Rekisteröidy    Kirjaudu sisään    Keskustelualue    Käyttäjät   Etsi    UKK

Etusivu » Introversio » Psykologia, sosiologia ja introverttina eläminen

• Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
    Kirjoittaja Viesti
     Viestin otsikko: Intro? ADD? Asperger?
     Viesti Lähetetty: 17.05.2017 01:45 
    Poissa

Hei kaikille!
    Olen uusi täällä, jonkin aikaa lueskellut keskustelua foorumilla ja olen vähän hämmentynyt kaikesta.
    Aikaisemmin seurailin jossain määrin edesmennyttä ass-keskustelufoorumia joka sitten jostain syystä lopetti toimintansa vaikka siellä oli kohtuullisen vilkastakin keskustelu. No en tiedä, ehkä keskustelu siellä hyytyi jossain vaiheessa ja siksi koko foorumi lakkautettiin, mutta aukkohan siitä jäi.
    Tämä nyt tuntuu olevan lähin "seuraaja". Ainakin mitä nyt heti tuntuu.
    Itse olen joku näistä: Introvertti, asperger tai ADD, todennäköisimmin jokin näitten epämääräinen sekasikiö. Vaikea sanoa kun mitään tutkimuksia ei ole itselle tehty. Koko äitiysaika meni omien lasten introverttiyttä setvittäessä ja kolmesta lapsesta kahdella on sen seurauksena add-diagnoosi ja toisella lisäksi myös aspergerpiirteet.
    Tunnistan itsessäni useat täällä mainitut jutut ja "ihan kuin olisi kotona"-tunne tulee kun kommenttejanne luen. Mukavaa löytää tämä foorumi!
    Mutta vähän hämmentää, että täällä ei kukaan (ainakaan huomaamani) ole ottanut käsittelyyn add:n ja aspergerin yhteyttä introverttiyteen. Ei kai täälläkään kaikki ole vain ihan silleen kevyesti ja helposti introja jotka käy viihteen takia joskus kertoilemassa kommelluksistaan?
    Vai onko tämän foorumin tarkoitus nimenomaan olla olemassa, jotta kaikki introvertit eivät luokittelisi itseään aspergereiksi ;D joka ollaan diagnoosina myös ottamassa pois kokonaan tässä lähiaikoina ja jatkossa aspergerit ovat jotain sekalaista autismin kirjolla.

Olisin laittanut tämän ekan viestini johonkin uusien esittäytymisiin, mutta sellaista en onnistunut löytämään. Samoin jos add ja asperger-aiheista keskustelua täältä jo löytyy niin linkatkaa kiitos tähän jatkoksi.

Ilmoita tämä viesti
     Profiili Lähetä yksityisviesti  
    Vastaa lainaamalla  
     Viestin otsikko: Re: Intro? ADD? Asperger?
     Viesti Lähetetty: 17.05.2017 10:47 
    Poissa

Hei Papru ja tervetuloa,

Itsekin olen ihan uusi täällä, en ole vielä paljoa mitään ehtinyt kirjoittaa.

Mutta tässä ketjussa http://www.introvertit.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=164 on esittelyjä.

Iitselläni on ihan diagnosoitu ADD, ja pohdiskelen paljon sitä, mikä menee sen ja minkä introverttiyden piikkiin. Tällä hetkellä sellainen tunne, että paljon sellaista, minkä olen laskenut osaksi ADD:tä, voisikin selittää introverttiydellä, ja näin ollen se ei olisikaan mitään sairasta, poikkeavaa, ei-toivottavaa yms. vaan jotain ihan normaalia ja OK. No, en kuitenkaan ole ehtinyt näissä pohdinnoissa kovin pitkälle.

Mutta vähän samalla tavoin mua auttoi kun löysin persoonallisuustyypit (MBTI), ja tajusin, että monet sellaiset piirteet ja jutut, joita olin pitänyt jonkin sortin vikoina (pitäisi muuttua, osoitus siitä että en kelpaa enkä toimi, diagnoosia tarvittaisiin...) ovatkin ihan normaaleja luonteenpiirteitä, joita on monella muullakin, ja ihan normaali osa elämää. :mrgreen:

ADD/ MBTI: INFP-T/ Enneagrammi: 4

Ilmoita tämä viesti
    Vastaa lainaamalla  
     Viesti Lähetetty: 21.05.2017 13:14 
    Poissa

Miten sattuikin, että joku kirjoittaa tästä aiheesta juuri nyt? Aloitin viime vuodenvaihteessa psykoterapian toistuvan masennuksen ja uupumisen vuoksi. Terapia ei varsinaisesti ole helpottanut olotilaa mutta sen löydöksenä aletaan tutkia, voisiko syynä olla ADD. Kahdestakymmenestä diagnosointikriteeristä 18 sopii minuun täydellisesti.

(Ehdotus aikuisten tarkkaavaisuushäiriön diagnosointikriteereiksi, Edward M. Hallowell, MD, ja John J. Ratey, MD. https://paivitasala.wordpress.com/teste ... uushairio/)

Olenkin alkanut miettiä sitä vaihtoehtoa, että ainakin osa aiemmin introversiona pitämistäni asioista saattavatkin olla ADD:tä; nopea kyllästyminen, omissa ajatuksissa viihtyminen, huono itsetunto ja sitä kautta lisääntynyt sosiaalisten tilanteiden välttely etc. Olen varmasti (ja nykyisin myös erittäin mielelläni) introversioon taipuvainenkin mutta silti odotan mielenkiinnolla, mitä tutkimuksissa havaitaan.

Palaan asiaan...

Ilmoita tämä viesti
    Vastaa lainaamalla  
     Viesti Lähetetty: 23.06.2017 03:34 
    Poissa

Eikö toi ADD ole ihan vain psykiatrien huijaus millä saadaan myytyä kallista amfetamiinia lapsille, sen sijaan että vanhemmat antaisivat enemmän aikaa lapsilleen ja asettaisivat rajoja.

Aspergerin syndrooma on hyvin voimakkaasti sidoksissa INTJ persoonallisuustyyppiin. Kaikki introvertit eivät tietenkään ole INTJ:tä, tai edes kovinkaan samanlaisia. Siitä onko Aspergerin syndrooma sama asia kuin INTJ vai onko kyseessä ääritapaus tai epäterve tapaus, en osaa sanoa. Mutta kaikilla INTJ:llä esiintyy samanlaisia ominaisuuksia. Nyt tietysti puhun siitä oikeasta sosioniikan määrittelemästä INTJ:stä. En MBTI:n INTJ/INTP sekamelskasta.

Ilmoita tämä viesti
    Vastaa lainaamalla  
     Viesti Lähetetty: 23.08.2017 09:07 
    Poissa

Moi Papru!

Mulla on ihan sama aihe ajankohtainen just nyt. Sain pari viikkoa sitten lähetteen kokonaisvaltaisiin psykologisiin tutkimuksiin jotka sisältävät neuropsykiatristen tutkimusten lisäksi laajaa mielenterveyden ja sosiaalisten ongelmien kartoitusta. Huvittavaa on se että olen 20 vuotta ravannut erilaisten läääreiden ja terapeuttien vastaanotolla ja vasta nyt joku teki aloitteen että pitäisikö tutkia ongelmien syytä sen sijaan että vain tukahdutetaan syntyneitä oireita. Nykyinen terapeuttini ja lähisukulaiseni ovat nepsy-testeihin hakeutumista suositelleet jo pidemmän aikaa mutta sain ruinata lääkäriltä lähetettä ainakin vuoden ajan ennenkuin heltisi.

Veljeni on hyvin vahvasti AD/HD ja tyttäreni on menossa asperger-piirteiden takia tutkimuksiin, joten sukurasitettakin löytyy. Itse olen hiljainen ja vetäytyvä persoona ja olen mieltänyt itseni erittäin introvertiksi. Nyt kuitenkin mietin josko minulle tuleekin joku diagnoosi tutkimusten myötä.
    Lähinnä odotan kenties saavani enemmän ymmärystä ongelmieni suhteen. Jospa elämäni ei olekaan mennyt pieleen siksi että olen yrityksistäni huolimatta aina vain omaa saamattomuuttani ja tyhmyyttäni epäonnistunut opiskelu- ja työelämässä...?

Mukavaa huomata että on olemassa muitakin jotka pohtivat samoja asioita.
    Hyvää alkusyksyä sinulle! :)

Ilmoita tämä viesti
    Vastaa lainaamalla  
     Viesti Lähetetty: 25.08.2017 00:51 
    Poissa

Andras kirjoitti:
    Eikö toi ADD ole ihan vain psykiatrien huijaus millä saadaan myytyä kallista amfetamiinia lapsille, sen sijaan että vanhemmat antaisivat enemmän aikaa lapsilleen ja asettaisivat rajoja.

psykiatrien propagandaa tai ei niin kyllä noi amfetamiinijohdannaiset mulle kelpais. Kauheella vaivalla koittanu hankkiutua tutkimuksiin mut nää lykkää vaan masislääke reseptiä kouraan ja tän enempää eivät voi auttaa. ei hele

Ilmoita tämä viesti
    Vastaa lainaamalla  
    Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Etusivu » Introversio » Psykologia, sosiologia ja introverttina eläminen