Social networking?

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Avatar
Afuze
Viestit: 23
Liittynyt: 31.08.2015 05:17
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Afuze » 26.09.2015 22:31

Miula ei ole koskaan ollutkaan mitään profiileja missään noista mainituista, enkä koske niihin muutenkaan. Pyörin pelkillä taidesivustoilla ja foorumeilla, niilekin rekkaan vaan kun on jotain syytä. Haluan kommenttia ja yritän löytää hyviä tyyppejä ja hyvää taidetta, mikä ei ole ainakaan liian helppoa nirsolle. Ihmiset yleensä tykkää eli suosikoi mutta kukaan ei koskaan sano minulle mitään eikä vastaa vaikka itse kommentoisin perusteellisesti.

Oman naaman kuvaamista en tajua ollenkaan, ei siinä ole mitään järkeä jos ei oikeasti osaa kuvata itseään hyvin. Sellainen epäselvä mistä ei näe ainakaan ihan ventovieraat millainen ihmisyksilö on, sellainen kuva voisi olla ihan suotava - tai sitten jotenkin taiteellinen kuva. (Voisin toki ihan vitsillä ottaa kuvan kädestäni naaman sijaan, siitäkin minut saattaisi jopa tuntea, hah. Mutta jos ei tiedä minua niin en ihan usko...)

Blogeja pyöritän (Bloggerissa, juuri siinä mitä äsken haukuitte), mutta ei niitäkään kukaan lue. Ei minun oikeasti tarvitse kirjoittaa nettiin asioita jotka löytyy jo ennestään koneelta tai joita ei vaan ole mitään syytä itseä varten netittää. Kuvapankiksi Bloggeri kyllä sopii, saa nakattua paljon kerralla. Kenenkään perusarjesta ei kyllä minuakaan kiinnosta lukea, blogissa pitää olla joku oikea aihe.


Niksuu93, kokeile DeviantARTia, se on sellanen taidesivusto minne saa viskellä kuvia eikä siellä miusta ole yleensä mitään turhaa, eikä mitään tietoja ole pakko jakaa kellekään. (Turhuuskin on tosin katsojasta kiinni, mutta aika hyvin ihmiset osaavat postata tuonne pelkkää taiteeseen liittyvää sisältöä.) Olen ko. sivustolla itse ollut aika kauan.
Normaalit ovat naamatonta massaa. Vialliset ovat täydellisiä.

Hidarius
Viestit: 12
Liittynyt: 07.09.2015 17:26
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Hidarius » 18.10.2015 11:58

Somen käyttö on hyvin minimissä itselläni. Ei taida olla olemassa kuin facebook-tili, jota hädin tuskin käytän mihinkään. Lähinnä tarvitsen sen, jotta pääsen seuraamaan kuulumisia vapaaehtoisjärjestöstä, jossa olen jonkun verran mukana. Vanhoista tuttavista ei niinkään ole ollut "stalkkaus"harmia, sillä en ole koskaan ollut läheinen kenenkään peruskoulu-, lukio- tai korkeakoulututtavaan.

Enemmän ihmetyttää, mikä siinä somessa on niin mahtavaa ja ihmeellistä. En käsitä ollenkaan, miksi julkaistaan hirvittävästi kuvia itsestään yms. Todellisuus tuntuu siirtyvän verkkoon, josta (kuten niksuu93 mainitsikin) on todella vaikea poistaa lopullisesti mitään. Oli tosi kova työ poistaa joku teini-iässäni perustama youtube-tili, jota en enää käyttänyt ja jota en halunnut jättää olemaan.

Minusta tuntuu välillä siltä, että ihmiset eivät nykyään osaa olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, kun kaikki on nykyään vain somea jne. Eikä tämä rajoitu pelkästään viihteellisiin someihin, vaan myös esim. työhön liittyviin someihin kuten LinkedIniin. Tuntuu siltä, että ihmisille on nykyään tärkeämpää maalata itsestään hyvää kuvaa siellä sun täällä kuin keskittyisi siihen, mikä on oma ympäristönsä ja todellisuutensa (joka ei ole virtuaalinen). Jos itsellään on useita käyttäjätilejä eri someihin, niin siitähän tulisi täysipäinen homma ylläpitää omaa some-kuvaansa. Tuskin kukaan ihminen voi olla onnellinen sellaisella elämällä, vai voiko?

Olen ihmetellyt tätä some-hypetystä ja ylipäätänsä ihmisten riippuvuutta tietotekniikasta ja varsinkin netistä jo pitkään. Ei tekisi pahaa ollenkaan pitää vaikka yksi "netitön" viikonpäivä tai olla ainakin täysin kokonaan ilman somea yhden päivän ajan silloin tällöin.

Kahvipapu
Viestit: 17
Liittynyt: 05.02.2016 21:58
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Kahvipapu » 19.02.2016 22:01

Kyllä minä olen somea käyttänyt aina enemmän tai vähemmän. Youtubea käytän nykyään varmaankin eniten, koska minulla on siellä oma kanava musiikkiprojektilleni. Muutenkin katselen sieltä paljon videoita ja välillä kommentoinkin jotain.

Nämä some-palvelut ovat aina olleet minulle enemmänkin sellaisia paikkoja, joista saan lisätietoa harastuksiini liittyen ja voin keskustella, sekä jakaa harrastuksiani/mielenkiinnon kohteitani erilaisissa ryhmissä. Eli ne ovat vähän kuin keskustelupalstoja minulle. Myös uutisia niissä on helppo seurata ja kommentoida. En minä ymmärrä, miksi sitä omaa tylsää elämäänsä pitäisi esitellä tai jakaa kokoajan naamastaan uusia kuvia. Esimerkiksi Facebook-profiilissani en jaa mitään, eikä minua kiinnosta kavereiden ja seuraajien keräileminen.

Aika moni ihminen tuntuu olevan hälyttävän riippuvainen somesta ja on jotenkin huvittavaa, kuinka vakavasti esim. Facebook nykyisin otetaan. Aivan kuin se koko elämä olisi Facebook ja jos ei naamakirja toimi, niin heti kamala paniikki päällä. Sehän on vain yksi nettisivu muiden joukossa. Liikaa luotetaan someen ja koko elämä jaetaan siellä. Ihan outoa. Uutisiakin tehdään siitä, kun joku twiittailee tai julkaisee Instagramissa kuvan perseestään. Huhhuh.

Avatar
Pelle Grino
Viestit: 20
Liittynyt: 12.02.2016 13:41
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Pelle Grino » 20.02.2016 10:10

En ole Facebookissa enkä missään muussakaan ns. verkkoyhteisöpalvelussa - enkä mene! Tämä somen kova ydin kammottaa minua, ja suoraan sanoen tunnen hienoista levottomuutta ajatellessani semmoista mahdollisuutta, että vaikkapa juuri Facebook-tilistä joskus näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa tulee samalla tavalla käytännössä "pakollinen" kuin nykyään on vaikkapa sähköpostitili. Olen eräässä työhaastattelutilanteessa ollut aistivinani lievää kummastusta, kun haastattelijalleni selvisi, ettei minulla ole Facebook-profiilia (lievästi paranoiaan taipuvaisena saatoin kyllä kuvitellakin koko jutun :mrgreen:) ...

Pidän kyllä blogia, jolla on pieni seuraajajoukko. Kuukausittaiset kävijämäärät vaihtelevat kolmentuhannen ja neljäntuhannen välillä, joten ei se mikään suksee varsinaisesti ole. Blogini on teoriassa anonyymi, mutta tuskin käytännössä kuitenkaan.
"Tous les hommes me sont à tel point odieux
Que je serais fâché d'être sage à leurs yeux."

- Molière: Le Misanthrope (Alceste, I näytös, I kohtaus, 111-112)

Avatar
Varjotar
Viestit: 56
Liittynyt: 11.11.2015 21:21
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Varjotar » 05.07.2016 18:33

Nää on ihan turhia, koska siellä ei oo ketää. Vihonviimeisiä paikkoja saada uusia ihmisiä ympärilleen tai mitää muutakaa järkevää.
Tulee kyllä käyteltyä.
Tyttö, joka leikki tulella

Avatar
Skitsoidi
Viestit: 75
Liittynyt: 28.09.2015 22:41
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Skitsoidi » 17.07.2016 22:18

Naamakirjassa olen erilaisten ryhmien vuoksi , hörhöt, cobra , retkikirppis jne. Aika kuluu mukavasti kun niitä tutkistelee,
INFJ/ISFP sekä Puu-Lohikäärme

Tihku
Viestit: 29
Liittynyt: 30.01.2015 22:53
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Tihku » 29.07.2016 20:48

Itsekin liityin (vasta tänä vuonna!) facebookiin lähinnä erilaisten harrasteryhmien vuoksi. Ja on tuosta se ilo ollut, että mm. yrtti- ja värjäysharrastukset ovat saaneet ainakin ajatuksen tasolla uutta potkua. Sitten kun ois vielä aikaa harrastaa. Fb:hen on myös kätevä poimia kiinnostavia tapahtumia kalenterimaisesti. Muutoin kyllä preferoin foorumeita.

end
Viestit: 4
Liittynyt: 03.10.2016 18:02
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja end » 03.10.2016 18:29

Ei ole muita nykyajan mukavuuksia kuin facebook ja poistin sieltäkin tunnukseni tänään. Mikään muu asia ei ole mulle varmaan aiheuttanut stressiä niin paljon kuin fb tunnekuohujen aikana, jolloin en välttämättä kirjoita mitä mieltä olen vaan mikä saa muut vääntelehtimään.

tuulintunen
Viestit: 4
Liittynyt: 19.10.2016 19:32
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja tuulintunen » 20.10.2016 13:35

Vähän yllättävää, miten kielteisesti monet täällä suhtautuu someen. Se on mulle ihan kiva uutinen, kun itsellänikin on vähän ristiriitaiset tunteet sen suhteen. Mulla on facebook-profiili, jonka luomista suunnittelin kauan, ja sitten kun sen tein, koukkuunnuin aika pian, mutta monen monta kertaa oon myös miettinyt sen poistamista. Tosi kätevää kun samalla näkee ystävien ja sukulaisten, lempibändien ja muiden mielenkiinnon kohteiden kuulumiset ja uusimmat uutiset. Mutta se on myös tavallaan kuluttavaa, saa täysin turhaa ja epämiellyttäviäkin tunteita herättävää informaatiota. En myöskään kauheasti pidä ajatuksesta, että olisi koko ajan tavoitettavissa. Some tuntuu vievän joiltakin myös aikaa ja huomiota pois oikeista ihmiskontakteista. Esim. tästä syystä mulla ei ole älypuhelinta, joka tuntuu monesti olevan jopa pienen ihmettelyn aihe. Nykyään myös usein oletetaan, että käyttää juurikin vaikka facebookia. Tuntuu, ettei varmaan olisi tietyille ihmisille olemassakaan ilman mitään somekanavaa. Toisaalta en tiedä onko sitten oikein tarvettakaan pitää yhteyttä tällaisiin ihmisiin. Omat sosiaaliset suhteet kuitenkin vähenisi ihan varmasti jos poistaisin fb-profiilini. Olen valitettavan huono pitämään yhteyttä ihmisiin, mutta fb tekee siitä jotenkin helpompaa. Silti kyllä tapaan ihmisiä paljon mieluummin oikeasti. Jotenkin nykyihmisen elämä tuntuu minusta liian somekeskeiseltä. Eikö elämä olisi kuitenkin helpompaa ja mukavampaa jos sen osuus olisi edes hieman vähäisempi.

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Social networking?

Viesti Kirjoittaja Andras » 30.12.2017 15:07

Facebookissa minulla on tili on mutta en ole logannut sisään yli kahteen vuoteen, todella masentava ja huonosti toteutettu saitti. Turha sinne mitään olis edes kirjoittaa, koska kukaan niitä viestejä ei edes lue. Eikä myöskään kiinnosta stalkata jotain puolituttuja tai heidän umpitylsä arki-elämä.

LinkedIn:stä voi oikeasti olla jotain hyötyäkin, koska sen kautta voi olla mahdollista saada paremman työpaikan.

Youtube:kin lasketaan some-saitiksi, mutta en pidä sitä lainkaan samanlaisena saittina kuin facebook, varsinkin kun siellä voi olla anonyymina, eikä olla tekemisissä minkään tuttujen kanssa. Sitä käytänkin paljon musiikin kuunteluun ja videoiden katseluun, ja kommentoin sinne aika paljon. Lisäksi olen laittanut sinne omaa tuotantoa, ja olisi mielenkiintoista laittaa enemmänkin ja kaikenlaisia ideoita siihen on, jos vaan jaksaisi vaivautua.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa