Niin tuttua tämäkin. Introverttia pidetään itsekkäänä, koska hän ei käyttäydy massan mukaan. Jos introvertti ei viihdy ihmisten (ekstoverttien) seurassa, häntä pidetään helposti myös ylimielisenä ja ylpeänä. Muut ihmiset myös "pahoittavat mielensä" erittäin helposti, koska he kokevat että he "eivät kelpaa" introvertille. Introverttia saatetaan pitää myös tavallaan "pelottavana", koska hänellä ei ole mitään tarvetta seurata "laumaa". Itsenäisesti ajatteleva, pukeutuva, toimiva ja pärjäävä ihminen koetaan helposti juuri "voimakkaampana, muita parempana". Ja se jos mikä on muista itsekästä.
Yksi asianhaara on tietysti vielä se, että introvertti ei pahemmin asioitaan muille kailota. Tästä ominaisuudestani olen myös saanut paljon kuulla, koska "en kuulemma anna itsestäni mitään". Mulla ei vain ole tapana jakaa yksityisasioitani vähemmän tuttujen kanssa eikä liiemmin "kavereidenkaan" (todelliset ystävät ovat eri asia, mutta ne ovat harvassa). Mitään some-tilejä ei ole, enkä voisi kuvitellakaan itsekkäämpää/ylimielisempää puuhaa kuin kerskua yhä idioottimaisemmilla Facebook-päivityksillä niin kuin ekstrot tekevät. Mutta tämä on sitä nykyajan "normaalia". On muuten ihanaa olla kaukana normaalista.
Aloittajan teksti on niiiiin tuttua asiaa. En itsekään ole introverttiudestani huolimatta mikään erakko, mutta mua ei kiinnosta pätkääkään keskustella mistään tyhjänpäiväisistä asioista mistä 99 % ihmisistä puhuu jatkuvasti. Siis mua ei oikeasti vain kiinnosta mikä sen serkkutytön lapsen nimeksi tuli tai missä se naapurin Tiina vietti eilisen illan. Sen sijaan tykkään maailman tutkimisesta, uuden oppimisesta ja oivaltamisesta, itsetutkiskelusta, uutisista, dokumenteista, filosofian kysymyksistä, tieteen ja tekniikasta, luonnosta, musiikista - ja ylipäänsä elämästä. Kaikesta vain syvällisemmässä muodossa.
Jos introverttia pidetään tylsänä tai itsekkäänä, miten on sitten ektroverttien laita? Mahtaa ihmisellä olla yksinkertainen ajatusmaailma, jos koskaan ei mitään älykkäämpää ajatusta aivoista putkahda. Mutta näinhän se on, semmoisille tavallisille tylsille duunareille kyllä aina seuraa riittää. Asiaa voisi verrata vaikka iltapäivälehtiin: mitä roskempaa sisältöä, sitä varmemmin lukijoita.
Ei ole tarkoitus kuulostaa miltään ihmisvihalta. Vain vastapainoa ekstroverttien "niskasta kiinni" puheille. Introvertti näkee asiat hyvin eri tavalla kuin ekstrovertti
![Eritäin iloinen :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)