Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Tarinoita siitä, millaista on olla introvertti ekstroverttien maailmassa.
niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 14.06.2015 16:59

Ärsyttääkö teitä ihmisten jatkuva kovaääninen kalkatus? Enkä nyt tarkoita sitä että ollaan välttämättä kokoajan äänessä vaan sitä, että yleensä puhutaan aivan liian kovaa. En tiedä johtuuko erityisherkkyydestäni vai mistä, mutta minulla tällainen jatkuva pulina ja hälinä on ihan kaameeta kidutusta korvilleni ja aivoilleni. Mulla on itselläni kyllä aika hyvä kuulo, mutta tuskin kaikki ihmiset mitään puolikuurojakaan on, että tuskin siitä siis tämä kovaääninen puhuminen kohtuu.

On ihan hirveetä kuunneltavaa kun vaikkapa ruokatunnilla kaikki puhuu yhteen ääneen ja vielä niin kovaa. Vähemmälläkin kuulisi, joten miksi pitää tuottaa näin paljon desibelejä? Itse kun olen jo muutenkin niin hiljainen ja puhunkin vielä niin hiljaa (josta taas on huomautettu koko elämä), niin tuntuu ihan hirveältä kuunnella päivittäin tällaista hölötystä. Olen oikeasti harkinnut jo kuulosuojainten ostoa, että saisi edes kotiin tullessaan sulkea koko ulkomaailman edes hetkellisesti pois.

Toinen juttu mikä myös ärsyttää on se, että aika moni ihminen tuntuu ainakin minusta suuttuvan ja tämän myötä korottavan ääntä entisestään hyvin helposti. Ei ole kivaa kuunnella tällainen huutaminen, tappeleminen ja raivoaminen, kun osan ihmisten tavallinen puhekin jo kuormittaa aivojani. Itse kun vielä suhtautuu kaikkeen aina niin "viilipyttymäisen rauhallisesti", niin ihmettelen miten niin moni voikaan kilahtaa aina mitä pienimmistä asioista. Ilmeisesti tämä on heidän tapansa kommunikoida, mutta täytyy myöntää etten pidä siitä.

Tuntuuko tutulta? :)

Q45
Viestit: 69
Liittynyt: 17.03.2015 20:09
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja Q45 » 15.06.2015 20:58

Kuulostaa tutulta joo, aika paljon tulee vältettyä tällaisia ihmisiä. Itselleni on vaikea lähteä selvittämään ongelmaa sellaisen kanssa, joka korottaa ääntään heti pienimmästäkin vastoinkäymisestä tai ärsytyksen aiheesta. Jotenkin siinä tuntee ottavansa osan toisen ärtymyksestä omille niskoilleen, kun itse puhuu aina niin rauhallisesti. Liian iso kontrasti.

Eräs iso näitä konfliktitilanteita hankaloittava juttu on se, että nämä äänensäkorottajat usein ovat itseäni paljon suulaampia ihmisiä, ihan siis puheen nopeutta ja sanavalmiutta eikä pelkästään voimakkuutta ajatellen. Tällaisen henkilön kanssa on vaikea itse saada puheenvuoroa ollenkaan, kun tuppaan aika pitkään miettimään sanomisiani.

Mawerick
Viestit: 109
Liittynyt: 15.04.2013 15:09
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja Mawerick » 16.06.2015 12:57

Kyllä. Juuri näin.

Kuva

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 16.06.2015 20:03

Kiva kuulla etten ole ainoa. Olen yrittänyt viime viikkoina nimittäin avautua ihmisille tästäkin "ongelmasta", mutta vastaanotto on taas ollut yhtä hieno kuin ennenkin.

Kulku on mennyt kutakuinkin näin:

1. "En ole koskaan kuullutkaan moisesta/en tiedä ketään, joka ajattelisi/tuntisi samalla tavalla
2. "Tuo ei ole normaalia"
3. "Hanki lääkkeitä tai mene terapiaan"
4. "Sun pitää tehdä sun noille "ongelmille" jotain"
5. "Näethän sinä että olet ainoa joka tuntee näin, joten vika tulee olla sinussa"

Mikä kumma siinä on ihmisille niin vaikea ymmärtää, että kaikki ihmiset ei ensinnäkään vain ole yhtä sosiaalisia ja että kaikki eivät käyttäydy/ajattele/tunne/kommunikoi samalla tavalla? Jos toiset tykkää ruokatunnilla räkättää täysillä niin että koko sali raikaa, niin minulle tämä on yksi h*lvetti. Sitten jos satut avautumaan asiasta saat hirveät valitukset niskaasi, millainen ilonpilaaja olet kun pilaat toisten hauskanpidon. Samalla ohjeistetaan hakeutumaan hoitoon ja opettelemaan käyttäytymään ja elämään kuten "normaalit ihmiset". On muuten helppoa olla ekstrovertti, kun saa käyttäytyä aina juuri niin kuin haluaa ja on aina yhtä hyväksytty.

Kerroin muuten muutamalle tästä "kuulosuojainhaaveesta". Ette muuten usko miten porukalla loksahti suu auki. Sitten kun vihdoin saivat jotain sanottua, vastaus oli lopulta tasoa: "Nyt tälle sun eristäytymiselle pitää alkaa tosissaan jo tehdä jotain. Eihän tuosta tule yhtään mitään, että hakeudut kokoajan vain johonkin hiljaisuuteen ja omiin oloihisi ja välttelet ihmisseuraa - ja jopa pelkkää puhetta. En ole kenenkään kuullut tarvitsevan mitään ääretöntä hiljaisuutta normaalien aktiviteettien jäljiltä (työpäivä jne.). Tuo ei ole normaalia, väitit mitä tahansa".

Että silleen.. :roll:

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 26.06.2015 22:19

Tehdääs lisäkysymys tähän ketjuun:

Mistä luulette muuten (yli)puheliaiden ihmisten ihailun johtuvan, kun taas vastaavasti hiljaisuutta pidetään enemmän negatiivisena asiana? Itselleni kun juuri ne hiljaisemmat ja rauhallisemmat tyypit ovat aina automaattisesti ne kiinnostavammat kuin nämä äänekkäät sosiaaliset perhoset.

Huvittaa ihan kun miettii esim. omaa kouluaikaansakin. Siellä oli aina se sama tarina: "Ahkera ja tekee hyvin työnsä, mutta on niin hiljainen". Miksi se pitää aina nostaa esiin kuin se olisi jokin vika? Kyllä minuakin ärsyttää nämä jatkuvasti äänessä olevat ja liian kovaa kailottavat ihmiset, mutta ei mulla ilmeisesti heistä ole samaa oikeutta valittaa kuin he tekevät meistä hiljaisemmista.

viittaamaton

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja viittaamaton » 28.06.2015 17:20

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat! Myös minulle tulee epämiellyttävä olo jos päädyn samaan tilaan sellaisen ihmisen kanssa joka on niin sanottu "kälättäjä". Vilkkaassa keskustelussa ei ole itsessään mitään vikaa, mutta jos se tahti pidetään yllä keskeyttämällä muita ja korottamalla ääntä niin tilanne tuntuu mielestäni lähinnä kiusalliselta.
Olen kanssasi samaa mieltä myös tuosta viittauksesta koulumaailmaan. Työskentelyä häiriköivä pälätys ja huutaminen/naurunremakat sivuutetaan pikaisella "suu kiinni nyt"-tokaisulla ja asia jää siihen. Mutta hiljaiset, siis omiin asioihinsa keskittyvät, saavat nähdä todistuksessaan ujoutensa seuraukset. Minulla ainakin joka numeroa laski hieman se, etten juuri viittaillut tunneilla ja keskityin mieluummin kuuntelemaan tai piirtelemään kouluvihkoon. Käsittääkseni ne äänekkäämmät luokkatoverini eivät joutuneet hulabaloostaan millään tapaa kärsimään. Miksi vetäytyvästä luonteesta rangaistaan ja räiskyvästä ja räväkästä saadaan lähes poikkeuksetta ihailua?

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 28.06.2015 20:57

^ Joo, kyllä nuo siis minunkin todistuksessani näkyivät. "Tuntiaktiivisuus" kun on kuulemma niin hemmetin tärkeää, että sillä ei ole mitään väliä osaako ne asiat vai ei - kunhan vaan pälättää ja on äänessä. Varmasti pudotti arvosanoja ainakin pykälällä, tosin nämä äänekkäät kovat kingit kyllä pilasivat kiusaamisellaan päättötodistukseni jo muutenkin, kuten myös itsetuntoni ja mielenterveyteni. Onneksi ainakin toisen asteen koulutuksessa (ammattikoulu) tällaiset lapselliset viittaukset jätettiin pois kuvioista ja oikeasti alkoi merkitä vaan se että osaa nämä asiat.

Tuo sama "suu kiinni nyt" -asenne ja tokaisut näkyvät ihan perhe-elämässäkin. Kun lapset on kurittomia, niille huudetaan samalla tavalla takaisin sen sijaan että yritettäisiin rationaalisesti ongelmaa ratkaista. Kukako tässä sitten kärsii? No kaikki. Vanhemmilta menee hermot ja lapsista tulee hermoraunioita, kun kotona vaan aina huudetaan ja tapellaan. Mutta eihän tästä voi mennä sanomaan ja mennä parikymppinen keski-ikäisiä neuvomaan kasvatusasioissa. Tai sitten ne huutaa ja raivoo minulle.

Näinhän se on, äänekkäät ja räväkät ihmiset on aina kaikkien ihailun kohde ja heille myös seuraa ja ystäviä riittää yllin kyllin. Sitten jos jostakusta sitten ihan aiheesta sanoo, että miten villi tapaus on niin saa itse vaan taas kuulla että "kuules, se on vaan määrätietoinen ja sillä on asennetta. Se osaa pitää puolensa, toisin kuin sinä hiljainen nössykkä". Näistä varmaan sitten kasvaa juuri näitä narsisteja ja psykopaatteja, jotka alistavat muita. No, ehkä vähän karusti sanottu, mutta kyllä tähän yleiseen asenteeseen on vaan niin turhautunut itsekin.

--------------------

Hiljainen ja rauhallinen persoona ei voi muuta kuin hämmästellä tätä nykymaailman kulkua. :roll:

viittaamaton

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja viittaamaton » 02.07.2015 19:14

Minusta on aika erikoista että nämä suositut tyypit, koulun kingit ja kuningattaret, ovat usein luonteeltaan mitä epämiellyttävämpiä ihmisiä, mutta SILTI heidän ympärillään on aina väkeä. Vaikka kyseessä olisi kuinka kovaääninen, töykeä ja ivallinen kiusaaja tahansa.
Kai sillä sitten nostetaan niin sanotusti omia osakkeitaan kun pyöritään parhaimmiston seurassa. Meidän koulussa ainakin oli aivan selkeä hierarkia kun olin yläasteella. Jokainen tiesi tasan tarkkaan oman paikkansa, niin hyvässä kuin pahassa. Itse kuuluin ystävineni siihen pohjasakkaan, jota suositummat (eli paremmat) katselivat nenänvarttaan pitkin ja vittuilivat, huutelivat perään ja puhuivat paskaa. Ja mitään, siis mitään pahaa emme koskaan noille ihmisille tehneet tai sanoneet. Mistä lie provosoituivat niin että piti ruveta pitämään silmätikkuna. Ehkä syynä oli erikoinen pukeutumistyyli, tai ujo ja varautunut luonne.
En vaan voi ymmärtää sellaista ajatusmaailmaa kuin heillä on. Jos itse en jostain kohtaamastani ihmisestä syystä tai toisesta pidä, en minä silti rupea häntä haukkumaan ja lyttäämään maanrakoon. Jätän vain huomiotta. Annan olla. En pysty käsittämään miten joku voi parantaa oloaan sillä että saa toisen pahalle mielelle.
Ja joo, tosiaan se kun sanotaan että "sillä on asennetta".. Olen kerran kuullut erään henkilön ihan tosissaan sanovan että "En mä tarkotuksella oo vittumainen, mulla on vaan asennetta ja mä sanon asiat suoraan". Ja tällä hän siis perusteli sen että töksäyttelee ties mitä loukkauksia milloin kenestäkin ja käyttäytyy muutenkin täysin ala-arvoisesti. Epäkohteliasta käytöstä ei voi koskaan perustella rehellisyydellä, se on vain tyhmyyttä ja piittaamattomuutta toisia kohtaan.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 03.07.2015 22:09

viittaamaton kirjoitti:Minusta on aika erikoista että nämä suositut tyypit, koulun kingit ja kuningattaret, ovat usein luonteeltaan mitä epämiellyttävämpiä ihmisiä, mutta SILTI heidän ympärillään on aina väkeä. Vaikka kyseessä olisi kuinka kovaääninen, töykeä ja ivallinen kiusaaja tahansa. Kai sillä sitten nostetaan niin sanotusti omia osakkeitaan kun pyöritään parhaimmiston seurassa.
Eikä tämä pelkästään rajoitu koulumaailmaan vaan ihan sama kaava näkyy myös työelämässä tai ihan vaikkapa parisuhdemarkkinoilla. Näille suosituille epämiellyttäville tyypeille löytyy aina seuraa. Ihmiset suorastaan parveilevat heidän ympärillään. Ja vaikka välirikko joskus jonkun kanssa tulisikin, heti on jo joku uusi tilalla. Ilmeisesti tässä on taustalla sama ajatus kuin kärpästeoriassa: miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, p*ska on hyvää.

En tiedä sitten mitä suurin osa ihmisistä sitten näissä kingeissä, alfoissa ja muissa oikein näkee. Kenties he ovat tekemisissä pelosta, parempi olla kovan tyypin kaveri kuin vihamies?
viittaamaton kirjoitti:Meidän koulussa ainakin oli aivan selkeä hierarkia kun olin yläasteella. Jokainen tiesi tasan tarkkaan oman paikkansa, niin hyvässä kuin pahassa. Itse kuuluin ystävineni siihen pohjasakkaan, jota suositummat (eli paremmat) katselivat nenänvarttaan pitkin ja vittuilivat, huutelivat perään ja puhuivat paskaa. Ja mitään, siis mitään pahaa emme koskaan noille ihmisille tehneet tai sanoneet. Mistä lie provosoituivat niin että piti ruveta pitämään silmätikkuna. Ehkä syynä oli erikoinen pukeutumistyyli, tai ujo ja varautunut luonne.
Ihan sama kuvio oli myös mulla, ihan vielä ammattikoulussakin. Ja aina ollaan siihen alimpaan pohjasakkaan kuuluttu ja käytännössä kaikkien piirien ulkopuolelle aina jääty. Hengailtua tuli kyllä sitten näiden muiden pohjasakkaan kuuluvien kanssa, mutta lähinnä juuri sen takia ettei tarvinnut olla ihan yksin - ei siksi, että heidän seura olisi välttämättä aidosti kiinnostanut.

Se on muuten jännää, miten jotkut saavat ilmeisesti melkoista pönkitystä omaan itsetuntoonsa sillä kun saavat sortaa ja polkee muita (heikompiaan) maahan. Ehkä he yrittävät näin saada itselleen enemmän näkyvyyttä? Ihan niin kuin koko elämä olisi joku kilpailu, jossa vain vahvimmat selvii ja jokainen taistelee omasta olemassaolostaan. Haloo, nyt ei olla enää missää luolamies-ajassa!

Koskaan en ole minäkään kenellekään mitään pahaa tehnyt tai sanonut. Päinvastoin olen jopa monelle yrittänyt olla ylikiltti ja ekstramukava - vain jotta minua kohdeltaisiin edes ihmisenä. Kaikesta huolimatta olen saanut koko elämäni ihan kaikkialta vain p*skaa niskaani, riippumatta siitä miten suvaitsevaisesti olisi muihin suhtautunut.

Erilaisuus on kyllä nro 1. silmätikuksi joutumiseen. Harmi, sillä minusta erikoisuus on ehdottomasti rikkaus ja yleensä olen juuri ne kaikkein kivimmat tyypit löytänyt juuri niistä erilaisemmista persoonista. Nämä sosiaaliset perhoset ja muut seurapiiritapaukset ja kingit eivät koskaan ole minun silmissä näyttäneet miltään. Kummasti kuitenkin ihmiset heidän ympärilleen aina vaan hakeutuvat.

Kieltämättä en ymmärrä.
viittaamaton kirjoitti:En vaan voi ymmärtää sellaista ajatusmaailmaa kuin heillä on. Jos itse en jostain kohtaamastani ihmisestä syystä tai toisesta pidä, en minä silti rupea häntä haukkumaan ja lyttäämään maanrakoon. Jätän vain huomiotta. Annan olla. En pysty käsittämään miten joku voi parantaa oloaan sillä että saa toisen pahalle mielelle.
Nimenomaan. Minusta jokainen saa elää juuri sellaista elämää kuin vain haluaa, mikä minä olen sanomaan kellekään miten tulisi elää. Edellyttäisin vain, että minuunkin suhtauduttaisiin yhtä hyväksyvästi. Koskaan en ole kenellekään mitään pahaa halunnut, mutta siitä huolimatta suurin osa ihmisistä tuntuu vain kohtelevan takaisin kuin jotain saastaa. Mulla on muutenkin jo niin herkkä omatunto, että tunnen varmasti syyllisyyttä myös asioista joita toiset eivät jäisi edes miettimään. Kysymys kuuluukin, eikö toisilla ihmisillä sitten omatunto koputa lainkaan kun voivat muita näin kohdella?
viittaamaton kirjoitti:Ja joo, tosiaan se kun sanotaan että "sillä on asennetta".. Olen kerran kuullut erään henkilön ihan tosissaan sanovan että "En mä tarkotuksella oo vittumainen, mulla on vaan asennetta ja mä sanon asiat suoraan". Ja tällä hän siis perusteli sen että töksäyttelee ties mitä loukkauksia milloin kenestäkin ja käyttäytyy muutenkin täysin ala-arvoisesti. Epäkohteliasta käytöstä ei voi koskaan perustella rehellisyydellä, se on vain tyhmyyttä ja piittaamattomuutta toisia kohtaan.
Joo, tämä ihmisryhmä tiedetään. He ovat kaikkien mielestä juuri näitä "räiskyviä persoonia", jotka sortavat muita ja perustelevat sen sillä että pitävät vain puolensa. Ilmeisesti osa ei koe pärjäävänsä elämässä ilman että voi nostaa itsensä ylemmälle korokkeelle alistamalla muita. Valitettavasti nämä ihmiset tuntuvat vain menestyvän harmittavan hyvin - juuri tuon takia, koska he eivät piittaa toisten tunteista vaan ottavat mitä haluavat. Huvittavinta tässä kaikessa on vielä se, että he saavat osakseen sitten vielä ihailua käytöksensä perusteella.

Siinä ei kiltti, hiljainen, rauhallinen ja vastuuntuntoinen ihminen paljon silloin vieressä paina. Tai sanotaanko näin että suurin osa ihmisistä kyllä kasvotusten antaa ymmärtää että sekin on ihan OK, mutta omallakin kohdallani olen huomannut että selän takana he sitten puhuvat siitäkin edestä. Ja siis nyt ei puhutaan enää mistää teineistä - nyt puhutaan aikuisista ihmisistä!

Tihku
Viestit: 29
Liittynyt: 30.01.2015 22:53
Viesti:

Re: Ihmiset puhuvat liian kovaa ja huutavat helposti

Viesti Kirjoittaja Tihku » 12.07.2015 21:34

Huvittavaa on myös se, että nykyään puhutaan tosi paljon sosiaalisista taidoista ja niiden tärkeydestä. Mielestäni tosi harvalla ihmisellä on oikeasti hyvät sosiaaliset taidot. Harvemmin niillä huutajilla. Tai ehkä minulla on vain tosi kapea-alainen käsitys hyvistä sosiaalisista taidoista.

Ärsyttää itseäkin turhaan huutajat. Toki keskustelun taso voi nousta ja laskea sen mukaan, miten innostuneita asiasta ollaan. Niin se tekee itsellänikin ja se on ihan ok. Ja esimerkiksi huonokuuloisille vanhuksille on pakkokin puhua kovalla äänellä. Tilanteen mukaan. Mutta sitten on niitä, jotka kommunikoivat jatkuvasti vauhkoontuneen hirven lailla. Työpaikalla oli jonkin aikaa tällainen tapaus. Tyypin sähköpostikommunikointi oli myös samanlaista huutamista: "NYT TARVIIS ÄKKIÄ tän ja tän jutun". Ei olisi paljon napannut tehdä sille hommia, mutta pakkohan se oli. Sellaisia ihmisiä, jotka kommunikoivat rauhallisesti ja kohteliaasti, oli mukava auttaa. Aika paljon siis vaikuttaa suhtautumiseeni ihmiseen hänen tapansa kommunikoida.

Toisaalta ärsyttää myös sitten sellaiset ihmiset, jotka puhuvat tilanteeseen nähden niin hiljaa ja sopertaen, ettei meinaa saada selvää. Erityisesti ärsyttää se sopertaminen. En ole ilmeisesti kovin hyvä saamaan puheesta tolkkua eikä kehtaa koko ajan olla kysymässä mitä. Tuntuu myös hankalalta sanoa aikuiselle ihmiselle, puhuisitko vähän selvemmin.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa