Käytättekö päihteitä?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
Karikkorapu
Viestit: 36
Liittynyt: 09.02.2016 11:37
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Karikkorapu » 10.06.2016 10:05

Hemmo kirjoitti:Alkoholista olen paattanyt luopua kokonaan, tuntuu aiheuttavan pelkkaa ahdistusta seka jonkinasteista masennusta kayton jalkeisina paivina.
Tuo juuri minutkin ajoi siitä liemestä eroon.

Kun asiaa tarkemmin ajattelee: ihminen on lyhytjänteinen, pikanautintoa jahtaava apinalaji. Kuvitelkaapa, että alkoholi toimisi takaperoisessa järjestyksessä.

Juomisen päälle ensin kaduttaisi ja harmittaisi päivän pari. Sitten olisi päivän verran huono olo, väsyttäisi, päätä särkisi, maha olisi vähän sekaisin. Sitten, helvetin huonosti nukutun yön jälkeen, olisi tunnin verran vauhdikas olo.

Kuka silloin alkoholia joisi?

Avatar
Varjotar
Viestit: 56
Liittynyt: 11.11.2015 21:21
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Varjotar » 16.06.2016 15:29

Kahvia joka päivä, teetä sillo ku mieli tekee ja maistuu. Alkoholia harvoin, voin hyvin olla vuoden vaikka kokonaan ilmankin, eikä yhtää haittaa.
Tyttö, joka leikki tulella

Avatar
Andras
Viestit: 94
Liittynyt: 01.05.2016 14:11
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Andras » 10.11.2016 22:01

Passepartout kirjoitti:En sylje myöskään viski- tai konjakkilasiin ja raakaa vodkaa juo ihan mielikseen.

Mites muut?
Syljen lasiin ja kusen booliin.

Typerää touhua kaikki päihteiden käyttö.

maaku
Viestit: 19
Liittynyt: 22.11.2016 19:16
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja maaku » 22.11.2016 20:11

Kyllä alkoholia tulee joskus nautittua ja viihteellä käytyä. Mutta en alkoholinkaan vaikutuksen alaisena muutu kauheasti normaalia sosiaalisemmaksi, vaan haluan siitä huolimatta pysyä mieluiten tuttujen ihmisten seurassa ja jutella heidän kanssaan. Nousuhumalassa tulee mukava olo. On tässä ollut muutamia vaiheita kun on tullut käytettyä enemmänkin, esimerkiksi opiskelujen alkuaikoina. Nykyään tulee otettua reilummin ehkä kerran kuukaudessa tai parin kuukauden välein. Aina kavereiden kanssa. Muuten käyttö rajoittuukin satunnaisiin saunasiidereihin tai annokseen viiniä ruuan kanssa.

Tupakkaakin oon polttanut joskus, mutta vain humalassa. Ikinä en ole itse ostanut röökiaskia vaan aina pummannut muilta. Hyi hitto, en kyllä ymmärrä miksi sitäkin piti harrastaa. Olo oli aina polttamisen jälkeen tuplasti karmeampi kuin normaalissa krapulassa ja hengitys maistui ihan sille savulle. Pilveä oon polttanut muutaman kerran ja vaikutukset on olleet vaihtelevia. Ei ikinä mitenkään negatiivisia, mutten silti alkaisi sitäkään säännöllisesti käyttämään.

Kahvi on elämän eliksiiriä ja ilman sitä en heräisi enkä selviytyisi työpäivästäni. Teetäkin tykkään juoda.

Vieras

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 03.06.2019 08:55

Itse olen kanssa hiljainen introvertti, ääripäähän kuulun. Otan alkoholia harvoin, ehkä parissa viikossa yhden kaljan. Kesällä saatan ottaa terassilla jos sinne innostun menemään, ottaa kaljan, ehkä 1-2 viikossa. Juon sen maun takia.

Ihan kännit vedän ehkä 1-2 kertaa puolessa vuodessa. Nuorempana join kännit melkein joka viikonloppu, tai vähintään joka toinen. Join sitä sen takia, koska se oli niin hauskaa ja pääsi estoista eroon.

Silloin nykyään harvoin kun juon kunnolla, tykkään käydä baareissa, sellasissa missä tanssitaan, 1-2 kaverin kanssa. Siellä ei ”tarvitse” sosialisoida, ja aina voi mennä tanssimaan, eikä siellä tarvitse puhua kummemmin. Ja ei siellä edes kuule mitään, niin ei tarvitse puhua. En baareissakaan juttele tutuille, tai tuntemattomille, ettei alkoholi musta introverttiyttä poista tavallaan.

MaaOnVoimaa
Viestit: 59
Liittynyt: 12.01.2019 19:42
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja MaaOnVoimaa » 07.06.2019 20:11

Harvakseltaan käytän yhtään mitään jos kivennäisvettä ei lasketa. Joskus teininä piti alkaa kaljaa kittaamaan koska kaikki muutkin "normaalit" niin tekee, no siinä meni ikävuodet 17-20v joka viikonloppu kaljaa kitatessa melkein aina itsekseen :roll: , intissä innostuin käymään tupakavereiden kanssa baarissa monta kertaa viikossa. Menin töihin niin ei ole huvittanu juoda juurikaan ja nyt ollut jo 8kk ilman alkoholia kun ei ole kiinnostanut. Muutenkin inhoan baareja ja känniläiset on rasittavia. Mä en muutu yhtään siedettävämmäksi alkoholista eikä muutkaan ihmiset tunnu yhtään viisaammilta. Joskus harvoin onnistuin pysäyttämään ajatuksenkulun ilman sammumista mutta yleensä vaan väsytti ja vitutti. Ollaan sitten ilman.

Kahvista en ole koskaan oppinut pitämään, puoli vuotta join sitä mutta tuli niin kova väsymys ja ärtymys vierotusoireista että oli pakko lopettaa. Teetä joskus harvoin juon kun se ei maistu niin paskalle kuin kahvi. Mulla aineenvaihdunta muutenkin niin nopea että ei parane vetää mitään ylimääräistä.

daffyduck
Viestit: 7
Liittynyt: 13.09.2019 00:27
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja daffyduck » 15.09.2019 01:56

Meikähän on siis kunnon hampuusi verrattuna keskiverto-vastaajaan. Alkoholia on tullut kiskottua helposti useamman ihmiselämän tarpeisiin (ensikännit viinalla kypsän 13 v. ikäisenä. Kyllä sitä voi olla ihminen tyhmä.), mutta senkin kanssa tulee nykyään otettua rauhallisemmin ja yökerhoissa käynti on jäänyt lähes kokonaan. Johonkin väliin olin kuitenkin yökerhossa töissä 3-4 yönä viikosta ja (sen seurauksena) tukevasti humalassa ne loput. Mitään viikkojen juoppoputkia ei tullut kuitenkaan harrastettua. Neljä iltaa putkeen taitaa olla pisin jakso, kun kävin kesälomalla moikkaamassa ihmisiä toisessa kaupungissa. Puolustuksekseni en tuohon aikaan vielä hahmottanut olevani introvertti. Paikallisessa olutmestassa käyn 1-2 kertaa kuussa katsastamassa tarjonnan. Muutoin olen pyrkinyt siirtymään kotona/jonkun kaverin kämpillä suoritettuun nautiskeluun, jos moiseen tulee sorruttua.

Kukaan muu ei tunnustanut kovin kummoista päihdehistoriaa (oli siellä vissiin pari satunnaispössyttelijää), mutta meikä voi myöntää rehdisti, että miedot päihteet maistuvat oikein hyvin. Taikasienet ovat ehdottomasti henkilökohtainen TOP1 päihde ja yksi parhaista asioista joita olen kohdannut, vaikka vaativatkin eri tavalla pohtimista sen suhteen milloin niitä haluaa ja voi nauttia. Niiden kanssa olen kokenut mahtavan intensiivistä itsetutkiskelua ja asioiden tajuamista sekä parhaat kahden ihmisen bileet ikinä. Kannabis aiheuttaa paljon miedomman kokemuksen, mutta sitä taas voi nauttia paljon vapaammin kuin sieniä. Pilveä tulee polteltua lähes viikottain, joskus useamminkin, mutta viimeisimmästä sienitee-sessiosta on useampi vuosi. Se tosin johtuu lähinnä vain laiskuudesta aiheen suhteen.

Muita päihteitä/huimausaineita (lähinnä piriä tai lääkkeitä) on vuosien aikana tarjottu, mutta en ole kokenut tarvetta. Riittänyt ihan hyvin, kun katsonut ja kuunnellut vierestä jengin tyhmäilyä. LSD saattaisi kiinnostaa sopivan tilaisuuden tullen, mutta sen kanssa olisi samanmoista säätöä kuin sienien nauttimisessa. Kahvista en ole koskaan perustanut toisin kuin teestä, tupakointi on käytännössä olematonta (sitä menee pilven seassa pieniä määriä), ja sokerinkin pyrin pitämään kurissa.

Piiskis
Viestit: 18
Liittynyt: 22.05.2014 14:14
Viesti:

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Piiskis » 10.03.2020 20:22

Kahvia juon aivan liikaa. Sitä menee aina vähintään litra päivässä.

Alkoholinkäyttö on vähentynyt vuosien myötä. Enää lähinnä ruokajuomana menee viini tai joku olut silloin tällöin, ja humalaan asti en juo enää oikeastaan koskaan. Joskus tuli enemmänkin otettua, kun aloitti, mutta se oli silloin ja nyt on nyt. Nykyään inhoan tunnetta, kun en enää ole kontrollissa itsestäni kunnolla, ja myös sitä, että alkoholi vie mahdollisuuteni esimerkiksi nostaa kytkintä ja vain ilman kenenkään apua poistua omalla autolla jostakin tilaisuudesta, jossa en enää halua olla.

Muita päihteitä en sitten käytäkään.

-P.

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja -P. » 26.03.2020 19:50

Olen aina ollut introverttiuteen taipuvainen, mutta ekstrovertimpikin puoli on löytynyt, jos seura on ollut kiinnostavaa. Teininä 90-luvun loppupuolisko oli yhtä huumeiden viihdekäyttöä ja kaveripiiriin kuului kymmeniä henkilöitä. Armeijaan astumisen lähestyessä nyt 20v sitten oli tehtävä valinta. Menen inttiin ja lopetan kaikkien huumeiden käytön tai jatkan käyttöä ja jätän intin väliin. Ymmärsin, että valinta määrää loppuelämän suunnan ja valitsin intin.

Huumeiden käytön lopettamisen jälkeen katosi koko kaveripiiri. Yhtä lapsuudenkaveria lukuunottamatta, joka huumeet lopetettuaan päätyi kodittomaksi alkoholistiksi ja on nykyään halvaantunut. Itse erakoiduin täysin ja kärsin siitä psyykkisestikin. Minusta kasvoi elämään tylsistynyt flegmaatikko, joka ei ole kyennyt muodostamaan edes seurustelusuhteita sen jälkeen. Valitsinko väärän polun, ehkä.

Suoritin kuitenkin viimeiset amiksen kurssit ja opiskelin sen jälkeen elektroniikkainsinööriksi. AMK:ssa oli joitakin hyviä ryyppykavereita, mutta montaa vuotta ei säilyneet nekään suhteet.
Työelämässä tullut ja mennyt monia ystävyyksiä ja nekin ystävyydet, jotka tällä hetkellä näyttävät vahvoilta todennäköisesti kyllä loppuvat heti, jos työnantaja vaihtuu.

Joka tapauksessa olen kasvanut jo sen verran yksin oloon, että viimeiset 2 viikkoa, jotka olen epidemian takia tehnyt etätöitä tapaamatta ketään kasvokkain on ollut tähän asti yhtä juhlaa. Ymmärrän kuitenkin aikaisemmista kokemuksista, että monelle tällainen eristäytyminen voi oikeasti olla kova paikka.

Ammatikouluaikana liikunnanopettaja, Jokerilegenda Henry L, pakotti kerran tämän liikuntatunneista kiinnostumattoman (budoka)retkun kokeilemaan samanlaista meditaatiota, jota oli itse tehnyt pelaajauransa aikana ennen jokaista matsia. Tällä pakotetulla meditaatiokokeilulla oli yllättävän vahva vaikutus ja jatkoin samanlaista samatha-tyylistä meditaatioharjoitusta itsekseni vielä muutaman vuoden sen jälkeen. Jossakin vaiheessa AMK-opiskelujen ja muiden kiireiden ohella se kuitenkin unohtui.

Joskus 10v sitten elämänhalu alkoi loppua, mutta päätin antaa meditaatioharjoitukselle vielä mahdollisuuden. Tutustuin Theravda buddhalaisuuden oppeihin ihmismielen erilaisista kiemuroista ja vipassana-meditaation eri muotoihin. Nämä asiat toimivat itselleni ja ovat pitäneet minut suht järjissäni, yhteiskunnan toimivana tuottavana palasena viimeiset 10v.

Olutta menee edelleen. Toivon, että voisin joskus olla absolutisti. Muutama päivä menee vielä helposti ilman, mutta sen jälkeen tulee fyysisesti sairas olo. Voi olla pelkkää psyykkistäkin riippuvuutta, mutta oireet ovat todellisia ja vetävät kropan sekaisin.

Tämä Covid niin tilanne niin paha kuin se monissa maissa jo onkin, niin tarjoaa kuitenkin terveellisen mahdollisuuden itsetutkiskeluun.

Dweller86

Re: Käytättekö päihteitä?

Viesti Kirjoittaja Dweller86 » 03.04.2020 21:13

Olen aina ollut taipuvainen vetäytymään syrjään ja valitettavasti jo nuorena opin kiertämään tämän eston alkoholilla. Miettikää tilannetta, jossa jo sisaruksille puhuminen on hankalaa, kavereille vielä vaikeampaa puhumattakaan vieraista ihmisistä..
Aluksi kaikki meni hyvin. Pystyin juttelemaan ihmisille ja saamaan uusia kontakteja. Pystyäkseni tähän join aina vain suurempia määriä, mikä on johtanut jopa käytöshäiriöihin. Huumeista olen kokeillut ainoastaan höpöheinää jonka ainoa vaikutus on ilmavaivat ja ehkä lievä hyvin lyhytaikainen puheliaisuus.
Olen suorittanut ammattikoulun ja yliopiston, joista jälkimmäinen oli kyllä vaikeaa.
Ei kurssien osalta sinällään mutta se ettei pysty ottamaan yhteyttä kehenkään sai minut yrittämään kaikkea itse ilman apua, joka johti lopulta huonoihin arvosanoihin ja sittemmin pidentyneisiin opiskeluihin. Ei siinä sen kummempia. Ilman alkoholia olisin täysin syrjäytynyt ja en olisi koskaan tavannut vaimoani ja saanut kolmea ihanaa lasta elämääni.
Vaikka päihteet ovat haitallisia yleisesti niin kyllä niistä on apua ainakin itselleni. Työelämä ei ole kyllä täysin onnistunut sillä huonot arvosanat vaikuttavat liiankin paljon alkkuvalintoihin ja jos ongelmana on juurikin se että ei pysty kohtaamaan uusia ihmisiä niin työpaikat jäävät tasolle "valitettavasti valinta ei kohdistunut juuri sinuun" ja lauseen vaihteluihin. Alkoholissa sekin on mielenkiintoista etten halua juoda itseäni humalaan asti (usein juon, painostus) mutta en pysty kohtaamaan ihmisiä noin vain.
En usko olevani ainoa jolla on sama ongelma.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa