Erityisherkkyys

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Sani
Viestit: 5
Liittynyt: 01.01.2015 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Sani » 12.01.2015 22:54

Onko kaikki introvertit ihmiset myös erityisherkkiä? Itse olen jossain määrin.

http://erityisherkat.wix.com/erityisher ... kyys/c1gy2

RuusunAika
Viestit: 26
Liittynyt: 02.01.2015 23:12
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja RuusunAika » 13.01.2015 00:21

Tuohon en osaa vastata, miten paljon erityisherkkiä löytyy introverteistä, mut itse ainakin olen erityisherkkä. Netissä tein pari testiä ja niiden mukaan kuulun siihen ryhmään. Tosin olen pienestä pitäen aavistanut, että olen jotenkin erilainen ku muut. Olen pitänyt itseäni omituisena otuksena mut kiva kun viimein löytyi "diagnoosi" tälle mun käytökselle.

Passepartout

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 13.01.2015 14:28

Kaikki introvertit eivät ole erityisherkkiä, mutta erityisherkistä valtaosa on introvertteja -eivät kuitenkaan kaikki.

Minäkin olen erityisherkkä. Asian myöntäminen ja hyväksyminen on ollut aika pitkän tien takana. Jotenkin sitä väkisin ajattelee, että herkkyys on heikkoutta ja jos sanoo itseään herkäksi sitä tavallaan yrittää ottaa itselleen vapauksia tai päästä helpommalla: "En mä voi kun mä olen niin herkkä." Mutta nykyään hyväksyn asian aika hyvin.

Phey
Viestit: 10
Liittynyt: 06.01.2015 18:14
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Phey » 20.01.2015 00:05

Minulla on ystävätär ja hän on erityisherkkä, sekä introvertti. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki introvertit olisivat erityisherkkiä.

Tämä kirja on jees http://www.suomalainen.com/voisit-hyvin ... 9522402141
Jos linkki ei toimi, niin googlaa Aron, Elaine N. - Erityisherkkä ihminen. En itse ensin ymmärtänyt mitä ertyisherkkä terminä tarkoittaa. Tutkittuani asiaa ja kuultuani ystäväni kokemuksia tajusin, että erityisherkkyys on oikea juttu eikä tarkoita sitä, että ihminen lukittautuu vessaan itkemään aina kun joku toinen latoo vähän kovemmin faktoja pöytään.

keppälerttu
Viestit: 7
Liittynyt: 27.07.2014 16:43
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja keppälerttu » 29.01.2015 19:08

Minä olen erityisherkkä. Erityisherkkyyteni ymmärtämisen jälkeen tajusin olevani introvertti.

Apoptosis
Viestit: 3
Liittynyt: 26.02.2015 19:30
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Apoptosis » 26.02.2015 19:45

Moi. Kyllä tunnistan itsessäni erityisherkkyyden ja olen myös introvertti. Erityisherkkyydestä olen saanut tietää / tietoa vasta vähän aikaa sitten. Erilaiseksi ja ulkopuoliseksi olen tuntenut itseni aina. Nykyisin minua lohduttaa - ainakin vähän - ajatus siitä, että kaltaisiani on muitakin.

mietteliäs
Viestit: 27
Liittynyt: 01.02.2015 20:21
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja mietteliäs » 26.02.2015 20:44

onhan meitä :shock: :P

Jupe
Viestit: 4
Liittynyt: 03.03.2015 10:23
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Jupe » 03.03.2015 10:33

Olen hyvin herkkä etenkin tietynlaisissa asioissa. Usein ihmetellyt miksi näin ja miten jostain niin ''pienestä'' herkistyy eteenkin kun muuten olen hyvin kylmä enkä niinkään reagoi mihinkään kauheaan kamalaan (kuolevia ihmisiä uutisissa, keskitysleirikuvat ym.)

Passepartout

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 03.03.2015 14:14

Erityisherkkyys muuten varmaan on naisille "sallitumpaa" kuin miehille? Siis naisen on helpompi hyväksyä olevansa erityisherkkä kuin miehen?

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Erityisherkkyys

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 03.03.2015 18:58

Passepartout kirjoitti:Erityisherkkyys muuten varmaan on naisille "sallitumpaa" kuin miehille? Siis naisen on helpompi hyväksyä olevansa erityisherkkä kuin miehen?
En tiedä tuosta, mutta päätin nyt itsekin (viimein) tuon erityisherkkyyteni mahtavilla nettitesteillä testata kun kaikki siitä puhuvat. Ja tuloshan oli yhtä selvä kuin introverttiudessakin, maksimipisteistä +140 sain +115. Eli ilmeisesti olen vahvasti myös erityisherkkä. Siis sekä äärimmäinen introvertti, mutta myös muuten erityisherkkä ihminen. Loistava yhdistelmä tässä suorittajayhteiskunnassa! :D

Aika paljon muuten päällekkäisyyksiä noissa molemmissa ominaisuuksissa. Ainakin noissa nettitesteissä moni kysymys olisi sopinut hyvin myös introverttiuden testaamiseen.

Ei mulle ainakaan nuorena miehenä ole vaikeeta hyväksyä erityisherkkyyttä. Olen muutenkin jo tällainen "nössö", ajatteleva ja tunteellinen ihminen niin en yhtään ihmettele tulosta. Varmasti tietysti muut ikäiseni naureskelisivat jos kuulisivat, mutta siihen on totuttu. Joskus tuntuu että olen henkisesti enemmän muutenkin nainen kuin mies, meinaan siinä mielessä kun minusta ei löydy mitään "äijäasennetta" eikä kaikki kiinnostuksen kohteet muutenkaan ole kovin miehisiä. Esimerkiksi autoista en ole koskaan ollut kiinnostunut.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa