Mitä sanoa?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
kepakko

Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja kepakko » 26.05.2014 16:09

Tässäpä ongelmani.
Tänään ystäväni joka asuu toisessa kaupungissa kysyi olisiko minulla lauantaiksi menoa, eli suoraan sanottuna voinko olla hänen kanssaan. Ongelmia tuli jo viestiin vastatessa.. Eihän minulla ole, mutta jos sanon ettei ole niin... minun on oltava hänen kanssaan koska eihän sitä jälkeenpäin voi sanoa että "Joo en voi olla sun kanssasi, vaikka ei mulla ole mitään muutakaan tekemistä."

Tilanne on siis se, että pystyn viettämään aikaa henkilön kuin henkilön kanssa max. päivän hermostumatta. Viime kerralla kun hän tuli luokseni, vietimme perjantai illan yhdessä jonka jälkeen aloimme nukkumaan. Aamullahan mulla taas pää räjähti, koska mulle on liikaa olla vielä seuraavanakin aamuna heti suoraan jonkun kanssa. Tarvitsen rauhaa ja tilaa..
Näin kävi myös edeltävänä kertana..

Haluan nähdä ystävääni ja nauttia koulujen loppumisesta, mutten kestä olla sosiaalinen enempää kuin illan. Ystävä kun ei voi lähteäkkään pois sitten samana päivänä, matkan takia.. Argh, toivotonta.
Kauhulla odotan mitä hän vastaa siihen, ettei minulla ole tekemistä. Onko teillä neuvoja mitä tehdä? Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa? Mitä sanoisin?

Eli vielä lyhyesti: Haluan tavata ystävääni ja juhlia koulujen päätöstä. Pitemmän välimatkan takia, hänen olisi tultava meille yöksi. Minä taas en siihen kykene. Mitä sanoa/tehdä niin ettei kummallekkaan tule paha mieli?

Passepartout

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 27.05.2014 12:16

Voisitko kuvitella näyttäväsi tuon kirjoituksesi ja lisäksi yleistä introverttikamaa kaverillesi? Jospa hän vaikka hyvinkin ymmärtäisi.

Jos välimatka on niin pitkä, että kaverin olisi pakko jäädä teille yöksi, voisitte ehkä sopia jonkinlaisesta järjestelystä aamun suhteen. Kuten vaikka että ette vuorovaikuta heti aamulla, vaan vaikka parin tunnin päästä? Tai voisitko kuvitella, että heräisit aikaisemmin, että saat aamusta omaa aikaa? No joo, se ei ehkä ole kauhean realistista jos juhlitte perjantai-iltana.

Minä olen omien pakollisten yökyläilyiden suhteen noudattanut sitä, että yritin aina lähteä mahdollisimman aikaisella bussilla/junalla pois. Voisitteko sopia, että kaverisi häipyy heti kun olette heränneet? Silloin joutuisit kestämään häntä aamusta vain vähän aikaa ja kun tietäisit tarkan lähtöajan, kestäisit paremmin.

Tärkeän ystävän kanssa on minusta paras ainakin yrittää pyrkiä siihen, että on mahdollisimman rehellinen. Jos toinen ei suostu ymmärtämään kantaasi, kannattaa miettiä onko sellainen ihminen ylipäänsä kovin hyvä ystävä.

kepakko

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja kepakko » 28.05.2014 12:25

Toisaalta haluaisin kertoa, se voisi oikeasti helpottaa tilanteita ja auttaisi ystävääni ymmärtämään. Mutta sitten kuitenkin, en uskalla. Miten sanoa että, ihmissuhteiden ylläpitäminen vaatii todella paljon työtä ja en kestä ihmisseuraa kuin pienen pakollisen määrän.. :/

Aikainen aamu ei mulle kuulosta kauhean hyvältä vaihtoehdolta.

Hei, mulla on samanlainen käytäntö käytössä. Heti kun oon herännyt niin sanon moikat ja poistun kun on "kiireitä".

Kyllä mä uskon että tämä mun ystäväni ymmärtäisi mun kantani, mutta se kertominen olis aika kova pala mulle, luulisin. Ollaan me kuitenkin oltu jo kahdeksan vuotta ystäviä, niin luulisi toisen nyt edes vähän toista tuntevan :)

Mutta kiitos viestistäsi! :)

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 28.05.2014 17:01

kepakko kirjoitti:Toisaalta haluaisin kertoa, se voisi oikeasti helpottaa tilanteita ja auttaisi ystävääni ymmärtämään. Mutta sitten kuitenkin, en uskalla. Miten sanoa että, ihmissuhteiden ylläpitäminen vaatii todella paljon työtä ja en kestä ihmisseuraa kuin pienen pakollisen määrän.. :/
Tämänhän voi käsittää myös imartelevana lausuntona. Introvertit kuitenkin yleensä ovat melko valikoivia ystäviensä suhteen. Siitä pienestä sosiaalisen kanssakäymisen määrästä joka sinua kíinnostaa ystäväsi saa varmaan suhteessa ison osan.

Lisäksi kommunikaatio on tärkeää kaikissa ihmissuhteissa, joten suosittelisin tästäkin asiasta keskustelemaan. Voit jopa teetättää ystävälläsi persoonallisuustestin tai pari nähdäksesi missä hän on introvertti-ekstrovertti -asteikolla.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

kepakko

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja kepakko » 28.05.2014 17:36

Totta tuokin, hyvä pointti :) Ehkä sitä uskaltautuu kertomaan, kun on suunnitellut miten sen tekee.
Kiitän!

Passepartout

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 02.06.2014 12:38

Ja huomaa että ei sun tarvitse sitä ääneen kertoa. Voit kirjoittaa paperille ja pyytää kaveria lukemaan jutun kun olet läsnä.

kepakko

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja kepakko » 07.06.2014 22:17

:) kiitos paljon avusta teille kaikille! hyvä kun löytyi tämä sivusto, kohtalontovereita!

Nuupo

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja Nuupo » 11.06.2014 01:09

Overlord kirjoitti:Tämänhän voi käsittää myös imartelevana lausuntona. Introvertit kuitenkin yleensä ovat melko valikoivia ystäviensä suhteen. Siitä pienestä sosiaalisen kanssakäymisen määrästä joka sinua kíinnostaa ystäväsi saa varmaan suhteessa ison osan.

Lisäksi kommunikaatio on tärkeää kaikissa ihmissuhteissa, joten suosittelisin tästäkin asiasta keskustelemaan. Voit jopa teetättää ystävälläsi persoonallisuustestin tai pari nähdäksesi missä hän on introvertti-ekstrovertti -asteikolla.
Tuohan on täysin totta, mutta on täysin ihmisestä riippuvaista ymmärtääkö hän moista. En minä henkilökohtaisesti lähtisi kertomaan tutuilleni kuinka olen introvertti jne.. Mutta he kaikki kyllä tuntevatkin minut suhteellisen hyvin vaikka eivät varmasti tuolla itse termillä

Itsellä on itse asiassa hyvin samankaltainen tilanne tulossa tässä lähiaikoina. Pari kaveriani joita en ole nähnyt pariin vuoteen soittivat tuossa ja kyselivät pääsevätkö yöpymään muutamaksi päiväksi ja hieman touhuamaan kaupunkiin. Mielelläni toki näen heitä kun emme ole hetkeen nähneet ja olen viime aikoina aika omissa oloissani ollut. Useampi päivä toki kuulostaa pahalta mutta... Enköhän kestä... Pienessä yksiössä johon juuri mahtuu se kolme henkeä nukkumaan :D Olen kuitenkin valmis uhraamaan omaa aikaani joidenkin kaverien suhteen, niitä kun ei ole montaa.

Joskus siis melkein täytyy hieman uhrautuakin, riippuen aivan tilanteesta. Elämä on täynnä kompromisseja. On kuitenkin tärkeää että kaverisi oppivat tuntemaan sinut niin sinun ei tarvitse venyä koko ajan äärimmillesi jos et halua aivan totaalisen yksin olla aina.

Vieras

Re: Mitä sanoa?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.06.2014 22:24

no toivottavasti sulla menee hyvin niitten kanssa, eikä tuu mitään hermoromahdusta! itse en jaksaisi kahta päivää majoittaa ketään luokseni.

loppujen lopuksi me ei tän mun kaverin kanssa nähty ollenkaan silloin pari viikkoa sitten, mutta ymmärsi etten jaksa kauhean kauaa olla ja suostuikin järjestämään itsensä muualle. kyllä sellasesta ystävästä osaa olla kiitollinen:)

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa