Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
Gaia
Viestit: 2
Liittynyt: 25.02.2014 11:12
Viesti:

Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja Gaia » 25.02.2014 11:16

--
Viimeksi muokannut Gaia, 31.08.2014 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Passepartout

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 25.02.2014 16:36

1. Miten sait tietää olevasi introvertti?
Olen tiennyt sen aina. Aina kun olen törmännyt introverttien kuvaukseen jossain, olen ajatellut "mä olen just tuommoinen". Olen kuitenkin jollain tapaa kieltäytynyt ajattelemasta asiaa, koska tuntui että on jonkinlaista "itsensä ylentämistä" kuvitella olevansa erilainen kuin muut.

Oikein kunnolla tiedostin tai hyväksyin asian käydessäni kuntoutuspsykoterapiassa masennuksen takia vähän päälle kolmekymppisenä.

2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)
Olen aina ollut ulkopuolinen ja sivustaseuraaja. Tarkkailija. Kerran meitä olen kolmen ystävättären sakki, ja oli aina aivan selvää että minä olin se joka ei sopinut joukkoon. En usko että olen koskaan ollut kenenkään paras ystävä; parhaimillaan ehkä yksi kolmesta parhaasta, mutta en koskaan THE paras ystävä.

Silloin kun yritän enemmän olla kuten muut olen sitten liiankin äänekäs ja esillä.

3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?
Sen jälkeen kun muutin mieheni kanssa yhteen, en usko että olen kertaakaan hakeutunut sosiaaliseen tilanteeseen saadakseni olla sosiaalisessa tilanteessa. Se vuorovaikutus, mitä parisuhteessa on, riittää minulle ja muu on sitten seurausta muista valinnoista -tyyliin tapaan ihmisiä koirapuistossa koska menen sinne koiran takia.

Jos haluan tietää mitä ihmiset ajattelevat, käytän nettiä ja sitä tulee kyllä tehtyä päivittäin. Jos siis face ja keskustelupalstat lasketaan sosiaaliseksi vuorovaikutukseksi. Mutta en esimerkiksi koskaan chattaile; se muistuttaa liikaa puhelinkeskustelua. Ei-reaaliaikainen kirjallinen vuorovaikutus sopii paremmin.

4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?
Nautin sellaisista laivoja, jotka kohtaavat yössä -tyyppisestä vuorovaikutuksesta ventovieraiden kanssa. Koirapuisto on tässä aivan loistava; tapaan sattumalta ihmisen, puhelemme jonkin aikaa aiheesta joka kiinnostaa molempia (koirat) ja sitten jatkamme matkaa emmekä välttämättä koskaan tapaa uudestaan eikä minun tarvitse tietää toisesta mitään henkilökohtaista.

Toisaalta nautin asiallisista keskusteluista läheisten kanssa, siis mieheni ja perheeni.

5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?
Kolme. Mies, äiti ja isä. Minulla on myös sisar ja hänellä lapsia mutta heitä en pidä niin läheisinä.

6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?
Haittaa on jatkuva tunne siitä, että olen epäsynkronissa muun maailman kanssa. Että joudun jatkuvasti "säätämään" itseäni muiden ihmisten takia -mistä tietysti seuraa tunne siitä, että minussa on jotain vikaa, koska en kelpaa sellaisena kuin olen. Monenlaiset työtehtävät ja esimerkiksi koulunkänyti ovat olleet kohtuuttoman raskaita ja olenkin alisuoriutunut monella saralla.

Edut ovat kuitenkin suuremmat kuin haitat. En tarvitse muita ihmisiä. Tai siis tietysti tarvitsen maajussia joka kasvattaa ruokani ja tarvitsen miestäni, koska kaipaan rakkautta ja hyväksyntää, mutta en tarvitse muita ihmisiä viihdyttämään itseäni. Saatoin olla vuosikausia sinkku ja odottaa, että kohdalle tulee joka täydellinen -ei tarvinnut tyytyä "ihan hyvään". Pystyn viihdyttämään itse itseäni melkein missä tahansa olosuhteissa. Minulta on joskus kysytty "miten saat aikasi kulumaan?" kun olen ollut työttömyyden takia yksin kotona. Minusta kysymys on absurdi; miten niin en saisi aikaani kulumaan itsekseni? Aikani tulee pitkäksi vain jos joudun osallistumaan johonkin sosiaaliseen tilanteeseen, tyyliin häät tai hautajaiset.

Drover

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja Drover » 25.02.2014 18:57

1. Miten sait tietää olevasi introvertti?
Olen aina ollut yksin viihtyvä yksilö, jo pienenä lapsena sekä myöhemmin opinnoissa ja työelämässä. Olen erottunut selvästi joukosta, sillä teen mieluiten asiat yksin, rauhassa mietiskellen.

Nuorempana olen kokenut ahdistuneisuutta ja sosiaalisista tilanteista eristäytymistä, sen vuoksi minut ohjattiin terapiaan keskustelemaan kyvyttymyydestä työskennellä kunnolla ryhmissä ja suuressa joukossa ahdistumisen vuoksi. Täältä sain vastauksen joka helpotti elämääni: en ole outo tai viallinen, vaan lähes äärityyppi introvertistä luonteesta. Ahdistuneisuus ja sosiaalisissa tilanteissa toimimisen kyvyttömyys lopulta todettiin johtuvan ryhmätyötä arvostavasta ilmapiiristä, jossa meikäläinen "pakotettiin" sopeutumaan. Tälläisiä tilanteita tulee edelleen, mutta olen oppinut suhtautumaan niihin sekä ohjaamaan omaa reagointiani niin, etten kuormitu liikaa tällaisista toiminnoista. Aiemmin ohjatusti tulokseksi on MBTI-testistä tullut INTJ, jossa introverttiys korostuu ja tämän sivuston kautta tekemäni saman tyylinen testi antoi samankaltaisen tuloksen.

Olen tavallaan aina tiedostanut olevani introvertti, vaikka aluksi se olikin painostava tunne erilaisuudesta ja outoudesta.

2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)
Minulla on vähän sosiaalisia suhteita, niiden ytimen muodostaa vanhemmat, vielä elossa olevat isovanhemmat, sisar sekä yksi erittäin hyvä introverttiluonteinen ystävä. Näissä suhteissa minut hyväksytään sellaisena kuin olen ja roolini voi vaihdella kuuntelijasta lohduttajaan sekä riitapukariin.

Muita suhteita ovat muutama tuttu nuoruudesta sekä nykyisten opintojen muutama kurssitoveri, mutta näihin suhde on etäisempi ja roolini on turhan usein huoltenkantaja tai ryhmätyössä vastuunkantaja. Tai tarkkailijana erittäin usein. :roll:

3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?
Hakeuudun sosiaalisiin tilanteisiin hyvin harvoin, sillä en ole vielä löytänyt sellaisia tilanteita tai paikkoja joissa viihtyisin ihmisjoukossa. Hakeutuessani sosiaalisiin tilanteisiin, pyrin tilanteisiin joissa olen pienessä ryhmässä samankaltaisten ihmisten kanssa. Nautin musiikista ja elokuvista, koen ne sosiaalisena tilanteena vaikka olen vain osana yleisöä ja näihin tilanteisiin hakeudun silloin tällöin. Muuten viihdyn hyvin itsekseni.

4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?

Nautin syvällisistäkin keskusteluista pienessä ja hyvässä seurassa. Nautin siitä, että voin rauhassa kuunnella ja ilmaista oman mielipiteeni, sekä perustella oman vastaukseni että kuulla vastapuolen kommentteja. Pidän siitä, että vaikka asia olisi hankala, niin tällöinkin vain asiat riitelevät eivätkä ihmiset. Pidän sosiaalisista tilanteista joissa voin avartaa näkemystäni asioista ja muista ihmisistä sekä joissa voin olla oma hiljainen itseni ilman että luontaista vakavuuttani nostetaan jatkuvasti esiin.

En nauti tilanteista joissa olen huomion keskipisteenä. Kammoan tilannetta jossa joudun esiintymään ja jossa ihmiset vaikka pelkästäänkin katsovat minua ilman häivääkään arvostelusta. Haluan olla mahdollisimman huomaamaton, hillitty ja perustella vastaukseni. Tämän vuoksi nykyään opinnoissa korostettava ryhmätyökeskeisyys aiheuttaa tukalaa tunnetta, enkä edelleenkään täysin osaa niissä toimia. En nauti sosiaalisista tilanteista jotka keskittyvät "bilettämiseen" tai pyörivät alkoholin ympärillä. En viihdy paikoissa joissa on ihmisiä paljon pienessä tilassa, kova meteli aiheuttaa suoranaista sielun tuskaa. En pidä työskentelystä ryhmässä "yhteisen hyvän tavoittamiseksi", sillä näissä opinnoissa ainakin työn kasautuvat sen hiljaisemman ja ahkeran niskaan.

5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?
Minulla on 5 läheistä henkilöä, joista 4 on sukua: vanhemmat, iso-äiti ja sisko, sekä 1 ystävä.

6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?

Introverttiydestä ei mielestäni ole seurannut haittaa elämääni, vaan ennemminkin sosiaalisempien ihmisten "suvaitsevuudesta". Monet korostavat olevansa suvaitsevaisia, mutta silti niin monet näistä ihmisistä ovat kommentoineet hiljaisuuttani ja vakavuuttani sellaisissakin tilanteissa joissa olen oikeasti ollut innostunut ja kiinnostunut sosiaalisuudesta. Ehkä pieni haitta on se, etten millään kykene hallitsemaan enkä aina ymmärtämään small talkia - koen sen kiusalliseksi ja turhaksi, mikä osaltaan haittaa uusiin ihmisiin tutustumista.

Introverttiydestä on ollut hyötyö ja etua: kykenen hoitamaan asiani itsenäisesti, olen hyvä opinnoissani ja työssäni, etenen sopivalla uralla suhteellisen vaivattomasti ja viihdyn taiteen, luonnon ja kirjallisuuden parissa. Koen löytäneeni maailmaan suhtautumisen kautta sisäisen maailmani, jonka avulla pystyn suoriutumaan vaativistakin tehtävistä hyvin. Olen oppinut sopeutumaan, mutta en ole menettäny sisäistä minääni. Ehkä introverttiyden vuoksi pystyn hyödyntämään esim. mind palacea monissa tilanteissa ja varsin vilkkaan ja värikkään mielikuvitukseni avulla olen selvinnyt monista tukalistakin tilanteista. Minulla ei oikeastaan koskaan ole tylsää ja minun on vaikea toisinaan ymmärtää helposti tylsistyviä ihmisiä. Kykenen istumaan pitkäänkin odottamassa esim. bussia tai luennon alkua ilman mitään ulkoisia virikkeitä kuten musiikkia tai keskustelue, sillä tuo aika on mitä otollisinta pohdiskelulle.

anuski
Viestit: 87
Liittynyt: 12.01.2014 02:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja anuski » 26.02.2014 02:00

1. Miten sait tietää olevasi introvertti?

Törmäsin ensimmäisen kerran termiin ammattilehdestä, jossa käsiteltiin introvertteja hoitoalan ihmisiä. Tunnistin itseni tekstistä ja aloin kaivaa lisätietoa asiasta. Googlettamalla päädyin introvertit.net - sivustolle, jossa tein testin. Tulos 18/20 ei jättänyt arvailun varaa.

2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)

Minua voisi ehkä kuvailla jopa sanalla alistuva. Mukailen helposti muita ihmisiä. Olen aika hiljaista tyyppiä, kuuntelen mieluummin kun puhun. Ystäväni ovatkin puheliaita tapauksia. Aivan läheisimmille ihmisille uskallan ilmaista sisimmät mielipiteeni, mutta nämä ihmiset on laskettavissa yhden käden sormilla. En solmi uusia suhteita helposti. Olen aika varautunut, vaikka päälle päin voin näyttää luottavaiselle.

3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?

Hyvin harvoin. Minulla on 2 ystävää joita näen säännöllisesti, mutta muuten vietän aika paljon aikaa kotona. Työssänikään en tapaa juuri ihmisiä, vaikka hoitoalalla olenkin. Perheeni asuu kaukana, joten heitäkin näen vain muutaman kerran vuodessa. Kartan kaikenlaisia pippaloita, sosiaalinen energiani valuu tyhjiin hyvinkin nopeasti.

4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?

Nautin ns. intiimeistä tilanteista joissa paikalla on vain muutama ihminen. 4 ihmistäkin samassa tilassa kanssani alkaa olla aika paljon, vaikka kaikki olisivatkin minun kavereitani. Joko oma tai toisen koti on paras ympäristö. Aika harvoin on halua lähteä esim. kahvilaan.

En nauti taas tilanteista, joissa on paljon ihmisiä, puhumattakaan jos ihmiset ovat minulle puolituttuja tai opa outoja. Sukujuhlatkin ovat minulle vaikeita. Oikeastaan kaikki tilanteet joissa henkilömäärä on yli 5, aika harvoin täysin nautin näistä tilanteista.

5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?

Läheisiä on 3. Kaikki ystäviäni, joista yksi on lisäksi serkkuni. Suhteeni perheenjäseniin on monimutkainen, heistä ketään en laske läheiseksi.

6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?

Työn tekemistä se välillä hankaloittaa, sosiaalisuutta kun hoitoalalla vaaditaan. Mutta sen myötä kun olen hyväksynyt itseni ja introverttiuteni, tilanne on helpottanut. Olisi myös kivaa pystyä nauttimaan isoista pippaloista. Uusiin ihmisiin tutustuminen on hankalaa, miksi sosiaalinen piirini on äärimmäisen pieni. Tosin, sitäkin hienompi :)

Olen tehokas työntekijä kirjallisissa työtehtävissä, tai tehtävissä johon liittyy tietotekniikkaa. Vastuualueenani onkin ATK-painotteisia tehtäviä työyksikössäni. Psytyn keskittymään myös yövuoroissani pidempiaikaiseen työntekoon.
Ruoho ei ole vihreämpää naapurin aidan takana. Se on niin vihreää omalla pihallasi, kuin annat sen olla.

patientx
Viestit: 5
Liittynyt: 27.02.2014 21:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja patientx » 27.02.2014 22:14

Gaia kirjoitti:1. Miten sait tietää olevasi introvertti?
Kyseessä oli joskus peruskoulussa vähitellen tapahtunut havahtuminen siihen, että on hieman erilainen kuin muut. En nauti tai kaipaa ihmisseuraa aivan samalla tavalla ja toisaalta väsyn siitä helpommin ja enemmän. Tämä ehkä korostui vielä enemmän sitten lukiossa ja yliopistossa.
Gaia kirjoitti:2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)
Pääasialliset sosiaaliset suhteeni koostuvat vanhemmistani, työ/opiskelukavereista ja vanhoista koulukavereista, joista eniten tulee yhteyttä olosuhteista johtuen pidettyä työkavereihin. Sosiaaliset suhteeni ovat yleisesti ottaen niihin harvoihin ihmisiin hyvät, mutta ehkä joidenkin mielestä hieman viileät ja etäiset.
Gaia kirjoitti:3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?
En juuri ollenkaan. Yleensä pyrin välttämään. Ehkä kerran kuussa saatan pyytää jonkun leffaan tai syömään yms. (jos ei lasketa työpaikalla tapahtuvaa sosialisointia). Minut pyydetään ehkä saman verran.
Gaia kirjoitti:4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?
Nautin rauhallisista tilanteista, joissa on vain vähän ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat selvinpäin ja katsovat vaikka elokuvaa tai pelaavat jotain suhteellisen neutraalia peliä. Joko tietokoneella tai muuten. Periaatteessa en ole kovin kilpailuhenkinen enkä nauti, jos on mahdollista hävitä jotenkin ikävältä tuntuvalla tavalla. Luonnossa käveleminen, autoajelut, matkailu (pääasiassa yksin), leffat, näyttelyt, museot ja rauhallinen keskustelu jostain aiheesta mistä tiedän paljon ja on paljon sanottavaa on ehkä parhaita. Myös shoppailu toimii toisinaan. Jonkin asian tekeminen, rakentaminen tai korjaaminen yhdessä saattaa myös olla mielenkiintoista.
Gaia kirjoitti:5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?
Pari läheisempää työ/opiskelukaveria, pari ulkopuolista kaveria ja vanhemmat. Eipä juuri muuta.
Gaia kirjoitti:6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?
Kaitpa se on hieman tylsyyttä lisännyt, kun ei ole niin kovin samanhenkistä seuraa tarjolla ja erityisesti parisuhdekokemukset ovat jääneet vähälle, kun on vaikea löytää ketään samanhenkistä edes kokeeksi. Enpä silti niin kovin ole kaivannutkaan.

Etua ehkä siinä mielessä, että on ollut helppo ja vaivaton keskittyä opiskeluun ja töihin yms. eikä mitään ikävää draamaa ole elämässäni esiintynyt. En myöskään tylsisty järin helposti ja voin tehdä muista tylsiltä vaikuttavia töitä helpommin. Saa mennä ja olla ihan oman pään mukaan ilman, että ihmisseuran puute haittaisi.

Gaia
Viestit: 2
Liittynyt: 25.02.2014 11:12
Viesti:

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja Gaia » 04.03.2014 09:21

Kiitos kaikille vastanneille. Jos joku haluaa vielä osallistua tutkimukseen, lähetäthän vastauksesi viimeistään 7.3. Kiitos! :)

Tera
Viestit: 6
Liittynyt: 16.03.2014 17:09
Viesti:

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja Tera » 16.03.2014 23:00

1. Miten sait tietää olevasi introvertti?
2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)
3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?
4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?
5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?
6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?

1.Tekemällä testin
2.Minulla on muutama hyvä ystävä ja aikuisiällä solmitut ystäväsuhteet ovat myös introverttejä henkilöitä eli silloin koen olevani täysin samalla aaltopituudella heidän kanssaan, kun sitten taas osa lapsuuden ystävistäni, joiden kanssa olen yhä ystävä, ovatkin ekstrovertteja ja silloin olen enemmän tarkkailijan/sivustaseuraajan roolissa jos ollaan porukalla, mutta jos olen kahdestaan ekstrovertin kanssa niin yleensä minä avaudun ja ekstrovertti antaa neuvoja. Introverttien kanssa olen useimmin myös kuuntelijan roolissa ja toki vuoroin ''avautujana'' (olisinko voinut enemmän sekavammin asioita selittää :D) Minun seuraani ei myöskään kaivata kovin aktiivisesti (toisaalta se on hyvä, olen itse ajanut itseni tietoisestkin tähän asemaan jättämättä vastaamatta puheluihin..) mutta välillä ärsyttää, kun haluaisi parhaiden ystävien kaipaavan enemmän. Yleensä se olen minä, joka ottaa sitten yhteyttä ja ehdottaa näkemistä ja tekemistä. Oon yleensä aina se, joka suunnittelee pitkälti kaiken.
3.En kovinkaan usein. En tykkää käydä edes kuntosalilla, jos siellä on samaan aikaan liikaa ihmisiä (yli 5 henkeä kerralla) Kaupassakin pyrin käymään sellaiseen aikaan, että siellä olisi mahdollisimman vähän ihmisiä.
4.Nautin keskusteluista kahden kesken hyvän ystävän kanssa tai jostain tapahtumasta, jossa voi keskittyä ''show:hun'' eikä tarvitse olla äänessä kokoajan.
5.Läheisiä minulla on muutama hyvä ystävä, sisko ja iskä.
6.Vihaan sitä, että sosiaalinen kanssakäyminen vie niin paljon energiaa. Vaikka rakastan työtäni, olen joka päivä aivan uupunut että tarvitsen päiväunet lataakseni akut. Etua on se, että osaan olla rauhallinen ja olen hyvä keskittymään ja en yleensä möläytä mitään tyhmää koska yleensä ajattelen ennen kuin puhun.

oTTo
Viestit: 2
Liittynyt: 02.05.2014 15:50
Viesti:

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja oTTo » 02.05.2014 16:03

1. Miten sait tietää olevasi introvertti?
Minua on aina sanottu ujoksi, hiljaiseksi, rauhalliseksi jne. punastelen ja sanat menevät sekaisin, jännitän ...tämä on ollut aina selvää. Sana introvertti yhdistettynä noihin tuttuihin luonteen piisteisiini taisi tulla tutuksi muutama vuosi takaperin.

2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)
Lapsena vastuunkantaja (olen esikoinen), olen myötäilijä, en sano mielipiteitä sellaisille puolitutuille henkilöille, joiden kanssa on elettävä tätä elämää esim. työkumppanit. Perhe on ja 2 lasta. Kavereita on yksi, ehkä oikea?

3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?
En oikeastaan hakeudu vain pakko tilanteessa.

4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?
Musiikki konsertit ...standup show eturivissä olisi painajainen tai lopputyöseminaari auditoriossa

5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?
Puolisio, 2 lasta, äiti, 1 KOIRA, 1 kaveri

6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?
Työelämässä jää aina jalkoihin kun, mietitään kuka laitetaan hankkeen vetäjäksi, hiljainen saa tyytyä tekemään suorittavan työn, ja niin ehkä paraskin vaikka välillä harmittaa kun, extrovertit päällepäsmäröivät säännöt, joiden mukaan kaikkien olisi hypittävä. Työelämässä helposti syytetään vastarannankiiskeksi jos ei lähde joka vouhotukseen mukaan.
Yksin olo ei pelota ollenkaan, luulen kokevani jotain syvällisemmin kuin muut vaan, sehän on minun luuloni.

Vieras

Re: Tutkimus introverttien sosiaalisista suhteista

Viesti Kirjoittaja Vieras » 08.06.2014 16:37

1. Miten sait tietää olevasi introvertti?
Oon aina ihmetelly miks tykkään viettää aikaa yksin, tuntui että oon jotenkin outo, vaikka tiesin että on sellasia muitakin. Yhtenä päivänä luin keskusteluja yksin olemisesta ym. ja yhdessä kommentissa mainittiin introvertti. Menin kattomaan mitä tämä tarkoittaa ja tein testin, ja täysin introverttihän mä oon! Vasta äskettäin tapahtunut, ja oon vasta 15. Kukaan muu ei asiasta oikeestaan tiiä..

2. Kuvaile sosiaalisia suhteitasi. (Esim. Minkälainen rooli sinulla niissä on?)
Perheen kanssa vietän aikaa päivittäin ja se on ok, kaikki saa olla sellaisia mitä on. Luulen, että veljeni ovat kummatkin introverttejä ja vanhemmat introvertin ja ekstrovertin "sekoituksia", joten ei ihme, että minäkin olen. 4 kaveria joiden kanssa yleensä olen, mutta en oma itseni, olen se hiljainen, "tylsä" ja se joka usein jää kotiin. Sukulaisia nään usein, mutta yleensä jäisin tilanteista pois.

3. Kuinka usein hakeudut sosiaalisiin tilanteisiin?
Hakeudun todella harvoin, sillä kaverin pitävät huolen, että joka päivälle on jotain tekemistä, melkeen näin. En vielä pysty kieltäytymään niistä niin usein kuin haluaisin, riitaahaan siitä vaan syntyisi, oikeesti. Jos kerron, että oon introvertti, niin jään ihan ulkopuoliseks, eikä mulla sit oo yhtään kaveria :o

4. Minkälaisista sosiaalisista tilanteista nautit ja minkälaisista et nauti?
Nautin kahden keskesistä, mutta niitä ei enää oikeen ole. Aina ollaan porukalla, ja nykyään kahdestaan en välttämättä haluisi olla, sillä tuntuu että olen tylsää seuraa... Joskus on ihan kiva olla isommalla porukalla, mutta joskus ei. Nautin lyhyistä hetkistä, parista tunnista, jolloin loppu päivän voisi olla yksin. Vaikka nautin monista tilanteista, olen niiden jälkeen väsynyt ja uupunut.

5. Kuinka monta läheistä sinulla on? Mitä ovat läheistesi roolit (Esim. ystävä, sukulainen, työkollega) suhteessa sinuun?
On monia. Perhe (vanhemmat, 2 isoveljeä), sukulaiset (isovanhemmat, serkut, tädit, sedät) sekä kaverit, mutta vain perhe ja sukulaiset todennäköisesti ymmärtäisivät introverttisuuteni

6. Millaista haittaa introverttiydestä on seurannut elämääsi? Entä etua?
Haittaa paljonkin, vaikea kieltäytyä jonnekkin lähdöstä, tuntuu ettei kukaan ymmärrä jne. Etua ei niinkään, mutta sitten kun uskallaudun kertomaan introverttisyydestäni kavereilleni (tällä hetkellä siis kaappi-introvertti) ja jos he ymmärtävät minua, niin silloin pystyn sanomaan suoraan, että hei olen introvertti, enkä siksi jaksa tulla tänään mihinkään. :))
Pelkään, että menetän kaverini jos kerron heille introverttisyydestäni, riitaa siitä varmasti tulee. Kesän jälkeen alkaa ysi luokka ja aika tylsää sit jos menettää välit samalla luokalla oleviin kavereihin. Ja sitten jos se on niille fine, niin saattaa ne silti "leikkimielisesti" siitä pilkata, esim. jos en lähde johonkin: "Ainii, ku sä oot se introvertti, hahaha" ja kun hiljainen, epävarma ja ujo luonteeltani olen, niin siitä sitten mitään sanoa...emmä kavereitani haluu menettää, mutta emmä tätä esittämistä kauaa jaksa ://

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa