Triviaalit keskustelut ja ongelmat

Tarinoita siitä, millaista on olla introvertti ekstroverttien maailmassa.
niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Triviaalit keskustelut ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 01.03.2015 23:12

Minua kanssa ihmetyttää suuresti, miten ihmiset "löytävätkin" ihan joka asiasta aina jotain sanomista. On aivan sama onko kysessä postiluukusta tullut mainoslehtinen, jokin tv-sarjan kohtaus, vallitseva säätilanne tai vain joku muu asia minkä nyt henkilö sattuukin sillä hetkellä huomaamaan. On myös todella rasittavaa kuunnella, kun jotkut ihmiset suorastaan ajattelevat ääneen, miettivät tulevia tapahtumia tai pohtivat uusia hankintoja.

Joidenkin on tosissaan vaikea käsittää sitä, että mua ei oikeesti kiinnosta. Vaikka pyytäisin suoraan olemaan hiljaa, henkilö muistaa sen ehkä 10 sekuntia. Mutta sitten puhetulva taas vain jatkuu - sillä hiljaakaan ei voi olla. Ihan vaikka jos kesällä sattuu näkemään vaikka perhosen jossain kukassa, niin siitäkin saadaan puhetta ainakin parikymmentä sekuntia. Joo-o, kyllähän minäkin sen toki näin, mutta en ymmärrä mitä niin ihmeellistä siinä oli että sen takia piti oikein suu avata?

Ja tuo päivän tapahtumista raportointi ihan puistattaa minua. Siis enhän minäkään ole soittelemassa ihmisille vain kertoakseni että kävin ulkona ja tulin kaupan kautta. Mulla on oikeasti hyvin vähän asiaa kenellekään, koska minua ei kiinnosta raportoida arkisista asioista. Tätä tietysti taas ihmetellään kun minulla ei ole ikinä mitään kertomista muille. En vain esimerkiksi pidä jotain kahvitarjousta niin mainittavana tekijänä, että jauhasin siitä 10 minuuttia putkeen.

Sosiaalinen media on kokonaan oma lukunsa ja vihaan sitä yli kaiken. Ei voisi olla idioottimaisempaa touhua kun jakaa jokaikinen asia elämästään nettiin luettavaksi - vielä kun ne jutut ovat tuota tasoa. Miksi ihmiset luulevat että minua kiinnostaa heidän kylpyläreissunsa ja kuvat jonkun "julkkiksen" kanssa? Mikä siinä on niin hienoa, että pitää oikein tulla puhelin kädessä esittelemään niitä minulle? Siten tämä homma kun Twitterit ja muut leviävät jo TV-ohjelmiinkin. Pitää se ainoa nautinto kun jos joskus haluaisi jotain ohjelmaa vaikka katsoakin pilata niillä Twitter-viesteillä siinä kuvan alalaidassa. Miksi luulette, että minua kiinnostaa se mitä mieltä joku muu on nyt tästä ohjelmasta tai sen tapahtumista. Minä haluan keskittyä katsomaan itse ohjelmaa, en lukemaan teidän tyhmiä mielipiteitä!!

Kyllä se vaan on niin, että jos ihmisellä oikeasti on ns. elämää, ei hän siitä someen jouda kertoilemaan.

Ekstrovertit todella oikein hakevat puheenaiheita. Jos niitä ei löydy, vuodatetaan vaikka vain kaikki ajatukset ulos mitä sylki suuhun tuo. Jos henkilä käsketään olemaan hetki hiljaa, se pätee ehkä 10 sekuntia jonka jälkeen alkaa valitus kun on tylsää ja ei ole mitään tekemistä. Siis, argh!!

Yksi hyvä esimerkki on myös nämä ihmiset, jotka varta vasten oikein pysäyttelevät tuntemattomia vastaantulijoita vain, koska he haluavat sanoa heille jotain. Yleensä ihmetellään vaikka sitä, että ompa ulkona liukasta tai kaupassa ompa halpaa jauhelihaa. Joo-o, kyllähän minäkin sen toki huomasin, mutta miksi se asia oli olevinaan niin tärkeä että sen takia piti avata taas suu?

Voin puhua oikeasti järkevistä asioista vaikka tuntitolkulla, kun vain tilanne on sopiva. Mutta tällaista soopaa ja muuten idioottimaisia turhia juttuja en vain voi sietää ja ne saavat pidemmän päälle aivoni kiehumaan totaalisesti. En ymmärrä mikä siinä puheen jatkuvassa tuottamisessa on niin hienoa, sillä itse en todellakaan vaivaudu avaamaan suutani kuin vain silloin kuin on tarvis.

Hiljaisuus on kultaa.

aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Re: Triviaalit keskustelut ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja aura » 04.03.2015 21:08

Onhan se tylsää, varsinkin jos ekstron puheenaihe on negatiivinen (yhyy mikä sää etc) tai ristiriidassa omien arvojeni kanssa , mutta ajattelen sen niin, että on mukava antaa kuuntelulla ja myhäilyllä toiselle hyvä mieli ja kokemus yhteydestä. Harrastusjargonia puhuvat ihmiset ja erilaiset fanittajat ovatkin sitten ihan oma luokkansa, niiden kanssa ärsyttää saman asian alituinen toistuvuus ja se, että asiaa koskevan tiedonpuutteen takia on vaikea lisätä mitään keskusteluun. Toisaalta nämä hahmot ovat yleensä niin innoissaan asiastaan, etteivät huomaa käyvänsä monologia. Mutta se on ihan inhimillistä, ja yritän vaan kohteliaasti vetäytyä näistä tilanteista sellaisiin jouduttuani.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Triviaalit keskustelut ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 07.03.2015 17:39

aura kirjoitti:Onhan se tylsää, varsinkin jos ekstron puheenaihe on negatiivinen (yhyy mikä sää etc) tai ristiriidassa omien arvojeni kanssa , mutta ajattelen sen niin, että on mukava antaa kuuntelulla ja myhäilyllä toiselle hyvä mieli ja kokemus yhteydestä.
On muuten mielenkiintoista, miten ihmiset jaksavatkin aina valittaa kaikesta. Siis usein ihan pikkuasioistakin tai sitten jauhavat niistä samoista ongelmista, jotka on kuultu jo vähintään kymmenen kertaa. Silläkin aikaa kun valittavat, niin eikö olisi järkevämpää tehdä asialle jotain? Tai jos ei tiedä mitä tehdä, niin ainakin kysyä joltain apua niin tilanne mahdollisesti ratkeaisi.

Kaikki aina luulevat että minulla on asiat todella hyvin, koska en koskaan valita mistään. En vain puhu huolistani muille tai ääneen vaan pyrin ratkomaan ne itse. Tämähän myös on introverteille tyypillistä.

Kyllä minäkin lähtökohtaisesti lähden aina siitä, että teen monia asioita vain tehdäkseni toisille hyvän mielen. Mutta siinä vaiheessa kun toisten auttaminen/miellyttäminen alkaa kuluttamaan omia voimavaroja, on pakko ajatella itseänsäkin. Näin ääri-introverttina on vain joskus sanottava stop, koska aivot eivät yksinkertaisesti enää jaksa. Siitä päästäänkin toiseen kysemykseen: kuka tekisi introvertille hyvän mielen? Harva ajattelee asiaa näin päin vaan usein se menee niin että introvertin on uhrattava voimiaan, jotta rauha pysyy maassa.

Kuulostaa monesta varmasti tylyltä, mutta liiat pitkäaikaiset ärsykkeet vain käyvät niin paljon hermojeni päälle etten vain kestä. Ehkä se vain on niin, kun kerran kaikista persoonallisuustesteistä saa suuntautuneisuus akseliin 100% Introvert, 20/20 pisteet ja hyvin korkeat pisteet myös erityisherkkyyteen, että ylikuormitun helposti.

aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Re: Triviaalit keskustelut ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja aura » 07.03.2015 23:10

niksuu93 kirjoitti:
aura kirjoitti:Onhan se tylsää, varsinkin jos ekstron puheenaihe on negatiivinen (yhyy mikä sää etc) tai ristiriidassa omien arvojeni kanssa , mutta ajattelen sen niin, että on mukava antaa kuuntelulla ja myhäilyllä toiselle hyvä mieli ja kokemus yhteydestä.
On muuten mielenkiintoista, miten ihmiset jaksavatkin aina valittaa kaikesta. Siis usein ihan pikkuasioistakin tai sitten jauhavat niistä samoista ongelmista, jotka on kuultu jo vähintään kymmenen kertaa. Silläkin aikaa kun valittavat, niin eikö olisi järkevämpää tehdä asialle jotain? Tai jos ei tiedä mitä tehdä, niin ainakin kysyä joltain apua niin tilanne mahdollisesti ratkeaisi.
Yhteiset viholliset ovat yksi eniten ihmisiä yhdistävä tekijä, ja yhdistymisestä ekstrot tykkäävät jos mistä. On helppo valittaa jostain, mihin moni voi samaistua, kuten säästä tai ruuan hinnasta. Vaikka asia ei oikeasti koskettaisi kuin vähän, siitä mesoamalla saa ainakin keskustelua aikaiseksi :roll:

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija