En todellakaan, koska koko elämäni on täällä. Kaupunki on juuri sopivan kokoinen itselleni, täältä löytyy kaikki mitä tarvitsen ja viihdyn täällä. En myöskään halua läheisistäni eroon, sillä he ovat kaikesta huolimatta minulle tärkeitä ja yksin eleleminen vieraalla paikkakunnalla tekisi kovan kolauksen myös perusturvallisuuden tunteeseeni. Pelkään myös että erakoidun täysin, jos jättäisin viimeisetkin ihmiset elämästäni. Tätä en siis hae.Passepartout kirjoitti:Oletko koskaan ajatellut että vaihtaisit paikkakuntaa? Sekin helpottaa aika tavalla, kun etäisyyttä on yli 100 km.
Täällä tilanne taas on hyvin päinvastainen. Puhelimeen kuuluu vastata, aina pitää olla tavoitettavissa, ihmiset soittaa vaikka 150 kertaa kunnes vastataan ja jos ei edelleenkään tavoiteta, ne on lähes huoltomiehen kanssa ovella. Et kuule usko minkä selitystuokion joutuu aina pitämään, jos ei jostain ihan järkevästä syystä ole pystynyt puhelimeen vastaamaan.Passepartout kirjoitti:Minä olen muutenkin päässyt sinua helpommalla kun olen sen verran vanhempi; olin 20 kun hommasin ensimmäisen kännykkäni ja jengi tottui heti kättelyssä siihen että kännykkäni on a) äänettömällä ja b) jossain muualla kuin mukanani. Kukaan ei siis oletakaan että minä olisin aina tavoitettavissa vaan ovat tottuneet siihen että minut saa kiinni silloin kun minulle sopii. Nuorempien kohdalla tuo on varmaan vaikeampaa.
Niin se on siis aivan käsittämätöntä. Ei vaan voida olla hiljaa, vaan tila pitää täyttää kaikella turhanpäiväisellä liirun laarun höpötyksellä. Usein sitä huomaa myös monien kanssa, että ei niitä oikeastaan edes kiinnosta kuunnellaanko niitä tai vastataanko niille - se on pääasia että ne saa puhua. Mä en yksinkertaisesti vaan jaksa kuunnella sitä samaa jauhamista, joka minulle on kerrottu ainakin tuhat kertaa. Ja sitten tämä ihmisten jatkuva valitus: ihan samoista asioista inistää kokoajan, eikä niille edes yritetä tehdä mitään. Mutta minä olen taas itsekäs ihminen, kun en suostu kuuntelemaan sitä samaa jauhamista johon olen sanonut sanottavani jo ainakin kymmeniä kertoja.Passepartout kirjoitti:Tuo on kanssa sitten tosi ärsyttävää kun ihmiset haluaa sitten jauhaa samaa asiaa loputtomiin. En käsitä miksei asioiden voi vain antaa olla.
En halua laittaa välejäni poikki, koska he ovat minulle kuitenkin hyvin rakkaita ihmisiä kukin tavallaan. Haluan kyllä olla heidän kanssaan tekemisissä, mutta en vain kestä sitä heidän vaativaa jatkuvaa sosiaalisuutta. Muutenkin olisi paljon mukavampi aina pistäytyä ja nähdä, kun viime kerrasta on aikaa. Olisi mullakin ehkä jopa jotain kertomista, kuin kuunnella vaan sitä mitä toinen on sattunut päivän tekemään. Miksi minua kiinnostaisi tietää, mitä sinä TV:stä parhaillaan katsot, millä pesuohjelmalla sinä pyykkisi pyöritit tai miten paljon tarjoustuotteita tänään sattui löytymään lähikaupasta? Tällaiset asiat ovat minusta vaan niin tavanomaisia, etten niitä ikinä edes itse ottaisi puheeksi. Joillakin ei tunnu vaan olevaan mitään rajaa siinä, miten paljon he saavat tarvittaessa asiaa mitä pienemmästäkin yksityiskohdasta. Puhelimessakin meinaan monesti aina sanoa, että "jos sulla oli jotain oikeeta asiaakin, sano asiasi ja lopeta" - sillä mä en jaksa kuunnella sitä kun kaikki alkaa lavertelemaan jonniin joutavista tekemisistään. Mutta ilmeisesti minun vain pitäisi.Passepartout kirjoitti:Mutta suoraan sanottuna nuo sinun läheisesi kuulostavat kannaltasi niin vahingollisilta, että melkein voisi olla ajatusta panna välit poikki vaikka kuinka rakastaisit niitä. Ei kukaan jaksa loputtomiin ihmissuhteita joissa vain toisten tarpeilla on merkitystä ja missä sinua ei edes yritetä ymmärtää ja ottaa huomioon.
Olen yrittänyt tätä, mutta ei tunnu tuottavan tulosta. Ihmisillä tuppaa olemaan täällä sellainen alkukantainen ajatusmaailma, että "jos ihminen on normaali ja terve, hän ei tarvitse mitään tällaisia termejä. Sitä on silloin jotenkin viallinen tai sairas, ja siihenhän auttaa kun ottaa itseään niskasta kiinni". Jos täällä ei porukka edes uskon masennuksen olevan oikea sairaus, miten luulet introverttiuteen suhtauduttavan?Passepartout kirjoitti:Olisiko ihan toivotonta ohjata heitä "tiedon lähteille" ja opastaa mistä voisi lukea introversiosta? Että ymmärtäisivät, että kyseessä on ihan oikea, tutkittu temperamenttipiirre. Ominaisuus, joka on aika isolla osalla väestöstä.
Ei ole helppoa olla ainoa introvertti koko suvussa, ja vielä ääri sellainen. Olenkin tuntenut koko elämäni oloni jotenkin orvoksi ja vialliseksi, kun kaikki toitotti miten ihmisen kuuluu olla avoin ja ulospäinsuuntautunut ollakseen hyväksytty. Ei siis ihme, että luulin pitkään minussa olevan jotain vikaa. Olen siis vähän tällainen yksinäinen susi, musta lammas. Persoona, jota on kyllä tavallaan arvostettu kiltteyden, avuliaisuuden ja huomaavaisuuden ansiosta, mutta kuitenkin katsottu oudoksuen kieroon sekä säälitty "koska olen ulosanniltani niin ressukka". Ei kuulemma kuulu hyvään pakettiin sellainen, jos on muuten jo tällainen ystävällinen, huolehtiva ihminen.
Kumpa vain jotenkin saisin läheiseni ymmärtämään, että se että olen yksin ei tarkoita ettäkö olisin yksinäinen. Tai se että jos sanon että olen kotona, ei tarkoita että minulla on tylsää. Olen yrittänyt jo monesti selittää sitä, että jos olen jo viikot töissä, mun on saatava olla viikonloppu omissa oloissani että järki pysyy kasassa. Auta armias jos pitäs vielä työviikon - saati työpäivän päälle lähtee jonkun kanssa vielä jonnekin "tuulettumaan".
En kuitenkaan missään nimessä halua mennettää läheisiäni elämästäni. He ovat minulle kaikesta huolimatta hyvin tärkeitä ja tuntisin oloni varmasti yksinäiseksi, turvattomaksi ja orvoksi ilman heitä. Haluan siis tavallaan, että minulla on ihmisiä joiden kanssa viettää (tarvittaessa) aikaa kuitenkin olemassa, vaikka en jaksaisikaan/pystyisikään olemaan heidän kanssaan jatkuvasti tekemisissä.
Haluaisin myös luoda uusia kontakteja, etenkin ikäisistäni, joten mikään erakko en siis ainakaan täysin ole. Haluaisin vain löytää ihmisiä elämääni, jotka ymmärtäisivät persoonaani, luonnettani ja olemustani paremmin ja hyväksyisivät minut omana itsenäni. Ja oikeasti haluaisivat viettää aikaa kanssani, eivätkä vain pitäisi minua "varasijalla" kuten aiemmin on ollut kaikilla tapana.
Näyttäisi myös olevan aika mahdotonta tavata toista introverttia koko kaupungissa, kun ei ole ensimmäistäkään vastaan osunut 22 vuoden aikana. Ei siis ihme, että olin ihan äimän käkenä kun löysin tämän introvertismin, sillä en ole koko elämäni aikana koskaan kohdannut toista kaltaistani ihmistä. Toki ujoja ja sosiaalisesta ahdistuneisuudesta kärsiviä, mutten introverttia.