Geith kirjoitti:Passepartout kirjoitti:
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa. Voi olla että minulla on ylitulkintaakin joukossa. Mutta en yleensä tulkitse ihmisten yleistä asennetta (=synkeä perusilme kuten sinulla
) vaan käytöksen muutosta. Tyyliin rupatellaan jotain ja sitten jokin mitä sanon saa toisen jäykistymään ja reagoimaan vähemmän luontevasti kuin siihen asti. En siis vertaa itseeni vaan saman ihmisen muuhun käytökseen.
Ja osaan kyllä ottaa huomioon vaikka sen että pienen lapsen äiti voi olla julmetun väsynyt ja on siksi vaisu. Mutta toisinaan tosiaan huomaa miten ihminen ikään kuin säpsähtää jostain sanomisestani -yleensä silloin kun menen sanomaan mitä oikeasti ajattelen.
Kun tähän vielä lisätään että varmaan kaikki tuntemani ihmiset ovat jossain vaiheessa todenneet minulle miten omituinen olen... Siis ihan ystävällismielisesti. Mutta kuitenkin.
Ahaa joo.. Toimitko kenties eläinten kanssa? Vai oletko muuten vain tottunut seuraamaan toisten eleitä, ilmeitä ja käyttäytymistä (sekä energiamuutoksia)?
Itse koulutan enimmäkseen koiria mutta myös muita eläimiä ("ongelmakäytöksisiä") ja automaattisesti luen eläinten non-verbaalista kieltä kokoaika (välillä rasittavuuteen asti). Olen herkkä aistimaan jännityksiä ja nopeasti osaan muiden eläinten kohdalla reagoida niihin, ihmisten kohdalla en enää oikeastaan välitä.
/
Olen kotona oppinut tosi herkkävaistoiseksi, kun piti aina lukea äitiä tarkkaan ja silittää myötäkarvaan ja yrittää estää alkamassa olevia riitoja. Elekieli tuntuu muutenkin olevan mun juttuni: meidän koira ei ymmärrä puhetta ollenkaan mutta eleitä tottelee hyvin ja yllättäen muutama muukin koira on koirapuistossa ymmärtänyt elekieltäni ihan kylmiltään.
Saattaa olla semi kylmäkiskoista toimintaa, mutta ulosantini on joskus erittäin terävää ja jos nyt joku siitä loukkaantuu (vaikkei sanoisikaan mutta silti jännittyy) ja kokee sen torjuvaksi(ei muuten vain kestä niin siitä vaan. En tarvi ympärille heikkohermoista sakkia, eli herkästi loukkaantuvia ihmisiä.
Mä olen kanssa aika suorasanainen ja teräväkielinen -en todellakaan mikään "tyypillinen introvertti" joka ei keksi nasevaa vastausta oitis. Minä keksin kyllä. Tietysti ajan kanssa voi keksiä jotain vielä purevampaa.
Ja kun noista ilmeistä on ollut puhetta, minä olen luonnostani aika ilmeetön ja olen saanut useampaankin kertaan kuulla että vaikutan ylimieliseltä jos vain Olen. Tuostakin syystä en ainakaan omasta mielestäni tee ihmisten perusilmeestä mitään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, vaan nimenomaan siitä käytöksen muutoksesta.
Saatan itsekin herkästi säpsähtää eli "loukkaantua" jonkun sanomisesta (elekieleni taatusti jännittyy ja katseeni terästyy, ääni vähän pingottuu), etenkin jos se on kritiikkiä itseäni tai koiriani kohtaan, mutta lähes yhtä nopeasti siitä palaudun (muutama sekunti-30s). Enkä kuitenkaan koe toisen suoria sanoja torjunnaksi vaan se "tilanne" jää aina siihen. Herkästi aistiva varmasti huomaa jännittymiseni, mutta se on ohi menevää ja siksi uskon, että suurimmalla osalla muistakin ihmisistä se on enemmän ohi menevää.
Joo, kyllähän ihmiset ajan kanssa tottuu siihen että rassailen elukoiden kalloja jne mutta ongelma on se, että olen liian nopea oppimaan ja yleistämään. Jokainen säpsähdys jättää mieleeni jäljen: "älä suotta puhu näistä asioista ihmisille".
Ylensä kait suorapuheisia tarkkaavaisia ihmisiä pidetään outoina edustivat he sitten kumpaa luonteenlaatua tahansa. Ihmeen paljon ja suotta ihmiset pelännevät sanoja.. :
Mulla on tapana sanoa että ihmiset haluaa tosiasiansa sokerikuorrutettuna tai mieluummin ei ollenkaan. Ongelma on, että minua kiinnostavat ne kuorruttamattomat tosiasiat. Sitten keskustelu aina takkuaa. Tyyliin jos puhutaan koiran ravitsemuksesta, ihmiset vaan kertoo miten ihmeellisen hienoa nappulaa kasvattaja heille suositteli. Kun kysyn mitkä on kyseisen nappulan makrot seurauksena on vaivautunut hiljaisuus kun ei ilmeisesti tiedetä mitä on makroravinteet, saati sitten minkä verran koiran mitäkin pitäisi saada.
Kaiken kaikkiaan meikä on vaan vähän liikaa useimmille ihmisille.