Käytättekö päihteitä?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
Passepartout

Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 24.03.2015 15:52

Muutamassa muussa keskustelussa jotkut on puhuneet hieman kielteiseen sävyyn nuorten bilettämisestä ja ryyppäämisestä sillä ajatuksella, että ei ole introvertin hommaa sellainen. No, bilettäminen ei ehkä olekaan, mutta mites tuo viinan kanssa läträäminen? Ovatko introvertit keskimäärin raittiimpia?

Minä en ainakaan ole. Aloitin kyllä alkoholin käytön melko myöhään mutta olen kyllä ottanut vahingon takaisin. Opiskeluaikana tuli juotua aika paljonkin -join aina bileissä seurani siedettäväksi. Tuollaista sattui opiskelujen jälkeenkin silloin tällöin firman bileissä, mikä tietysti oli kohtuullisen noloa.

No, jossain vaiheessa jouduin olemaan pari vuotta käytännössä raittiina koska käyttämäni hullunapit eivät tukeneet alkoholinkäyttöä. Nyt lääkitys on siinä jamassa, että voi juoda jonkin verran. Nautin valtavasti siitä että saan ottaa lasin, pari viiniä ruoan kanssa. En sylje myöskään viski- tai konjakkilasiin ja raakaa vodkaa juo ihan mielikseen. (Hyvälaatuinen vodka on oikeasti todella, todella, todella hyvää.) Ja erikoistilanteissa ei ole samppanjan voittanutta -toki samppanjamentelmällä valmistettu kuohuviinikin voi olla tosi hyvää, esim. Cremant de Bourgogne.

En siis juo paljon enkä usein, mutta mielelläni kyllä ja snobbaillen. Viikonloppuisin 1-2 lasillista illassa, mutta ei edes joka viikonloppu. Mielenkiintoista on se, että nykyään en siedä enää yhtään humalaa; se että alkoholi menee vähänkin päähän tuntuu epämiellyttävältä, ei siis tule mitään mukavaa nousuhumalaa. Juon siis oikeasti lähinnä maun takia, ja toki alkoholi rentouttaa.

Tupakkaa en polta.

Mites muut?

INTPinson
Viestit: 57
Liittynyt: 12.07.2014 15:43
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja INTPinson » 24.03.2015 16:38

Itsekään en nuorempana juonut käytännössä ollenkaan, mutta vasta viime aikoina olen "löytänyt" erilaiset alkoholijuomat. Joten nykyään tulee testimielessä juotua erilaisia oluita, siidereitä ja joskus väkevämpiäkin. En ole oikein varma, vaikuttaako mun lääkitys jotenkin tohon humalatilan kokemiseen, mutta sellanen tunne mulla on että se saattaa vähän buustata sitä. Ja yksinhän mä yleensä juon, paitsi jossain juhlissa. Tupakkaa en myöskään polta. Ja krapulaa en ole koskaan kokenut.

Dak
Viestit: 29
Liittynyt: 09.03.2015 23:22
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Dak » 24.03.2015 20:36

Ei tule käytettyä. Ei minulla mitään periaatteellista syytä ole, mutta ei myöskään syytä käyttää. Maistuukin pahalle. Saatan kohteliaisuudesta ottaa kuohuviinilasin ja maistaa pikkuisen. Nuorempana kotona ei käytetty, eikä myöskään ollut sellaisia kavereita joiden kanssa tulisi käytettyä. Enkö ole ikinä pitänyt humalaisten seurasta. Itseasiassa en juo kahviakaan kun en siihenkään näe mitään syytä.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 24.03.2015 21:06

En käytä mitään päihteitä, en ole ikinä edes mitään kokeillut. Ei vaan ole ikinä tuntunut minun jutultani ja kun tässä itsellä on myös masennus/ahdistus -taustaa, niin en halua muutenkaan sotkea päätäni yhtään enempää millään aineilla. Jotkin käytössä olevat lääkkeet (ei kuitenkaan psyyke) myös estäisivät alkoholin käyttämisen.

Syitä on oikeastaan monia. Ensinnäkään, päihteet ei ole koskaan kiinnostaneet eikä ole ollut ikinä sellaisia kavereita jotka olisivat käyttäneet. Tai no, eihän niitä ole muutenkaan juuri ollut. Toisekseen olen nähnyt perheessäni niin paljon alkoholisteja ja nähnyt mihin se voi ihmisen pahimmillaan ajaa, että kierrän kaikki räkälät jo kaukaa. Humalaisten seura on myös todella rasittavaa, joten vaikka monet sanoo että baariin voi mennä ilman että tarvitsee juoda - en käsitä miksi minun pitäisi mennä sitä "juopon sössötystä" vapaaehtoisesti kuuntelemaan. Tämä yhdistettynä kaikkeen siihen baarien kovaan meteliin, aivan liian lähelle tuleviin ihmisiin tai muuhun tunnelmaan olisi minulle yksi helvetti.

Minulla ei ole myöskään mitään tarvetta "nollata päätä" alkoholilla, edes kotioloissa. Joten mikään ei tue käyttämistä.

Kolmanneksi, minulla on periaate etten käytä mitään vaan olen kaikin puolin raitis. En myöskään "halua tukea" tätä Suomen alkoholikulttuuria, joka on minun silmissäni muutenkin ihan naurettava. On suorastaan ironista, kuinka alkoholista ja tupakasta on noussut tällaisia hyväksyttyjä aineita, vaikka monet harmittomammatkin ovat kieltolistalla. Monissa tutkimuksissa on todettu, että esimerkiksi alkoholi menee sijalle 3. vaarallisimmissa päihteissä, heti heroiinin taakse. Kysynkin, miksi ihmeessä se voi olla laillista ja käyttäminen niin hyväksyttävää, kun taas pelkän huomattavasti vaarattomamman kannabiksen maininta saa ihmiset suoraan varpailleen ja välittömästi narkomaanin leiman otsaan?

Sitten näistä muista "laillisista päihteistä", stimulanteista jne. Kahvia (kofeiinia) en myöskään nykyisellään käytä. Jos jotain lämmintä juon, niin puhdasta vihreää teetä.

inda
Viestit: 20
Liittynyt: 13.01.2015 15:25
Paikkakunta: Tku
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja inda » 24.03.2015 22:00

En varsinaisesti voi sanoa käyttäväni. En kuitenkaan ole absolutisti alkoholin suhteen, mutta todella harvoin tulee käytettyä.

Mulla on valitettavasti huonoja kokemuksia alkoholista (toisen käyttämänä), enkä mielelläni vietä aikaa humalaisten seurassa. Tästä huolimatta olen monesti joutunut juoppokuskiksi. Ehkä juuri sen takia, että olen ollut porukan ainoa selväpäinen.

Ajr79
Viestit: 8
Liittynyt: 16.03.2015 22:57
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Ajr79 » 24.03.2015 22:29

Entinen alkoholin suurkuluttaja. Kiireellisen elämäntavan takia ei ehtinyt ladata akkuja, joten lääkitsin itseäni sitten viinalla. En tuolloin tiennyt olevani introvertti. Aina kiire. Masennusta ja krapulaa kesti vuosia. Yleensä join kotona. Kroppa petti piti lopettaa. Nykyään juon harvoin, mutta en humaltuakseni. Kahvia kuluu ja tupakka palaa...

Q45
Viestit: 69
Liittynyt: 17.03.2015 20:09
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Q45 » 24.03.2015 23:47

Alaikäisenä en vielä juonut, mutta melko pian 18 täytettyä tuli kokeiltua ja edelleenkin käytän alkoholia satunnaisesti. Mulla ei koskaan ole ollut kummemmin halua tai tarvetta juoda, ja ensimmäinen kokeilu tuli lähinnä ryhmäpaineen takia. Eipä siinä mitään, nykyään oikeastaan ihan tykkään juoda silloin, kun se tapahtuu kavereiden kanssa rennossa ympäristössä ja hillitysti, osana sosialisointia. Humalassa tulen paljon puheliaammaksi, mikä on mielestäni mukavaa vaihtelua normaalille kanssakäymiselle.
En pidä alkoholin käyttöä mitenkään vakavana asiana silloin, kun sen pystyy pitämään aisoissa. Itse juon lähes aina maltilla, joko maun tai seuran vuoksi, ja tykkään maistella varsinkin erilaisia tummia oluita. Joskus harvoin tulee vedettyä yli, mutta yleensä niistäkin hetkistä jää positiivisia kokemuksia. Mutta niin kuin sanoin, en varsinaisesti koe tarvetta juoda alkoholia, vaan se on se sosiaalinen puoli mikä koko hommassa houkuttaa.

Tupakkaan tai muihin päihteisiin en ole koskaan koskenut. Sama juttu kuin alkoholinkin kanssa, en koe tarvetta käyttää. En usko saavani niistä mitään hyötyä, mitä alkoholin käytöstä ei jo saisi.

Mirkkis
Viestit: 4
Liittynyt: 25.03.2015 10:47
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Mirkkis » 25.03.2015 11:00

Käytän alkoholia silloin tällöin. Ennen käytin enemmän, harventunut käyttö johtuu lähinnä rahatilanteestani. Käytän alkoholia lähinne sen maun ja humaltumisen takia. Silloin kun juon minusta tulee paljon puheliaampi ja sosiaalisempi, joka on myös yksi syy siihen, että käytän alkoholia.

aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja aura » 25.03.2015 11:08

Satunnaisesti tulee käytettyä pieniä määriä alkoholia. En ole humalatilan ystävä, enkä tajua, miksi ihmisistä on hienoa "päästää estot menemään" tai muuta sellaista. Mulla on selvänäkin vaikeuksia olla nolaamatta itseäni.

Tupakkaa poltan joskus mutten usein, ja silloinkin lisäaineettomana. En kyllä tiedä vähentääkö se yhtään riskejä, mutten usko niiden riskien olevan muutenkaan järin eeppiset, kun savukkeita kuluu 3-6 kpl vuodessa. Poltan yleensä vaan seurassa, mutta välillä (esim. sukujuhlissa) tupakka toimii hyvänä tekosyynä vetäytyä hetkeksi omiin oloihin pihalle ja "latautua".

Mawerick
Viestit: 109
Liittynyt: 15.04.2013 15:09
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Mawerick » 25.03.2015 15:53

Käytän hieman alkoholia, tosin humalassa en ole ollut moneen vuoteen. Lähinnä maistelen hyviä viskejä, tyyliin sentti-pari lasin pohjalle ja sitä nautitaan useampi tunti. En pidä humalassa olemisen tunteesta, kun kroppa ei tottele sitäkään vähää mitä normaalisti.

Poltan joskus myös sikareita, mutta niitä menee vuositasolla ehkä 30-40kpl. Pääasiassa kesällä kun ulkona on kiva poltella. Talvella sitten taas useampi kuukausi ilman.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa