Millaiset elämäntavat teillä on?

Kaikki terveyteen - niin fyysiseen kuin psyykkiseen - liittyvät aiheet.
aura
Viestit: 102
Liittynyt: 04.03.2015 17:46
Viesti:

Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja aura » 04.06.2015 18:06

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon foorumin käyttäjät panostavat terveyteen ja millä tavalla. Liikutteko kuinka paljon yleensä, katsotteko mitä syötte/onko teillä jokin erikoisruokavalio, käytättekö lisäravinteita, pidättekö vuorokausirytmistä huolta jne...? Kirjoitelkaa jotain ajatuksia.

--
Oma panostus on vähän puolittainen, liikun melko reilusti tällä hetkellä työn puolesta, enkä syö eineksiä tai makeisia, mutta toisaalta ruokavalioni on hitusen yksipuolinen, enkä pidä huolta lihaskunnostani. Valvon välillä öitä energiajuoman voimalla, mutta noin keskimäärin nukun ihan hyvin. Antaisin terveyskäyttäytymiselleni kouluarvosanan 7. Luen paljon siitä, mitä pitäisi tehdä, mutta huomaan usein, etten osaa soveltaa sitä omaan arkeeni.

Sami90
Viestit: 37
Liittynyt: 04.01.2015 00:02
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja Sami90 » 04.06.2015 20:16

Joskus vuosi sitten toukokuussa otin tavaksi käydä kävelyllä. Kävelin jo ennestään matkat kierrätyskeskukseen, jossa olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Sinne on matkaa kotoa 2,5 km. Olen vähentänyt limsoja ja sipsejä sekä muita herkkuja. Olen laihtunut 16 kiloa vuodessa.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 04.06.2015 21:05

Aika lailla samanlainen käyttäytymismalli kuin auralla, luen kyllä oikeaoppisista tavoista paljon ja tiedän kyllä miten tulisi toimia, mutta itse toteutus jää usein puolitiehen. Viime aikoina kyllä olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota mm. ruokavalikoon ja toisaalta myös panostamaan liikuntaan. Olen lisännyt kasvisten, hedelmien ja marjojen määrää, vähentänyt reilusti viljoja, perunaa, pastaa jne. ja alkanut suosimaan enemmän kalaa ja kanaa. Sokerin ja kahvin (kofeiinin) käytönkin lopetin kokonaan. Liikunta ei ole yhtä hyvällä tolalla, sillä on hankalaa löytää sille aikaa työn, vapaa-ajan ja harrastusten joukosta. No, jokatapauksessa kävelyä, lenkkeilyä yms. tulee kyllä päivittäin, mutta varsinainen kuntoilu, lihaskunnon kehittäminen on melko nollatasoa.

Vuorokausirytmi on sen sijaan suht kohdallaan - ollut aina. Herään ylös ihmisten aikaan (viikonloppunakin klo 8-9) ja menen nukkumaan niin, että jää aikaa unelle se 7 tuntia. Huvittavaa sinänsä, että tämä on ensimmäinen asia josta etenkin työttämälle henkilölle huomautellaan, mutta mulle se ei ole koskaan ollut ongelma. Tiedän puolestaan monia, joilla päivärytmissä ei ole mitään järkeä vaikka ovatkin aktiivisemmin töissä.

Kalsiumia ja D-vitaminia vedän luustoon aiemman kortisonin käyttämisen takia, olen myöskin alkanut käyttämään enemmän ns. proteiinituotteita.

Mutta parempaan suuntaan ollaan kokoajan menossa. :)

Tähtitonttu
Viestit: 41
Liittynyt: 06.04.2015 17:02
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja Tähtitonttu » 04.06.2015 21:54

Koen eläväni suht terveellisesti. Koiran kanssa on vähän pakko käydä lenkillä joka päivä ja on kyllä sinänsä hyvä kun siitä ei voi mitenkään luistaa. Sen kautta tulee se 2-4 tuntia kävelyä päivässä. Lisäksi vielä muutaman kerran viikossa juoksulenkit ja lihaskuntoa (tosin jälkimmäistä vähän liian harvoin...). Ruokatavatkin on suht terveelliset, tosin sokeria tulee joskus käytettyä vähän liikaa :D . En sinänsä ostele kauheasti herkkuja, mutta jotenkin niitä vaan tulvii joka suunnasta. Kahviakin olen viime aikoina juonut vaan yhden mukillisen päivässä. Lihaa en ole syönyt niin pitkään kuin muistan, ja kasviksia tuleekin sitten käytettyä paljon. Proteiininsaantiin olen kiinnittänyt erityisesti huomiota kun lihasta sitä en tosiaan saa. Joitain vitamiiineja syön lisänä. Loppujen lopuksi en kyllä kauheasti jaksa nähdä vaivaa mitä tulee syömiseen. Vaikeinta on muistaa ylipäätään syödä, jotenkin kun se on aina ollut itselle sellainen asia joka pääsee helposti unohtumaan. Tykkään kyllä syödä, ainakin hyvää ruokaa, mutta jotenkin vaan helposti saatan illalla huomata etten olekaan aamupalan jälkeen syönyt mitään... Viime aikoina olenkin sitten kiinnittänyt huomioni siihen että söisin kunnolla joka päivä. Siksi onkin aina pakkasessa pitsaa tai muuta hyvää niin ainakin maistuu ja on helppoa. Ja sen verran aamuvirkku olen että vuorokausirytmin kanssa ei kyllä ole ollut ikinä ongelmia. Nyt lomaillessa tosin herään vasta "myöhään" eli siinä 8 maissa.
A question that sometimes drives me hazy: am I or the others crazy?
-Albert Einstein-

Q45
Viestit: 69
Liittynyt: 17.03.2015 20:09
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja Q45 » 04.06.2015 22:46

Ruokapuolesta: Olen aina ollut laiha, koska lapsena olin todella nirso. Olen kai edelleenkin, mutta en niin pahasti kuin ennen. Mutta vaikka ruoka minulle nykyään maistuukin paljon paremmin, niin en silti koe kovin suurta nautintoa syödessäni, vaan teen sitä muutamaa poikkeusruokalajia lukuunottamatta vain hengissä pysyäkseni. Jos pärjäisin syömättä, niin en varmaan söisi enää ikinä mitään... :lol: En kiinnitä kovin paljoa huomiota siihen mitä syön, paitsi että välillä tulee vedettyä liikaa suolaista mitä sitten joksikin aikaa vähennän. Painoa tekisi mieli nostaa, mutta vaikeata kun tuo nirsous on niin iskostunut ruokailutottumuksiin. Monelta olen kuitenkin kuullut, että kyllä niitä kiloja ehtii vanhemmiten vielä tulla liikaakin, tiedä sitten pitääkö kuinka paikkansa.

Liikkumaan olen alkanut enemmän nyt tässä kevään aikana, otin itseäni niskasta kiinni sen suhteen. Vastaavia yrityksiä minulla on ollut aiemminkin, mutta eivät ole kestäneet yhtä kauan kuin nyt. Urheilu ja hikoileminen eivät ole aiemmin kummemmin houkutelleet, mutta nyt olen ottanut näihin toisenlaisen asenteen kehittämällä ensisijaisesti ennemminkin mielenlujuutta kuin kuntoa, joka tulee tavallaan sivutuotteena.

En varsinaisesti kiinnitä paljoa huomiota terveyteen tai mieti näitä asioita, mutta elän mielestäni kuitenkin suht terveesti. Tai ainakin vielä melko hyväkuntoisena itseäni pidän. Esim. ruokavaliooni kuuluu paljon kanaa, riisiä, leipää, janojuomana aina vesi eikä juurikaan mitään sokeripitoista. Mutta niin kuin sanoin, en ole tätä ruokavaliota koskaan kummemmin miettinyt, vaan se on kehittynyt osittain kasvatuksen mukana ja osittain siksi, että näihin yksinkertaisiin makuihin on nirson helppo tykästyä. :P

aviation
Viestit: 33
Liittynyt: 27.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja aviation » 24.06.2015 22:30

BRAVO Sami90 ja muutkin.

Itse olin huhtikuussa huonossa kunnossa, vatsa jatkuvasti kipeänä.
Sydänfilmiin jouduin, kun mainitsin, että isällä oli samoja
Oireita, ennenkuin aortta repesi.

Lääkäri uhkaili sit tähystyksellä. Meillä ei muutenkaan synkannut, kun näytin tyhjää
Circadin-laatikkoa (melatoniini), ja sanoin, että näitä pitäisi saada. Hän sanoi, et tuo on
reseptilääke. Teki mieli kysyä, et Etkö sinä ole lääkäri?

Verenpainettakin on ollut pitkään, se on voinut aiheuttaa sydänlihaksen paksuuntumista,
mutta näillä mennään. Loin mielikuvan siitä vihreästä kasteluletkusta lääkärin laatikossa, millä aikoo tähystää.
Ajattelin, Että not gonna happen ja korjasin elämäntapoja.

Liikkunut olin kyllä suht paljon, mut toukokuussa aktiivisuus lisääntyi.
Limut ja makea pois. Syön kyllä proteiinipatukoita, mut sen oon yrittänyt
Korvata soijajauheella.

Niitä herkkuja tosiaan tulvii ympäristöstä. töissä on ollut joku villitys, et on tarjolla pullaa,
suklaata ym vähän väliä. Ja sit tuskaillaan painon ja kalorien kans. Puhumattakaan, kuin vappuna tai
juhannuksena tai muina juhlapyhinä mainostetaan ruokaa. Ihan kuin syöminen olisi keksitty eilen! Tänä
kesänä oon syöny kolme (3) grillimakkaraa Juhannuksen aikaan. Niistäkin kaksi vaan paiskattiin mun lautaselle, et tuputtaminen on kans sellainen nykyajan ilmiö. Paino nousi heti pari kiloa, kun oli sateisen sään
vuoksi vähän taukoa Normaalielämästä. Tai mun luolamies-dieettiä en suosittele kenellekään, jos ei ylimääräistä
Rasvaa tosiaan oo montaa kiloa.

Nyt oon parina päivänä käyny juoksulenkillä, tai osa on vielä kävelyä. Ei oo koskaan ollu mun lempilaji. Kyl mä koulussa ja armeijassa menin sen 2800. Kotona maatilalla tuli juostua vasikoiden kans kilpaa. Sitten se vaihtui yöjuoksuihin, mut palkinnotkin oli paremmat. Se vähän aiemmin on estänyt, et moni on paukuttanut polvet ja lonkat sököksi.

Niin, paino on pudonnut vajaassa parissa kuussa kuutisen kiloa, prosentteina saman verran. Painon putoaminen heittelee, välillä on taukoa, sit putoaa muutama sata grammaa päivässä.

Iltauninen oon, herään yöllä veivaamaan asioita päässä. Lääkäri määräsi 2 mg melatoniinia, mut ne maksaa euron tabu, joten ei niitä ihan syödä kuin karkkia. Voi olla, et vanhemmiten riittää kuuden tunnin yöunet. En ainakaan muista, milloin olisin nukkunut 8 tuntia heräämättä välillä.

Ihan terveellisesti syön, kiitos vaimolle. Ei tupakkaa eikä alkoholia. Eikä rasvaista liha-alan viime aikoina.

Tietoo kannattaa hankkia ja kokeilla, mikä juttu toimii itsellä. Ja kannattaa lähteä liikkeelle pienillä muutoksilla. Terveydestään kannattaa pitää huolta jo nuorena, nyt kyllä koen ikääni (48) nähden voivani hyvin.

Försti
Viestit: 45
Liittynyt: 27.03.2015 21:33

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja Försti » 30.06.2015 17:49

.
Viimeksi muokannut Försti, 22.01.2017 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aviation
Viestit: 33
Liittynyt: 27.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja aviation » 30.06.2015 20:24

Kahvi jäi mainitsematta. Sitä tulee juotua liikaa.

Juoksemista en oo ny kokeillu ulkona, viikonloppu meni Peurungassa.
Siellä oli kolme kuntosalia, yhdellä oli juoksumatto. Tuntuu
Vaan, että siinä ei pysty optimoimaan nopeutta. Eikä oo sillai
Ylä-ja alamäkeä.

Vastavirtaan uinti oli kiva kokemus, vaikka koville ottikin.

Pari päivää oon ajanu nurmikkoa ja raivaussahan siimapäällä loput.
Eilen meni sykemittarin mukaan 1300 kaloria. Aikaa olisko kulunu 5 tuntia.

Tänään olis ollu matonpesupäivä, mutta säiden haltija armahti.
Huomenna sitten :)

aviation
Viestit: 33
Liittynyt: 27.04.2015 21:24
Viesti:

Tarina jatkuu...

Viesti Kirjoittaja aviation » 15.07.2015 21:34

Ehkä tästä voi olla hyötyä jollekin, joten kirjoitan tänne jatkoa,
Enkä jäsenten angst-palstalle. Kun ei oikeestaan ketutakaan.

Joo, väsymystä ja sen sellasta on ollut. Oon tapellu sitä vastaan.
Liikkumalla ja tuntuu, että kunto on noussu.

Tänään sit lääkäri soitti verikokeiden tuloksista ja kalsiumarvo on edelleen
Koholla. Ionikalkki 1,37 tarkemmin sanottuna. D-vitamiinia tuli syötyä
100 mikrogrammaa päivässä pari kuukautta ja se arvo nousi.

Lääkäri laittoi lähetteen Taysiin sisätautien osastolle ja mainitsi
Lisäkilpirauhasista. En tienny, et sellaisia onkaan. Googlesta vetelin omia
Johtopäätöksiä : liikakasvu -> parathormonin ylituotanto ja siitä
Hyperkalsemia. Tällaiset lottopallot tällä kertaa.

Tarina jatkuu sit myöhemmin, mut väsymys, masennus,
Sosiaalisista suhteista rasittuminen, Mikä yhdistyy helposti introverttiyteen,
Voikin johtua muustakin.

E-J
Viestit: 4
Liittynyt: 31.07.2015 10:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millaiset elämäntavat teillä on?

Viesti Kirjoittaja E-J » 31.07.2015 11:00

Yritän noudattaa terveellisiä elämäntapoja: syödä terveellisesti ja liikkua paljon, sekä nukkua "laadukkaasti". Nämä toteutuvat käytännössä melko hyvin, vaikka sallin repsahduksia toisinaan. Koska luen paljon, seuraan ruokavalio-ohjeita ja poimin niistä kiinostavimpia. Kahvia juon liikaa, mikä onkin "ainoa" paheeni. Liikunta tarkoittaa minulla juoksulenkkeilyä, pyöräilyä, salia, rullaluistelua (sauvoilla) vuodenaikojen ja säiden mukaan.
Terveisiin elämäntapoihin liitän myös ns. henkisen puolen, eli jatkuvan pyrkimyksen kehittymään asenteiden ja ajattelutapojen puolella "paremmaksi ihmiseksi". Ihiminenhän on psyko-fysinen kokonaisuus..

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija