Olen mielestäni itsenäistynyt viime vuosina melkoisesti, vaikka olenkin aina pitänyt itseäni melko kypsänä. Aiemmin olin huomattavasti enemmän vanhemmissani ja läheisissäni kiinni, lähinnä kait koska yritin tavallaan saada seuraa/huomiota, jota en ollut aiemmin saanut. Samalla hain heistä myös eräänlaista perusturvallisuuden tunnetta, joka on mulla jotenkin ollut hakusessa. Myös tämä olettamus että "yksin ei ole hyvä/saa olla" ajoi minut pitkälti hakeutumaan muiden ihmisten seuraan, vaikka usein kyllä tunnistin itsestäni että olisin oikeasti halunnut olla vain kotona omissa oloissani.aura kirjoitti:kysymys, kuinka riippuvaisia olette vanhemmistanne? Taloudellisesta, sosiaalisesta tai tiedollisesta tuesta, mistä tahansa?
Tämä introverttiuden löytäminen muutti suhtautumiseni täysin. Aivan kuin taakka olisi pudonnut harteiltani ja sain vihdoin olla aito oma itseni. Lopetin mm. vähäisten kavereideni perästä ajamisen, sillä huomasin hyvin nopeasti että minulla on mukavampaa yksinäni omien harrastusteni parissa kuin heidän kanssaan teeskennellen.
En koe olevani mitenkään erityisen riippuvainen vanhemmistani/läheisistäni taloudellisesti. Kaikki laskut pyrin maksamaan itse, joskus saattaa tarvita väliaikaisesti lainata pieniä summia - jotka maksan muutaman viikon kuluessa takaisin. Riippuu vähän kuukaudesta ja toisaalta myös Kelan toiminnasta. Joskus etuudet saattavat viivästyä, päätökset myöhästyä ja tai tulee joitain muita ihan mielipuolisia ratkaisuja heiltä (kokemusta on). Yhdessä vaiheessa jouduin olemaan myös täysin tuloitta, joten luojan kiitos että mulla oli säästöjä. Nykyisellä budjetilla niitä on vain melko mahdoton saada uudestaan kasaan.
Pyrin myös hankkimaan kaiken tarvitsemani tiedon itse (onneksi netti on keksitty!) ja kun koen että järkeäkin päässä riittää, niin en juuri tiedollistakaan apua kaipaa.
-----------------
Opiskelijan tuet ovat aivan kohtuuttoman pieniä. Minuakin kiinnostaisi jatko-opiskella, mutta ei ole mitenkään mahdollista taloudellisen puolen vuoksi - etenkin kun Crohn aiheuttaa vielä ylimääräisiä kustannuksia. Jos saisin jotenkin Kelan tukemaan jatko-opiskeluani ammatillisena kuntoutuksena, voisi harkita. Silloinhan se tekisi kuntoutusraha/-tuki netto 600-800e /kk + asumistuki + matkakorvaukset + opiskelukustannukset (kirjat yms.) Kelan piikkiin.