Done that.Vieras kirjoitti:13.8. sanomalehti Karjalaisessa: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja.
Tutkimuksen (Keltikangas-Järvinen ja Mullola) mukaan "aktiivinen oppilas saa helpommin parempia arvosanoja kuin ujo oppilas." (Vielä helpommin tytöt kuin pojat). Syyksi arvioitiin sitä, ettei opettajille ole yhtenäisiä arviointiohjeita, vaan opettajien oma näkemys vaikuttaa. Jutussa kyseenlaistettiin tämä "persoonallisuuden arviointi" : "Jos oppilas osoittaa osaamista, mitä väliä on sillä, miten hän on lopputuloksensa savuttanut"?.
Ja arvosanat taas vaikuttavat oppilaan jatko-opiskelupaikkojen valintaprosesseihin tai vielä ikävämmin aiheuttavat syrjäytymistä. Ratkaisuksi ehdotetaan pienempiä ryhmäkokoja, joka mahdollistaisi erilaisten temperamenttien huomioimisen. "Temperamentti -- ei riipu älykkyydestä, taidoista tai kognitiivisista kyvyistä. -- Koulunkäyntiä tukevia piirteitä ovat ainakin korkea sopeutuvuus, korkea sinnikkyys, matala häirittävyys ja taipumus lähestyä uusia asioita." Toiseen suuntaan taas vie "estyneisyys tai taipumus häiriintyä helposti. -- Kyse on ympäristön ja temperamentin yhteensopimattomuudesta."
(Tutkimustuloksia enemmän teoksessa Maailman paras koulu?)
Been there.
AMK-opinnoista tulen selviämään fifty-sixty juuri yo:n takia. Lopputyön teen 120 lasissa. Ryhmätyöt ob mun päässäni niille, joiden elämä on pelkkää baaria; mä teen kuinka itse tahdon. Vuokraan fillarin ja poljen 1000km.