Juu, ja negatiivisen palautteen lisäksi murehdin myös viikkokausia mm. jos "mokaan" tai teen itseni "noloksi" jossain. Ymmärrän vaikka jonkin hyvin pienen asian väärin tai kangertelen sanoissani väärällä hetkellä. Tai sitten toimin jossain tilanteessa tai paikassa vaikka vain minimaalisesti väärin. Mietin siis ihan liikaa, millaisen käsityksen muut minusta saa. Ja kun sitä miettii jo ennakkoon, mokaa vielä varmemmin.inda kirjoitti:Mulla oli aikaisemmin samanlaisia tuntemuksia negatiivisesta palautteesta. Siitä ei vaan mitenkään pystynyt pääsemään yli ja usein märehdin saamaani palautetta viikkotolkulla.
Nyt mä pyrin ajattelemaan, että kaikki palaute on hyvästä. Positiivinen palaute on hyvä asia, koska se saa tuntemaan, että on onnistunut jossain. Ja negatiivinen palaute on hyvä asia, koska silloin on mahdollisuus kehittää itseään. Mutta muutos ajatteluuni ei ole tullut silmänräpäyksessä ja vaatii edelleenkin harjoittelua päivittäin, koska vanhoihin tottumuksiin on niin helppo palata.
Tiedän että nämä ovat ihan olemattomia asioita, joilla ei loppupeleissä ole mitään merkitystä. Mutta silti aivot oikein hakeutuvat tähän ajatusmalliin vaikka kuinka yrittäisi taistella vastaan ja yrittää asennoitua asioihin positiivisemmassa valossa ja oikeassa mittakaavassa. Huonon itsetunnon puoleltahan nuo selvästi tulee ja siitä johtuen helposti myös kyseenalaistan positiivisen palautteen mielessäni, tyyliin "no pitääköhän tuo nyt paikkansa, voiko olla että minä todella tein kerrankin jotain oikein". Paremmaksi se on kyllä viime vuosien aikana jo kehittynyt, mutta edelleen vain vaikka sen yhden huonon palautteen sadasta ansiosta saatan valua takaisin siihen tuttuun itsesääliin, ajattelemalla että "niinhän se on, olisihan se pitänyt arvata että ei musta on mihinkään". Yksi huono kokemus siis ikäänkuin kumoaa kohdallani kymmenkertaisen määrän hyviä vastaavia. Varsinkin kun useimmat ihmiset eivät osaa vielä esittää kantaansa asiallisessa valossa, niin kuin itse tekee. Siksi se tuntuu monesti niin raskaalta.
No, eihän asia parane kuin vain harjoittelemalla ja altistamalla itsensä vain enemmän näille tekijöille.