Oon seurustellut yli vuoden poikaystäväni kanssa. Riitaa tulee yleensä etenkin yhdestä asiasta... yhteisestä ajasta. Olen moneen kertaan selittänyt, mitä introverttius on ja sitä, että oman ajan tarpeellani ei ole mitään tekemistä hänen "rasittavuutensa" takia, vaan ihan oman itseni. Hän on myöskin mielestäni introvertti, mutta on jollakin tavalla "tarvitsevampi" kuin minä, ja haluaisi olla kanssani aina kun minulle vain sopii.
Alan kuitenkin olla väsynyt siihen, että tunnen syyllisyyttä tästä oman tilan tarpeesta. Omaan toki enemmän mielenkiinnonkin kohteita, ja yritän jakaa näitä asioita tarpeeksi jokaisen viikon varrella; hyviä, syvällisiä ystävyyssuhteita, koulu ja harrastukset. Tuntuu kuitenkin, että joudun aina jollakin tapaa selittelemään sitä, jos haluan viettää yhden päivän vaikka ihan "yksin".
Tämä tarve lisääntyy, mitä enemmän stressitekijöitä elämässäni on. Mitä enemmän päiväohjelmaa (koulu/työ, pakolliset kotityöt/läksyt), sitä enemmän tarvitsen omaa tilaa.
Olen niin kovin mukavasti tässä omassa sievässä kämpässäni. Ajatus yhteenmuutosta tuntuu jotenkin ihan kauhealle luopumiselle. Toki, jos asunto olisi vaikkapa 100m2 niin olisihan siinä tilaa olla omassa päädyssä taloa, mutta yhteenmuutossa tilaa tulisi olemaan rajallisesti. Olemme muutamaan otteeseen puhuneet muutosta, ja vaikka hänkään ei ole koskaan asunut kenenkään kanssa yhdessä, niin hän on kuitenkin valmiimpi yhteenmuuttoon kuin minä. Onneksi ei painosta siihen (vielä). Aikaa kuluu, ja kyllä itsekin olen sitä mieltä, että eri tavalla toista oppii tuntemaan kun muuttaa yhteen.
Ja tässä tulee sitten se fiilis omasta kummallisuudesta; koen yhteiskunnan odotukset painostavina. Minua ei kiinnosta leikkiä kotia kenenkään kanssa, haluaisin mieluiten parisuhteen jossa nähdään 1-2 päivää viikossa, kummallakin omia mielenkiintoisia juttuja mitä tekevät (ihan sama mitä se tekeminen on, virkkausta vaikka). En myöskään halua lapsia, koska lapsilleni en voisi enää sanoa, että äiti tarvitsee nyt omaa aikaa.. Kaikki tämä "yhteiskunnan normaalius" on minun ajatusmaailmassa yhtenä sanana: "overwhelming". Siksi englanniksi, koska se kuvaa olotilaani kaikesta tästä. Mutta ehkä minä olen itse vain rajoittunut, tai en edes tiedä paremmasta?
Haluaisin kuulla kokemuksia, miten te muut introvertit luovitte parisuhteissanne? Miten olette löytäneet tasapainon suhteissanne? Vai oletteko "päättäneet" olla yksin? Olisin kiinnostunut kuulemaan.
Ja hei, kiitos jos jaksoit lukea
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)