Keinoja kuormittumisen ehkäisyyn?

Pohdiskelua ja käytännön vinkkejä ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämiseen.
Jeha
Viestit: 6
Liittynyt: 02.05.2020 08:18
Viesti:

Keinoja kuormittumisen ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Jeha » 10.05.2020 09:07

Hei!
Minä olen kokenut oivalluksen äskettäin omasta introverttiydestä. Olen pitkään uskonut, että olen masentunut ja uuvun siksi tosi herkästi työssä ja koulussa yms. Minulla alkaa ajatus muutaman viikon jälkeen jo pahasti pätkimään, jos olen ympäristössä missä on paljon muita ihmisiä. Tunnen oloni ulkopuoliseksi ja välillä muiden ihmisten ajatuksenkulku tuntuu ihan järjettömältä. Nyt kuitenkin olen oivaltanut, että tuo kaikki johtuu introverttiydestä, eikä masennuksesta. Millaisia keinoja teillä muilla on kuormittumisen vähentämiseksi esim. työpäivinä? Opiskelen sairaanhoitajaksi, ja uudessa sairaalassa tunnelma vaan tiivistyy ja enää saa rauhoittua yksin vaan vessassa. Taukohuoneessakin on neljä osastoa yhtäaikaa kahvilla ja syömässä.

MaaOnVoimaa
Viestit: 59
Liittynyt: 12.01.2019 19:42
Viesti:

Re: Keinoja kuormittumisen ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja MaaOnVoimaa » 10.05.2020 21:05

Mä olin koulussa ihan sekasin ja loppuunpalanut kokoajan, kaikki ihmiset tuntui typeriltä ja sitähän ne oli, itse en ollut yhtään fiksumpi näin jälkiviisaana.
Olin teininä koulun jälkeen yleensä omassa huoneessa ovi lukossa tai menin lenkille yksin tuulettamaan ajatuksiani. Ei ollut sosiaalista elämää eikä edes energiaa siihen.
Oon töissä peltorit päässä ja vältän turhaa kommunikointia jos siltä tuntuu. Kolme vuotta ollut samassa työpaikassa ja ei tartte jännittää enää kun tuntee kaverit ja työn.
Pieni firma niin pääsee helpommalla kommunikoinnissa. Omat eväät niin ei tartte lounasravintolassa jonottaa. Duuni-kauppa-koti rallin jälkeen meen lenkille tai hillun kotona jos ahistaa. Ajan työmatkat moottoritien kautta ettei tarvi kaupungin keskustassa hajoilla ruuhkassa. Viikonloppuna pitää olla omissa oloissa jos on veto pois.

Kuulostaa pahalta toi sun ammatinvalinta jos ollaan rehellisiä, mieti vielä muuta vaihtoehtoa jos tiedät että et tule jaksamaan.

Jeha
Viestit: 6
Liittynyt: 02.05.2020 08:18
Viesti:

Re: Keinoja kuormittumisen ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Jeha » 14.05.2020 09:23

Kiitti vastauksesta!

Se on varmasti totta, että kun on pidempään samassa työpaikassa, niin se kuormittuminen helpottaa vähän ja löytää keinoja selviytyä työstä.

Minun opinnot on jo loppusuoralla, ja en vaihda sitä kuitenkaan tämän oivalluksen vuoksi. Sairaanhoitajan työ usein nähdään sellaisena kiireisenä potilastyönä osastoilla. Kuitenkin siinä on työtehtäviä laidasta laitaan. Myös itsenäisiä töitä. Niitä on toki vähemmän tarjolla.

Ehkä se on nyt tämä kouluaika, jossa on paljon uusia ihmisiä ja opittavaa. Ja niitä hiton esitelmiä ja esillä oloa muutenkin.

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keinoja kuormittumisen ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 14.05.2020 11:09

Jos sattuu olemaan illanvirkku, niin yksi mahdollisuus on myös jatkuva yövuoro. Vähemmän ihmisiä ympärillä ja saa vielä yötyölisät. Lisäksi monet eivät yövuorosta pidä, niin monessa paikassa on tuo suhteellisen helppo järjestää.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Jeha
Viestit: 6
Liittynyt: 02.05.2020 08:18
Viesti:

Re: Keinoja kuormittumisen ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Jeha » 19.05.2020 11:09

Hyvä vinkki! Siinä on tosiaan yksi vaihtoehto!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa