Kertokaa päivästänne

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 02.04.2015 19:18

Tehdäänpä tällä kertaa tällainen ketju. Minua kiinnostaa suuresti miten te toiset introvertit oikein aikaanne vietätte, jos sosiaalisuus ja muu "hengailu" ei näyttele kovinkaan merkittävää osaa päivässänne. Onko teillä kenties jotain rutiineja, päivärytmiä jonka mukaan pyritte elämään? Vai toimitteko spontaanisti eli heräätte milloin haluatte, teette mitä mieli milloinkin tekee ja nukutte silloin kun väsyttää? Mistä päivänne enimmäkseen koostuu? Mietiskelystä, harrastuksista ja omista jutuista vai jostakin muusta?

Kertokaa vaikka esimerkki päivästänne, milloin yleensä heräätte, miten aamu alkaa, mitä teette päivällä, entä illalla, milloin menette yleensä nukkumaan jne. Jos arki- ja viikonloppupäivissä on merkittävää eroa päivän tapahtumissa, tästäkin olisi kiva kuulla. :)

--------------------------------------------

Minä voin aloittaa:

Herään yleensä siinä klo 9-10 välillä. Joskus saatan herätä 7-8:kin aikoihin, mutta koska en ole tällä hetkellä töissä joskus saattaa virahtaa pahimmillaan yhteentoistakin. Pyrin noudattamaan melko säännöllistä vuorokausirytmiä, eli "ihmisten aikaan" ylös ja nukkumaankin viimeistään heti puolen yön paremmalla puolella. Joskus viikonloppuisin saattaa virahtaa kyllä lähemmäs klo 3:kin, jos hurahdan katselemaan vaikka elokuvia koneelta. Ahkerasti rämppään myös puhelinta sängyssä ennen nukkumaanmenoa, surffaillen, videoita katsellen ja pelaillen.

Mitä sitten teen kun herään, no ensimmäisenä kaikki aamuhommat, syön, puen, luen postit jne. Tämän jälkeen riippuu päivästä. Jos on esimerkiksi joitain asioita hoidettavana, saatan lähteä käymään kaupungilla hoitamassa ne pois päiväjärjestyksestä. Jos ei ole mitään erityistä, mutta ei kuitenkaan jaksa olla sisällä, lähden yleensä lenkille tai luontoon haukkaamaan happea, ihailemaan ympäristöä ja ajattelemaan asioita. Joskus teen tämän hiljaisuudessa, joskus kuuntelen samalla musiikkia. Jos tarvitsee käydä samana päivänä vaikka kaupassa, hoidan sen matkalla ennen kotiinpaluuta. Sitten syön ja jatkan tilanteen mukaan omien juttujeni parissa. Illalla saatan jotkut pari sarjaa katsoa, mutta muuten en yleensä ole "naulattu" mihinkään mihinkään kellonaikaan. Juon teetä, puuhailen jotain pientä ja silleen. Loppuillasta käyn sitten suihkussa, olen netissä tai katson jonkin elokuvan ennen nukkumaan menemistä.

Tietenkin on monia päiviä jolloin saatan olla vain kotosalla, ellei mikään pakota poistumaan ovesta. Tällöin olen yleensä tietokoneella, selaan nettiä, katson videoita, kuuntelen musiikkia tai kulutan aikaani projektieni parissa - vihreää teetä lipittäen. Kirjoittelen ahkerasti myös blogia, tosin en omasta elämästäni vaan teknologia-harrastukseni pohjalta. Jos en jaksa olla koneella, katson yleensä elokuvia tai leikin puhelimellani. Olen hurahtanut kauhuelokuviin, erityisesti mysteeri- ja psykologiseen kauhuun. Älyluuria tulee nykyään myös melko ahkerasti käytettyä silloin kun ei jaksa istua päätteen edessä. Sillä lähinnä luen foorumeita, Wikipediaa tai selaan Youtubea.

Ruuanlaitto ja leivonta myös jotenkin kiehtoo. Varsinaisesti en todellakaan mikään kokki ole, mutta olisi kiva oppia laittamaan erilaisia hyviä ruokia. Syöminen on kuitenkin useimmille nautinnollinen kokemus, joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. Valmisruokia en voi sietää niiden pahan maun vuoksi, vaikka tietysti joskus joutuu niihinkin kiireen (introvertti kiireinen??) keskellä turvautumaan. Valokuvaus on myös pitkään ollut sellainen harrastus jossa haluaisin kehittyä. Ensin pitäisi kuitenkin saada kunnollinen kamera hankittua. Aion myös pitkästä aikaa herättää taas konsolipelaamista henkiin, aikomuksena hankkia PS4-konsoli lähiaikoina.

Minulla on tavoite elää niin, että pyrin järjestämään aikaa vain yhdellä asialle päivässä. Se voi olla joko omat projektin, ulkoilu, kylässä käynti tai sitten asioiden hoito. En tykkää järjestää monia asioita samalle päivälle, koska tarvitsen (lähes) päivittäin runsaasti aikaa palautua päivän puuhista. Siitä muodostuu tavallaan sellainen vapaus, kun ei ole kahlittu suorittamaan mitään aikataulua. Minun viikkoni voi hyvinkin näyttää tältä: maanantaina viikon ruokaostokset, tiistaina ulkoilu, keskiviikkona sukulaisten luona käynti, torstaina omat projektit, perjantaina elokuvat. Monet viikonloput olen myös alkanut nykyään pyhittää pelkästään itselleni. Saatan siis olla jopa kaksi päivää oikeastaan tekemättä mitään merkittävää. Vain makoilen, mietiskelen ja olen. Tietysti välillä saatan tehdä jotain pientä, mutta pääasiassa näin.

Pyrin näin siis tavallaan "valmistautumaan" tulevaan arkirytmiin, kun työt alkavat lähikuukausina. Että viikolla teen hommia enemmän, viikonloput vain olen. Saas nähdä miten sitten onnistuu, kun on "tosi kyseesssä" ja muutenkin sitä omaa aikaa jää vähemmän erityisesti viikolla.

-----------------------------------------

Mutta entä te, miten te yleensä vietätte päivänne? :)

masa
Viestit: 10
Liittynyt: 02.04.2015 17:17
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja masa » 02.04.2015 20:15

Viikossa jako kahteen.
Lepopäivä (3/7) t, jolloin nukun pitkään (arkena puolkasin tuntumaan). Jolloin en tee juuri mitään.
Harjotuspäivät, jolloin herään tarkoituksella aina aikasemmin, koska olen melko huono nukkuja ja näin harjotuspäivien jälkeen saa paremmin unta. Kuntopiirejä, sali, lenkkeily jne. melkeinpä päivän täydeltä.

Juoksua tosiaan harrastan, siittä saa virkeyttä mukavasti ja kun valmentajana toimii niin joutuu väkisinkin analysoimaan eritilanteita ja se tuo päiviin sisältöä.
Töissä olen puhelinmyynnissä myymässä arpoja, kyllä, ei lempihomma, pitää jaksaa sietää kun pitkään näyttänyt että töitä mahdoton saada ja työkokemus menee kaiken edelle.
Syksyllä alkaa tradenomi opinnot.

INTPinson
Viestit: 57
Liittynyt: 12.07.2014 15:43
Viesti:

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja INTPinson » 03.04.2015 22:53

Eipä niistä kyllä tällä hetkellä paljon kerrottavaa ole. Herään yleensä silloin kun jaksan eli puoliltapäivin. Poikkeuksena päivät, jolloin on psykoterapiaa (yleensä aamupäivällä) tai jotain opintoja yliopistolla aamulla/aamupäivällä (ei enää juuri koskaan). Jotain kirjoitustöitä tietysti on ja niitä yritän tehdä niin hyvin kuin jaksan eli en kovin paljoa. Kaupassakäyntiin ja ruoanlaittoon menee jonkin kohtuullisen kauan, mutta vapaa-aikaa on kyllä liikaakin. Joskus käyn yliopistolla syömässä ja tekemässä jotain opiskelujuttuja. Kitaran (ja nykyisin myös koskettimien) soittamista harrastan aktiivisesti päivittäin, mutta kyllä se netissä surffailu vie kaikkein eniten aikaa. Nukkumaan ei tietenkään ole mikään kiire, kun seuraavana päivänä ei useimmiten ole mitään erityistä syytä nousta sängystä. Tällä hetkellä tilanne on siis tällainen, katsotaan muuttuuko tilanne kesällä.

Avatar
Viiivi
Viestit: 20
Liittynyt: 20.03.2015 07:55
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja Viiivi » 03.04.2015 23:51

Vapaapäivät menee niin, että herään yleensä 7-8 aikaan, nukun tosi harvoin pitkään. Puen aina heti, koska muuten saatan lojua yöpaidassa iltapäivään asti... Laitan kahvin tippumaan ja puuron mikroon. Nautiskelen aamiaisen joko koneen tai telkan ääressä. Toisinaan on lasten koulukuljetuksia klo 8-9 välillä, mutta jos ei, päivä jatkuu telkan edessä käsitöitä tehden ja seuraten toisella silmällä sarjoja tai elokuvia Netflixistä. Kone saattaa olla koko ajan vieressä auki, jos vaikka pitää googlettaa jotakin ja usein myös käsityöohjeet on netissä. Välillä käyn hakemassa ruokaa "tukikohtaani" ja jatkan samaa puuhaa. Jossain välissä voin heittää pyykit koneeseen ja myöhemmin narulle. Ruokaa teen iltasella jos on tarve. Kaupassa käyn jos on ihan pakko, eli maito loppu tai vastaavaa. Yleensä koitan ottaa kaupasta useamman päivän tarpeet, ettei siellä yhtenään tarvi rampata.
Nukkumaan menen puolen yön korvilla. Tähän tapaan kulutin juuri neljä kuukautta ollessani työttömänä. Aika taivaallista :D

Nyt kun olen palannut työelämään päivät kuluu hyvin pitkälti työvuorojen sanelemaan tahtiin, mutta pääasiassa saman kaavan mukaan. Vapaa-ajalla katson netflixiä ja teen käsitöitä :D
Ugh... Do I really have to go? I would much rather stay home look like shit and do nothing.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 06.04.2015 15:01

Onpa mahtavaa kuulla että myös teillä muilla on tällainen "tylsä elämä". Mikään ei muuten ole parempaa kuin se, että saa vain olla kotosalla tekemättä mitään. Minäkin vietin pääsiäispyhät lähes kokonaan tähän malliin. Eikä vieläkään olisi mikään kiire "ihmisten ilmoille! :D

Dilemma
Viestit: 45
Liittynyt: 11.03.2015 08:09
Viesti:

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja Dilemma » 06.04.2015 15:10

Pääsiäispyhät ovat anoppivierailua lukuunottamatta menneet koneella tai sitten töllöä / elokuvia katsellen. Tämänkin päivän olen viettänyt läppärin ääressä toisella silmällä televisiota vilkuillen. Vähän ollaan kyllä käyty pihalla kävelemässä, mutta suurin osa menee ihan näin. Miestä ahdistaa kyllä vähän olla koko ajan kotona, mutta nyt se lähtikin kyläilemään ja minä saan olla täällä kaikessa rauhassa. Huomenna voi sitten palailla pikkuhiljaa koulutehtävien pariin, mutta ei niitä varten tarvitse onneksi kotoa poistua. :)

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 06.04.2015 20:49

Dilemma kirjoitti:Pääsiäispyhät ovat anoppivierailua lukuunottamatta menneet koneella tai sitten töllöä / elokuvia katsellen. Tämänkin päivän olen viettänyt läppärin ääressä toisella silmällä televisiota vilkuillen. Vähän ollaan kyllä käyty pihalla kävelemässä, mutta suurin osa menee ihan näin. Miestä ahdistaa kyllä vähän olla koko ajan kotona, mutta nyt se lähtikin kyläilemään ja minä saan olla täällä kaikessa rauhassa. Huomenna voi sitten palailla pikkuhiljaa koulutehtävien pariin, mutta ei niitä varten tarvitse onneksi kotoa poistua.
Tavallaan ihme että minäkin sain nämä pyhät olla näin rauhassa. Yleensä juuri kun nämä kaikki juhlapyhät ovat niitä pahimpia kun saa vain kierrellä kaikki sukulaiset läpi. Tosin pitkäperjantaina oli muutaman tunnin visiitti, mutta nyt kolme päivää putkeen yksin kotosalla oli kieltämättä aina nannaa.

Tosin huomenna pitää kyllä lähtee käymään kaupungilla asioilla. Paluu taas arkeen. :)

Passepartout

Re: Kertokaa päivästänne

Viesti Kirjoittaja Passepartout » 07.04.2015 14:27

Minulla on aika tarkat rutiinit ja vaikka kotona olenkin, olen todella tarkka heräämisaikojen suhteen. En voi sietää sitä että ihmiset antaa vuorokausirytminsä häiriintyä. Jos joskus harvoin nukun pidempään olen aina ihan ahdistunut kun koko rutiinit menee sekaisin.

Arkipäivät menee näin:
7:40 herätys ja ylös, aamiainen kirjaa lukien, pukeminen
8:30 koiran kanssa ulos, useimmiten koirapuistoon
10-11 maissa kotiin. Koiran ruokinta, meditaatioharjoitus ja vähän kotivoimistelua. Siivousta, pyykinpesua jne. Jos täytyy mennä asioille niin menen aina tässä kohtaa.
12-13 lounas kirjaa lukien, minkä jälkeen menen koneelle nettailemaan.
15 koiran iltapäiväpissatus
16 aloitan päivällisen valmistelun, mies tulee kotiin 16-18 välillä riippuen treeneistään ja sitten syödään.

Illalla sitten katsellaan telkkaria ehkä yhdessä tai lueskelen kun mies nettailee. Parina iltana viikossa mies menee treeneihin. Saatan vähän vielä joogailla illalla, parina iltana viikossa käyn saunassa.

22 (viimeistään) pää tyynyyn.


Viikonloppuina tulee nukuttua max tuntia pidempään. Jos en itse herää, koira kyllä herättää. Silloin mies yleensä käyttää koiran ulkona ja minä laitan aamupalaa. Jos vaan kotona ollaan, rytmi on aika sama viikonloppuisinkin. Jos taas ollaan jossain muualla, joutuu huomioimaan muut ihmiset ja rutiinit kärsii mikä ei ole kivaa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa