MBTI-tyyppinne?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.

Mikä olet?

Voit valita 1 vaihtoehdon

 
 
Näytä tulokset

Intro

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja Intro » 15.01.2014 00:41

Introvert(89%)
iNtuitive(50%)
Thinking(12%)
Judging(89%)

Kuvauksessa korostettiin aika paljon itsevarmuutta, mikä ei ainakaan yhtään täsmää minuun... Olen itsevarman vastakohta :/ Mutta ehkä se johtuu siitä että olen nuori, eikös se itsevarmuus yleensä kasva iän myötä?

Vieras

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 08.05.2014 04:24

En tajua miksi mulla tuli ihan toisin päin nuo kirjaimet, siis suurimmaksi osaksi niitä ominaisuuksia mitä mulla ei tuon testin mukaan ole? :shock: :geek: :?

ENFJ
Extravert(1%) iNtuitive(75%) Feeling(12%) Judging(22%)
You have marginal or no preference of Extraversion over Introversion (1%)
You have distinct preference of Intuition over Sensing (75%)
You have slight preference of Feeling over Thinking (12%)
You have slight preference of Judging over Perceiving (22%)

Miksei tuohon tule että Introvert(99%) iNtuitive(75%) Thinking(88%) Perceiving(78%) ?

Pitääkö tästä ajatella, että olen kuitenkin INTP? Vai onko tässä joku logiikka, miksi tuo ilmoittaa mulle nuo vähäiseksi jäävät ominaisuudet? :roll:

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 08.05.2014 19:13

Vieras kirjoitti:En tajua miksi mulla tuli ihan toisin päin nuo kirjaimet, siis suurimmaksi osaksi niitä ominaisuuksia mitä mulla ei tuon testin mukaan ole?
Testin pisteytys menee siten, että jokaisen kirjainparin nollakohta on molemmilla yhteinen. Poikkeus jompaan kumpaan suuntaan nollakohdasta on sitä suurempi, mitä suurempi prosenttimäärä sille kirjaimelle annetaan. Extravert 1% siis on lähes täysin ambivertti, vain 1% päässä asteikon keskikohdasta. Introvert arvona se siis olisi -1%, ei 99%. Samoin kaikkien muidenkin arvojen kohdalla. Esim. Feeling 12% voidaan mieltää Thinking -12%:ksi jne.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

Piiskis
Viestit: 18
Liittynyt: 22.05.2014 14:14
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja Piiskis » 30.05.2014 10:42

Ekalla kerralla kun tein tämän testin, tuli INTJ ja nyt vielä kerran kun muutin pari "kiikunkaakun" olevaa vastausta toiseen, tuli sitten tämmöiset:

Introvert(67%)
Sensing(1%)
Thinking(100%)
Judging(56%)

Tuo sensing/intuition on kovin häilyväinen, ei mene vahvasti kumpaankaan suuntaan.

Avatar
Overlord
Ylin auktoriteetti
Viestit: 131
Liittynyt: 25.02.2013 16:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja Overlord » 30.05.2014 12:01

Samoin kuin Introvertti-ekstrovertti -akselilla ihmiset sijoittuvat eri kohdille, niin sama pätee myös muihin määreisiin. Tutkimusten mukaan muilla asteikoilla väestön keskiarvo on juurikin keskellä (toisin kuin IE, jossa keskiarvo kallistuu E suuntaan). Tyyppimäärittely ei siis lopulta ole kovin mustavalkonen, vaan rajatapauksia on huomattava määrä. Pienillä prosenteilla saaduissa määrekohdissa kannattaa lukea molemmat kuvaukset. Usein ne tuntuvat yhtä osuvilta tällaisissa tapauksissa.
Question everything. Learn something. Answer nothing. -Euripides

INTPinson
Viestit: 57
Liittynyt: 12.07.2014 15:43
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja INTPinson » 12.07.2014 16:24

Oma tyyppiini on INTP. Olen saanut jostain testistä myös INTJ:n, mutta tuo INTP:n kuvaus osuu lähemmäs omaa persoonaani. Kolme ensimmäistä kirjainta ovat kuitenkin täysin selviä. Ajattelen liikaa, mutta epäsosiaalisuudestani huolimatta voin joskus olla jopa hauska omalla vaatimattomallani tavalla.

oman tien kulkija
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2013 03:09
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja oman tien kulkija » 14.07.2014 18:29

Overlord kirjoitti:Samoin kuin Introvertti-ekstrovertti -akselilla ihmiset sijoittuvat eri kohdille, niin sama pätee myös muihin määreisiin. Tutkimusten mukaan muilla asteikoilla väestön keskiarvo on juurikin keskellä (toisin kuin IE, jossa keskiarvo kallistuu E suuntaan). Tyyppimäärittely ei siis lopulta ole kovin mustavalkonen, vaan rajatapauksia on huomattava määrä. Pienillä prosenteilla saaduissa määrekohdissa kannattaa lukea molemmat kuvaukset. Usein ne tuntuvat yhtä osuvilta tällaisissa tapauksissa.
Oman kokemuksen kautta uskon että rajatapauksia ei varsinaisesti ole niinkään paljon kuin annat ymmärtää. Todennäköisempää on että kognitiivisia funktioita ei edes haluta ymmärtää vaan luetaan kuvauksia kuten horoskooppeja. Esimerkiksi J/P -akselin muutos kääntää kaikki neljä funktiota vastakohtiin. Lisäksi ihmisissä on eroja noiden funktioiden kehityksessä, jolloin vaikka tietyn funktion käyttö on toisella voimakkaampaa ja toisella vajavaisempaa. Youtubesta löytyy runsaasti funktioiden toimintaa kuvaavia videoita, jos kuunteleminen on lukemista miellyttävämpää. Vaatii tietysti englanninkielen ymmärrystä, koska funktioista ei taida juurikaan löytyä mitään suomeksi.

En kiinnittäisi hirveästi painoarvoa mihin kohtaan akseleita itse kuuluu testien perusteella, koska testeissä on hyvin yleistäviä kysymyksiä. Kysymykset voi ymmärtää väärin. Joillain ihmisillä on taipumus värittää omaa persoonaa, eikä vastata rehellisesti. Jotkut vastaavat kyseisen päivän mielialan mukaan. Tietenkin mitä lähemmäs äärilaitoja vastaukset sijoittuvat, sitä todennäköisempää että testi sijoittaa sinut oikeaan persoonallisyystyyppiin. Lähempänä akselia on tietysti mahdollista että kuulutkin sinne toiselle puolelle, mutta silloin vähintäänkin kognitiivisten funktioiden järjestys muuttuu, ellei vaihdu kokonaan toisiin. Joka tapauksessa olemme jokainen yksilöitä, eikä lokeroiminen välttämättä tee meistä sen onnellisempia. Oman itsensä ymmärtäminen ja kehittäminen voi kuitenkin olla helpompaa MBTI:tä käyttämällä, kunhan ymmärrämme funktioita. Toisaalta Enneagrammi vaikuttaa soveltuvan paremmin juurikin itsensä kehittämiseen, mutta en ole siihen perehtynyt tarpeeksi. Tänne foorumille rekisteröityneet ja kirjoittaneet kuitenkin tuntevat itsensä erilaisiksi, joten suositelen laajempaa itsetutkiskelua tutustumalla aiheeseen.

Minäkin aluksi syyllistyin vain MBTI-testien tekoon, ennen kuin aloin tutustumaan pintaa syvemmälle. Ja opittavaa on vielä paljon.

Minua kiinnostaisi itse asiassa tehdä uusi ketju INFP-tyyppiäni koskien, koska tiedän asiasta jo aika paljon. Toisaalta onkohan täällä muita potentiaalisesti yhtä innokkaita ihmisiä kirjoittamaan omia kokemuksia ja jakamaan tietoa, muuta kuin muutamalla lauseella? Uusien alafoorumien teko eri MBTI-tyypeille näin vähällä käyttäjämäärällä on tuskin ajankohtaista?

MBTI: INFP, Sosioniikka: INFj, Enneagrammi: (ilmeisimmin) 4w5 ja "tritype" 4-5-9

oman tien kulkija
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2013 03:09
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja oman tien kulkija » 14.07.2014 18:38

INTPinson kirjoitti:Oma tyyppiini on INTP. Olen saanut jostain testistä myös INTJ:n, mutta tuo INTP:n kuvaus osuu lähemmäs omaa persoonaani. Kolme ensimmäistä kirjainta ovat kuitenkin täysin selviä. Ajattelen liikaa, mutta epäsosiaalisuudestani huolimatta voin joskus olla jopa hauska omalla vaatimattomallani tavalla.
Kysymys kuuluu, mitä ajattelet? En tarkoita ettet tietäisi, mutta ei T-tyypit ole ainoita ajatteluun kykeneviä ihmisiä. Uskoisin väittää että introvertit NF:t voivat olla yhtä epäsosiaalisia kuin introvertit NT:tkin. Kannattaa tutustua Keirseyn The Four Temperaments käsitteisiin.

INTPinson
Viestit: 57
Liittynyt: 12.07.2014 15:43
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja INTPinson » 14.07.2014 20:58

oman tien kulkija kirjoitti:
INTPinson kirjoitti:Oma tyyppiini on INTP. Olen saanut jostain testistä myös INTJ:n, mutta tuo INTP:n kuvaus osuu lähemmäs omaa persoonaani. Kolme ensimmäistä kirjainta ovat kuitenkin täysin selviä. Ajattelen liikaa, mutta epäsosiaalisuudestani huolimatta voin joskus olla jopa hauska omalla vaatimattomallani tavalla.
Kysymys kuuluu, mitä ajattelet? En tarkoita ettet tietäisi, mutta ei T-tyypit ole ainoita ajatteluun kykeneviä ihmisiä. Uskoisin väittää että introvertit NF:t voivat olla yhtä epäsosiaalisia kuin introvertit NT:tkin. Kannattaa tutustua Keirseyn The Four Temperaments käsitteisiin.
Nuo neljä temperamenttityyppiä ovat kyllä tuttuja, mutta tuohon tuohon kysymykseesi ajattelusta: Välillä jonkin yksinkertaisenkin asian päättäminen saattaa mennä jahkailuksi. Mulla on kyllä diagnosoitu keskivaikea depressio, joka tuohon päättämättömyyteen varmasti vaikuttaa, mutta onhan tuollainen analysointi myös osa persoonaani.

pampula
Viestit: 9
Liittynyt: 22.11.2014 18:31
Paikkakunta: Perämetsä
Viesti:

Re: MBTI-tyyppinne?

Viesti Kirjoittaja pampula » 27.11.2014 21:28

ISFJ
Introvert(56%)
Sensing(1%)
Feeling(25%)
Judging(22%)

Vähän epäilen kyllä tulosta, koska mielestäni kysymyksiä voi tulkita monella eri tavalla. Täytyy tehdä vielä joskus toiseen kertaan.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa