niksuu93 kirjoitti:En oikein osaa ottaa tähän kantaa puoleen enkä toiseen, sillä itse kuitenkin koen yhteenkuuluvutta oikeiden ihmisten kanssa - kuten esimerkiksi tämän foorumin käyttäjien. Hyvin harvojen jokatapauksessa, useimpien kanssa ei vaan tunnu synkkaavan eikä löytyvän mitään yhteistä - saati henkistä yhteyttä.
Pääasia lienee, että on muutamia ihmisiä, joiden kanssa voi syntyä aitoa vuorovaikutusta. Se riittää. En tarkoittanutkaan yhteenkuuluvudella sitä, että pitäisi olla halu ja valmius kaveerata kaikkien ihmisten kanssa – sehän on mahdotonta ja tarpeetonta. Tarkoitin vain sitä, että yhteenkuuluvuutta lajitovereidensa kanssa kokeva tunnistaa toisessa ihmisessä - hänen temperamentistaan riippumatta - ihmisen, jolla on oikeus myötätuntoon ja ihmisarvoon kuten minulla itsellänikin, ja toimii sen mukaisesti. Yhteenkuuluvuutta kokeva ei pidä itseään tai toisia ihmisiä E.T.:nä, vaikka hän jossain rajatussa mielessä poikkeaisi massasta paljonkin.
Me introvertit peräämme usein erilaisuuden hyväksymistä ja ymmärtämistä ei-introverteiltä, mutta samalla tavalla kai meidänkin pitäisi hyväksyä ja ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät ole introverttejä. Ekstroversio ei ole luonteenheikkous tai pahe, jota kantavaa ihmistä on kavahdettava joka tilanteessa tai jonka kanssa minkäänlainen asiallinen saati mukava kommunikaatio ei ole mahdollista tai toivottavaa.
Tuo kertomasi esimerkki netistä vaikuttaa kyllä varsin hämmästyttävältä ja asiantuntemattomalta. Introversio ei tosiaan ole sairaus.
Overlordin esittämä erottelu yhteenkuuluvuuden ja joukkoon kuulumisen välillä oli asiallinen. Jos tunne ”samaan joukkoon” kuulumisesta määritellään jälkimmäisellä tavalla (joukkoidentiteetin omaksuminen), en minäkään tietenkään pidä sitä hyvänä. Mutta sellainen joukkotunne on myös erotettava ihmisyydestä, josta puuttuu kokonaan kyky ja halu empatiaan ja vuorovaikutukseen. Molemmat ovat epäterveitä ilmiöitä. Introversiolla ei ole minkäänlaista yhteyttä kumpaankaan, ei näiden sivujen tarjoaman informaation tai esim. Susan Cainin kirjan mukaan. Jonkmanin kirjaa en ole ehtinyt lukea.
Passepartout kirjoitti:Nimenomaan tuo minulta puuttuu. En tunne muita ihmisiä samanlaisiksi kuin minä, en ollenkaan. Ymmärrän tietysti järjelläni että kaikilla on samanlaiset perustarpeet mutta en tunne sitä. En myöskään pysty samaistumaan muihin ihmisiin.
Tämä ei tarkoita ettenkö voisi olla empaattinen ja siinä mielessä asettua toisen asemaan -pystyn kyllä kuvittelemaan miltä toisten kärsimys tuntuu.
Nähdäkseni empaattisuus edellyttää sitä, että kykenee eläytymään (= tunne, ei kuvitelma) siihen, mitä toinen tuntee. Muuten empaattisuus on vain sosiaalisesti opittua teeskentelyä. Kun Passepartout niin tavattoman voimakkaasti korostat eroja itsesi ja muiden ihmisten (n. 7 miljardia) välillä, niin mitä ne erot käytännössä ovat? Mikä erottaa sinut radikaalisti ja täydellisesti ei vain useimmista vaan
kaikista ihmisistä, joita maan päälle on koskaan syntynyt tai syntyy?
Passepartout kirjoitti:en tunne yhteenkuuluvuutta siksi, että kokemukseni ihmisistä nyt vaan ovat enimmäkseen sellaisia että olen häiritsevän erilainen.
Tuo on valitettavasti vain tautologia: ”en tunne yhteenkuuluvuutta, koska koen olevani erilainen”. Olennainen kysymys kuuluu: miksi koet olevasi erilainen? Listan täytyy olla pitkä ja erikoinen, jos tarkoitat mitä sanot. Siinä ei saa olla yhtään suurta eikä pientä yhtäläisyyttä kenenkään muun ihmisen ihmisyyden kanssa.
Passepartout kirjoitti:Miten voin tuntea yhteenkuuluvuutta jos saan jatkuvasti kokemuksen siitä että nimenomaan EN kuulu joukkoon?
Pidät tuota kokemusta luultavasti itse yllä olettamalla että olet ihmisenä
sui generis. Jos kiipeät tai laskeudut muiden ihmisten seurassa jatkuvasti eri tasolle, ei ole ihme, että muut ihmiset näyttävät silmissäsi pysyvästi erilaisilta.