Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
kesäsade
Viestit: 13
Liittynyt: 08.04.2015 20:46
Viesti:

Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja kesäsade » 14.04.2015 22:05

Onko teillä ongelmia nukkumisen kanssa ja yhtenäisen unen jatkumisesta.? Olen miettinyt johtuisiko itsellä katkonaiset yöunet introversiosta nyt kun se käsite on auennut minulle, kiitos teidän mainiot kirjoitukset tällä foorumilla.

Nukahdan illalla aika hyvin oikeastaan piankin, mutta sitten heräilen yön aikana useita kertoja ilman mitään syytä. Ihan kun ei koskaan saisi rauhaa. Se herääminen on usein säpsähtämistä hereille ja sitten menee jonkin aikaa ennen kuin nukkuu uudestaan.

Geith
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2015 20:36
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Geith » 14.04.2015 22:15

Mulla ei muuten tuota hereille säpsähtelyä ole, mutta täyskuuna, jos pystyn edes nukkumaan, heräilen kyllä, enkä useimmiten enää saa sitten unta.

Luontainen unirytmini olisi se, että valvoisin yöt ja nukkuisin päivät/aamupäivät, mutta tässä aamuvirkkujen yhteiskunnassa se ei oikeen sovi, niin olen opetellut aamurytmiin, vaikka siihen palautuminen täyskuun jälkeen on aina yhtä tuskaa (menee n. vko).
Ole oma itsesi ja muutu. Muutahan sinä et voi.

anonyywi
Viestit: 10
Liittynyt: 01.04.2015 20:52
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja anonyywi » 15.04.2015 15:41

kesäsade kirjoitti:Onko teillä ongelmia nukkumisen kanssa ja yhtenäisen unen jatkumisesta.? Olen miettinyt johtuisiko itsellä katkonaiset yöunet introversiosta nyt kun se käsite on auennut minulle, kiitos teidän mainiot kirjoitukset tällä foorumilla.

Nukahdan illalla aika hyvin oikeastaan piankin, mutta sitten heräilen yön aikana useita kertoja ilman mitään syytä. Ihan kun ei koskaan saisi rauhaa. Se herääminen on usein säpsähtämistä hereille ja sitten menee jonkin aikaa ennen kuin nukkuu uudestaan.

Univaikeudet johtuvat yleensä stressistä/ahdistuksesta/masennuksesta. Sillä ei ole merkitystä oletko introvertti vai ekstrovertti, molemmat voivat kokea unettomuutta ihan samalla tavalla, mutta introverteillä saattaa olla herkemmin taipumusta pitkäkestoisempiin uniongelmiin (johtuen siitä että pyörittelevät ja märehtivät ajatuksiaan liikaa jolloin ongelmat helposti kroonistuvat). Jos masentuneisuus tai ahdistuneisuus on 'piilevää' niin voi olla aika vaikea löytää syytä unettomuuteen, mutta ei se ainakaan introversiosta johdu ;)

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 16.04.2015 13:27

Ei uniongelmat tietääkseni liity mitenkään introverttiuteen. Lähinnä kielivät stressistä, ahdistuneisuudesta tai ehkä masennuksesta. Tietysti korkeintaan sillä tasolla yleisempää introilla, että kun muuten noihin häiriöihin alttius on suurempi. Ja kuten edellä mainittiin, voi johtua myös siitä että pyörittelee liian paljon kaikkea päässään ja aivoilla näin vaikeuksia "sammua" kunnolla.

Mulla heijastuu kulloinenkin elämäntilanne hyvin vahvasti unenlaatuun. Jos on stressiä tai muita ongelmia, nukun huomattavasti huonommin - kun siis ensinnäkin edes unta saan. Näen tällöin myös usein painajaisia, usein juuri jotenkin niihin stressitekijöihin liittyvistä asioista. Kun taas menee paremmin, nukun levollisemmin ja herään virkeämpänä. Uni on tällöin siis myös syvempää.

the-Rane
Viestit: 6
Liittynyt: 12.04.2015 20:23
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja the-Rane » 16.04.2015 15:08

Minä nukun pääsääntöisesti hyvin, ellei ole jotain stressiä päällä. Olen aika herkkäuninen, eli heräilen ulkoisiin ärsykkeisiin herkästi. Olen ollut sellainen koko aikuisikäni. Nukuin aikoinaan pitkiä aikoja korvatulppien avulla.

anuski
Viestit: 87
Liittynyt: 12.01.2014 02:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja anuski » 18.04.2015 19:24

Minä nukun yöni oikein hyvin. Nukahdan hyvin ja uni yleensä jatkuu aamuun saakka. Joskus saatan herätä kerran yössä, mutta nukahdan nopeasti uudelleen. Kun tein yötöitä niin viimeisen vuoden ajan päivällä nukkuminen oli ongelma. Öisin nukuin silloinkin hyvin vapaapäivinäni.
Ruoho ei ole vihreämpää naapurin aidan takana. Se on niin vihreää omalla pihallasi, kuin annat sen olla.

Tihku
Viestit: 29
Liittynyt: 30.01.2015 22:53
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Tihku » 18.04.2015 23:16

Itse olen huomannut sen, että jos päivän aikana on paljon erilaisia virikkeitä, erityisesti sosiaalisia, nukahtaminen voi olla hankalaa, koska kaikkia päivän tapahtumia ei ole ehtinyt prosessoida. Myös yliväsyneenä nukahtaminen vaikeutuu. Tämä voi tosin liittyä myös erityisherkkyyteen eikä introverttiyteen. Itselläni on suht helposti ylivirittyvät aivot. Nukkumiskuvioissakin olisi kyllä parantamisen varaa. Joka tapauksessa pähkinänkuoressa ilmaistuna: mitä vähemmän elämässä tapahtuu, sen paremmin nukun.

Försti
Viestit: 45
Liittynyt: 27.03.2015 21:33

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Försti » 19.04.2015 18:23

.
Viimeksi muokannut Försti, 29.07.2022 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kesäsade
Viestit: 13
Liittynyt: 08.04.2015 20:46
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja kesäsade » 20.04.2015 19:24

Lisään siihen aloitukseeni että varmaankin mun huonot tai herkät yöunet johtuvat siitä että olen intron lisäksi erityisherkkä. Olen huomannut, että prosessoin päivän aikana tapahtuneen yöllä (niin varmaan moni tekee) ja siksi ei tule syvää unta ennen kuin joskus aamuyöllä. Mitä myöhemmin illalla koen jotain tärkeää tai jännittävää sitä varmemmin prosessi alkaa mutta vasta nukuttuani ensin noin tunnin.

qumma
Viestit: 12
Liittynyt: 17.04.2015 19:46
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja qumma » 20.04.2015 19:48

Vähän on ollut uni ongelmia aina. Lähinna unen tulemista saa odotella vähän turhankin kauan. Nyt on ollut pehempaa, ja päivisin väsyttää kamalasti.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa