Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Passepartout

Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 20.02.2014 15:26

Millaisia kokemuksia teillä on psykoterapiasta, jos sellaiselle on ollut tarvetta? Tai onko tietoa, onko asiaa ylipäänsä tutkittu introverttien kannalta?

Aloin tätä pohdiskella kun itse käyn tällä hetkellä Kelan kustantamassa kuntoutuspsykoterapiassa masennuksen takia ja usein tuntuu, että terapeutilla ei ole mitään edellytyksiä ymmärtää minua. Minä olen INTJ. Olen introvertti. Olen hyvin yksityinen ihminen. Psykiatrin mukaan minulla on AS-piirteitä. Terapeutti on -no, keski-ikäinen humanistinainen, kuten sellaiset tuppaavat olemaan. Tuntuu siltä, että hänen mielestään introverttius on joko jotain, mihin viittaan koska haluan tehostaa itseäni tai sitten vain suoraa seurausta masennuksesta. Joka tapauksessa bugi, ei ominaisuus. Minä taas näen asian tietenkin päinvastoin.

Mietin siis vaan sitä, että se vähä tutkimus mitä psykoterapiasta on tehty, on tietysti tehty ekstroverttien ehdoilla. Toisin sanoen jos ekstrovertit hyötyvät terapiasta, se, että introvertti ei ehkä hyödykään hukkuu kohinaan. Olen vain alkanut miettiä, voiko tuollainen väkisin vuorovaikuttaminen oikeasti auttaa ihmistä, jolta sosiaalinen vuorovaikutus vain vie energiaa? Ei ainakaan minulle ole luontevaa puhua kolmea varttia itsestäni; toki pystyn sen tekemään, koska olen tottunut itseni pakottamiseen ja olen pirun hyvä näyttelemään normaalia mutta onko se tarkoituksenmukaista?

Yritin googlettaa aiheesta mutta en löytänyt ainakaan pikaisesti mitään tietoa siitä, olisiko aihetta oikeasti tutkittu. Ts. auttaako keskimääräiselle ihmiselle kehitetty terapia introverttia?

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 20.02.2014 16:29

Yksi kiinnostavimmista asiosta, mitä opin aikanaan lukion psykologiassa oli se, että kaikki psykoterapian muodot toimivat lähes yhtä hyvin, on sitten kyseessä taideterapia, freudilainen psykoanalalyysi, kognitiviivinen terapia tai jokin muista. Keskustelu luotettavan ihmisen kanssa kuitenkin on pohjana kaikissa terapioissa. Tämä kannattaa aina muistaa terapeutin sohavalla istuessa. Suurin osa terapeutin tietämyksestä pohjautuu teorioihin, joita ei ole mitenkään todistettu (vertaa tätä oikeaan lääketieteeseen tai vaikka fysiikkaan). Sama on lääkityksen kanssa. Edes lääkärit itse eivät tiedä miten eri mielialalääkkeet toimivat.

Suurin anti mitä terapiasta voi saada on itseanalyysityökalujen oppiminen, etenkin introvertille.
http://www.buildfreedom.com/tl/tl12.shtml
Jos englanti vääntyy niin tuo sivusto selittää suht yksinkertaisesti miten aivot toimivat ja sieltä löytyy myös ohjeet muutamien analyysitekniikoiden käyttöön. Näiden lisäksi on olemassa esimerkiksi mindfullness-meditaatio. Jos terapeuttisi on vähänkään pätevä mihinkään muuhun kuin nappireseptien kirjoitteluun, niin kysy ihmeessä häneltä näistä tekniikoista.

Mitä introverttien ja ekstroverttien toistensa ymmärtämiseen tulee, niin olen yhtä ajatusleikkiä silloin tällöin käyttänyt (pohjautuu STASIn ekstrovertteihin käyttämään kidutustekniikkaan). Eli kysy ekstovertilta miten kauan hän pystyisi olemaan yksin täysin ilman mitään ihmiskontaktia. STASI pystyi murtamaan ekstovertteja alle viikossa tuolla tekniikalla. Itse henkilökohtaisesti kuukausi menisi varmana ihan rentoutuen, jos on vain jotain virikettä kuten kirjoja.

http://www.newreflectionscounseling.com ... TROVERSION
Tuollainen sivusto löytyi vielä äkkiä googlaamalla (valitettavasti taas englanniksi) joka käsittelee nimenomaan introversiota ja terapiaa.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Passepartout

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 20.02.2014 21:06

Kiitos linkeistä. Perehdyn niihin paremmalla ajalla, vastaan nyt äkkiä mitä mieleen tuli:

Ekvivalenssiparadoksi on tuttu minullekin. Sielutieteessä on se ikävä puoli että sen tieteellisyys on paikoitellen vähintäänkin kyseenalaista.

Olen harjoittanut zeniä jonkin aikaa ja Mindfulness on tuttu käsite myös terapeutilleni. Ongelmia tulee siitä että minusta zen on itsetarkoituksellista toimintaa ja hän näkee mindfulnessin välineenä. Perustavaa tasoa oleva ristiriita siis.

Olen alkanut miettiä sitä, että introvertit vissiin yleensä ovat itsetarkkailussa ja -tiedostamisessa "pidemmällä" kuin ekstrovertit, ymmärrettävistä syistä? Minulle nimittäin psykiatri sanoi ennen terapian aloittamista että olin silloin sellaisella tiedostamisen tasolla (siis suhteessa omaan käytökseeni, motiiveihini jne), mihin useimmat ihmiset ehkä pääsevät terapian avulla. Psykiatri oli sitä mieltä, että ennuste on siis hyvä. No. Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että psykoterapeutti (joka on siis tässä tapauksessa psykologi, ei lääkäri eikä siis kirjoita nappejani) ei pysty ohjaamaan minua tämän pidemälle koska ei ole itsekään käynyt siellä.

Passepartout

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 20.02.2014 21:13

Jatkan vielä: kun laitoit Overlord tuohon toiseen ketjuun intro- ja ekstroverttien aivokemian eroista. Minusta tuntuu, että terapeuttini ei ajattele tuollaisia asioita ollenkaan. Hän tuntuu ajattelevan että kaikki liittyy lapsuuskokemuksiin eikä yhtään ensinkään voi olla synnynnäistä, neurologista. Ilmeisesti hänellä ei ole alkeellisintakaan käsitystä nykyaikaisen aivotutkimuksen tilasta. Terapeuttia valitessani valkkasin huolellisesti sellaisen millä ei ole mitään psykodynaamista taustaa -tämänkin piti olla ratkaisukeskeinen. Mutta näköjään niillä kaikilla on vimma uskoa, että kaikki ihmiset ällitykset on silkkaa lapsuuden virheohjelmointia.

Minusta olisi ratkaisukeskeistä ajatella, että okei, neurologiani on tällä tavalla erilaista, miten pärjään sen kanssa maailmassa joka on suunniteltu erilaisille ihmisille? Terapeutti taas tuntuu ajattelevan, että miten minusta ohjelmoidaan sosiaalinen ja normaali yksilö.

Puhun siis tietysti näistä asioista terapeutin kanssa. Olisi vaan kiinnostavaa tietää, onko muilla introverteillä kokemusta siitä, että terapeutti vaan ei tunnu ymmärtävän?

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 21.02.2014 04:11

Olet varmaankin myös tutustunut teoriaan sisäisistä malleista. Sen mukaanhan ratkaisemme tulevat ongelmat soveltamalla samoja ratkaisukaavoja joilla olemme ratkaisseet aikaisemmat ongelmat. Näitä malleja opimme ennen kaikkea lapsuudessa ympäriltämme. Freudilaisen perinteen mukaan paras tapa muuttaa näitä malleja on ensin löytää perimmäinen syy käytökseemme (eli mistä olemme saaneet viallisen mallin) ja sitten korjata se. Modernin kognitiivisen psykoterapian lähestymistavan mukaan mallit ovat täysin muutettavissa ilman niiden pohjimmaisten syiden tutkimista (jos sellaisia edes on), kunhan vaan tiedostamme miten toimimme.

Gilmore Girls oli aikanaan hyvin kiinnostava sarja. Siinä päähenkilöt tekivät kaikissa ihmissuhteissa täsmälleen samat virheet kuin aikaisemmissakin suhteissa ikinä oppimatta mitään tai edes tiedostamatta sitä (hyvin elämänmakuinen sarja siis).

Nykypäivän psykologisen tietämyksen vielä ollessa mitä on, ei ulkopuolinen ihminen todellakaan voi tietää mitä juuri SINUN pääsi sisällä liikkuu. Siksi painotin juuri itseanalyysiä ratkaisuna. Omankin kokemukseni mukaan introvertit ovat tässä keskimäärin hyvin paljon pidemmällä kuin keskiverto ekstrovertti.

70-luvulla tehtiin hyvin mielenkiintoinen tutkimus psykologian tilasta. Kokeeseen valittiin 8 täysin tervettä henkilöä ja heidät laitettiin mielisairaalaan tavallisina potilaina. Sairaalan lääkärit sitten analysoivat nämä potilaat diagnoosia varten. Seitsemälle kahdeksasta potilaasta löydettiinkin diagnoosi ja osa kerittiin jopa pistää lääkitykselle ennen kuin tutkimuksen vetäjä ehti vetää heidät tutkimuksesta pois.

Tuo tutkimus pätee vielä nykypäivänäkin, ehkä jopa vielä pahempana. Lääkeyhtiöt ovat onnistuneet vakuuttamaan ihmiset siitä, että lääkitys on oikea ratkaisu pieniinkin psykologisiin ongelmiin. Olen lukenut aika monia kauhujuttuja siitä miten jo 6-vuotiaille aletaan syöttämään masennuslääkkeitä vaikka niiden pitkän ajan vaikutuksista ei ole mitään tietoa. Lääkärit tosi usein vielä "unohtavat" mainita että mielialalääkkeet eivät paranna mitään, ne vain hillitsevät oireita, jotka sitten palaavat jos lääkitys lopetetaan.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Vieras

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21.02.2014 10:18

Oman lyhyehkön kokemukseni mukaan terapiassa tärkeää oli juuri se toimiva vuorovaikutussuhde, jota vailla olin ollut aikaisemmin. Eikös ajatuksena olisi juuri se, että asiakas saa terapeutista ns. peilin, joka heijastaa ja _hyväksyy_ asiakkaan ajatuksia, jotka sitten voi jäsentää uudella tavalla ja joihin voi vaikuttaa uusilla terveemmillä toimintamalleilla.
..Tuloksena on itsetuntemus ja -varmuus. "Olen tällaisena hyvä ja voin vaikuttaa elämääni".

Aikaisemmin kohtasin ammattilaisen, joka ei ymmärtänyt tarvettani pohdiskeluun ja hitaaseen etenemiseen. Lopetinkin tapaamiset silloin lyhyeen.
Eli tiivistettynä terapeutin ymmärrys omasta persoonastani ja siten minulle sopivasta työskentelytavasta oli ratkaiseva tekijä tässä prosessissa - kuitenkin itse tarvitsin ulkopuolisen ihmisen tuen, vaikka myös itsenäisesti opiskelin asiaa kirjoista ja sitä jatkan edelleen.

Vieras

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21.02.2014 10:37

.. ja vielä edelliseen tarkennan että kyseessä oli tämä kognitiivisen käyttäytymisterapian suunta. Ja mielestäni juuri introverteille olisi tärkeää saada myönteistä vastakaikua - me kun olemme joutuneet sopeutumaan jo niin paljoon..

Leiseluise
Viestit: 1
Liittynyt: 01.03.2014 10:11
Viesti:

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Leiseluise » 01.03.2014 11:35

Minulla on hämmästyttävän sama alkutilanne kuin aloitajalla. Olen käynyt useamman kuukauden Kelan korvaamassa kuntoutusterapiassa masennuksen ja AS-piirteiden takia. Olen myös introvertti. Valitettavasti kokemukseni eivät ole kannustavia ja oikeastaan siksi löysin tänne.

Terapia tuntuu ajautuvan umpikujaan. Terapeutti tyrkyttää tiettyjä menetelmiä, jotka eivät ole olleet sellaisia, joista olisi minulle hyötyä. Kun hänen menetelmänsä eivät ole toimineet, hän alkaa epäillä, että vastahankaisuuteni on luottamuksen puutetta häneen, ilkeyttä, puolustusmekanismeja, kyvyttömyyttä tarkastella itseäni jne. Minun kannaltani hän näyttää haluavan, että tunnustan itsessäni ongelmia, joita hän haluaa minulla olevan. Juuri nyt tuntuu aika epätoivoiselta ja mietin terapian lopettamista, mutta katsotaan...

Elämäni on ulkoisesti aivan kunnossa. On työ ja perhe (=lapsia ja puoliso), ei kriisejä tai ongelmia kotona, töissä tai muualla. Olen hirveän väsynyt, kun en mielestäni saa palautua riittävästi eli en saa olla tarpeeksi yksinäni ja rauhassa. Tämän takia kärsin pahasta unettomuudesta. Olen hiljalleen onnistunut järjestämään vähän lisäaikaa itselleni, mutta olosuhteita en pysty tästä enää kovin paljon muuttamaan. Toinen ongelmani poikii introverttiydestäni ja AS-piirteistäni. Ihmissuhteiden ylläpitäminen on vaikeaa. Minulla ei ole kavereita, on vain tuttuja. Osaisin ottaa kantaa vasta, kun keskustelu on jo päättynyt. Jos jonkinlainen ihmissuhde alkaa, se hiipuu. Ajaudun ulkopuolelle. Ihmisistä. Elämästä. Kaikesta.

Olo on ristiriitainen: haluaisin olla enemmän yksin ja rauhassa, mutta mieltä kalvaa syvä yksinäisyys, koska en tunne kuuluvani mihinkään joukkoon. Haluaisin olla levätä enemmän yksin ja omassa rauhassa, mutta toivoisin, että olisi olemassa pari ihmistä, joihin ottaa yhteyttä, jos tarvitsisin apua tai kuuntelijaa. Sitä kautta saisin ehkä myös sellaista apua, että pystyisin olemaan itseksenikin enemmän aikaa kuin nyt. Terapeutin toivoisin auttavan minua siinä, että saisin nuo muutamat ihmissuhteet. Hän ei kuitenkaan ymmärrä alkuunkaan, mikä minua siinä rajoittaa tai estää.

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 01.03.2014 16:22

Vaikuttaa vähän siltä että Aspergerin syndroomaa hieman ylidiagnosoidaan. Tyypillinen introvertti keskittyy keskustelussa paljon enemmän sisältöön (mitä sanotaan) kuin muotoon (miten kommunikoidaan, sosiaaliset vihjeet, jne). Tietenkin ekstrovertistä tämä vaikuttaa hyvin epänormaalilta, mutta siitä on vielä pitkä matka tyypilliseen AS-tapaukseen (muun muassa lähes täydellinen kyvyttömyys lukea muiden mielentilaa puheen ja kehonkielen perusteella).

Ihmissuhteista sen verran, että yksikin hyvä ystävä riittää. Tietenkään introvertille senkään löytäminen ei ole ihan helppo asia, kun muut ystäviksi parhaiten sopivat introvertit ovat yhtä sosiaalisesti epäaktiivisia. Tähän dilemmaan en ole vielä keksinyt kunnon vastausta. Yleensä kuitenkin kun tapaa uuden ihmisen niin aika äkkiä pystyy päättelemään hänen summittaisen asemansa introvertti-ekstrovertti -akselilla (kärjistäen introvertti tykkää puhua asioista ja ideoista, ekstrovertti ihmisistä). Itselläni ei oikeastaan ole enää tuttuja, on vain perhe ja ystävät. Mitä pienempään piiriin sosiaalisen kanssakäymisen rajoittaa, sen helpompaa se on.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Argos
Viestit: 10
Liittynyt: 27.12.2013 13:50
Viesti:

Re: Ymmärtääkö psykoterapeutti introverttiä?

Viesti Kirjoittaja Argos » 02.03.2014 12:50

Overlord kirjoitti:Tyypillinen introvertti keskittyy keskustelussa paljon enemmän sisältöön (mitä sanotaan) kuin muotoon (miten kommunikoidaan, sosiaaliset vihjeet, jne).
Myers-Briggss -tyyppiteorian mukaan SF- ja NF-introvertit kiinnittävät huomiota sekä keskustelun asiasisältöön että sanomisen tapaan. Kuvailemasi asiakeskeisyys koskee ehkä paremminkin ST- ja NT-introvertteja. Erittäin intuitiivisena NF-ihmisenä (100 % taipumus) tiedän poikkeuksetta, jos toinen esim. puhuessaan valehtelee.
After ecstasy, the laundry.

- A Zen Buddhist proverb

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa