatteet

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 18.04.2015 19:31

SilverSoul kirjoitti:tse olen opiskellut aatteita ja oppeja, ja tämän myötä opin sen, että valitsemalla esimerkiksi jonkin tietyn poliittisen tai uskonnollisen linjan ihminen yleensä menee äärimmäisyyksiin, sulkee silmänsä kaikelta muulta ja tulee ahdasmieliseksi ja typeräksi sortajaksi.
Näinhän se valitettavan usein menee. Sitä omaa kantaansa pitää niin helposti ainoana totuutena, vaikka se olisi vain mielipide muiden joukossa. Ei osata pohtia vaihtoehtoja, nähdä erilaisuutta tai antaa toisten olla eri mieltä. Minun valintani, päätökseni ja kantani ovat aina oikeita!

Ihan eniten mua ärsyttää kanssa se, että ihmiset ovat aina tuputtamassa omaa kantaansa myös muille. Jehovan todistajat yksi ääriesimerkki. Mulla ei ole mitään eri uskontoja vastaan, mutta minusta on hirmu ihmeellistä että sitä asiaansa pitää väkisen olla tyrkyttämässä muille. Eikö "asiakkaan" voisi antaa tulla itse heidän luokseen, jos häntä sattuu kiinnostamaan? Miksi sitä asiaansa pitää tyrkyttää väkisin? Toinen juttu mistä on saanut tuta viime viikkoina on sitten tämä vaalihössötys. Jokapaikasta tuputetaan jotain Kokoomuksen, Keskustan tai Perussuomalaisten lehtistä, siinä kuvitelmassa että sillä voisi jotenkin vaikuttaa minuun. Not gonna happen.
SilverSoul kirjoitti:Niin joo, ja sitten vielä sellainen tärkeä asia, että jos itselläni on huono päivä, eli en ole ns. in-tune itseni kanssa ja sanon vaikka läheiselle rumasti, niin pyydän mahdollisimman pian munauksen huomattuani anteeksi ja kerron, että vika ei ollut toisessa ihmisessä, vaan etten syystä tai toisesta osannut käsitellä tunteitani hyvin vaan menin sitten ähisemään toiselle. Koska näitähän sattuu välillä, ihminen kun olen itsekin.
Toimin ihan saman tavoin, ellen sitten satu vaikka soittamaan perään niin murehdin asiaa koko illan. Ei sitä kuitenkaan haluaisi aiheuttaa toiselle pahaa mieltä, vaikka joskus ihan aiheesta sanookin. Esimerkiksi juuri tämä introverttiys on hyvä esimerkki. Ainakin itse henkilökohtaisesti edelleen joudun pahoittelemaan monille luonteeni omaista käytöstä, kun he eivät vain ymmärrä suurta oman tilan ja ajan tarvettani. Loukkaantuvat kun en voi/jaksa viettää aikaani heidän kanssaan. Yleensä sitten myöhemmin joudun selittämään (jälleen kerran) tämän, että vika ei ole sinussa vaan johtuu yksinomaan minusta ja että sanoisin nämä samat asiat kenelle tahansa liikaa minun hermojani kuluttavalle.

Jare
Viestit: 17
Liittynyt: 29.05.2017 22:02
Viesti:

Re: Arvot ja aatteet

Viesti Kirjoittaja Jare » 09.06.2017 21:38

"Elä ja anna toisten elää rauhassa" on aikalailla mun näkemykseni maailmassa. Sitähän voisi tarkentaa kilometrin pituisella sanamäärällä, mutta ehkä yritän olla nyt ytimekäs ja jättää sen vain tuohon :).

Tai sitten muumeista poimittuna:
*Muumipeikko ja Nuuskamuikkunen näkevät hattivatteja*
Muumipeikko: He ovat todella erikoisia!
Nuuskamuikkunen: Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään.

--

Filosofisena pohdintana, kumpi on pahempi asia: loukata jotakuta, vai loukata jonkun mielipidettä? Ei sillä, ettäkö loukkaaminen olisi missään tilanteessa hyvä asia, mutta siis joskus ei vain voi elää omaa elämäänsä ilman että joku pahastuu.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa