Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Kaikki terveyteen - niin fyysiseen kuin psyykkiseen - liittyvät aiheet.
Cupcake
Viestit: 15
Liittynyt: 21.02.2015 20:04
Viesti:

Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja Cupcake » 14.06.2015 12:31

Hei! Kysymykseni on siis: Tuleeko kenellekkään sosiaalisista tilanteista konkreettisia fyysisiä oireita. Kysyn ihan vaan sen takia että itselläni alkaa nostaa kuumetta ja päänsärky ilmaantuu. Välillä myös varsinkin ahdistavissa tilanteissa tunnen nivelkipuja. Onko kenellekkään tuttua ja jos on niin miten sen kanssa pitäisi menetellä?

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 14.06.2015 16:49

Kyllä ainakin jännittämisen kautta (vaikka en pelkääkään, jännitän kuitenkin aina jollain asteella sosiaalisia tilanteita). Itselleni tuttuja oireita ovat mm. päänsärky, huimaus, tuskanhiki (ehkä jollain asteella kuumekin), pahoinvointi, sydämentykytys, kurkusta puristus, väsymys ja ahdistus. Yltiöpäisen sosiaalisen rasituksen jäljiltä tuntuu aivan siltä, kun aivot olisivat sisältä tulessa - oikein hehkuvat rasitusta. Eivät tietenkään esiinny välttämättä yhtä aikaa eivätkä edes aina - rippuu yleisestä viereystilasta, sen hetkisestä psyykkisestä voinnista sekä voimavarojen ja tilanteen rasituksen määrästä. Luonnollisesti jotkut kokoukset ja esitelmät ovat tämän suhteen pahempia, kun yksittäisten (tutumpien) ihmisten kanssa oleminen/keskustelu ei sitten niinkään.

Nivelkipuja en ole tilanteista huomannut, mutta niitä on kyllä ihan jo omasta takaa. :lol:

Miten sitten pitäisi menetellä, vaikea sanoa. Yrittää ainakin pitää tällaiset ahdistavat tilanteet minimissä ja ehkä yrittää jotain rentoutumiskeinoja vastapainoksi? Oletko kokeillut teaniinia, sillä on moniin rentouttava vaikutus - luontaisesti. Löytyy vihreästä teestä ja toisaalta myös L-theanine kapseleista, joita saa monista lisäravinnekaupoista (fitnesstukut jne.).

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 16.08.2015 23:20

Ajattelin lisätä tähän ketjuun vielä lisää tuosta L-Teaniinista ja sen vaikutuksista, jos jotakuta kiinnostaa. Nimittäin, tulin vihdoin hommanneeksi noita Suntheaninena-tunnettuja L-Teaniinia sisältäviä kapseleita. Kyseessä siis aminohappo, ei mikään lääkeaine jne.. Voin kertoa, että olen suorastaan häkeltynyt aineen tehokkuudesta ja minä en todellakaan ole näitä viherpiipertäjiä, jotka vannovat "kärsimyskukkatippojen " yms. nimeen. Mutta tämä aine tuntuu oikeasti toimivan, itseasiassa omalla kohdalla paremmin (uskomatonta kyllä!) kuin bentrodiatsepaamit, joita joskus vuosia takaperin satunnaisesti käyttänyt.

Aine tuntuu auttavan rentoutumaan juuri toivotulla tavalla, ilman lääketokkura-oloa joita esim. rauhoitavat aiheuttaa. Teaniini tuntuu hävittävän kaikki fyysiset jännittyneisyyden/ahdistuneisuuden oireet (käsien tärinä, kurkusta puristus jne.), joista kärsin. Eikä omalla kohdallani todellakaan ole kyse mistään lievästä ahdistuksesta, yleistä tuskaisuutta pidetty jo kuusi vuotta ja on ajoittain häirinnyt ihan kunnollakin elämää. Vaikutus on välitön (20-30min) ja kestää iltaan asti. Aamulla annosteltuna pitää loistavasti oireet kurissa koko päivän. Tuntuu myös selkiyttävän merkittävästi ajatusmaailmaa --> ajatus kulkee kirkkaammin ja keskittymiskyky paranee. Teaniinihan tunnetusti itseasiassa parantaa kognitiivisia kykyjä, eikä sillä ole mitään haittavaikutuksia. Voi myös käyttää säännöllisesti kuten päivittäin, sillä tähän aineeseen ei kehity toleranssia.

Kylläpä harmittaa ettei tullut hankittua jo aiemmin. Ainakin minun hyvinvointiini on niin suuri vaikutus, että varmasti käytän myös jatkossa. Jos muilla täällä on siis esimerkiksi sosiaalisista tilanteista johtuvia fyysisiä oireita, suosittelen kyllä kokeilemaan. Yleensä on havaittavissa melko selkeä kahtiajako ihmisissä: joillakin toimii suorastaan täydellisesti, joillakin ei ollenkaan. Kumpaan ryhmään kuulut, selviää vain kokeilemalla. Aineen ainoa miinus on sen varsin korkea hinta: kapselihinnaksi jää helposti jopa 0,80e.

Ainehan on samaa kuin näissä luontaislääkekauppojen AntiStress-purkeissa, mutta puhtaimmassa muodossa ja runsaammassa määrin. Vaikutus perustuu siis aineen kykyyn ohittaa aivoverieste ja päästä vaikuttamaan suoraan aivoissa, lisäten aivojen alfa-aalto aktiivisuutta. Lisääntyneet alfa-aallot johtavat rentoutuneeseen, mutta kuitenkin valppaaseen tilaan joten aine ei siis väsytä tai tee tokkuraa. Teaniinilla on myös vaikutuksia aivojen sekä gaba-, dopamiini- kuin serotoniinireseptoreihinkin, jotka siis keskeissä roolissa ihmisen mielentilojen suhteen.

Aineestahan on ihan virallisia tutkimuksia (jos kiinnostaa), joissa on siis testipotilailla todettu L-Teaniinin 200mg tehoavan esimerkiksi ahdistuneisuuteen paremmin kuin 1mg alpatsolaamia (pidetään vahvimpina bentsoina). Haittavaikutuksia Teaniinilla ei tosiaan ole, ja on todettu turvalliseksi käyttää jopa 1g päiväannoksia ilman sivuoireita. Mm. Japanissahan tätä kyseistä ainetta lisätään ihan elintarvikkeisiinkin, on siis varmasti turvalliseksi todettu.

Ihan siis jos jotain kiinnostaa, niin kannattaa oikeasti kokeilla. En olisi itse ikinä uskonut että joku aminohappo voi toimia näin hyvin. Muistakaa vaan varmistaa, että ostamanne valmiste on varmasti 100% Teaniinin L-isomeeria. Joissakin etenkin halvemmissa tuotteissa jako on 50/50, eikä ne ole läheskään niin tehokkaita (olen kuullut). Tuo selviää helposti sillä, että laadukkaassa valmisteessa lukee tuo taikasana "Suntheanine", joka meinaa juuri että aine on puhtaimmasta päästä ja hellävaraisesti lääketasoisesti valmistettu.

Vieras

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.08.2015 18:10

Hei,
kiitos teaniini vinkistä!

milja90
Viestit: 15
Liittynyt: 02.06.2015 10:56
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja milja90 » 15.12.2015 20:47

Minulla on oireina jännittyneisyys ainakin jaloissa ja raajoissa ja jos tilanne on pitkä niin olen kuin jotain betonia sen jälkeen vielä pitkään. Oikeastaan tuo tila on vähän kroonistunut, tunnun olevan jännittynyt melkein kokoajan. Nykyään myös kaulani painuu jotenkin eteenpäin ja olen vähän etukumarassa, tietoisesti pitää ryhtiä paikkailla. Niskani ovat melkein aina jumissa ja selkävaivoja on ja se lisää jo ennestään ahdistunutta oloa. Olen melkein aina ahdistunut ja kireä :( Kotonakin yksin ollessa ajattelen helposti tulevia kotoapoistumistilanteita ja kotonakaan ei osaa aina rentoutua :(

Avatar
Skitsoidi
Viestit: 75
Liittynyt: 28.09.2015 22:41
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja Skitsoidi » 17.12.2015 22:36

Itselläni migreeninesto-beetasalpaaja saa meikäläisen pysymään varsin rauhallisena myös kuumottavissa tilanteissa ja olen rauhallinen ihan perusluonteeltanikin.
INFJ/ISFP sekä Puu-Lohikäärme

j_v_
Viestit: 27
Liittynyt: 05.04.2015 23:23
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja j_v_ » 18.12.2015 00:58

milja90 kirjoitti:Minulla on oireina jännittyneisyys ainakin jaloissa ja raajoissa ja jos tilanne on pitkä niin olen kuin jotain betonia sen jälkeen vielä pitkään. Oikeastaan tuo tila on vähän kroonistunut, tunnun olevan jännittynyt melkein kokoajan. Nykyään myös kaulani painuu jotenkin eteenpäin ja olen vähän etukumarassa, tietoisesti pitää ryhtiä paikkailla. Niskani ovat melkein aina jumissa ja selkävaivoja on ja se lisää jo ennestään ahdistunutta oloa. Olen melkein aina ahdistunut ja kireä :( Kotonakin yksin ollessa ajattelen helposti tulevia kotoapoistumistilanteita ja kotonakaan ei osaa aina rentoutua :(
Samoja oireita samoissa tilanteissa, varsinkin uusissa tai suurissa ihmismäärissä, ellei jollain saa itseään rennoksi. Joskus harvoin se tapahtuu tutun seuran kanssa, sellaiseen on kuitenkin harvemmin mahdollisuus. Teaniiniäkin kokeillut joissain tilanteissa satunnaisesti, vaikutuksen määrää en osaa kuitenkaan vielä sanoa.

Esa
Viestit: 2
Liittynyt: 20.12.2014 22:04
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja Esa » 02.01.2016 23:28

niksuu93 kirjoitti:Ajattelin lisätä tähän ketjuun vielä lisää tuosta L-Teaniinista ja sen vaikutuksista, jos jotakuta kiinnostaa...
Kiitos vinkistä. Laitoin iHerbistä tilaukseen 150mg kapseleita 90kpl. Hinta oli 14,59€, eli kapselihinnaksi jää 0,16€. Raportoin tänne miten toimivat tämmöiseen extreme-introverttiin...

Esa
Viestit: 2
Liittynyt: 20.12.2014 22:04
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja Esa » 05.03.2016 00:07

Esa kirjoitti:Kiitos vinkistä. Laitoin iHerbistä tilaukseen 150mg kapseleita 90kpl. Hinta oli 14,59€, eli kapselihinnaksi jää 0,16€. Raportoin tänne miten toimivat tämmöiseen extreme-introverttiin...
No niin. Pari kuukautta käyttänyt ja ainakin töissä olen huomannut eron. Työ on edelleen stressaavaa mutta jotenkin sen käsittelee helpommin, eikä tule sellaisia aivolukkotilanteita ja vitutuskohtauksia, mitä aiemmin. Purkki on kohta tyhjä, pitää laittaa uutta tilausta sisään.

JohnKimble
Viestit: 16
Liittynyt: 25.03.2015 18:31
Viesti:

Re: Sosiaalisista tilanteista johtuvat fyysiset oireet

Viesti Kirjoittaja JohnKimble » 09.03.2016 13:04

Itsellä toimii asetyylityrosiini noihin fyysisiin oireisiin, sillä tavallista vaativammatkin työolosuhteet eivät vedä enää päätä solmuun niin pahasti kuin ennen. Oli aikamoinen lottovoitto, että ylipäätään onnistuin löytämään näin toimivan lisäravinteen, jota ei ole tässä kekkoslovakiassa laitettu lääkeainelistalle.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa