Sarjojen maratonkatselu

Keskustelua harrastuksista.
Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sarjojen maratonkatselu

Viesti Kirjoittaja Overlord » 09.06.2018 23:39

Tämä on ilmeisesti Suomessakin nousemassa jo ihan ilmiöksi asti pienen piirin harrastuksesta. Itsehän siis olen katsonut aika lailla kaikki katsomisen arvoiset sarjat Netflixin/HBO:n/Amazonin tarjonnasta, ja lähes aina tulee katsottua jopa kokonaisia kausia kertaistumalta (esim. brittisarjat). Jatkuvajuoniset sarjat yksinkertaisesti ajoivat viimeistään 2010-luvulla elokuvista ohi tarinaformaattina pidemmän keston ansiosta (2 h aikaa kertoa tarina vs. 24 h). Suuremmat budjetit parempine näyttelijäsuorituksineen ja erikoistehosteineen myös varmistavat sen, että sarjoihin on entistä helpompi liimaantua kiinni.

Olettaisin, että etenkin täältä löytyy muitakin maratonkatselijoita. Eli siis, varaatteko itsellenne aikaa katsoa kiinnostavaa sarjaa kerralla reilustikin, vai katsotteko mieluummin jakson silloin, toisen tällöin?

Maratonkatselijoiden tapauksessa myös: Mitkä sarjat ovat yksinkertaisesti vain pakottaneet katsomaan seuraavan episodin heti perään niin kauan kunnes koko kausi on katsottu? Esimerkkinä itseltäni käyköön vaikkapa Netflixin Making a murderer. En olisi uskonut että dokumentti voi koukuttaa niin pahasti. Oli vain pakko katsoa mitä seuraavaksi tapahtuu jopa yöunien kustannuksella...
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Kummitus
Viestit: 7
Liittynyt: 11.11.2017 21:41
Viesti:

Re: Sarjojen maratonkatselu

Viesti Kirjoittaja Kummitus » 09.07.2018 09:35

Muistelen että joku Game of THronesin ensimmäisistä kausista oli sellainen jota ei malttanut jättää kesken. Tai no, merkittävänä vaikuttimena oli että silloin oli jotain sairastelua kun aloin sitä katsomaan ja vaihtoehdot eri aktiviteeteille olivat aika vähissä. Myös joitain Marvelin Netflix-sarjoja olen katsonut maraton-tyyliin.

Yleensä en oo kyllä jaksanut mitenkään maratonina "tykittää" mitään sarjoja, poislukien edellämainitut. Mulle ominaisinta on ehkäpä se että katson max. pari jaksoa kerralla, sitten on pidettävä taukoa. Vaikka olis mielenkiintoinenkin sarja niin saattaa keskittyminen jotenkin karata sarjasta ja sitten menee jo osa tapahtumista ohi. Tietysti viikonloppuisin voi olla että sitten pari jaksoa aamulla ja pari illalla, mutta ei kyllä neljää jaksoa peräkkäin jaksaisi katsella.

Sen olen huomannut omalla kohdallani että kun alan jotain sarjaa katsomaan, niin se pitää katsoa loppuun ennen kuin aloittaa mitään uutta. Jotenkin uppoudun aina valitsemani sarjan juoneen ym. niin vahvasati että en pysty katsomaan siinä rinnalla toista sarjaa, tahtomattakin siinä lähtee joku vertailu käyntiin sarjojen välille. :lol: On tuo myös vähän ärsyttävää kun ottaa aikansa että saa jonkun sarjan katsottua ja sitten on jättänyt jonkun toisen odottamaan vuoroaan, ja sen vuoron koittaessa sarja on poistunut sieltä suoratoistopalvelun tarjonnasta. :x
Mitenkäs muilla tämän asian suhteen, pystyttekö katsomaan useita eri sarjoja rinnakkain vai meneekö keskittyminen yhteen kerrallaan?

Tsaari
Viestit: 10
Liittynyt: 01.07.2018 22:20
Viesti:

Re: Sarjojen maratonkatselu

Viesti Kirjoittaja Tsaari » 10.07.2018 19:23

Itsellä tulee katsottua sarjoja alkuvaiheessa useita jaksoja päivässä. Yleensä kahden tai kolmen tuotantokauden jälkeen sarjat alkavat toistaa hieman itseään ja siinä vaiheessa katoaa sitten mielenkiinto. Moni sarja jäänyt juuri siksi kesken. Pisimmilleen olen tainnut katsoa Walkin dead ja sitäkin taisi olla 6:teen kauteen asti.
Useita niinsanottuja hypetettyjä sarjoja olen katsonut ja jättänyt kesken juuri mielenkiinnon takia.
Monesti tulee mielummin katsottua jotain dokumentteja kuin sarjoja/elokuvia.
Normaalisti lyhyet sarjat (2-3 kautta) olen katsonut loppuun juuri lyhyytensä takia. Pidemmät sarjat alkavat juuri itsensä toistamisen takia käymään tylsiksi kun pystyy jo olettamaan mitä tapahtuu seuraavaksi.
Joskus tulee katsottua useita sarjoka kerralla(liekö sitten osasyynä mielenkiinnon katoamiseen :shock: )

Bombashaman
Viestit: 12
Liittynyt: 04.12.2018 20:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sarjojen maratonkatselu

Viesti Kirjoittaja Bombashaman » 04.12.2018 20:51

Jos olisi seuraa jonka kanssa bingettää, voisin katsella useampaakin sarjaa useamman jakson peräkkäin. Yksikseen se ei ole niin mukavaa kun ei ole sitten ketään kenen kanssa sarjasta keskustella. En yleensä edes ala katsomaan sarjaa ellei sitä ole tullut paria siisonia :D

Tarkkailijatar
Viestit: 1
Liittynyt: 13.05.2019 11:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sarjojen maratonkatselu

Viesti Kirjoittaja Tarkkailijatar » 13.05.2019 19:51

Mä vihaan sarjojen katselua sillai esim. yks jakso viikossa. Mä aina odotan että koko tuottis on tullu ja sit meen kattoo kaikki putkeen. Toisinaan yöunet jää vähän vähemmälle kun jää jumittaa sitä. :D

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa