Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
helinä
Viestit: 6
Liittynyt: 24.04.2015 23:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja helinä » 25.04.2015 00:09

Mulle nukkuminen on maailman hankalin asia. Etenkin se nukahtaminen, joskus se saattaa viedä montakin tuntia...
Asun vielä kotona , ja mulla on pikkusiskon kanssa yhteinen huone. Illat on täyttä tuskaa, koska pystyn menemään nukkumaan vastakun siskoni on nukahtanut ;) joskus herään monta kertaa yössä tai sitten nään painajaisia monta viikkoa peräkkäin. Olisi elämä paljon helpompaa jos ei pitäisi nukkua...

Geith
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2015 20:36
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Geith » 25.04.2015 01:57

helinä kirjoitti:Mulle nukkuminen on maailman hankalin asia. Etenkin se nukahtaminen, joskus se saattaa viedä montakin tuntia...
Asun vielä kotona , ja mulla on pikkusiskon kanssa yhteinen huone. Illat on täyttä tuskaa, koska pystyn menemään nukkumaan vastakun siskoni on nukahtanut ;) joskus herään monta kertaa yössä tai sitten nään painajaisia monta viikkoa peräkkäin. Olisi elämä paljon helpompaa jos ei pitäisi nukkua...
Miksi pystyt nukahtamaan vasta pikkusiskon jälkeen? Ootko miettinyt syitä nukahtamisvaikeuksiin? Kuten stressi tai introverttina liian vähäinen yksinolo ja oma tila? Tai entä jos luonnollinen unirytmisi onkin erilainen? Esim itselläni on bifaasinen rytmi, joka "alkaa" yöllä 1-4 aikaan.
Ole oma itsesi ja muutu. Muutahan sinä et voi.

Vieras

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Vieras » 25.04.2015 13:28

Minä todella prosessoin yön aikana päivän tapahtumia..se on raskasta, kun tuntuu ettei ikinä saa kunnolla levättyä, aina vaan hyrrä pyörii. En edes muista milloin olisin nukkunu niin etten yöllä herää,heräilen monta kertaa yössä ja se tuntuu sitten päivällä. Oon monesti ajatellu, että mitenkähän paljon sitä ois energiaa päivällä,j os yön nukkuis kunnolla, sitähän sais aikaseksi vaikka mitä.

Anamaria
Viestit: 40
Liittynyt: 27.12.2014 13:03
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Anamaria » 25.04.2015 23:15

Mää oon paljon kärsiny heikoista unenlahjoista, jo lapsena usein valvoin myöhään ja kerran muistelen lapsena valvoneeni koko yön läpikin, en tosin tästä ihan varma ole... nykyään olen löytänyt ratkaisun: kristilliset nauhoitteet, siis opetukset, joita kuuntelen iltaisin tietokoneelta tai dvd:ltä. Tää on tosi hyvä: http://www.onewaymission.fi/index.php/k ... pseuskoulu

Samoin tää on toiminu mulla: http://www.tv7.fi/vod/series/?series=340

Ehkä muutkin äänikirjat toimivat, en tiedä, minä olen käyttänyt vain näitä kristillisiä. Osaltaan niiden vaikutus perustuu käsittääkseni siihen, että heti kun valvomisestakin tulee ihan hyvä vaihtoehto, kun siis on hyvää ja antoisaa kuunneltavaa, niin paine nukahtaa vähenee huomattavasti. Nuo nauhoitteet rentouttaa mua ihan älyttömästi.

Toinen juttu on se, että kun nykyään mulla on elämässä paljon tekemistä ja stressiä, siis työ ja lapset ja kaikki niihin/heihin liittyvä, niin väsyttääkin illalla paljon. Mua opiskelu ja lastenhoito ei saanut väsytettyä yhtä tehokkaasti kuin työn ja perheen yhdistelmä jostain syystä...

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 26.04.2015 15:26

helinä kirjoitti:Mulle nukkuminen on maailman hankalin asia. Etenkin se nukahtaminen, joskus se saattaa viedä montakin tuntia...
Asun vielä kotona , ja mulla on pikkusiskon kanssa yhteinen huone. Illat on täyttä tuskaa, koska pystyn menemään nukkumaan vastakun siskoni on nukahtanut ;) joskus herään monta kertaa yössä tai sitten nään painajaisia monta viikkoa peräkkäin. Olisi elämä paljon helpompaa jos ei pitäisi nukkua...
Ei kovin hyvä asetelma introvertille, kun ei ollenkaan omaa tilaa missä saisi olla tarvittaessa kokonaan yksin. Nukahtamisvaikeuksien taustalla voi hyvinkin olla introvertille liian vähäinen yksinolo ja oman tilan puute. Mä ainakin itse huomaan helposti, että jos olen vaikka yökylässä jossain ja ei ole mahdollisuutta hakeutua mihinkään suljettuun tilaan edes hetkellisesti sitä sosiaalisuutta ja muita ihmisiä karkuun, lähden vaikka käymään ulkona ja istuskelen jossain penkillä ajatuksissani musiikkia kuunnellen. Tämä yksinkertaisesti siksi, koska mun on saatava olla säännöllisesti täysin yksin omissa oloissani. Jos visiitti on vaikka luokkaa 2-3pvä, se imee minut ihan kuiviin ja sitten joudunkin palautumaan kotonani reissusta vain pari päivää lepäillen.

Jos oman huoneen ja sitä kautta laajemman oman tilan järjestäminen ei ole mahdollista, kannattaa miettiä muita keinoja miten tuota introvertilla ominaista käytöstä voisi vaalia. Uniongelmat voivat johtua myös siitä, että aivot eivät ole ehtineet prosessoida päivän tapahtumia kunnolla - ja tämä tapahtuu sitten vasta yöaikaan kun pitäisi nukkua. Mietiskelylle on syytä varata ainakin hetki päivästä. Onhan niitä muitakin paikkoja missä voi olla yksin kuin koti, vaikka se varmasti monille meistä onkin se kaikkein mieleisin.

Tietysti stressi vaikuttaa myös suuresti. Ihmisillä on tosiaan myös erilainen unirytmi, itse en yleensä saa kovinkaan aikaisin unta ellei sitten ole ollut poikkeuksellisen uuvuttava päivä.

Vähän hankala tilanne. Itseltäni ei kieltämättä ainakaan jatkuvasti tuollainen nukkumisasettelu onnistuisi vaan vaadin koko tilan itselleni.

Sami90
Viestit: 37
Liittynyt: 04.01.2015 00:02
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Sami90 » 07.06.2015 21:48

Itselläni tuli ensimmäistä kertaa unihalvaus 2007 tai 2008. Säikähdin, että mitäs tämä nyt on. Minulla noihin unihalvauksiin sisältyy tukehtumisen tunnetta. En muutamaan vuoteen tiennyt ilmiön nimeä, kunnes löysin jonkun aiheeseen liittyvän keskustelun netistä. Ei noita usein tule, muutaman kerran vuodessa vaan. Ahdistavalta tuntuvat.

Anamaria
Viestit: 40
Liittynyt: 27.12.2014 13:03
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Anamaria » 08.06.2015 11:12

Mullakin oli vuosi-pari sitten semmonen vaihe, että noita halvauksia tuli. Mulla on joka kerran Isä meidän -rukous lopettanut halvauksen. (Mielessä rukoiltu.)

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 08.06.2015 18:41

Kesä ja lämpenevät kelit sekä valoisammat yöt tuovat taas oman haasteensa nukkumiseen. Itse kun en oikein osaa nukkua kuin vain pimeässä. Toisaalta kesällä tuntuu muutenkin unentarve olevan normaalia vähäisempää ja huomattavasti helpommin saa itsensä myös ylös, kun aurinkokin paistaa jo viideltä aamulla. Siis jo paistaa, alku ei ole ollut kovin lupaava. :lol:

j_v_
Viestit: 27
Liittynyt: 05.04.2015 23:23
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja j_v_ » 10.06.2015 21:52

Töiden alkaessa ja muuttaessa ns. omilleen ja myöhemmin ihan omaan asuntoon, huono ajankäyttö vei nukkumisen aloituksen todella myöhään ja koska herätys oli aikaisin, ovat unet jääneet jo pidemmän aikaa (nyt puhutaan melkein vuosikymmenestä) viiteen/kuuteen tuntiin. Heräilyjä ja pyörimisiä sängyssä useasti yössä, viimeisen vuoden aikana muutamia jopa melkein täysin unettomia öitä varsinkin la-su-ma öistä.

Liikuntahan varmaan onnistuisi lieventämään oireita ja helpottaisi nukahtamista, mutta miten vahvoja ovatkaan tekosyyt ja uskomaton onkaan mieli kun se on itseään vastaan.

Tilannetta vaikeuttamaan on tullut krooniseksi muuttunut niska- ja hartiaseudun jumitus. Melatoniiniakin kokeilin muutaman kerran, hyvin huomasi väsymyksen tunnin/kahden sisällä ja nukahtaminen onnistui hyvin. Tosin siinä oli haittapuolensa, parin tunnin päästä heräsin ja oli kauhean levoton olo, eikä unta enää saanutkaan sen jälkeen kunnolla, eli se ei ollut ratkaisu tilanteeseen.

Tihku
Viestit: 29
Liittynyt: 30.01.2015 22:53
Viesti:

Re: Unenlahjat ja nukkuminen yleensä

Viesti Kirjoittaja Tihku » 14.06.2015 22:08

Itse olen oppinut huonon tavan nukahtaa telkkarin ääreen, josta sitten herään keskimäärin parin tunnin kuluttua, pesen hampaat ja menen sänkyyn nukkumaan. Ei millään lailla järkevää, mutta sohvalle on vain niin kiva rentoutua ilman paineita siitä, että nyt pitäisi nukahtaa. Ja usein sitä paitsi nukahdan "vahingossa" kesken katsomani ohjelman. Systeemi toimii yllättävän hyvin, jos pääsen sänkyyn ennen kahta, mutta jos nukahdankin pidemmäksi aikaa unensaanti toisella kierroksella vaikeutuu. Melatoniini auttaa toisinaan uudelleennukahtamisessa. Huono puoli järjestelmässä on sekin, että nykyisin on vaikea nukahtaa ilman rentoutushetkeä telkkarin ääressä suoraan sänkyyn.

Olen myös havainnut, että minulla on kausia, jolloin väsyttää aivan tajuttomasti, vaikka olisinkin nukkunut hyvin, ja vastapainona välillä on pirteyskausia, jolloin ei vaan meinaa saada illalla unta eikä edes väsytä, vaikka olisin nukkunut jo useamman yön huonohkosti. Runsas ulkoilu auttaa nukahtamiseen, mutta se vaatii itselläni useamman tunnin fyysisesti sopivan aktiivista puuhailua, mitä on hankala toteuttaa ympäri vuoden nykypäivän normaaliarjessa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa