Listat

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
Q45
Viestit: 69
Liittynyt: 17.03.2015 20:09
Viesti:

Listat

Viesti Kirjoittaja Q45 » 20.04.2015 20:30

Onko teillä tapana tehdä listoja asioista? Paperille, tietokoneelle, käteen kirjoittamalla? :) Jos teette, niin miksi?

Olen laittanut merkille, että teen aika paljon listoja asioista, lähinnä harrastuksiin liittyen. Yleensä tietokoneella tekstitiedostoon kirjoittamalla, mutta joskus myös paperille. Itse olen aika hajamielinen tapaus ja unohdan todella helposti yksittäisiä pikku juttuja, joten listojen tekemisestä on tullut melkeinpä tapa aina, jos pitää muistaa iso kasa pieniä asioita. Auttaa myös hahmottamaan isompia kokonaisuuksia, kun kerää esim. johonkin omaan projektiin liittyviä asioita yhteen. Näkee helpommin, missä järjestyksessä asioita kannattaa tehdä.

Meinasin tähän alle jo ruveta listaamaan kaikki mun tämänhetkiset listat, mutta ehken lähde niitä kaikkia tähän paljastamaan. :lol: Mutta mitä nyt laskeskelin niin mulla on ehkä noin 15 listaa suht aktiivisessa käytössä (mm. ostettavien albumeiden ja kirjojen listat, eri harrastusprojekteihin liittyvät listat), lisäksi joitakin pieniä satunnaisesti silloin tällöin. Ja lisää tuppaa syntymään aina silloin tällöin.

Sitten kun vielä tekisi asioita eikä vain listaisi niitä.

Tähtitonttu
Viestit: 41
Liittynyt: 06.04.2015 17:02
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Listat

Viesti Kirjoittaja Tähtitonttu » 20.04.2015 20:51

Jaahas en siis ole ainoa joka listailee :D Yleensä mulla on listat kännykässä. Ostettavia asioita, sisustusideoita, tv-sarjoja, uusia bändi- tai näyttelijälöytöjä... Ja en kyllä myöskään rupea kaikkia listojani paljastamaan :D . Osittain se on muistamista; esim. musiikkia kuuntelen niin paljon ettei väkisinkään kaikki uudet nimet pysy päässä, mutta osittain se on minulle myös vain listailua. Nyt teen myös koko ajan listoja pääsykoeasioista: nämä vielä kerrattava, nuo kokonaan käymättä...Ja tämä on nyt ehkä hieman eri asia, mutta usein lukiossa tein tunneilla listoja esim. USA:n osavaltioista (ja aina ärsytti jos joku jäi puuttumaan) tai vaikka koiraroduista (tosin siinä kestikin jo kauemmin kun niitähän riittää). Se nyt oli sitten vaan ajankulua tylsillä tunneilla :D
A question that sometimes drives me hazy: am I or the others crazy?
-Albert Einstein-

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Listat

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 20.04.2015 21:18

Joo! Täälläkin yksi listailija. Listaan itseasiassa aika moniakin asioita, esimerkiksi ostoksia toivelistalleni, katsomisen arvoisia elokuvia, hyviä muistamiani kappeleita (jotka kuitenkin muuten unohtaisin välittömästi), harrastuksiin liittyviä listoja ja ihan myös tuloja ja menoja (budjettilaskelmia). Yleensä tekstinkäsittelyohjelmalla nuo listat toteutan, joskus varsinkin laskennallisissa listoissa käytän taulukkolaskentaa. Myös joitakin to-do -listausohjelmia on ajoittan käytössä - etenkin mobiilissa.

Listaan lähinnä koska se auttaa paremmin hahmottamaan kokonaisuuksia ja myös muistamaan. Joissakin asioissa mulla saattaa olla hyvä muisti, mutta esim. tehtävissä asioissa ei niinkään. :lol:

Passepartout

Re: Listat

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 21.04.2015 13:56

Mulla on aina joka asiasta lista, dokumentti tai taulukko... No, ei tietenkään joka asiasta mutta kyllä keittiön pöydällä on aina vähintään kaksi listaa. Jos mulla on useampi tehtävä jollekin päivälle, teen listan. Jos joudun lähtemään kotoa epätyypilliseen aikaan, teen listan kellonaikoineen.

Tyyliin:

6:30 herätys, aamupala
7:00 koiran kanssa ulos
7:30 kotiin, ruoki koira
8:00 lähde bussipysäkille
8:15 bussi tulee

Listassa saattaa sitten vielä lukea mitä pitää muistaa ottaa mukaan.

Joskus, jos en tahdo tietää mitä jonkun asian suhteen tekisin teen siitä excel-taulukon. Vihaan noin muuten exceliä, mutta ihmeesti taulukko tai vuokaavio selkiyttää asioita. Joskus toki teen käsinkin.

aviation
Viestit: 33
Liittynyt: 27.04.2015 21:24
Viesti:

Re: Listat

Viesti Kirjoittaja aviation » 21.07.2015 12:40

Kyllä listoja tulee tehtyä.

Aiemmin keräsin Aku Ankan taskukirjoja.
En kaikkia edes lukenu. On vaikee enää muistaa, mitä
Niistä jo on, kun niitä alkoi olla yli 300.

Nykyään, kun lähtee asioille ja yrittää hoitaa monta
Asiaa samalla kertaa, niin on hyvä olla lista.

Niitä on tietokoneella (muistilaput), kännykässä ja paperilla.
Joskus laadin listoja, et mitä juttuja pitäis lomalla
Hoitaa. Varma tapa lisätä stressiä. Mut toimii myös käänteisesti, kun listaa, mitä
Onnetonta, niin tuntuu et saa enemmän aikaan.

Tai jos on joku homma, jota ei ehdi just hoitaa, niin se täytyy
Laittaa muistiin. Vuokaavio voisi olla hyvä, kun juttuja täytyy tehdä
Tietyssä järjestyksessä.

Tonic
Viestit: 28
Liittynyt: 12.07.2015 09:33
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Listat

Viesti Kirjoittaja Tonic » 23.07.2015 17:08

Jaa tääl on jotain listaajia. Mulhan on takataskus sekä allakka sekä muistivihko. Mul jos tulee mieleen joku asia, niin jos en laita sitä heti ylös, voin unohtaa sen.
On mult kyselty, miksen laita puhelimen muistiin ni oon koittanut mut ei sellasia tuu katottuu.
Sit taas puhelinhälytykset esim. aamul on asia erikseen.

anuski
Viestit: 87
Liittynyt: 12.01.2014 02:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Listat

Viesti Kirjoittaja anuski » 02.08.2015 09:12

Mullaki on muutamia listoja. Mm. katsottavien leffojen lista. Puhelimessa kaikki. Mutta en nyt mitenkään älyttömän ahkerasti niitä käytä. Mutta joskus kyllä hahmottavat asiaa kummasti mikäli päässä vallitsee kaaos :)
Ruoho ei ole vihreämpää naapurin aidan takana. Se on niin vihreää omalla pihallasi, kuin annat sen olla.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa