Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Tarinoita siitä, millaista on olla introvertti ekstroverttien maailmassa.
niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 23.02.2015 18:05

Passepartout kirjoitti:Nykyään kun on netti mä en oikeastaan edes kaipaa sitä kasvotusten tapahtuvaa keskustelua juurikaan. Netissä kun voi käyttää sen oman mielipiteensä esittämiseen, hiomiseen ja esilletuomiseen juuri niin pitkän ajan kuin haluaa ja toisaalta voi lukea vastaukset sitten kun itselle sopii -ja hyvässä lykyssä vastapuolikin on miettinyt mitä kirjoittaa, niin jää kaikki se "öö totanoin" -pois. Sitäpaitsi syystä tai toisesta mun on paljon helpompi keskittyä tekstiin kuin puheeseen. En ymmärrä miten kukaan voi katsella telkkarin keskusteluohjelmia. Mun tekee vaan mieleni alkaa kirkua, se kun on niin hirvittävän hidas ja tehoton tapa siirtää informaatiota. Mulla on muutenkin sellainen taipumus että ihmisten puhe muuttuu helposti vaan taustakohinaksi vaikka teoriassa olisin aiheesta kiinnostunutkin. Poikkeuksena vaikka joku luento, joka oikeasti kiinnostaa -silloin sitten keskityn niin korkeapaineella että olen aivan voipunut jälkeenpäin.
Hyvin pitkälti samat tunteet. Netissä keskustellessa ja mielipiteitään sekä ajatuksiaan jakaessa on jotenkin vapaa kasvotusten tapahtuvan keskustelun jatkuvasta vuorovaikutuksesta, kaikki saa vastailla silloin kun haluaa ja vastausta saa miettiä pidempään, ei tarvitse välttämättä olla "edustavan" näköinen jne.. Kyllä minullekin kirjoitettu tieto eli teksti on eittämättä se mieluisin keino ilmaista itseäni. Se säilyy, siihen voi tarvittaessa palata toisin kun puhuttuun tietoon ja kaikki saavat reagoida siihen omaan tahtiin.

Samat tunteet myös tuosta "puhe muuttuu taustakohinaksi", voi esimerkiksi sitä ilmapiiriä ammattikoulussa ollessani. Se kaikki ympärillä tapahtuva pulina eri ryhmistä, tavallaan sanat erottaa mutta ne sekoittuu toisten puheisiin ja siitä kaikesta tulee vaan melusaastetta jolta haluaisi vain sulkea korvansa. Toki jos aihe on itselleni erittäin mielenkiitoinen, jaksan puhettakin pitkään kuunnella vaikka väsyttävää se kiinnostavuudestaan riippumatta jokatapauksessa on.

Vaikka netti onkin loistava keino pitää kuitenkin yhteyttä maailmaan ja samanlaisiin ihmisiin sekä vuorovaikuttaa edes tällä tavalla ihmisten kanssa, kyllä itse ainakin kaipaisin ihan samanhenkistä live-seuraakin. En tietenkään siinä määrin missä ekstrovertit, mutta pari hyvää ystävää joita tapaisi kerran pari viikossa olisi aika jees. Jokatapauksessa, ilman nettiä olon kyllä tuntisi aika orvoksi - sen verran kuitenkin sitä "seuraa" kaipaa vaikka tosi intro onkin. :D
Passepartout kirjoitti:Ilmeisesti niille mikä tahansa seura on parempaa kuin yksinolo. Multakin moni ihmetellen kyselee, miten saan aikani kulumaan kotona, että eikö mun tule tylsää. Ymmärrän kyllä kysymyksen mutta en ongelmaa; jos olen itsekseni omassa kodissani missä on kirjoja ja netti, miten ihmeessä aikani voisi tulla pitkäksi?
Ai että sitä on aina yhtä vaikea toiselle selittää, että vaikka olen yksin en ole yksinäinen. Ihminen voi olla yksinäinen seurassakin, jos ei tule kuulluksi/huomioiduksi haluamallaan tavalla. Mullekin aina esimerkiksi viikonloppuna oikein hädissään soitellaan että "voiku minä murehdin että mitä sinä siellä keksit ihan yksin, eikö oo pitkä aika?". Harva oikeesti ymmärtää miten jotkut voi viihtyä päivä-, jopa viikkokausia yksikseen omien juttujensa ja harrastusten parissa. Yleensä vastaan näihin kysymyksiin että "voi kuule, mulla on enemmän tekemistä kuin aikaa tehdä". Viimeistään tällöin toinen katselee suu auki. Miten muka voi olla tekemistä yksin? Maailmahan on täynnä mielenkiintoisia asioita, sen kun vain valitsee kullekin päivälle yhden. Voi tutkia ja ihmetellä luontoa ja ympäristöä, lukea jostain mielenkiintoisesta aiheesta, kuunnella hyvin tehtyä musiikkia, katsoa laadukkaita elokuvia ja videoita netistä, pelata jotain addiktoivaa peliä, laittaa jotain hyvää ruokaa, nauttia saunasta, miettiä maailman menoa tai vaikka yrittää kehittää itseään jossakin asiassa.

Ihanaa osata nauttia pienistä asioista. Hullunahan ne tietysti pitää, mutta pitäkööt. :D
Passepartout kirjoitti:Olen huomannut että tosi monet ihmiset on tässä mielessä valtavan itsekkäitä. Yleensä seniorikansalaiset. On aivan samantekevää millainen jono kaupassa tai apteekissa on, kun minäminäminä olen "yksinäinen" ja haluan jaaritella myyjälle! Tai kun koiran kanssa lenkkeilee. Meidän rakki on hirveän ihmisystävällinen ja helposti menee tervehtimään ihmisiä jos en ehdi kieltää. Nykyään kyllä kiellän, koska en kestä jos vielä joku haluaa kertoa mulle millainen koira niillä oli kun hän oli lapsi joskus kansalaissodan jälkeen. Pahinta on, että ihmiset ei edes muista kertoneensa mulle samaa juttua moneen kertaa... (eikä kyse siis ole välttämättä mistään dementeistä.) Yksi vanhempi mies piinasi meitä niin että aloin kiertää sen kaukaa. Sitten se huusi, siis ihan oikeasti huusi: "No päivää!Onkos rouvalla kiire?" Ahdistuin ihan hirveästi tuosta. Nykyään me kierretään se todella, todella kaukaa. Ja olen huomannut että se mies pysäyttelee muutenkin ihan random tyyppejä jaaritellakseen. Yhtään ei ajattele muita, koska onhan se selvää että minäminäminun juttelun tarve on suurempi kuin jonkun muun yksityisyyden tarve.

Rouva äitini on valistanut minua, että fiksu ihminen kyllä pysähtyy juttelemaan jos sillä tuo hyvän mielen jollekulle. Koska minun hyvällä mielellänihän ei ole mitään merkitystä. Pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni vissiin siinäkin.
Kyllä, ketään ei kiinnosta haittaako tämä toiminta jotenkin toisia vaan kun minäminäminä saan tehdä niin kuin haluan. Monet pitävät introverttejä itsekkäinä. Itse väitän että introvertit ovat juuri sen vastakohta. Joskus tuntuu että otan toiset huomioon vähän liiankin hyvin, oman itseni kustannuksella. Annan kaikille reilusti omaa tilaa. Entäs ekstrot? Millään muulla ei ole väliä, kuin että asiat tehdään niin kuin minä satun juuri tällä hetkellä haluamaan. Minun mielipiteeni on laki ja muiden pitää kunnioittaa sitä. En hyväksy vastaväitteitä, minun tyylini tehdä tämä on ainoa oikea keino. Kaameeta porukkaa!

Siis että mua ärsyttää tämä ihmisten tyyli vääntää pakonomaisesti jatkuvasti juttua ihan mistä tahansa. Tuntuu kuin ihmiset vuotasivat oikein jokaikisen ajatuksena ilmoille muiden kuultavaksi. Kukaan ei kysy kiinnostaako minua, pääasia että minä saan sosialisoida koska tarvitsen sitä kovasti. Kaikki tämmöinen jaarittelu on yhtä tuskaa minulle. Siis onhan se tietysti totta että pitää ottaa myös toiset huomioon, mutta musta tuntuu että olen elämäni aikana tehnyt sitä vähän liiaksikin ja kärsinyt sitten itse ne seuraukset - väsymyksen, uupumuksen ja ahdistuksen. Voin ihan suoraan myöntää, että tavallaan masennun jos joudun käyttäytymään pitkään vastoin luontoani.

Mutta kuka toisikaan introvertille hyvän mielen? Se ei maksa mitään eikä vaadi mitään muuta kuin sen että saisimme olla edes joskus rauhassa. Mutta ei, liikaa on ilmeisesti sekin vaadittu. Ainahan täällä on ekstrojen ehdoilla menty ja varmaan mennään jatkossakin. Sehän on pääasia että ekstroverteilla on hyvä mieli...

Pitäs perustaa introverteille vaikka kokonaan oma valtio. Introlanti tai joku. Saisi olla vapaasti oma itsensä ilman väheksyntää. Siitä voisikin nousta äkkiä menestys, sillä introverteissahan on tunnesti niin älykkäitä ja monilahjakkaita ihmisiä että osaajia olisi varmasti joka hommaan. :D

Avatar
Mörkö
Viestit: 23
Liittynyt: 24.11.2014 18:24
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja Mörkö » 23.02.2015 18:36

niksuu93 kirjoitti:Pitäs perustaa introverteille vaikka kokonaan oma valtio. Introlanti tai joku. Saisi olla vapaasti oma itsensä ilman väheksyntää. Siitä voisikin nousta äkkiä menestys, sillä introverteissahan on tunnesti niin älykkäitä ja monilahjakkaita ihmisiä että osaajia olisi varmasti joka hommaan. :D
Joo! Mainonta ja markkinointi varmaan pitäisi ulkoistaa extroverteille. Tai ehkä ambiverteille. He voisivat paremmin ymmärtää, miten Introlantiassa markkinointi tulee hoitaa. Entäpä armeija? Heh. Millainen se edes olisi? Pitäisi siis varmaan perustaa Introlanti johonkin kaukaiseen kolkkaan, missä ei olisi luonnonvaroja tai muuta, minkä vuoksi Extrolanderit hyökkäisivät. Politiikka voisi olla melko erilaista, kun introt eivät ole pönkittämässä itseään ja painamassa kilpakumppaneita suohon. Kaikkien tavoitteena olisi vain totuus ja sitä kautta parempi elämä kansalaisille. Kaikki äänestäisivät, koska luotto poliitikoihin ja heidän vaalilupauksiinsa olisi perusteltua. Mielenterveyspalvelut olisivat kunnosa, koska jokainen intro ymmärtäisi niiden merkityksen. Tosin niin paljoa niille ei olisi tarvetta, kun jokainen voisi elää melko hyvin omana itsenään. Ei varmaan tarvisi kuin yhden yökerhon, missä introt saisivat aina silloin tällöin alkoholin voimalla kokeilla, miltä tuntuu kun jaksaa jauhaa mitättömiä hirveessä melussa aamuneljään asti. Taloushan olisi varmasti hyvin suuresti vientivoittoista. Kaikenlaisia asiantuntija töitä, opetusta, kirjallisuutta ja taidetta. Rauhan nobelisteja.. :)

Joko perustetaan?

INTPinson
Viestit: 57
Liittynyt: 12.07.2014 15:43
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja INTPinson » 23.02.2015 19:57

niksuu93 kirjoitti:Entäs ekstrot? Millään muulla ei ole väliä, kuin että asiat tehdään niin kuin minä satun juuri tällä hetkellä haluamaan. Minun mielipiteeni on laki ja muiden pitää kunnioittaa sitä. En hyväksy vastaväitteitä, minun tyylini tehdä tämä on ainoa oikea keino. Kaameeta porukkaa!
Eiköhän tää kerro ennemminkin jääräpäisyydestä kuin ekstrovertismista.
niksuu93 kirjoitti:Pitäs perustaa introverteille vaikka kokonaan oma valtio. Introlanti tai joku. Saisi olla vapaasti oma itsensä ilman väheksyntää. Siitä voisikin nousta äkkiä menestys, sillä introverteissahan on tunnesti niin älykkäitä ja monilahjakkaita ihmisiä että osaajia olisi varmasti joka hommaan. :D
Tai miten olis alkuun introverttien bileet? Siis kuvitelkaa bileet, jossa n. 90 % osallistujista olis introverttejä? Periaatteessa surrealistinen ajatus, mutta mitä siellä tapahtuis "tavallisiin" bileisiin verrattuna? :lol:

Niin ja poliitikoistahan suurin osa on varmasti ekstroverttejä.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 23.02.2015 21:57

INTPinson kirjoitti:Eiköhän tää kerro ennemminkin jääräpäisyydestä kuin ekstrovertismista.
Tai sitten jääräpäät ovat useammin vain ekstrovertteja. En tiedä. :D
INTPinson kirjoitti:Tai miten olis alkuun introverttien bileet? Siis kuvitelkaa bileet, jossa n. 90 % osallistujista olis introverttejä? Periaatteessa surrealistinen ajatus, mutta mitä siellä tapahtuis "tavallisiin" bileisiin verrattuna? :lol:

Niin ja poliitikoistahan suurin osa on varmasti ekstroverttejä.
Mielenkiintoinen ajatus, mitähän siitä oikein tulisi? Lopuille tulis ahtaat paikat kun ensimmäiset neljä valloittaa nurkkapaikat. Ilta ja yö tarkkaillaan kaikki tilanteen kehittymistä ja eihän se tällä pelillä kehity mihinkään. Lausuttavat sanatkin voisi laskea sormilla. Lopulta kadotaan kukin yöhön analysoimaan tapahtumaa. Aivan mahtavaa! :lol:

Tämä Alexander Stubb onkin ääriesimerkki sosiaalisesta ekstrovertti-politikosta. Twitter-tili piippaa minuutin välein. :D

Passepartout

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 24.02.2015 15:19

niksuu93 kirjoitti: Vaikka netti onkin loistava keino pitää kuitenkin yhteyttä maailmaan ja samanlaisiin ihmisiin sekä vuorovaikuttaa edes tällä tavalla ihmisten kanssa, kyllä itse ainakin kaipaisin ihan samanhenkistä live-seuraakin. En tietenkään siinä määrin missä ekstrovertit, mutta pari hyvää ystävää joita tapaisi kerran pari viikossa olisi aika jees. Jokatapauksessa, ilman nettiä olon kyllä tuntisi aika orvoksi - sen verran kuitenkin sitä "seuraa" kaipaa vaikka tosi intro onkin. :D
Parisuhdestatus varmaan vaikuttaa tässä tosi paljon. Itse kun olen naimisissa juttelen aina ne tärkeät asiat mieheni kanssa niin ei sillä tavalla ole tarvetta ystäville kun sitä parasta ystävää näkee joka päivä. Ja toisaalta näenhän minäkin ihmisiä melkein joka päivä koirapuistossa ja siellä tulee juteltua kaikenlaista.

Varmaan valtaosa ihmisistä tarvitsee jonkinlaista vuorovaikutusta jonkin verran. Erona on se, että introverteillä se hyvä, mukava ja tarpeellinenkin vuorovaikutus väsyttää ja introvertti tarvitsee välttämättä myös yksinoloa.
Mutta kuka toisikaan introvertille hyvän mielen? Se ei maksa mitään eikä vaadi mitään muuta kuin sen että saisimme olla edes joskus rauhassa. Mutta ei, liikaa on ilmeisesti sekin vaadittu. Ainahan täällä on ekstrojen ehdoilla menty ja varmaan mennään jatkossakin. Sehän on pääasia että ekstroverteilla on hyvä mieli...
Joku ääriekstrovertti voisi hyvinkin olla sitä mieltä, että maailma ei toimi ensinkään hänen ehdoillaan. Varsinkin jos tyyppi on sinkku ja Suomessa. Ventovieraat ei suostu vuorovaikuttamaan vaan tuppisuina odotetaan vuoroa kaupassa jne. Elämä ylipäänsä on missä tahansa mielessä helpointa niille jotka ovat lähimpänä sitä Gaussin käyrän keskikohtaa. Jatkuva tarve olla muiden ihmisten kanssa voi olla oikeastaan vielä vaikeampaa nykymaailmassakin kuin tarve olla rauhassa. Mietin vaan anoppiani. Se on sellainen hirviöekstrovertti, haluaa olla ihmisten kanssa, hölöttää ulos kaiken mitä mieleen juolahtaa. Samaan aikaan äärimmäisen seurallinen ja sosiaalisesti täysin lahjaton ja kykenemätön antamaan kenellekään mitään henkisellä tasolla. No, eihän sitä kukaan juurikaan jaksa kun se on niin rasittava. (siis ihan kaikkien mielestä, ei vain minun.) Ei ole varmaan hääviä senkään elämä. Onneksi anoppi on luultavasti kykenemätön ymmärtämään miten vastenmielistä hänen seuransa on useimmille ihmisille, että säästyy ainakin siltä kärsimykseltä että tietäisi olevansa aina persona non grata joka on kutsuttu pelkästä säälistä...
Pitäs perustaa introverteille vaikka kokonaan oma valtio. Introlanti tai joku. Saisi olla vapaasti oma itsensä ilman väheksyntää. Siitä voisikin nousta äkkiä menestys, sillä introverteissahan on tunnesti niin älykkäitä ja monilahjakkaita ihmisiä että osaajia olisi varmasti joka hommaan. :D
En usko että se toimisi kovinkaan hyvin kun yhteiskunnan "moottorit" jäisivät pois. Maailma valitettavasti tarvitsee ihmisiä jotka rakastavat puuhailua. Toisekseen vaikka introversio ja älykkyys jossain määrin ehkä korreloivat se ei tarkoita, että kaikki introvertit olisivat älykkäitä. Tai kiinnostavia. Tai mukavia. Introversio tarkoittaa vain sitä että ihminen tarvitsee omaa tilaa ja aikaa, muuten sitä voi olla vaikka miten tyhmä ja kusipäinen hyvänsä.

Introverttien bileet? Kaikki istuisi yksin kotona juomassa viskiä? Oikeasti kyllä niitä ekstrojakin tarvitaan, potkaisemaan kanssakäyminen käyntiin. Siis silloin kun on tarkoitus vuorovaikuttaa. Jos on vaan tarkoitus olla itsekseen niin se on eri asia.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 25.02.2015 19:18

Passepartout kirjoitti:Parisuhdestatus varmaan vaikuttaa tässä tosi paljon. Itse kun olen naimisissa juttelen aina ne tärkeät asiat mieheni kanssa niin ei sillä tavalla ole tarvetta ystäville kun sitä parasta ystävää näkee joka päivä. Ja toisaalta näenhän minäkin ihmisiä melkein joka päivä koirapuistossa ja siellä tulee juteltua kaikenlaista.

Varmaan valtaosa ihmisistä tarvitsee jonkinlaista vuorovaikutusta jonkin verran. Erona on se, että introverteillä se hyvä, mukava ja tarpeellinenkin vuorovaikutus väsyttää ja introvertti tarvitsee välttämättä myös yksinoloa.
Kyllä varmasti. Kaikki mitä itse haluaisin sosiaalisilta ympyröiltäni olisi oman perheen lisäksi tyttöystävä ja pari hyvää ystävää. Tämä riittäisi täyttämään vuorovaikutustarpeeni täydellisesti ja kaikki ylimenevä vain kuluttaisi liikaa. Sitä paitsi, en koskaan ole ymmärtänyt näitä ihmisiä joilla on sata kaveria ja tuhansia tuttuja. Miten ihmeessä pidät yhteyttä näin suureen poppooseen? En ihmettele yhtään että suhteet jäävät hyvin pinnalliselle tasolle. Mieluummin pieni piiri, jonka sitten tuntee erittäin hyvin kuin satoja puolituttuja.

Mutta se on kyllä totta että oli seura sitten miten mieleistä tahansa, jokatapauksessa se energiaa kuluttaa. Saa olla todella ihana ihminen, jos en väsy pidemmän päälle hänen seurassaan. Vieraampien kanssa en jaksa yhtäjaksoisesti olla välttämättä edes samassa tilassa, mutta kaikkien läheisimpien kylläkin - kunhan ei tarvitse kokoajan olla vuorovaikutuksessa vaikka seurassa olisikin.
Passepartout kirjoitti:Joku ääriekstrovertti voisi hyvinkin olla sitä mieltä, että maailma ei toimi ensinkään hänen ehdoillaan. Varsinkin jos tyyppi on sinkku ja Suomessa. Ventovieraat ei suostu vuorovaikuttamaan vaan tuppisuina odotetaan vuoroa kaupassa jne. Elämä ylipäänsä on missä tahansa mielessä helpointa niille jotka ovat lähimpänä sitä Gaussin käyrän keskikohtaa. Jatkuva tarve olla muiden ihmisten kanssa voi olla oikeastaan vielä vaikeampaa nykymaailmassakin kuin tarve olla rauhassa.
Ääripäät ovat tietysti aina yhtä pahoja, mutta silti olen vahvasti sitä mieltä että ekstoverteilla on aina tavallaan helpompaa kuin introverteilla. Keskikohta olisi tietysti se paras, mutta harva sitä tismalleen keskelle on asteikolla syntynyt. Mutta jos ajatellaan vaikka tuon tämän sivuston "testaa oletko introvertti" -testin perusteella että ekstrovertti on alle 10 pistettä (ääriekstro 0) ja introvertti yli 10 pistettä (ääri-intro 20), niin luvulle 5 sijoittavalla on silti helpompaa kuin esimerkiksi luvulle 15 sijoittuvalle. Välihaitaria 4-13 pts voisi pitää yhteiskuntaamme hyvin sopivana välikkönä. Ja tästä voi havaita sen että enemmän ekstro on parempi kuin enemmän intro.

Tämä tietysti vain minun aatoksiani, esimerkkiä myöten. :D
Passepartout kirjoitti:En usko että se toimisi kovinkaan hyvin kun yhteiskunnan "moottorit" jäisivät pois. Maailma valitettavasti tarvitsee ihmisiä jotka rakastavat puuhailua. Toisekseen vaikka introversio ja älykkyys jossain määrin ehkä korreloivat se ei tarkoita, että kaikki introvertit olisivat älykkäitä. Tai kiinnostavia. Tai mukavia. Introversio tarkoittaa vain sitä että ihminen tarvitsee omaa tilaa ja aikaa, muuten sitä voi olla vaikka miten tyhmä ja kusipäinen hyvänsä.

Introverttien bileet? Kaikki istuisi yksin kotona juomassa viskiä? Oikeasti kyllä niitä ekstrojakin tarvitaan, potkaisemaan kanssakäyminen käyntiin. Siis silloin kun on tarkoitus vuorovaikuttaa. Jos on vaan tarkoitus olla itsekseen niin se on eri asia.
Eivätkös introvertit kuitenkin mielellään ajattelun lisäksi myös puuhaile kaikkea omien harrastustensa parissa? Jatkuva sosiaalisuus jarruttaa tehokkuutta, kun kallista aikaa joutuu uhraamaan small-talkille. Luulisi introvertin muutenkin olevan monille tavallaan mieleinen työntekijä, kun se vain ahkeroi eikä pulise. Vähän kuin robotti - ei turhia vaadi. On tyytyväinen kun saa tehdä mieleistänsä työtä ja siitä palkan.

Ei tietenkään pitäisi yleistää, mutta kyllä kaikkien lukemieni tutkimusten introvertit ovat keskimääräisesti ekstroverttejä älykkäämpiä. Siksi monet suuret tiedemiehet ja tutkijat ovatkin olleet juuri introvertteja. Luulen että jos laskettaisiin keskimääräinen äö sekä introverteille että ekstroverteille, introilla se olisi korkeampi. Tässä tietysti ongelman ytimen luo myös se, miten älykkyyttä mitataan? Introverttihan on kuin omillaan matemaattisissa pulmissa ja logiikkaa vaativissa tehtävissä. Monet pitäisivät taas ekstroverttia sosiaalisesti älykkämpänä. Tässäkin täytyy vain muistaa, että yhtä hyvin introvertilla voi olla hyvät sosiaaliset taidot ja ekstrovertilla puolestaan huonot. Intro ei vain kohdallaan käytä/tarvitse niitä niin paljon ja ekstro kärsiikin huomattavasti enemmän esimerkiksi omasta ujoudestaan ja arkuudestaan kuin intro.

Introvertit eivät kaipaa bileitä. Heillä ei ole mitään tarvetta nollata päätään arjen jäljiltä - ellei siis nollaamiseksi laske mietiskelyä. Minusta tuntuu myös että introvertit käyttävät normaalia vähemmän päihteitä kuten alkoholia, joten sekään ei kannusta juhlimaan. Jos juhlat kuitenkin olisi, ei niissä sosialisoitaisi kuitenkaan tavallista enempää. Toinen toteaa "kivat bileet", toinen vastaa "joo". Keskustelu päättyi, heh. :lol:

Hassua :P

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 25.02.2015 22:05

niksuu93 kirjoitti:Ei tietenkään pitäisi yleistää, mutta kyllä kaikkien lukemieni tutkimusten introvertit ovat keskimääräisesti ekstroverttejä älykkäämpiä. Siksi monet suuret tiedemiehet ja tutkijat ovatkin olleet juuri introvertteja. Luulen että jos laskettaisiin keskimääräinen äö sekä introverteille että ekstroverteille, introilla se olisi korkeampi. Tässä tietysti ongelman ytimen luo myös se, miten älykkyyttä mitataan? Introverttihan on kuin omillaan matemaattisissa pulmissa ja logiikkaa vaativissa tehtävissä. Monet pitäisivät taas ekstroverttia sosiaalisesti älykkämpänä. Tässäkin täytyy vain muistaa, että yhtä hyvin introvertilla voi olla hyvät sosiaaliset taidot ja ekstrovertilla puolestaan huonot. Intro ei vain kohdallaan käytä/tarvitse niitä niin paljon ja ekstro kärsiikin huomattavasti enemmän esimerkiksi omasta ujoudestaan ja arkuudestaan kuin intro.
Tutkin tätäkin asiaa sivustoa perustaessani. Huippuälykkäät kyllä ovat järjestään introvertteja, mutta introvertit keskimäärin ovat yhtä älykkäitä kuin ekstrovertit (kaikki hirvet ovat eläimiä mutta kaikki eläimet eivät ole hirviä...). Tämä näennäinen ristiriita selittyy sillä, että älykkyys jakautuu populaatiossa normaalijakauman mukaisesti. Jakuman häntää eli huippuälykkäitä (samoin kuin äärimmäisen tyhmiä) ihmisiä on hyvin vähän, joten heidän määränsä ei siirrä introverttien älykkyyden keskiarvoa mainittavasti ylöspäin. Satunnaisesti poimittu introvertti ja ekstrovertti ovat siis suurella todennäköisyydellä yhtä älykkäitä, mutta jos joukoksi valitaankin vaikka Mensan jäsenet, introvertit dominoivat. Introvertit kyllä ovat parempia käsittelemään tietoa, mikä usein näkyy hyvänä koulumenestyksenä, elleivät muut tekijät opiskeluja häiritse.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

mietteliäs
Viestit: 27
Liittynyt: 01.02.2015 20:21
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja mietteliäs » 26.02.2015 21:18

RuusunAika kirjoitti:Sivusta seuranneena kirjoituksenne on kuin minun näppikseltäni. Täysin samoja tuntemuksia käyn läpi. Esimerkkinä juurikin tuo, että ihmisten tapaaminen väsyttää/uuvuttaa. Johtuen varmaankin siitä, että tuntemani ihmiset ovat ekstroverttejä. Uskon, että moni pitää minua tylsänä ihmisenä, mitä en kyllä oikeasti ole. Ainoa ystäväni sen kyllä tietää, jonka kylläkin menetin puolisen vuotta sitten. Hän oli ns. paras "ystäväni" kymmenen vuoden ajan, kunnes paljastui selkäänpuukottajaksi. Uusia ystäviä on jotenkin hankala löytää. Kai se johtuu pienestä ujoudestani tutustua uusiin ihmisiin. Lisäksi tuntuu, että mitä enemmän ikää tulee, sitä vaikeampi niitä tuttavuuksia on löytää.

Mutta joka tapauksessa, tsemppiä kaikille!:) Tehdään niitä asioita, jotka saavat meidät onnellisiksi ja ollaan juuri sellaisia kuin olemme. Pääasia, että itse ymmärrämme itseämme, ei kait tuolla niin väliä vaikkei muut (ekstrovertit) meitä ymmärtäisikään :D

Ja täältä ainakin lähti ääni mietteliään ehdotukselle! Mukana ollaan ;)
hiljaa hyvää tulee jo yksi ääni kasassa :P tällä vauhdilla saadaan "massa" tapahtuma aikaiseksi noin vuonna 2020 :shock: olettaen että olemme saaneet 20 ääntä siihen mennessä ja sehän määrä menee jo meille introille massasta :lol:

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 27.02.2015 17:32

mietteliäs kirjoitti:hiljaa hyvää tulee jo yksi ääni kasassa :P tällä vauhdilla saadaan "massa" tapahtuma aikaiseksi noin vuonna 2020 :shock: olettaen että olemme saaneet 20 ääntä siihen mennessä ja sehän määrä menee jo meille introille massasta :lol:
Täältä voisi antaa toisen äänen, mutta että 20 ihmistä samassa tilassa? Kuulostaa näin introvertilta varsin hurjalta meiningiltä! :D

mietteliäs
Viestit: 27
Liittynyt: 01.02.2015 20:21
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

Re: Oletko ottanut itseäsi niskasta kiinni?

Viesti Kirjoittaja mietteliäs » 02.03.2015 21:06

niksuu93 kirjoitti:
mietteliäs kirjoitti:hiljaa hyvää tulee jo yksi ääni kasassa :P tällä vauhdilla saadaan "massa" tapahtuma aikaiseksi noin vuonna 2020 :shock: olettaen että olemme saaneet 20 ääntä siihen mennessä ja sehän määrä menee jo meille introille massasta :lol:
Täältä voisi antaa toisen äänen, mutta että 20 ihmistä samassa tilassa? Kuulostaa näin introvertilta varsin hurjalta meiningiltä! :D
äänet lisääntyvät :o massassa kun kuitenkin voimme olla yksin niin eihän tuo nyt niin kauheeta ole ja kun hauamme kuitenkin kaltastamme seuraa niin varmasti saamme jaettua porukan pienempiin ryhmiin tilasta huolimatta kun ihmettelemme kiinnostuksemme kohteita ;)

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa