Mbti-tyyppi muuttunut eron myötä. Muita?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
pampula
Viestit: 9
Liittynyt: 22.11.2014 18:31
Paikkakunta: Perämetsä
Viesti:

Mbti-tyyppi muuttunut eron myötä. Muita?

Viesti Kirjoittaja pampula » 04.02.2017 17:52

Voiko olla mahdollista ja mistä johtuu? Itse uskon siihen että olen kypsynyt aikuiseksi, ja sekin saattaa vaikuttaa, että olen löytänyt suomenkieliset testit englanninkielisten tilalle. Kysymykset ehkä ymmärtää paremmin. :lol:

Itselläni siis näin on käynyt, ja entisen isfj:n sijaan olen saanut testeistä jo yli vuoden tuloksia infj-tyypille ja tuntuu että se sopiikin paremmin kuvaamaan luonnettani. Ainoa vaikeus tämän myötä on löytää itselle sopivia keskustelukumppaneita esim. deittirintamalla kuin myös normaalielämässä. Olen lukenut useammasta paikasta, että N-ominaisuudelle sopii parhaiten toinen N, ja tarjolla tuntuu olevan vain S-ominaisuudella varustettuja. :roll:

Q45
Viestit: 69
Liittynyt: 17.03.2015 20:09
Viesti:

Re: Mbti-tyyppi muuttunut eron myötä. Muita?

Viesti Kirjoittaja Q45 » 05.02.2017 22:51

On käynyt minulle. :)

Ennen eroa sain lähes aina tulokseksi INTJ, mutta eron jälkeen kun aloin saamaan paljon myös ISFJ-tulosta aloin miettimään koko testin luotettavuutta, onko siinä paljoakaan järkeä. Ainakaan en usko, että ihmisen MBTI-tyyppi olisi mitenkään lukkoon lyöty, vaan pelkkä "sinne päin" -tyylinen kuvaus siitä, millainen ihminen sillä hetkellä on. Ja itselläni tyyppi muuttui, kun ero sai minut ajattelemaan niin monia asioita ja käsittelemään luonnettani paljon syvällisemmin, kuin mitä siihen saakka olin käsitellyt. En oikeastaan tiedä nykyistä tyyppiäni, koska olen alkanut välttelemään tällaista "termiajattelua", sitä kun helposti leimautuu sen tyypin kuvaukseen mitä sattuu useimmin tulokseksi saamaan. Ainakin itsellä kävi niin... :roll:

Bella-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.09.2015 19:18
Viesti:

Re: Mbti-tyyppi muuttunut eron myötä. Muita?

Viesti Kirjoittaja Bella- » 07.02.2017 18:23

Ei eron myötä, mutta vuosien myötä kyllä.
Kuten Q45 mainitsi, niin eipä MBTI-luokittelukaan varmaan koskaan ole lukkoon lyötyä. Pikemminkin antaa vain suuntausta siihen millainen kukin on. :D
Mulla on vaihdellut tyyppi aina ISFJ ja INFJ välillä, enkä niitäkään ota niin täysin vakavasti.
Ihan totta sekin, että toisinaan käyttäydymme tietyllä tavalla tai olemme tietynlaisia, koska olemme "lokeroineet" itsemme johonkin tiettyyn tyyppiin. :roll:
ISFJ-T/INFJ
Jos voi istua jonkun henkilön kanssa puolituntia hiljaa ja kuitenkin tuntea olonsa mukavaksi, niin sellaiset ihmiset voivat olla ystäviä. Mutta jollei voi istua niin, ei ystävyydestä tule mitään, eikä tarvitse tuhlata aikaa yrittämiseenkään.

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mbti-tyyppi muuttunut eron myötä. Muita?

Viesti Kirjoittaja Andras » 11.02.2017 22:19

Erotilanteen jälkeen on hyvinkin todennäköistä, että tapahtuu itse-duaalisaatio. Tosin MBTI:ssä tämä on tuntematon käsite. Itse-duaalisaatiossa, normaalisti alitajunnassa oleva funktio, nousee suhteellisen vahvaksi ja käyttökelpoiseksi funktioksi. Näin tapahtuu, kun kukaan ei ole tarjoamassa apua tässä informaatiokäsittelytavassa, ja on pakotettu kehittymään siinä väkisin. Tämä kehitys ei välttämättä ilmene "terveellä" tavalla.

Tämä ei silti ole sama asia kuin persoonallisuustyypin muuttuminen, paremminkin sitä voisi pitää alityyppimuutoksena.
pampula kirjoitti:Voiko olla mahdollista ja mistä johtuu? Itse uskon siihen että olen kypsynyt aikuiseksi, ja sekin saattaa vaikuttaa, että olen löytänyt suomenkieliset testit englanninkielisten tilalle. Kysymykset ehkä ymmärtää paremmin. :lol:
MBTI:n teorian mukaan ei ole mahdollista. Mutta oikeasti ehkä se on mahdollista. Jung itse sanoi että persoonallisuustyyppi voi muuttua.

Vaikka personnalisuustyyppi voisi joskus muuttua, se että se muuttuu INFJ:stä ISFJ:hin, on käytännössä mahdotonta. Käytännössä se tarkoittaisi, että sellainen ajattelumalli mitä ei arvosta lainkaan ja on siksi jäänyt lapsesta asti kehittymättä, jotenkin muuttuisi toiseksi vahvimmaksi informaatiokäsittelytavaksi ja samalla vastaavasti ennen tässä asemassa ollut informaationkäsittelytapa taantuisi kokonaan.

Jos tuo tyyppi jotenkin muuttuisi niin sitten INFJ -> ENFP olisi todennäköisin. INFJ -> ENTP ehkä kanssa jotenkin mahdollinen.
Olen lukenut useammasta paikasta, että N-ominaisuudelle sopii parhaiten toinen N,
Tuo väittämä ei pidä paikkansa. Valittettavasti MBTI:n rikki-olevasta teoriasta syntyy tälläisiä harhaanjohtavia neuvoja. Oikeasti mille tahansa intuitiiviselle personaallisuustyypille löytyy sekä yhteensopivia että epäyhteensopiva persoonallisuustyyppejä sekä N- että S-tyypeistä.

Introvertin on mahdotonta löytää MBTI:stä itseään täsmällisesti vastaavaa personaallisuustyyppiä.

anonyywi
Viestit: 10
Liittynyt: 01.04.2015 20:52
Viesti:

Re: Mbti-tyyppi muuttunut eron myötä. Muita?

Viesti Kirjoittaja anonyywi » 29.08.2017 15:24

Pelkillä nettitesteillä ei välttämättä saa kovin luotettavaa tietoa omasta persoonallisuustyypistään, niihin kannattaa suhtautua aika kriittisesti, kysymykset ovat aika pinnallisia ja niihin saattaa vastailla eri tavalla jopa päivän fiiliksestä riippuen. Uskoakseni aika moni tyypittää niillä itsensä (tai tuttunsa) väärin. Sekin on hyvä muistaa että MBTI ilmoittaa mitä funktioita käytämme luontevimmin tai mieluiten, ei välttämättä sitä mitä käytämme useimmin.

Omakohtainen kokemus erilaisista käytännön tilanteista ja syvempi perehtyminen teoriaan valottaa sitä paremmin, varsinkin jos tutustuu 'kognitiivisiin funktioihin' (cognitive functions). Niiden avulla pystyy tarkemmin erottelemaan niitä omia sisäänrakennettuja ajatusmallejaan (ja niihin liittyviä automaattisia reaktioita) ja sen perusteella varmentamaan oma luonnetyyppinsä (esimerkiksi sen että onko S- vai N- tyyppi). Ja sen avulla voi myös selvitellä miten esimerkiksi erotilanne vaikuttaa ns. varjopuoliemme esiin tulemiseen.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa