Mistä tykkäätte jutella/small talk

Kaikki ihmissuhteisiin liittyvät aiheet.
Janhon
Viestit: 9
Liittynyt: 20.01.2015 08:09
Viesti:

Re: Mistä tykkäätte jutella/small talk

Viesti Kirjoittaja Janhon » 05.06.2016 06:59

Minä ainakin tunnen itseni monesti ulkopuoliseksi, koska en osaa small talkia kuten muut. Kaksossiskoni on oikein sosiaalinen extrovertti ja nuorempana tulikin vain kuljettua hänen varjossa ja oltua vain hiljaa -sisko hoiti puhumisen joka tilanteessa.

Parikin kertaa yksi hyvä ystäväni ja työkaverini on kesken keskustelumme sanonut, että 'Tiedätkö mitä? Jos puheenaiheen siirtää töihin, niin sinulla riittäisi puhuttavaa vaikka kuinka paljon'. Ja se on tosi; voisin vaikka maailman tappiin asti puhua koirista, metsästyksestä tai töistä. Mikä on taas jollain lailla erittäin häiritsevää, koska ei ketään sukulaista tai siviilielämän ystävää kiinnosta minun työt laisinkaan. Hyvä ystäväni on kuulemma taas huomannut, että jos siirrymme johonkin arempaan aiheeseen niin vastaukseni lyhenevät ja keskustelussa alkaa olla pitkiä hiljaisuuksia. Tällöin hän yleensä ohjaa sitten keskustelun juurikin töihin tai metsästykseen (myös hänen harrastuksensa). Ilmankos hän onkin parhaimpia ystäviäni :) .

Mutta tuohon aiheen kiinnostavuuteen.. Minua ei voisi vähääkään kiinnostaa keskustelut poliitikasta tai monestakaan muusta aiheesta, joten silloin yleensä en edes kuuntele ihmisten juttelua. Tai sanat menevät ennemminkin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman, että yhtään mietin sanojen merkitystä. Yritän johonkin kohtaan vastata jotain lyhyesti tyyliin, 'Ai jaa, niinkö?' vaikken edes hetken päästä muista, että mikä oli keskustelun aiheena.

Vieras

Re: Mistä tykkäätte jutella/small talk

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30.04.2017 18:57

Samalla talk on kyllä tosi puuduttavaa, hetken sitä jaksaa ja siihen itsensä pakottaakin ettei anna itsestään töykeää tai välinpitämätöntä vaikutelmaa.. Lisäksi tuli mieleen yksi rasittavaksi kokemani asia sosiaalisissa tilanteissa: Pidän itseäni varsin huumorintajuisena tyyppinä, mutta isommassa porukassa huumorin viljeleminenkin voi alkaa käydä rasittavaksi: tämmöisen ilmiön olen huomannut joskus, varsinkin isommassa porukassa, kun joku heittää ensin OIKEASTI jonkun hyvän vitsin ja nauretaan sille tyyliin vedet silmissä. Noh sitten joku toinen jatkaa samasta aiheesta vitsailua ja juttu paisuu ja paisuu, kunnes ollaan siinä pisteessä, että menee yli ja juttu ei ole enää ollenkaan hauska, mutta silti tuntee "pakkoa" hymyillä kun vitsaillaan. Pitäisi ymmärtää lopettaa ajoissa vitsailu, muuten tilanteesta muotoutuu äärimmäisen rasittava. En tiedä onko vika mun korvien välissä? onko kukaan muu pistänyt merkille tällaista ilmiötä?

Petra
Viestit: 110
Liittynyt: 18.08.2016 07:46
Viesti:

Re: Mistä tykkäätte jutella/small talk

Viesti Kirjoittaja Petra » 29.05.2018 09:19

Työstäni. Ja kun on vaitiolovelvollinen siitäkin... lyhyeksi jää ja aina vain työkavereiden kesken pääsee puhumaan.

Varmaan muutakin on mutta kai minä olen liian työorientoitunut ja kun työ on ihmisten kanssa olemista ei sitten vapailla ihmisiä jaksa, ei sitten tarvitse miettiä mistä puhuu. Small talk kiintiö on olematon ja se kuluu asiakkaiden kanssa, joten onneksi olen tilanteeseen kuitenkin tyytyväinen enkä kaipaa tällä saralla mitään enempää. Siis uusia ystäviä tms. Saati parisuhdetta. Huh.

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mistä tykkäätte jutella/small talk

Viesti Kirjoittaja Andras » 09.06.2018 18:02

Guest kirjoitti:
04.06.2015 11:47
joko small talkissa kiellettyjä (heti vähänkin inspiroivammat aiheet kuten uskonnot ja politiikka)
No eivät ne kiellettyjä aiheita ole, mutta viisaat ihmiset välttävät kyseisiä aiheita, koska niistä puhumalla saa helposti käännettyä toisia ihmisiä itseään vastaan. Ja vähemmän älykkäät sitten taas eivät tiedä asiasta tarpeeksi tai asian ajattelu on jäänyt vajaaksi, tosin se ei välttämättä heitä kaikkia estä puhumasta politiikasta.

MaaOnVoimaa
Viestit: 59
Liittynyt: 12.01.2019 19:42
Viesti:

Re: Mistä tykkäätte jutella/small talk

Viesti Kirjoittaja MaaOnVoimaa » 24.11.2019 19:15

Small talk sucks. Mä en välitä säästä, elän sen mukaan mitä taivaalta tulee, tv:tä en edes katso joten turha siitä on jauhaa. Puhuisin mieluummin ihan oikeaa asiaa tai jotain erikoista, tabu yms. juttua mutta suurin osa jengistä ei tajua oikeasti mistään mitään tai muuten vaan paheksuvat juttujani ja alkavat vihata. Yritän vaan selvitä kommunikaatiotilanteista perushöpinällä jos huomaan että toinen osapuoli on kuutamolla. Elämä on.

kaija

Re: Mistä tykkäätte jutella/small talk

Viesti Kirjoittaja kaija » 14.01.2022 17:24

Isäni osaa small talkin. Minusta small talk tuntuu pintapuoliselta/tylsältä/hötöltä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa