Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Tarinoita siitä, millaista on olla introvertti ekstroverttien maailmassa.
Passepartout

Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 28.04.2015 12:52

Ahdistutteko te muut jos joudutte päästämään vieraita ihmisiä kotiinne? Tämä tuli mieleeni, kun jouduin tilaamaan huoltomiehen ja huomasin taas, miten minulla on koko päivä pilalla kun odotan koska se tulee -vaikka olisi kellonaikakin sovittuna. Inhoan sitä että joku vieras tulee kotiini.

En muutenkaan voisi sietää sitä että joku "vaan piipahtaa", kun miehen kanssa muutettiin yhteen piti muutaman kerran vähän ärähtää anopille siitä, että meille tullaan vaan kutsuttuna. Mutta nuo ventovieraat on kaikkein pahimpia, vaikka tosiaan ovat tarpeellisella asialla ja sovittuna kellonaikana. Erityisen kamalaa on jos joku huoltohomma vie pidemmän aikaa. En ikinä tiedä miten olisin, pitääkö sitä huoltomiestä viihdyttää (oletan että ei), voinko käydä vessassa kun se on meillä, jne?

Tähtitonttu
Viestit: 41
Liittynyt: 06.04.2015 17:02
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja Tähtitonttu » 28.04.2015 17:47

Ahdistun kaikista vieraista. Sen takia yleensä en kotiini porukkaa kutsukaan vaan mieluummin näen kavereitakin vaikka kahvilassa. Ja varsinkin juuri jos on oikeasti vieraita ihmisiä, viipyi ne sitten kuinka vähän aikaa tahansa, niin päivä on jo pilalla.

Joskus aiemmin kävi niin että naapuriin tuli vesivahinko, joka sitten tähänkin kämppään ulottui. Työmiehiä ja -naisia ravasi omituisiin aikoihin ja viipui joskus tuntejakin... :? Varsinkin aluksi oli kyllä erittäin ahdistavaa, etenkin kun jotkut näistä olivat erittäin puheliaita ja harrastivat paljon tyhjänpäiväistä small talkia, YÖK! Otin sitten vaan sen tavan että mahdollisuuksien mukaan olin pois kotoa, kun niillä kuitenkini oli avaimet ja koiran kanssa olivat jo sitten tuttuja joten ei senkään puolesta tarvinnut olla kotona. Jos jouduin kotona olemaan, vastailin vaan kohteliaasti ja kaivoin läppärin esiin, jotta olisi jotain sijaistekemistä, ja silloin ei myöskään häiritty yhtä paljon. Mun mielestä mulla ei ole ainakaan mitään velvollisuutta viihdyttää ihmisiä, jotka tulee korjaamaan mun putkia tms. Peruskohteliaisuus on tietenkin eri asia.
A question that sometimes drives me hazy: am I or the others crazy?
-Albert Einstein-

aviation
Viestit: 33
Liittynyt: 27.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja aviation » 28.04.2015 19:55

Tietysti peruskohtelias pitää olla, töitäänhän huoltomiehen ym tekee.
Mut ei erityisellä tavalla pidä viihdyttää. Usein huoltomiesten hommat venyy,
kun välillä puhutaan puhelimeen.

Vaimolla on henk. koht avustaja ja ite oon töissä. Tietyllä tavalla oon tottunut,
Et joku muu pyörii kotona. Ja suurimman osan ajasta oon poissa tai keksin tekemistä
Ulkona.

Enempi ärsyttää yllätysvieraat, jotka soittaa ". ajeltiin ohi ja ollaan 5 min päästä siellä"
Kun yrittää pitää kiloja kurissa, noin ei aina oo pullaakaan tarjolla...
Oma koti on kullan kallis ja sitä täytyisi vieraidenkin kunnioittaa.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 28.04.2015 20:48

Koti on mulle vähän sellainen paikka, etten sinne juuri porukkaa kutsu vaan käyn mielummin heidän luonaan tai sitten nähdään jossain muualla, ulkona, kahvilassa/ravintolassa, harrastusten parissa jne.. Oon hyvin tarkka esimerkiksi kotini siisteydestä ja järjestyksestä, ja useimmat ihmiset mielestäni "sotkevat" tämän järjestelmällisyyden. En tavallaan myöskään tykkää että kotiin tullaan "kyyläämään" henkilökohtaisia/yksityisiä asioitani, että melkeimpä pitää kaikki salaiset paperit jne. piilottaa jos joku tulossa, kun ihmiset ovat kerrassaan niin uteliaita. Saisivat ahkerammin käyttää tätä tarmoaan esimerkiksi omien asioidensa setvimiseen.

Jos joskus kuitenkin joku on tulossa, pitää ehdottomasti ilmoittaa siitä ensin - ja hyvissä ajoin. En voi sietää sellaista että tullaan kutsumatta ovikelloa soittamaan, kun tykkään olla kotonani niin vapaasti enkä pidä yllätyksistä, joihin en ole osannut varautua. Mietin nimittäin lähes aina vuorosananikin jo valmiiksi jos on jonnekin meno tms.

Silloin kun pitää kuitenkin olla samassa tilassa jonkun kanssa, oli se koti tai mikä tahansa muu paikka, kaivan vaikka älypuhelimeni taskusta ja rämppään sitä jos en jaksa juuri silloin sosialisoida yhtään ylimääräistä. Tämä on oiva keino välttää turha smalltalk.

Kohtelias olen tietysti luonnollisesti aina. Eihän nämä kaksi asiaa sinällään toisiinsa liitykää.

kesäsade
Viestit: 13
Liittynyt: 08.04.2015 20:46
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja kesäsade » 28.04.2015 21:06

Yhdyn edellisiin ja lisäksi meillä on sattunut sellaisiakin huoltomiehiä että ovat puolituttuja (siis aikaisemminkin käyneet) ja jäävät juttelemaan. Tekisi mieli heittää ulos muttei kehtaa.

Mawerick
Viestit: 109
Liittynyt: 15.04.2013 15:09
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja Mawerick » 28.04.2015 21:52

Inhoan. Koti on pyhä paikka enkä halua sinne vieraita, etenkään kutsumattomia. En edes omia tai vaimon vanhempia jos tulevat kutsumatta, joskin ulospäin tätä ei oikein kehtaa näyttää.

Passepartout

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 29.04.2015 15:00

Ihana kuulla taas kerran että en ole ainoa.

Mäkin mietin aina vuorosanat valmiiksi, kuten Niksuu sanoi tekevänsä. On ihan hirveää jos joku jehovan todistaja tai ulkomainen "taideopiskelija" joskus pimpottaa yllättäen ja sitten täytyy keksiä miten niistä pääsisi eroon. No, sen jälkeen kun muutin omilleni en ole pahemmin ovea avannut kenellekään ellen odota jotakuta, mutta "kotonakotona" aikanaan täytyi aina avata ovi.

Q45
Viestit: 69
Liittynyt: 17.03.2015 20:09
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja Q45 » 29.04.2015 16:42

Asun vielä vanhemmillani, mutta kyllä aina vähän ahdistaa jos tulee huoltomiehiä käymään. Ja monesti silloinkin, kun vanhemmat kutsuvat tuttuja kylään. Mutta tässä jälkimmäisessä tapauksessa päivän fiilis vaikuttaa ahdistuneisuuden määrään aika paljon, huoltomiesten kohdalla ei niinkään, vaan silloin ahdistaa oli fiilis mikä tahansa. Sitten omassa kämpässä en kyllä aio minäkään avata ovea kutsumattomille vieraille, saavat soittaa ensin hyvissä ajoissa. Kylään kyllä pääsee, muttei ilmoittamatta.

Tähän kohtaa tuli mieleen, että oletteko antaneet asuntonne avainta kenellekään läheiselle sukulaiselle/tutulle? Hätätapausten kannalta ihan fiksu teko, ainakin jos asuu yksin, mutta ei kyllä tuntuisi yhtään mukavalta antaa kenellekään muulle oman kämpän avainta juuri näiden ilmoittamattomien vierailuiden takia. :x

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 29.04.2015 22:33

Q45 kirjoitti:Tähän kohtaa tuli mieleen, että oletteko antaneet asuntonne avainta kenellekään läheiselle sukulaiselle/tutulle? Hätätapausten kannalta ihan fiksu teko, ainakin jos asuu yksin, mutta ei kyllä tuntuisi yhtään mukavalta antaa kenellekään muulle oman kämpän avainta juuri näiden ilmoittamattomien vierailuiden takia.
Eipä ole kellään ulkopuolisella avaimia. Tosin itse olenkin sen verran neuroottinen että on varmasti kaikki tarvittava aina mukana, että todennäköisyys esimerkiksi avainten unohteluun on luokkaa 0,00000000001 promillea. Eikä oikeastaan ole muutakaan syytä kellekään avaimia antaa, nuorelle ihmiselle tuskin sairauskohtauksia jne. sattuu.

Passepartout

Re: Huoltomiehet sun muut vieraat kotonasi

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 30.04.2015 14:27

Q45 kirjoitti: Tähän kohtaa tuli mieleen, että oletteko antaneet asuntonne avainta kenellekään läheiselle sukulaiselle/tutulle? Hätätapausten kannalta ihan fiksu teko, ainakin jos asuu yksin, mutta ei kyllä tuntuisi yhtään mukavalta antaa kenellekään muulle oman kämpän avainta juuri näiden ilmoittamattomien vierailuiden takia. :x
Mulla on aina ollut talonmies lähempänä kuin läheiset. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että avain annetaan jollekin tutulle tai sukulaiselle "jos jotain sattuu" kun se että huoltomies tulee avaamaan oven maksaa ehkä parikymppiä. Ja se on aina käytettävissä, sukulainen voi ihan hyvin olla vaikka Kiinassa silloin kun satut avaimesi unohtamaan. Omakotitalossa jos asuisin, jemmaisin tietysti avaimen johonkin hankalaan paikkaan.

Muistan miten anoppi vähän loukkaantui kun sillä oli hetken hallussaan avain mieheni kämppään ja sitten se pitikin antaa minulle, minkä jälkeen anopilla ei ole mieheni residenssiin ollut avainta. Ja pirun hyvä että ei ole. Anoppi oli nimittäin kerran mennyt lankoni luokse omilla avaimillaan. Kun kukaan ei tullut avaamaan kun hän soitti ovikelloa, anoppi päätteli että lanko ei ole kotona mutta päätti sitten mennä käymään sen luona vessassa kumminkin. No, lankomies oli kyllä residensissään. Jonkun hoidon kanssa. Sängyssä. Erityisen kiusallista oli kuulemma ollut kun lankoni ei vissiin muistanut sen hoidon nimeä ja anoppi luuli että tässä on nyt sitten tuleva miniä...

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa