Juu, tuon saman huomion tein juuri itsekin ja siksi lopetin koko kahvin juonnin ja samalla myös koko kofeiinin käytön. Jos jollakin kofeiini oikeasti parantaa suorituskykyä, niin mikäs siinä. Mulla siitä tulee lähinnä vain levoton, hermostunut - jopa ahdistunut olo. Ja jos sen oelvinaan pitäisi "piristää", niin minulla se ainakin päinvastoin juuri haittaa keskittymiskykyä kun on niin rauhaton ettei penkissä pysy. Vaikeaa vain kylässä kun pitäs kahvipöytään istua, eikä tarjolla ole kuin sumppia tai sitten korkeintaan sitä kaikkein tavallisinta Lipton Yellow Label -teetä. Jos kofeiinille on herkkä, kannattaa myös huomioida että monissa teissä on myös kofeiiinia - vaikkei ehkä yhtä paljon kuin kahvissa. Yleensä musta on tämän suhteen se pahin, vihreä ja valkoinen parhaimpia. Näissäkin on paljon laatueroja, joten vertailemalla selviää se itsellensä mieluisin lajike.Tihku kirjoitti:Kahvinjuonti sitten. Toinen asia, jota en voi käsittää. Kokemukseni kahvinjuonnista rajoittuvat pieneen kupilliseen ja muutamaan käyttökertaan - lähinnä joskus kylässä tulee juotua, kun kuppiin on jo kaadettu valmiiksi. Seurannut vaikutus on ollut totaalisen keskittymiskyvytön ja hermostunut olotila, sellainen, ettei oikein kykene mihinkään muuhun kuin juoksemaan pihalla ympyrää. Lisäksi tekee mieli hyperventiloida, aivan kuin ei saisi riittävästi happea. Viimeksi näiden ym. vaikutuksien lisäksi alkoi myös huimata, joka helpotti vasta kun lähdin kävelylle. Olen siten ilmeisen herkkä kofeiinille. Teetä juon lähinnä aamulla, mustaa, vihreää tai valkoista, ja joskus harvoin kupillisen iltapäivällä. Muutoin juon yrttijuomasekoitteita, rooibosta tms.
Stimulanteilla, kuten kofeiinilla on aikas voimakas vaikutus erityisesti herkkiin ihmisiin tai sitten jos sattuu jo valmiiiksi olemaan rauhaton tai ahdistunut - ne usein vain pahentavat sitä. Tämä tuli myös huomattua silloin kun jouduin aiemmin käyttämään vatsa- ja nivelkipuihin opiaatteja kipulääkkeenä, ne luonnollisesti kivun lievityksen ohella tekivät tavallaan "hurjan hyvän olon", mutta taas toisaalta se tuntui aika pahalta jo valmiiksi ahdistuneesta ihmisestä. Tuntui kuin lääkkeet olisivat oikein korostaneet sitä tuskaa, sen sijaan että olisivat sitä helpottaneet kuten monet ovat sanoneet.Tihku kirjoitti:Olen miettinyt, että jos johonkin päihteeseen koukuttuisi, niin todennäköisesti se olisi jonkun sortin rauhoittava, joka tapauksessa sellainen, jolla ei olisi minkään sortin stimuloivaa vaikutusta.
Jos kiinnostaa, kannattaa kokeilla L-teaniinia. Sillä on pelkästään positiivisia vaikutuksia rentouttamisen saralla. Siitä mielenkiintoinen aine että rentouttaa ilman sedaatiota, toisin siis kuin esim. alkoholi. Ja toisin kuin kofeiinissa, keskittymiskyvyn paraneminen tulee itse rentoutuneesta vireystilasta, eikä väsymyksen lamaamisesta. Pieniä määriä puhtaassa vihreässä teessä, mutta saa myös kapseleina. Ja ihan luvallista on, Japanissa lisätään jopa elintarvekkeisiinkin.